Beretta M92FS

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Beretta M92FS

Inläggav Naphets 16 feb 2021, 20:45

Hallåj!

Jag har ju en Weihrauch HW45 (fjäder) som jag köpte för jag ville ha byggkvalité, kunna välja effektuttag och utmaning i skyttet.
Att denna också liknar en Desert Eagle i CSGO är inget jag pratar högt om ;) .

Det jag saknar är dock tätare skottföljd för att få mer action/rörelse och diabolo/sekund i skyttet.
Därför funderar jag på att komplettera med en pistol som kan erbjuda mer action med hyfsad precision.
Syfte är att ejsa i plinkning. :smt037

BB försvinner pga precisionkrav.
PCP försvinner eftersom jag inte hittat någon med "magasin" som skjuter utan mantelrörelse mellan skotten.
Därför har jag landat på CO2 pistol (tyvärr, då effekten varierar onekligen).
Jag vill inte ha blowback då jag vill spara gas till själva skyttet.

Jag trodde inte det var möjligt men jag har förälskat mig i Beretta M92FS, silver med trägrepp.
Får man uttrycka sig så?
product-2252-big.jpg

Denna har ett 8-skottsmagasin.

Med andra ord, bara trycka av och skratta hela vägen till magget är slut ... eller?
Den är ju inte en billig replika. Byggd av Umarex och har enligt flera recensioner (Youtube) bra byggkvalité.

Har jag missat något väsentligt? :)
Är jag naiv?

Hjälp vänner ... vad gör man ? :smt022
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Naphets
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2020, 23:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Söker...
Luftvapen favorit: Weihrauch HW45

Re: Beretta M92FS

Inläggav ahayeah 17 feb 2021, 10:17

Är det inte en double action, dvs avtryckaren driver magasinet vilket gör att det liknar en sån där knallpulverpistol man hade som liten med tung avtryckare? I så fall helt klart ett minus tycker jag. Sen vet jag inte varför det är så bråttom att göra slut på magasinet och kolsyran men det verkar ju va en fas som många måste igenom innan de uppskattat precision så det är väl bara köpa. Den verkar ju välbyggd och oplastig i alla fall.
Senast redigerad av ahayeah 17 feb 2021, 11:06, redigerad totalt 1 gång.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Beretta M92FS

Inläggav Tempest 17 feb 2021, 11:23

Den har både single action och double action.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Beretta M92FS

Inläggav Naphets 17 feb 2021, 15:49

ahayeah skrev:...Sen vet jag inte varför det är så bråttom att göra slut på magasinet och kolsyran men det verkar ju va en fas som många måste igenom innan de uppskattat precision så det är väl bara köpa....


Nja, läst dina rader några gånger men kan inte få ihop det med mitt 1a inlägg.
Syftet är ju inte att ha slut på magasinet fortast möjligt utan få mer dynamik i skyttet.
Du får gärna utveckla.
Naphets
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2020, 23:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Söker...
Luftvapen favorit: Weihrauch HW45

Re: Beretta M92FS

Inläggav börne 17 feb 2021, 17:13

Naphets skrev:
ahayeah skrev:...Sen vet jag inte varför det är så bråttom att göra slut på magasinet och kolsyran men det verkar ju va en fas som många måste igenom innan de uppskattat precision så det är väl bara köpa....


Nja, läst dina rader några gånger men kan inte få ihop det med mitt 1a inlägg.
Syftet är ju inte att ha slut på magasinet fortast möjligt utan få mer dynamik i skyttet.
Du får gärna utveckla.

Naphets skrev:Med andra ord, bara trycka av och skratta hela vägen till magget är slut ... eller?

Den raden kan man lätt tolka som att det är pang pang så snabbt det bara går.

Personligen ser jag denna typ av pistoler som fungerande replikor, fungerar utmärkt till burkplinking om man gillar det, ingen egen erfarenhet av just denna & det finns ju dom pistolerna som har bättre precision än många andra, om denna tillhör dessa vet jag ej.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Beretta M92FS

Inläggav Naphets 17 feb 2021, 19:17

börne skrev:
Naphets skrev:
ahayeah skrev:...Sen vet jag inte varför det är så bråttom att göra slut på magasinet och kolsyran men det verkar ju va en fas som många måste igenom innan de uppskattat precision så det är väl bara köpa....


Nja, läst dina rader några gånger men kan inte få ihop det med mitt 1a inlägg.
Syftet är ju inte att ha slut på magasinet fortast möjligt utan få mer dynamik i skyttet.
Du får gärna utveckla.

Naphets skrev:Med andra ord, bara trycka av och skratta hela vägen till magget är slut ... eller?

Den raden kan man lätt tolka som att det är pang pang så snabbt det bara går.

Personligen ser jag denna typ av pistoler som fungerande replikor, fungerar utmärkt till burkplinking om man gillar det, ingen egen erfarenhet av just denna & det finns ju dom pistolerna som har bättre precision än många andra, om denna tillhör dessa vet jag ej.


Tack börne, jo det är stämmer om man bryter ut en enstaka mening, men nu skrev jag ett längre inlägg eftersom jag ville vara tydlig.
Jag uppskattar ditt ärliga svar. :smt020

Verkar som att min typ klientel inte befinner sig på detta forum eller så kanske de blivit brända och håller käft för att det bara är en fas att skjuta luft snabbt.
Det finns väl tidtagning i skytte?
Naphets
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2020, 23:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Söker...
Luftvapen favorit: Weihrauch HW45

Re: Beretta M92FS

Inläggav börne 17 feb 2021, 20:08

Naphets skrev:Verkar som att min typ klientel inte befinner sig på detta forum

Nog en hel del som har en pistol av den typen som kan säga nåt om dom eller helst den du kollar på, dock är det ju löjligt låg aktivitet på forumet nuförtiden så det väller ju inte in svar oavsett vad man frågar om... tyvärr :-(

Då den skjuter diaboler & utan blowback gör ju den till en bättre kandidat än en BB med blowback. Dom sprider ju rätt bra även om det går att träffa en ölburk på 10 meter utan större problem.

Min Tanfoglio Witness 1911 bb gun med blowback kan man t.o.m. ta en ölburk på 15 meter med men då får man hålla i, den går faktiskt bra för att vara en sådan, där är ju hop up likt airsoft i den pipan så det gör väl att den klarar av en hyfsat rak kulbana längre ut.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Naphets (18 feb 2021, 07:51)

Re: Beretta M92FS

Inläggav Silwer 18 feb 2021, 10:44

Men är det då slätborrat ned BB stålkulor? Inte va? De suger.

Det får man inget av utan det är för ren nöjesskjutning på burkar mm, passa sig dock för att de förbannade stålkulor är lätt kommer i retur.

Blowback ger ju en ner äkta känsla av att skjuta pistol.

Ingen skjuter mer seriöst med de här, det handlar om replikor, och jag känner att hur bra de är bygda är det viktigaste så man iaf för en känsla av kvalitet, för så mycket är den skit idag.

Det finns luftrepeterpistoler med diaboler och högst seriösa men de kostar väldigt mycket.

Jag skulle söka mig till nån co2 driven ned magasin för diaboler och räfflad pipa i första hand om jag var du.
Då finns af möjligheten att skjuta mer orecusionsnässigt.
Senast redigerad av Silwer 18 feb 2021, 10:45, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Beretta M92FS

Inläggav Tempest 18 feb 2021, 12:47

Silwer skrev:Men är det då slätborrat ned BB stålkulor? Inte va? De suger.

Det får man inget av utan det är för ren nöjesskjutning på burkar mm, passa sig dock för att de förbannade stålkulor är lätt kommer i retur.

Blowback ger ju en ner äkta känsla av att skjuta pistol.

Ingen skjuter mer seriöst med de här, det handlar om replikor, och jag känner att hur bra de är bygda är det viktigaste så man iaf för en känsla av kvalitet, för så mycket är den skit idag.

Det finns luftrepeterpistoler med diaboler och högst seriösa men de kostar väldigt mycket.

Jag skulle söka mig till nån co2 driven ned magasin för diaboler och räfflad pipa i första hand om jag var du.
Då finns af möjligheten att skjuta mer orecusionsnässigt.


Silwer, läs tråden innan du ger råd, Umarex Berettan har magasin och skjuter diaboler med räfflad pipa utan blowback, då kan man skjuta mer "orecusionsnässigt"
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Beretta M92FS

Inläggav Silwer 18 feb 2021, 13:55

Jo tyvärr var jag dum där i h tänkte ändra allt men hade gjort av medcmina fyra ändringar max per dygn.

Det jag Jan vidhålla är isf just vara att av de hör är bara de ned diaboler och räfflad är lika nån idé att ens försöka använda för ner ön burkar.

Dick är sällan trycket justerbart etc så man får väl snpassa sig själv, effekten är väldigt låg och risken är att det inte ger runda hål med pkattnosar på tavlor ens, pipan är kort för att just vara en replika.

3J är väl rätt vanligt.

Tycker dock ändå att man kan köpa det man gillar trots detta.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Beretta M92FS

Inläggav Naphets 18 feb 2021, 16:48

Hej,

jag tackar för engagemanget.

Vi får ser var det här tar vägen... :)
Naphets
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2020, 23:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Söker...
Luftvapen favorit: Weihrauch HW45

Re: Beretta M92FS

Inläggav Wallace 19 feb 2021, 08:49

Om jag inte är helt ute och cyklar så delar väl M92FS plattform med CP88 Umarex och den har goda omdömen gällande precision för att vara en co2 pistol med magasin. Diabol, räfflad, ingen blowback och fin byggkvalitet.

Den CP88 jag testat kändes mycket välgjord och i singel action blir avtrycket helt ok. Ingen matchpistol men betydligt dugligare än de flesta BB blowback med slätborrad pipa. Jag har flera pistoler av denna typ och som skrivits tidigare är det mer de mekaniska likheterna med originalen som är i fokus. Skjuter uteslutande på burkar med dessa.

CP88 finns i competition utförande som vad jag kan se bara Innebär att det sitter en förlängning på pipan.

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Wallace 19 feb 2021, 08:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Wallace
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 03 sep 2011, 07:08
Ort: Hägersten / Telefonplan
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 12 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms TX200

Re: Beretta M92FS

Inläggav sfe 19 feb 2021, 09:45

Min erfarenhet är att det är inte så enkelt som att en diabol-pistol alltid är bättre än en BB. Det finns BB-pistoler (replikor) som skjuter ganska OK. Inget att prestera imponerande träffbilder på tavlor med kanske, men ölburkar på 10 meter är inga problem och jag har testat flera diabol-pistoler (replikor) där en ölburk på 10 meter vart lite för mycket att kräva. Överhuvudtaget har jag fått intrycket av att diaboler inte är speciellt lyckat i en pistol som presterar mindre än 120 m/s. Skjuter man diaboler från en sådan i en hink med vatten och sedan studerar dessa diaboler brukar man inte se några som helst märken av pipans räfflor på kulorna. Jag tolkar detta som att kraften i pistolen är för dålig för att trycka ut blyet i räfflorna, men däremot kanske en del lufttryck smiter förbi den vägen?
CP88an är jag tveksam till. Helt klart finns det folk som är förtjusta i sina men jag har testat 2 olika exemplar vid olika tillfällen och dom hade bägge två stora svårigheter att träffa den berömda ölburken på 10 meter med ens hälften av skotten man sköt. Avtryckarna var något av det svampigaste och mest bedrövliga jag någonsin känt, på bägge två. Jag kan inte annat än tro att spridningen i kvalité mellan exemplaren på Umarex CP88 är väldigt stor.

Till TS skulle jag vilja föreslå en CO2-revolver med double-action (OCH single, naturligtvis). Min Nagant är en personlig favorit bland alla replikor jag testat och ölburken lever farligt.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Beretta M92FS

Inläggav Tempest 19 feb 2021, 11:48

Umarex-pistolerna i den serien med Beretta, Colt 45, och CP 88 är revolvrar egentligen, inbyggda i replikor av halvautomatiska pistoler, så rådet att skaffa en revolver blir lite fel. Jag skulle tro att de är kinkiga med vilken kula man använder pga den låga effekten, de kanske tom skjuter bra med lätta kompositdiaboler?
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Beretta M92FS

Inläggav BjörnBefälhavaren 19 feb 2021, 15:47

Det är svårt att få med alla bra egenskaper i en Co2 pistol men du kan kolla på UX SA 10 eller Sig Sauer M17 kanske är nåt för dig (de har dock blowback fast effekten är minimal). Kan du tänka dig något fulare och billigare finns det ju Crosman vigilante också. Har en själv och den har bra mycket bättre precision än de flesta co2 pistoler men inte jämförbart med HW45 direkt
BjörnBefälhavaren
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 feb 2020, 22:21
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Beretta M92FS

Inläggav Silwer 19 feb 2021, 18:43

Mer korrekt i en magasin matad co2 av typen replika, det finns jättebra matchpistoler för målskytte men det är juninte aktuellt hör.

Och BB stålkulor Jan ni ju få förorda, jag undviker ens ta i skiten.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Beretta M92FS

Inläggav Naphets 20 feb 2021, 12:06

Wallace skrev:Om jag inte är helt ute och cyklar så delar väl M92FS plattform med CP88 Umarex och den har goda omdömen gällande precision för att vara en co2 pistol med magasin. Diabol, räfflad, ingen blowback och fin byggkvalitet.


Tack för insikten !
Naphets
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2020, 23:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Söker...
Luftvapen favorit: Weihrauch HW45

Re: Beretta M92FS

Inläggav Naphets 20 feb 2021, 12:09

sfe skrev:Till TS skulle jag vilja föreslå en CO2-revolver med double-action (OCH single, naturligtvis). Min Nagant är en personlig favorit bland alla replikor jag testat och ölburken lever farligt.


Jag spanade in Naganten och om jag inte googlade fel så är detta en typisk revolver-pistol. :)
Jag har inte siktet på en sådan, men tackar för tipset.
Naphets
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2020, 23:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Söker...
Luftvapen favorit: Weihrauch HW45

Re: Beretta M92FS

Inläggav Naphets 20 feb 2021, 12:42

BjörnBefälhavaren skrev:Det är svårt att få med alla bra egenskaper i en Co2 pistol men du kan kolla på UX SA 10 eller Sig Sauer M17 kanske är nåt för dig (de har dock blowback fast effekten är minimal). Kan du tänka dig något fulare och billigare finns det ju Crosman vigilante också. Har en själv och den har bra mycket bättre precision än de flesta co2 pistoler men inte jämförbart med HW45 direkt


Hej Björn!

Jag spanade in dina intressanta förslag.
Sig Sauer M17 är riktigt intressant. Överlägsen teknisk lösning på installationen av Co2-patronen. Hela 20 diabolos.
Demonterbar (roligt). Blowback (för mer realistisk känsla) och bra byggkvalité.
Någon hade anmärkt på att känslan kunde vara lite "glappig".
Dock ett STORT aber: varför har de inte fått till att manteln spänner upp hanen?! Det betyder att man måste trycka av hela vägen varje gång. Där tror jag att den föll bort ...

Denna funktion hade istället UX SA10 samt möjlighet till både BB/diabolo.

:cheeRs:
Naphets
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2020, 23:15
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Söker...
Luftvapen favorit: Weihrauch HW45


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer