Bra instegsbössa för FT?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Bra instegsbössa för FT?

Inläggav Hookis 18 aug 2021, 09:38

Hej alla,

Jag är ny på detta men en erfaren skytt och undrar om jag kan låna lite klokskap av er.

- Vad är en lämpligt vapen att börja med och vad är viktigast?

- Ska man prioritera hög utgångshastighet för att flacka kulbanan?

- Är .22 ett alternativ för att en tyngre kula minskar vindpåverkan eller är hastigheten viktigare?

Mvh Håkan
Hookis
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 aug 2021, 21:06
Ort: Stockholm, Sweden
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Bra instegsbössa för FT?

Inläggav Monoix 18 aug 2021, 12:42

Alltså, jag borde väl googla lite först, men nu gör jag inte det utan spekulerar bara - är det inte olika klasser för olika kalibrar? Eller är det bara olika klasser för pcp och fjäder? Definitivt är det olika klasser för licensfria och fullfartsvapen, så då måste det ju vara bättre med 4,5 för licensfritt genom att det är betydligt rakare kulbana på vanliga avstånd.
Diana 350 .22
Diana 54 .22
Webley Eclipse .25
Weihrauch 77K .25
FX Verminator Mk1 .22
Feinwerkbau 300S
Baikal MP-46M
Användarvisningsbild
Monoix
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 16 sep 2009, 14:52
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 300S

Re: Bra instegsbössa för FT?

Inläggav börne 18 aug 2021, 13:43

Reglerna så slipper du spekulera :)

För att följa länken så måste du registera dig.



.177 är att föredra i licensfria & 16J klasserna.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Bra instegsbössa för FT?

Inläggav börne 18 aug 2021, 13:46

Hookis skrev:Hej alla,

Jag är ny på detta men en erfaren skytt och undrar om jag kan låna lite klokskap av er.

- Vad är en lämpligt vapen att börja med och vad är viktigast?

- Ska man prioritera hög utgångshastighet för att flacka kulbanan?

- Är .22 ett alternativ för att en tyngre kula minskar vindpåverkan eller är hastigheten viktigare?

Mvh Håkan

Här finns en del bra info… För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Hookis (18 aug 2021, 14:09)

Re: Bra instegsbössa för FT?

Inläggav Hookis 18 aug 2021, 14:11

börne skrev:
Hookis skrev:Hej alla,

Jag är ny på detta men en erfaren skytt och undrar om jag kan låna lite klokskap av er.

- Vad är en lämpligt vapen att börja med och vad är viktigast?

- Ska man prioritera hög utgångshastighet för att flacka kulbanan?

- Är .22 ett alternativ för att en tyngre kula minskar vindpåverkan eller är hastigheten viktigare?

Mvh Håkan

Här finns en del bra info… För att följa länken så måste du registera dig.



Toppen tack, är lite sugen på en Air Arms S400 MPR FT men försöker hitta en bättre begagnad men det är inte helt lätt :)
Senast redigerad av Hookis 18 aug 2021, 14:11, redigerad totalt 1 gång.
Hookis
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 aug 2021, 21:06
Ort: Stockholm, Sweden
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Bra instegsbössa för FT?

Inläggav börne 18 aug 2021, 16:07

Svarar lite mer ingående nu när man sitter vid datorn.

Hookis skrev:- Vad är en lämpligt vapen att börja med och vad är viktigast?

Fanns ju lite tips i länken jag skickade tidigare, men ett billigt sätt att få ett bra FT vapen är en FWB300S som man moddar dit en hamster på, många som lyckats bra med dessa.

Är det PCP du vill ha blir det lite svårare att hitta billigt som är anpassat, AA MPR FT är en lysande bössa & kostade bara 8000kr ny när jag köpte min 2014, men rätt svår att hitta begagnad & finns inte längre att köpa som ny, har en själv & skulle aldrig få för mig att sälja den då den går som en dröm.

Egentligen fungerar det mesta, speciellt om man inte tänker satsa helhjärtat på att bli bäst, man kan ha skitkul med lite enklare prylar också, det är bra om man kan få dit nån form av hamster, det underlättar väldigt mycket, helst justerbar, men även en enklare fast i "lagom" höjd är ett stort lyft mot utan.

Den enda nya "billiga" FT bössan jag känner till är denna men den har aldrig fått någon lysande kritik så jag skulle personligen inte köpa den... För att följa länken så måste du registera dig.



Kikarsiktet bör vara av högförstorande modell för att kunna avståndsbedöma bra med, 32X eller mer.

Hookis skrev:- Ska man prioritera hög utgångshastighet för att flacka kulbanan?

Så flack kulbana som möjligt underlättar ju då det är avståndsbedömningen som är den stora delen i att skjuta bra i FT, det & vind bedömning. Har du en mer krökt kulbana blir ju avståndsbedömningen ännu mer kritisk för att kunna träffa hitzon.

Hookis skrev:- Är .22 ett alternativ för att en tyngre kula minskar vindpåverkan eller är hastigheten viktigare?

Många tycks tro att en tung kula per automatik inte är vindkänslig, men det är inte så enkelt som att en .22 går bättre i vinden än en .177. Man måste såklart jämföra i samma anslagsenergi & då tar den tyngre kulan längre tid på sig att nå målet & befinner sig därför längre tid i vinden. Det har testats på klubben & vi märkte knapps nån skillnad, tror Nitro även gjort ett test som han har dokumenterat här på forumet.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
XY1 (18 aug 2021, 16:40), Watchdog (18 aug 2021, 17:36), Luftpangarn (19 aug 2021, 00:56)

Re: Bra instegsbössa för FT?

Inläggav chaosborn 18 aug 2021, 17:35

börne skrev:
Kikarsiktet bör vara av högförstorande modell för att kunna avståndsbedöma bra med, 32X eller mer.


Trodde mitt Element Helix 6-24×50 skulle funka.....
Måste man upp i över 10 000 för ett sikte då????

Hittar inga regler för ammunitionen eller så läser jag illa..

Du kan själv välja diabol då eller till och med slug om du vill i FT?
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Bra instegsbössa för FT?

Inläggav börne 18 aug 2021, 18:05

chaosborn skrev:
börne skrev:
Kikarsiktet bör vara av högförstorande modell för att kunna avståndsbedöma bra med, 32X eller mer.


Trodde mitt Element Helix 6-24×50 skulle funka.....
Måste man upp i över 10 000 för ett sikte då????

Hittar inga regler för ammunitionen eller så läser jag illa..

Du kan själv välja diabol då eller till och med slug om du vill i FT?

10000kr måste det inte kosta... mitt gick på 5000kr.... lite dyrare idag dock. För att följa länken så måste du registera dig.



Helixen kan säkert fungera, men för det där sista behöver man stor förstoring & en kikare med riktigt kort skärpedjup, det är suddigt sen smack så blir det skarpt sen suddigt igen, då är det mycket lättare att bedöma. Men som sagt Helixen är rätt ok så kan säkert fungera skapligt. Men jag anser det mera vara en allround kikare, dock en bra sådan med tanke på priset.

Du läser nog illa :-)

Ammunition
● Kula av vilken konstruktion som helst som är tillverkad av bly, blylegering, zink eller ett
liknande material får användas. Max kaliber .22 / 5,5mm får användas.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Bra instegsbössa för FT?

Inläggav Hookis 18 aug 2021, 19:38

börne skrev:Svarar lite mer ingående nu när man sitter vid datorn.

Hookis skrev:- Vad är en lämpligt vapen att börja med och vad är viktigast?

Fanns ju lite tips i länken jag skickade tidigare, men ett billigt sätt att få ett bra FT vapen är en FWB300S som man moddar dit en hamster på, många som lyckats bra med dessa.

Är det PCP du vill ha blir det lite svårare att hitta billigt som är anpassat, AA MPR FT är en lysande bössa & kostade bara 8000kr ny när jag köpte min 2014, men rätt svår att hitta begagnad & finns inte längre att köpa som ny, har en själv & skulle aldrig få för mig att sälja den då den går som en dröm.

Egentligen fungerar det mesta, speciellt om man inte tänker satsa helhjärtat på att bli bäst, man kan ha skitkul med lite enklare prylar också, det är bra om man kan få dit nån form av hamster, det underlättar väldigt mycket, helst justerbar, men även en enklare fast i "lagom" höjd är ett stort lyft mot utan.

Den enda nya "billiga" FT bössan jag känner till är denna men den har aldrig fått någon lysande kritik så jag skulle personligen inte köpa den... För att följa länken så måste du registera dig.



Kikarsiktet bör vara av högförstorande modell för att kunna avståndsbedöma bra med, 32X eller mer.

Hookis skrev:- Ska man prioritera hög utgångshastighet för att flacka kulbanan?

Så flack kulbana som möjligt underlättar ju då det är avståndsbedömningen som är den stora delen i att skjuta bra i FT, det & vind bedömning. Har du en mer krökt kulbana blir ju avståndsbedömningen ännu mer kritisk för att kunna träffa hitzon.

Hookis skrev:- Är .22 ett alternativ för att en tyngre kula minskar vindpåverkan eller är hastigheten viktigare?

Många tycks tro att en tung kula per automatik inte är vindkänslig, men det är inte så enkelt som att en .22 går bättre i vinden än en .177. Man måste såklart jämföra i samma anslagsenergi & då tar den tyngre kulan längre tid på sig att nå målet & befinner sig därför längre tid i vinden. Det har testats på klubben & vi märkte knapps nån skillnad, tror Nitro även gjort ett test som han har dokumenterat här på forumet.


Stort tack för tipsen och jag letar vidare så får vi se vad det blir, men känner jag mig rätt så kommer jag nog bli biten då jag har ett förflutet som prickskytt. Så hellre kvalitet och något som håller än någon halvmesyr..

Har sett någon AA MPR FT beg i England men vet inte hur lätt det är att få hit den.. gillar iofs prylar och design så Steyr lg110 är tjusig men kanske lite väl dyr...
Hookis
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 aug 2021, 21:06
Ort: Stockholm, Sweden
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Bra instegsbössa för FT?

Inläggav Nitro 18 aug 2021, 21:37

Hookis skrev:Stort tack för tipsen och jag letar vidare så får vi se vad det blir, men känner jag mig rätt så kommer jag nog bli biten då jag har ett förflutet som prickskytt. Så hellre kvalitet och något som håller än någon halvmesyr..

Har sett någon AA MPR FT beg i England men vet inte hur lätt det är att få hit den.. gillar iofs prylar och design så Steyr lg110 är tjusig men kanske lite väl dyr...

Budgeten styr oftast valen.
Ska du köpa nytt PCP som kan funka hyggligt så börjar nog prislappen på 7-8000 och sen uppåt.
Steyr gör fantastiskt bra bössor både vad det gäller prestanda och kvalité. Steyr är det absolut vanligaste vapnet bland eliten i VM både vad det gäller BR och FT.
Men prislappen på över 20 tusen kan såklart avskräcka en del.

Själv har jag köpt flera begagnade vapen bl.a en Steyr till frugan. Det är inte helt ovanligt att hitta sådana för runt 10-12 tusen, MEN då är det oftast licens på dem. Med andra ord du måste ha licens på den innan du kan ha den i din ägo.

Mitt tips är
En FWB 300 (10J) fjäderbössa att börja med. En extremt prisvärd skapelse som har samma precision som de bästa pcp i 10J. Det är ju då licensfritt. En sådan får du för 3-5000:- och då är den 35-50 år gammal vilket låter helt sjukt för den som inte vet.

Lägg hellre slantarna på ett bra FT sikte. Minst X32 i förstoring men helst X50.

Hawke
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Falcon
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Nikko Stirling
För att följa länken så måste du registera dig.



Delta
För att följa länken så måste du registera dig.



March "Overkill"
För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
XY1 (19 aug 2021, 07:12), David_M (19 aug 2021, 16:00)

Re: Bra instegsbössa för FT?

Inläggav Hookis 19 aug 2021, 08:17

Nitro skrev:
Hookis skrev:Stort tack för tipsen och jag letar vidare så får vi se vad det blir, men känner jag mig rätt så kommer jag nog bli biten då jag har ett förflutet som prickskytt. Så hellre kvalitet och något som håller än någon halvmesyr..

Har sett någon AA MPR FT beg i England men vet inte hur lätt det är att få hit den.. gillar iofs prylar och design så Steyr lg110 är tjusig men kanske lite väl dyr...

Budgeten styr oftast valen.
Ska du köpa nytt PCP som kan funka hyggligt så börjar nog prislappen på 7-8000 och sen uppåt.
Steyr gör fantastiskt bra bössor både vad det gäller prestanda och kvalité. Steyr är det absolut vanligaste vapnet bland eliten i VM både vad det gäller BR och FT.
Men prislappen på över 20 tusen kan såklart avskräcka en del.

Själv har jag köpt flera begagnade vapen bl.a en Steyr till frugan. Det är inte helt ovanligt att hitta sådana för runt 10-12 tusen, MEN då är det oftast licens på dem. Med andra ord du måste ha licens på den innan du kan ha den i din ägo.

Mitt tips är
En FWB 300 (10J) fjäderbössa att börja med. En extremt prisvärd skapelse som har samma precision som de bästa pcp i 10J. Det är ju då licensfritt. En sådan får du för 3-5000:- och då är den 35-50 år gammal vilket låter helt sjukt för den som inte vet.


Stort tack!

Kan du rekommendera något bra ställe där jag kan hitta begagnade vapen, jag letar runt men hittar mest handlare i england..
Hookis
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 aug 2021, 21:06
Ort: Stockholm, Sweden
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Bra instegsbössa för FT?

Inläggav Nitro 22 aug 2021, 00:04

Beroende på vad du vill ha.
En snabbkoll på blocket och då fanns denna.
Priset helt ok och frakt 199:- säger säljaren.
Med den bössan så kan du med fjäderbyte utan tvekan hävda dig i toppen i 10J klassen.
För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Bra instegsbössa för FT?

Inläggav skjutglad 22 aug 2021, 09:54

Du kan också lägga in en annons här på forumet
om Ft Gevär köpes. Finns alltid folk som sitter på
gevär och kikare men kanske inte skjuter mer.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Bra instegsbössa för FT?

Inläggav Desaleux 22 aug 2021, 13:31

Finns en till fwb 300 på Blocket under svartkrut & luftvapen för 4500.
Och två på Tradera en med flera bud en 0 bud?
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Bra instegsbössa för FT?

Inläggav chaosborn 21 sep 2021, 20:47

Lånar tråden för att ställa en FT fråga.

Om du har bössa, sikte och bulor är det då bara att anmäla sig till en tävling?

Du måste väl ha nått skyttekort?
Hur gör du det, kan man göra det teoretiskt via datorn?

Och är det ett speciellt just för FT ?
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Bra instegsbössa för FT?

Inläggav börne 21 sep 2021, 21:25

chaosborn skrev:Lånar tråden för att ställa en FT fråga.

Om du har bössa, sikte och bulor är det då bara att anmäla sig till en tävling?

Du måste väl ha nått skyttekort?
Hur gör du det, kan man göra det teoretiskt via datorn?

Och är det ett speciellt just för FT ?

Du kan under ditt första år vara med som debutant, då är det bara att anmäla sig & så får du gå med någon erfaren som kan förklara hur det hela fungerar. Max10J.

Skyttekort behöver du i alla klasser utom debutant & yngre junior. Allt sånt finns i reglerna... För att följa länken så måste du registera dig.



Du kan ta skyttekortet digitalt. Det är specifikt för FT.

Skyttekortsutbildning via Utbildningsportalen. För att följa länken så måste du registera dig.



Kräver att man finns inskriven i föreningens medlemsregister (IdrottOnline) med fullständigt personnummer, då tilldelas man ett IID-numret (IdrottsID) som måste anges vid registreringen av kontot i Utbildningsportalen.
Uppdaterat material med mer fokus på säkerheten.
Enbart en teoretisk utbildning, krävs inget praktiskt prov med en examinator.
OBS! För Pistolskyttekortet krävs fortfarande ett praktiskt kompetensprov med examinator (se prestationskraven under "Vanliga frågor om skyttekortet").
Skytten kan välja på att göra teoretiska delen digitalt eller i pappersformat med en examinator.
Fler frågor och krav på alla rätt för att bli godkänd.
Skulle man svara fel på någon fråga får man göra nya försök, men då kan nya frågor slumpas fram.
Digitala Skyttekortsutbildningen är kostnadsfri, provavgiften om 50 kr är borttagen.
Om skytten önskar få ett fysiskt kort kvarstår kostnaden på 50 kr.
Mer information om SvSF:s Utbildningsportal.

Utbildningsportalen hittas på: utbildning.skyttesport.se

Du behöver även lösa en tävlingslicens i alla klasser utom debutant & yngre junior... För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
chaosborn (22 sep 2021, 05:18)


Återgå till Field Target

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer