Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Luftpangarn 01 mar 2021, 10:50

Det är bara att inse. De flesta hobbies har en förmåga att spåra ur i någon variant på samlande. Det gäller i viss mån tom symaskiner och svarvar! :o :-) Nu kan man ju samla på olika sätt. Inom min andra hobby, modelljärnvägar, finns det litet roliga tyska kategoriseringar.

"Schachtelbahner" = folk som låter grejorna ligga i kartongerna. Dessa dårfinkar, kan tom köpa tomkartonger. (Som jag oftast kastar.) Om vi har några sådana samlare vet jag inte?

"Regalbahner" = folk som har grejorna i bokhyllor och vitriner. Det motsvaras väl av att ha samlingen av bössor och pickor på väggen.

"Teppichbahner" = folk som då och då bygger upp en bana på golv och mattor hemma, och kör sina saker. Det motsvaras nog av 95% svenska luftvapenägare. Bössan i sommarstugan tas ut och luftas några gånger om året, eller tom med några års mellanrum. (En av medlemmarna i min tågförening har ett okänt antal ånglok, men jag uppskattar det till et 40-tal. Vilket torde vara bland de mest extrema samlingarna av livesteamlok i världen. Som lokförare är han mer "hellre vill, än bra", men vad farao, han är passionerad och har kul. Det gäller väl väldigt många skyttar också?! Och litet hjälp av andra med tekniken, är ju ett av skälen till detta forum!)

Sista kategorin har ingen lätt komisk benämning. Folk som vill köra sina tåg så ofta som möjligt. På gemensamma eller andras banor. Somliga har möjlighet att bygga en egen bana - det gäller ju skytte också. Några av oss skjuter dessutom litet desperat inne i lägenheter, hus och garage. :smt037

Men väldigt många av oss ägnar sig nog snarast av en kombination av ovanstående. Vilket förklarar bylines här i forumet, med personliga listningar av vapen. Och nog skrattar i alla fall jag självigenkännande, till signaturer som "man kan aldrig få för många luftgevär" eller "den som har flest prylar när han dör, vinner". :smt016 (Jag har i flera år sagt att jag skall sälja av minst halva min vagnpark, för det finns inte ens en teknisk möjlighet för mig att släpa med mig vagnarna, eller för den delen ha tid att köra dem, även om jag roterar tågset. Och med mindre än att jag kan lägga vantarna på ett äkta koleldat lok, får ett spriteldat och två gaseldade räcka!)

Men nog kliar det väl extra i "jag vill ha"-generna, när vårsolen tittar fram, och skyttesäsongen börjar?

Min tekniska experimentlusta har jag börjat tillfredsställa, genom att söka reda på och beställa kinesiska återfyllningsbara 12g CO2 kapslar (med rätt dimensioner!), samt en fylladapter som skruvas på en Sodastreamtub.

Ganska onödigt projekt, för billiga engångskapslar från Tyskland funkar ju jättebra. Men nu har jag hållit på med iden ända sedan jag återupptog skyttet, och då huvudsakligen med CO2 drift. Blir det bra, kan det bli så att jag börjar sälja prylarna i större skala. (Men någon billig lösning är det inte. Jämförbart med PCP fotpump i kostnad, men om man inte skjuter mycket, är engångskapslar ännu billigare. Dock alltid bekvämare än PCP och engångskapslar.)

Dock vad gäller vapen, är jag på tekniska grunder, tills vidare nöjd med listningen i min signatur. MEEEN, nog kan man väl hitta något svepskäl till att köpa något?!? :lol:

Ett tag var jag inne på Umarex Walther bygelrepeater, för en .22 LR Winchestervariant har legat på min önskelista i fyra decennier, och denna bössa kommer väldigt nära. Dock har den inte kantig pipa. :-(

Men ärligt talat är den alldeles för lik mitt Umarex Hämmerli 850, för att jag skall kunna motivera köp inför mig själv. (Jag är inte bombsäker, men jag tror bygelrepeatern också har Lothar Walther pipa, liksom Hämmerli 850, så de är verkligen lika.) Med snabbfästen funkar det geväret både med öppna truglo öppna riktmedel, och kikarsikte. Men det är klart, litet mer klassiskt amerikanskt "buck horn"-sikte, som bygelrepeatern har, vore ju kul. (Otroligt effektivt att ultrasnabbt hitta mål med. Särskilt värdefullt vid rörliga mål, så man förstår siktets populäritet.)

Nu har ju Umarex släpp en slätborrad bygelrepeater variant, som också har "buck horn"-style sikte. Vilket är ungefär det vettigaste inköpsargumentet. :lol: Precisionen är ju inte på långa vägar jämförbar med Walther bygelrepeatern.

Men stocken ser snyggare ut. Och bössan är billigare - om man inte efterhandskompletterar med äkta trästock.

Fast det vettigaste argumentet, är ju helt enkelt lekargumentet. Den laddas ju tom som på förebilden, med patroner, som sedan slängs ur vid repetition! Mer vilda västen får man ju leta efter! :-P Och den använder samma hylsor / patroner som min Colt SAA.

Det finns dock en allvarlig invändning mot leksaken. Det kommer bli ett helsicke att hitta och plocka upp hylsor på marken. Svinn får man räkna med, och hylsorna går lös på 20kr/st. Men allra värst är, att man får vara djäkligt noggrann med att blåsa rent hylsorna, så man inte matar in grus och sand i geväret - eller ännu värre, min Colt SAA, som verkligen skjuter bra. (Inte papptavle-bra, men ändå.)

Men som sagt, det kliar i spenderfickan... :-)

Någon annan här med mer eller mindre vettiga vårkänslor på skyttefronten? :wink:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav dagevert 01 mar 2021, 13:02

Luftpangarn skrev:Någon annan här med mer eller mindre vettiga vårkänslor på skyttefronten? :wink:


Man har jo alltid lyst på noe nytt... Men jeg har for mange luftgeværer, så det skal litt til for å få meg til å handle nå.
Måtte vært noe jeg har skikkelig lyst på til en VELDIG god pris :-)
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Följande användare vill tacka dagevert för detta inlägg
Luftpangarn (01 mar 2021, 13:58)

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav börne 01 mar 2021, 17:00

Antagligen inte även om man ju alltid är sugen på nåt nytt spännande.

Blev rätt dyrt vad gäller vapenprylar under 2020 då det blev custom prylar till min 22lr för nästan 10000. Man får väl skjuta med det man har istället när väl säsongen drar igång & man förhoppningsvis fått sitt vaccin så man kan börja ses på skjutbanan igen.

Blev annars lite sugen på en sån här när frågor om föregångaren kom upp i en tråd igår :-P

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Nitro 01 mar 2021, 17:25

Sällan man kan säga att det inte saknas något i vart fall när det gäller vapen, det skulle möjligtvis vara en luftpicka man kan leka med samtidigt som man står vid grillen.

För annars har jag det jag vill ha och känner inga behov av något annat eller uppgradera.

Men däremot känner jag ett stort behov av icke vapenrelaterade grejer som en båttrailer, 9,9 hk utombordare, verkstad, lastmaskin och en 5-8 tons grävmaskin. :lol:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (01 mar 2021, 17:35)

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Tobbe77 01 mar 2021, 17:31

Ska lägga en beställning från hurricane snart, blir en hw97k i .177, hade en ny hw97kt 2016 som jag ångrar att jag sålde.q
Hw97kt .22 såld
Fx verminator mk2 .22 såld
Fx wildcat mk2 .22 såld
Fwb 300
Hw97k .177
Fx maverick
Tobbe77
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 15 maj 2016, 20:26
Ort: Gävle
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Maverick

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Silwer 01 mar 2021, 20:57

nä förhoppningen är att få nåt trasigt att fungera bara, det blir ju så när man inte har stora möjligheter till skytte.

Annars sant, alltid finns det plats av nån anledning för nåt nytt, så är det ju även om jag ofta sett begagnade vapen som nåt nytt med.

Egentligen är nog försäljniug det rätta för min del.

Vi vet redan nu att fram till midsommar blir det ett sånt här vidrigt Corona år igen, och när de säger så kan vi likla gärna tänka oss ytterligare ett år i den missären.
Senast redigerad av Silwer 01 mar 2021, 20:58, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Luftpangarn 01 mar 2021, 22:22

Silwer skrev:Vi vet redan nu att fram till midsommar blir det ett sånt här vidrigt Corona år igen, och när de säger så kan vi likla gärna tänka oss ytterligare ett år i den missären.


Fast Silwer, skjuta utomhus kan vi ju göra trots epidemi. Till och med med sällskap, bara man håller avstånd! :) Polis och smittskyddsläkare lär knappast dyka upp, så bara man använder huvudet och visar hänsyn, är det ju inga problem ens att tävla. Bara ingen trycker upp en affisch och blir organisatör. :wink: Fast det finns ju dessutom god chans att vi är vaccinerade i slutet av Juni.

Hursomhelst, köpa bössa har väl oftast inte så mycket med andra att göra?

Jag håller med om att laga icke-fungerande prylar, bör gå före att skaffa nytt! Och man blir nästan lika glad av att en kär pryl börjar funka, som att köpa nya prylar. Ju längre bössan inte funkat, desto mer känns det som att äntligen få träffa en kär gammal vän igen. :cheeRs:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Silwer 01 mar 2021, 22:58

jo, det är alltid kul att få fart på nånting.

Det blir ju lätt at när man med åren har dragit på sig en del luftvapen så blir många stående med, och det mår de sällan bra av.

Då måste man ju fråga sig om man bar ska sitta och glo på dem eller om man vill att de ska fungera.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Luftpangarn (01 mar 2021, 23:51)

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav ogster 02 mar 2021, 00:58

Ser fram emot årets luft säsong, grabben har ju en verminator så då blev jag ju tvungen att köpa mig en Impact så vi kan skjuta tillsammans :)

För övrigt fick jag just ihop min skyttebössa som jag knåpat ihop under senaste året, drygt 7000Joule får smilbanden att gå i taket :)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Silwer 02 mar 2021, 01:05

Verminator mk1 den enda äkta?

Mk2 är ju trans imo.

7000J herrejises vad är det för kaliber?

Vet att du gjort testade en del men att sög skjuta över 400mos Nest drog hejdlöst ned luft och fungerade illa.
Lufttrygksvaoen brukar ju alltid därför gå upp i kaliber, 7000J låter som en låtryckluftdriven kanon.

Kul att höra av dig igen!
Senast redigerad av Silwer 02 mar 2021, 01:08, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Luftpangarn 02 mar 2021, 03:58

ogster skrev:För övrigt fick jag just ihop min skyttebössa som jag knåpat ihop under senaste året, drygt 7000Joule får smilbanden att gå i taket :)


7'000 Joule?!? Vad är det för monster? :shock: Typ mach 5 med bowlingklot??? :o Låter inte inte bärbart? Monteras på stridsvagn? :roll:

Skämt åsido, du måste visa bilder och berätta! :thumbupp:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav börne 02 mar 2021, 09:18

Tolkar det som att det är en krutbössa & då är 7000J inget konstigt.

En 50 BMG kan ge 20000J.
Senast redigerad av börne 02 mar 2021, 09:26, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav börne 02 mar 2021, 09:22

...........
Senast redigerad av börne 02 mar 2021, 09:26, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav jerico 02 mar 2021, 09:23

338lm ger ca 6400 så det måste vara en större pang än så. Men jag har svårt att tro på annat än ett stort flin när man ligger på skjutbanan
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Wallace 03 mar 2021, 08:12

Som vanligt vid den här årstiden blir det en hel del underhåll och uppgraderingar av befintlig arsenal. Exempelvis shortstroka min TX200.

Lyckades mer eller mindre plocka ihop en till 2240 med hjälp av delar jag hittade i ”reservdelslagret”

Samt en Diana 25 inköpt på Tradera som jag plockat isär och renoverat...börjar bli fullt i skåpen :o
Användarvisningsbild
Wallace
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 03 sep 2011, 07:08
Ort: Hägersten / Telefonplan
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 12 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms TX200

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Marsi 03 mar 2021, 08:44

Känner igen mig i att det lätt blir samling (bättre på att köpa än sälja), men har sålt av en del.

Förra året var det mycket strul med EV2:an i form av torra o-ringar som gav upp i omgångar. I slutet av förra säsongen gick den klockrent efter total genomgång, så den ska bara tunas ner till 16 J och skjutas in, sen ser jag fram emot att nästan bara skjuta i sommar =D
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Följande användare vill tacka Marsi för detta inlägg
Luftpangarn (03 mar 2021, 10:03)

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Silwer 03 mar 2021, 12:00

börne skrev:Tolkar det som att det är en krutbössa & då är 7000J inget konstigt.

En 50 BMG kan ge 20000J.


Jo tänkte inte på att det var "vapen" inte just Luftvapen tråden var om.

Det prata just inget om sånt där hör så man glömmer det helt vilket är skönt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Silwer 03 mar 2021, 12:01

Wallace skrev:Som vanligt vid den här årstiden blir det en hel del underhåll och uppgraderingar av befintlig arsenal. Exempelvis shortstroka min TX200.

Lyckades mer eller mindre plocka ihop en till 2240 med hjälp av delar jag hittade i ”reservdelslagret”

Samt en Diana 25 inköpt på Tradera som jag plockat isär och renoverat...börjar bli fullt i skåpen :o

Ja den som hade skåp ändå, ropa till när det står luftbussor en massa hörn och några hänger på väggen mm.

Men blir bedrövad.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Luftpangarn 03 mar 2021, 12:24

Kunde inte låta bli... beställde just bygelrepeatern i kromutförande från Schneider Sportwaffen.
För att följa länken så måste du registera dig.



Det följer med 10 hylsor + 10 nu extra beställda + 18 från min Colt SAA + 12 sannolikt passande Crosman = 50 hylsor = räcker till 5 omgångar i bössan. Och med litet picknickfiltar på skjutplatsen, kanske det räcker en stund?! :mrgreen: (Undrar om någon på ön har en metalldetektor man kan få låna? :lol: )

Passade också på att köpa JSB Match plattnosar 4,48mm, som Hurricane tyvärr inte lagerför.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Silwer 03 mar 2021, 12:33

Hur funkar det med hylsorna? Måste du trycka fast diaboler i dem?

En Colt SAA kastar ju inte ur dem, gör Winchestern det?

Och sen ska man samla ihop dem och börja om?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Luftpangarn (03 mar 2021, 14:10)

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Luftpangarn 03 mar 2021, 14:51

Jepp Silwer, exakt så fungerar det på alla tre punkter.

Winchestervarianten kastar ut hylsorna. Och trots att den är slätborrad, och anges som "BB", så fungerar den förstås bättre med diaboler, vilket även Umarex åtminstone anger "fungerar".

År 2020 var första gången diabolvapen sålde bättre än BB-vapen i USA. Vilket rimligen kommer påverka utbudet av vapen. Bland annat till förmån för räfflade pipor. Hittills har att ange "diabol" i stället för "BB" snarast varit en kommersiell hämsko.

Crosmans Remington 1875 revolver är nog en mycket tydlig exponent för ett paradigmskifte, en "mellanart" i evolutionen. Den är slätborrad, men levereras med 6st hylsor märkta "BB", men också 6st hylsor märkta med en diabol. Hylsorna är mekaniskt identiska. Det handlar om kommunikation och marknadsföring.

PS Angående ammunition resonerar jag att eftersom bössan jag beställt, tyvärr är slätborrad, är det inte vettigt att köpa diaboler med uttryckligen överdimensionerat huvud, som JSB Exakt RS 4,52. Då förlorar jag bara kraft i onödan. Alla diaboler är en aning överdimensionerade i genomsnitt, fast med mer eller mindre större variation, hos olika tillverkare, som dessutom inte anger vilken dimension de siktar på.

Därför har jag även beställt en JSB 4,48mm diabol, där jag åtminstone kan vara säker på att medeldiametern är avsedd att vara under 4,5mm.

Bössan är visserligen på ca 6,5 Joule, men jag förordar ändå alltid lättast möjliga kula, eftersom det ger högre hastighet, och därmed mindre vindkänslighet.

Colt SAA är visserligen räfflad. Men den ligger på endast 3 Joule, så det talar mot överdimensionerade diaboler. Dessutom fungerar RWS Hobby mycket bra i min Röhm Trainer. (Som både har 6-7 Joule effekt, och räfflad pipa.)

Så i denna omgång från Hurricane respektive Sportwaffen Schneider, är det mycket lätta blydiabolvarianter, utan uttalad överdimension, som jag tror passar bygelrepeatern, såväl som Colt SAA.

Nu är ju allt "snillen spekulerar", i brist på att beställa hem hur många varianter som helst på en gång, och att verkligen orka genomföra seriösa jämförelser. I slutändan är det provskytte med fullt stöd som gäller, om man vill få besked.

Nu skall jag ut och skjuta i +9 grader! :Thumbupp:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav börne 03 mar 2021, 19:59

Inte bra med denna tråden då den väckte nån köplust jag inte visste fanns, men jag har ett sånt sjukt jäkla köpsug just nu.

Dessutom på nåt skumt jäkla sätt har jag blivit sugen på en FX Dreamline Lite Compact då den skiljer sig helt från alla andra vapen jag har, en AA TDR som jag tidigare nämnde är ju ytterligare en i S4/5 serien, har ju redan två såna. Denna ser kul ut som en liten plinking bössa.

För att följa länken så måste du registera dig.



Silwer... För helsike säg till mig att jag måste skärpa mig :oops: :-) :wink:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Wallace 04 mar 2021, 20:34

börne skrev:Inte bra med denna tråden då den väckte nån köplust jag inte visste fanns, men jag har ett sånt sjukt jäkla köpsug just nu.

Dessutom på nåt skumt jäkla sätt har jag blivit sugen på en FX Dreamline Lite Compact då den skiljer sig helt från alla andra vapen jag har, en AA TDR som jag tidigare nämnde är ju ytterligare en i S4/5 serien, har ju redan två såna. Denna ser kul ut som en liten plinking bössa.

För att följa länken så måste du registera dig.



Silwer... För helsike säg till mig att jag måste skärpa mig :oops: :-) :wink:



Nu snackar vi villhöver. Jag har också siktet inställt på en Dreamline, en classic valnöt. Jag har ju ingen riktig PCP så det kanske kan motiveras :roll:
Användarvisningsbild
Wallace
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 03 sep 2011, 07:08
Ort: Hägersten / Telefonplan
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 12 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms TX200

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav börne 04 mar 2021, 21:07

Villhöver fick jag googla. Faktiskt aldrig hört innan, men så är det, det är inget jag behöver men just nu vill ha, ska försöka glömma min köplust & behärska mig :-P

En Classic Valnöt du är sugen på är ju egentligen ett mycket bättre vapen, men typ sånt vapen har jag redan i form av min S400 Classic. Lite compact är så olikt det jag har så det blev spännande, är ju inte ens nåt kindstöd kom jag nyss på, det kan ju inte va bra :?

Men det finns ju en Bullpup också som ser lite bekvämare ut, det går emot allt jag tycker om hur en bössa ska se ut & är kanske bara därför ännu roligare att köpa :lol:
För att följa länken så måste du registera dig.



Jaja... Det är konstigt det här med att man ibland bara blir så jäkla sugen på att köpa nåt. Men 2020 blev ett bra år rent ekonomiskt, har ju knappt gjort av med några stålar under pandemin då jag mest suttit hemma, speciellt nu under höst/vinter så man kanske bara skulle spontanshoppa nåt helt jäkla onödigt.

Det värsta är att om man skaffar en bössa måste man skaffa en kikare & har ju vissa krav så det blir ett dyrt "villhöver" :shock:

Får väl hoppas man tar sitt förnuft till fånga & glömmer detta, man har ju ändå nåt ekonomiskt tänkande, men fan det är skoj att spendera ibland.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Wallace (05 mar 2021, 14:06)

Re: Unna dig nytt vapen till denna säsong?

Inläggav Silwer 05 mar 2021, 16:31

Luftpangarn skrev:Jepp Silwer, exakt så fungerar det på alla tre punkter.

Winchestervarianten kastar ut hylsorna. Och trots att den är slätborrad, och anges som "BB", så fungerar den förstås bättre med diaboler, vilket även Umarex åtminstone anger "fungerar".

År 2020 var första gången diabolvapen sålde bättre än BB-vapen i USA. Vilket rimligen kommer påverka utbudet av vapen. Bland annat till förmån för räfflade pipor. Hittills har att ange "diabol" i stället för "BB" snarast varit en kommersiell hämsko.
:


Jo BB Guns är ju ett ursprung i USA vi inte haft här, alla som yngre där hade ofta nåt sånt rundklevapen med mycket låg effekt innan de fick sin .22lr eller nåt.

Så jag förstår att många aldrig förstod att Luftvapen var nåt mer, visst Beeman importerade ju europeiska vapen men det ändrar ju inte en nation.

Diaboler i sig är självstabiliseande även ur en slätborrad pipa, ungefär som en dartpil kan man säga.

Men visst allt för låg effekt kanske inte i sig gör det roligare än stålrundkulor, jag ogillar att de studsar på allt möjligt själv.

Det blir förstås väldigt svårt, vad de tycker är leksaker och ofta därför tillverkare av tex Diana i plast och det minsta möjliga metallt i allt och så byta nåt i trä och blånering eller dylikt på stål, det blir inte lättsålt om man ser dem som samma sak i USA.

Här har vi haft vissa av deras vapen såklart även jag som ung, men diaboler var det normala och vi kunde ju inte bara byta upp oss till ett krutvapen och så hade vi en hejdlös lyftgevärsboom under andra halvan av 80 tal tom 1992, folk köpte dyra brittiska luftgevär eller sög Diana tex.

Nu var inte alla med då, men vi vill inte ha för smäckiga grejor det ska va lite att ta i och en vuxen kan tänka sig skjuta lite på skoj med det.

I USA kom en boom kring Luftvapen för säg 5-7 är sen max, PCPerna hade upptäckts och självutnämnda experter rasade fram, ofta för att på nåt sätt själva få inkomst i det hela med tiden, rätt amerikanskt Mao.
Det var ju därför nya inom hobbyn trodde USA var världsledande inom det.

Men det är givet att även procenten av dem är låg i antal är så många ändå har ju allt nästan satsat på USA på senare år, inte då kul för oss ofrast

Det blir väl så att europeiska företag gör de finare varianterna av sånt här även för deras marknad, Kina finns ju i bakgrunden men de är inte särskilt påhittiga eller förnyande bara billiga, de tillverkar för dock klassiker som Red Ryder mfl sen länge, dvs USAs egna historiska BB Guns.
Senast redigerad av Silwer 05 mar 2021, 16:39, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster

  • Sponsorer