Anschütz 2002 SuperAir

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Anschütz 2002 SuperAir

Inläggav Tomaz 28 okt 2011, 18:10

Running targetbössor brukar se ut så här, anpassade, sågade, filade, skavda, osv...om de har varit seriöst använda. Rena tävlingsredskap där enbart funktionen har betydelse, utseendet betyder noll...

Mina RT bössor jag haft har dock varit i fint skick...

Här Anschütz LG 380 utan pipförlängning
För att följa länken så måste du registera dig.



Och groteskt lång med, så man förstår ju att den är delbar av praktiska skäl..
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Anschütz 2002 SuperAir

Inläggav jodre 28 okt 2011, 18:37

Så här ser det ut på dagens FWB

Med förlängningen brevid och aluvikt påskruvad istället
Bild

Med förlängningen som känns ännu extremare än Tomaz som måste vara från
tiden precis innan de kom på att dela dem
Bild

Ursäkta de dåliga mobilbilderna men tror de visar poängen, min är helt ofilad
dock inte riktigt original på bilden med fel bakkappa och en lite tyngre pipvikt
(blanka aluvikten är naturligtvis inte heller original men shrouden är delad så
kort, typ 1-2cm längre än pipan så den sitter bara där av estetiska skäl)
jodre
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 okt 2008, 15:00
Ort: Södermanland
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg

Re: Anschütz 2002 SuperAir

Inläggav Etienne 08 nov 2011, 09:41

Och då har man fått hem siktet samt ringarna.

Det verkar fungera fint med ATP61. Man kan inte korrigera ut hela höjdskillnaden, men större delen av den är borta! Och eftersom ringarna tiltar så är det inga problem med skador på siktet. Jag vet dock inte vilka konsekvenser lutningen får på skyttet. Skulle det visa sig vara för mycket lutning så får jag helt enkelt köpa ett par vanliga höga SportsMatch-fästen (som är marginellt lägre än ATP61) och använda en ring från varje set.

Kikaren i sig är sisådär. Man ser att det är en relativt billig kikare. MTC's grejer, som är i samma prisklass och som jag också kollade på, är bättre. Däremot är Nikkos FT-kors helt perfekt för skytte med rejäl krökning på kulbanan!

Jag har inte haft möjlighet att testa siktet i fullt dagsljus ännu, och utan dimma i luften. Men redan nu ser man att de högre förstorningarna är mjölkigare än de lägre. Det finns verkligen ingen anledning att köpa sikten med större förstorning i den här serien. Förstorning på snäppet längre ner, 4x-16x, hade räckt. Men FT-korset kommer bara med modeller på minst 6x-24x förstorning...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Anschütz 2002 SuperAir

Inläggav jodre 08 nov 2011, 11:06

Tilten blir ju åt rätt håll så att säga så bara du kan skjuta in på 10m så är det ju faktiskt
bara positivt att ha tilt åt det hållet så du kan skjuta på riktigt dryga avstånd :)
jodre
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 okt 2008, 15:00
Ort: Södermanland
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg

Re: Anschütz 2002 SuperAir

Inläggav Etienne 12 nov 2011, 18:20

En intressant sak med siktet är att det primära korset inte är centrerat över mitten på linsen.

Korset ser ut som såhär (dock inte samma sikte).
För att följa länken så måste du registera dig.



Ska man "sikta rakt" så är det alltså ett av de korta strecken mellan de tvärgående linjerna som gäller.

I övrigt så tycker jag att siktet är helt OK. De översta förstorningarna kunde de skippat. Stanna vid 20x, innan det börjar bli klart att bilden börjar bli sämre. Siktet är dock användbart på högsta förstorningen, även vid lite sämre ljusförhållanden. Jag hade tidigare ett BSA 8-32x44 som var oanvändbart över 20x-25x pga mjälk-fenomenet och suddig bild, och det betalade jag mer pengar för än Nikko-siktet!

Jag är fortfarande lite osäker på om jag behåller detta sikte eller ej. Även om siktet är bra så känner jag av någon anledning att jag inte riktigt är kompis med det. Fråga mig inte varför, för jag har inte ens testat siktet "skarpt" ännu. Jag fick en liknande känsla med en kamera för ett tag sedan. Jag köpte en ny kamera som var mycket bättre än den jag redan hade, på samtliga punkter! Men av någon anledning så kom jag helt enkelt inte överens med den, och det blev att sälja vidare den ganska snart...

OpticsWarehouse får in en ny batch av 10x44-siktet i december, som är samma modell som jag har på min FX Whisper. Det är ett sitke jag vet att jag trivs med, och dessutom så är jag en förespråkare för fasta förstorningar :-). Det finns en liten chans att jag lägger en beställning på ett sådant sikte inom kort...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Anschütz 2002 SuperAir

Inläggav Etienne 20 nov 2011, 20:15

Var ute och testpangade geväret idag.

Det jag kan säga är att justeringen räckte till, med marginal!
Det första skottet jag sköt på cirka 12-13 meter avstånd tog strax till vänster om 6:an på en 1x 10-ringad tavla, och då ja lag det genomgående horisontella korset på kikaren i höjd med tian, på 10x förstorning.

Sedan drog jag iväg tre skott till, bara för att vara säker. Tre ytterligare skott gav dock inte mer än snudd på mikroskopisk indikation på tre ytterligare träffar på tavlan. :Drool: :arrow:
Jag förstår verkligen att man satt världsrekord med den här modellen. Helvete vad detta vapen är träffsäkert! Och Helvete vad nöjd jag är med mitt inköp efter att ha fastställt detta!

I samma veva så testade jag även ett skott genom kronografen. Det blev 172 m/s med H&N Match Rifle på 0,53 gram, vilket ger strax över 7,8 joule. Jag har iofs bytt O-ring vid laddporten, men utöver det har jag inte bytt ut några interna mekaniska delar i vapnet alls.

Jag drog även iväg ett par-tre skott på cirka 20 meter. Det finns egentligen ingen anledning att vara nojjig över den snudd på långa energin i detta vapen- Är man van att skjuta .22 på lite längre avstånd så är .177 riktigt trevligt även med en fjärdedel av energin borta. Så, inga problem på den punkten.

-

Det sistnämna ovan ger då mig möjlighet att faktiskt köpa ett annat sikte, om jag nu skulle vilja det. Och saken är den att jag nog vill det.
Jag är verkligen inte kompis med den här kikaren. Och även om jag inte fattar riktigt varför så ändrar det inte på situationen.
Dessutom så skulle jag gärna ha ett lite kortare okular inser jag nu. Någon halv eller hel centimeter till på ögonavståndet hade varit pricken över i:et, och då behöver jag en lite mindre kikare... Och sist men inte minst så har jag inte haft en kikare med variabel förstorning på flera år, och jag kan fortfarande säga att jag föredrar fast förstorning!

Ni kan ju PM:a om ni är intresserade av att avlasta siktet från mig redan nu. Annars dyker det nog upp en annons på forumet inom kort.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Anschütz 2002 SuperAir

Inläggav Etienne 24 nov 2011, 22:37

Och nu har jag även monterat mitt nyanlända sikte (MTC Viper 10x44) på vapnet. Jag börjar nu också se huvudorsakerna till varför jag inte gillade Nighteatern. Det är givetvis en skillnad i kvalité, men å andra sidan är Nikkos serie billigare än MTC Viper, även om just det här exemplaret med fast förstorning var billigare än Nikkosiktet. Så det var ju inte så konstigt...

Men detta var egentligen inte problemet. Problemet låg mestadels i viktfördelningen inser jag nu. Vapnet kändes smått i obalans (vid stående skytte) när jag hade Nikkosiktet. Med MTCs sikte så känns det hela förvånadsvärt bra måste jag säga. Å andra sidan är MTC-siktet ganska "jämntjockt" i förhålllande till Nikkon, vilket jag antar är det som gör grejen. Dessutom fick jag till någon enstaka cm extra plats för ögonavstånd, så det gjorde mycket också.

Det jag däremot redan saknar är Nikkos FT-kors. SCB-korset på MTC-siktet är givetvis bra. Men jag måste säga att jag ändå tyckte att FT-korset var bättre för luftvapenskytte.

Nåväl, jag är i alla fall nöjd med min setup nu!
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Anschütz 2002 SuperAir

Inläggav Etienne 10 jun 2012, 16:00

Och nu har jag gjort det igen! :-) :-) :-) :-) :-) :o

Fick för mig att börja ett litet stock-moddar-projekt, och för det så behöver jag en laminatstock.
Så... Jag köpte en till Anscütz SA 2002, men med laminatstock den här gången. :lol:

Eftersom jag ändå har ett system till övers så kan jag lika gärna dumpa det vapnet uppe i Norrland, då jag ändå tillbringar delar av sommrarna där.

Så, nu står jag inteför samma problem som tidigare med montaget. Enda skillnaden nu är att jag inte har det förlängda spåret framtill...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Föregående

Återgå till Anschutz

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer