Artemis Cp1 6

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Artemis Cp1 6

Inläggav hovslagaren 05 feb 2021, 15:07

Hej jag har införskaffat en Cp1-m som lite övning i garaget som 7m.Jag har aldrig ägt en luftpisol tror jag. Nu hörde jag eller kanske läst någonstans att man måste skuta eller tömma co2 patronen var gång. Tydligen får man inte ha en patron i när man lägger i från sig puffran skulle visst slita på packningar. Så kan det väl inte vara. Om jag skjuter 30 skott och det finns kolsyra kvar ska man öppna och släppa ut trycket?
hovslagaren
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 02 feb 2021, 13:43
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Air arms

Re: Artemis Cp1 6

Inläggav Tempest 05 feb 2021, 16:16

Det beror på hur lång tid det går mellan skjutningarna, 14 dagar till en månad är nog gränsen för hur länge en patron kan sitta i utan att packningen där patronen sätts i deformeras, men det varierar mellan olika pistoler pga vad det är för material i packningen, sen så håller packningen längre om man bara skruvar åt precis så hårt som behövs för att det ska hålla tätt. Se till att smörja med olja där patronen sätts i genom att lägga en droppe olja på patronen där patronen punkteras, då håller packningarna längre, ATF-olja eller silikonolja funkar bra, använd inte en olja som löser upp gummi.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Artemis Cp1 6

Inläggav hovslagaren 05 feb 2021, 16:44

Hej. Tack. En undrar varför dom inte använder nitrilgummi i sina o - ringar om dom är så ömtåliga. Det är gummi som tål bensin olja höga som låga temp men det är ju ganska extrem kyla det handlar om. Vet i fan om jag inte skulle köpt en pcp i stället. Jag har ju min gamla tub även om den skulle prov tryckas. Mvh.
hovslagaren
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 02 feb 2021, 13:43
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Air arms


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer