Shadow 2

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Shadow 2

Inläggav Gordon 05 nov 2020, 09:09

Jag har ju fått hem min Shadow 9mm och det är ju en riktigt trevlig pistol men jag saknar garageträningen. Denna pistol finns ju även som en "kopia" i softairgun och luftpistol...

Jag är intresserad av luftpistol varianten, den finns på deras hemsida men den finns inte presenterad någonstans

För att följa länken så måste du registera dig.



Är det någon som sett en sådan någonstans

// Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Shadow 2

Inläggav Luftpangarn 05 nov 2020, 11:33

Det är väl denna? För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shadow 2

Inläggav Gordon 05 nov 2020, 15:20

Nej det där är 1:an...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Shadow 2

Inläggav Luftpangarn 05 nov 2020, 18:56

Okej, jag tvekade själv om det var model 1 eller 2.

Jag tror ASG är ett tyskt distributionsmärke. Så detkanske kan vara till hjälp? Hur nu är model 2 BB?
Hur exakt är krutversionen på 10m?

Det var nästan 40 år sedan jag hade en Colt 1911 krut .45 någon månad. Kag vet att jag blev förbluffad av hur bra precision den hade. Men jag kommer inte ihåg vad det exakt innebar. Dessutom tror jag det var ett slags något speciell sportskyttemodell. (syntes inte.)

Vore jättekul om du berättar om din krutpistols precision. Och ännu roligare om du får tag på BB versionen, och kan jämföra!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shadow 2

Inläggav Gordon 05 nov 2020, 20:11

Ja du... Jag skjuter som en kratta med alla 9mm vapen. Tar vi en standard Glock så är det inte ens säker att alla fem sitter i tavlan.

Jag har dock inte skjutit så mycket med min Shadow men jag får en samlad bild på ca 20cm på 25meter. Den känns fantastisk om man jämför med Glocken. Nu är det inte meningen att jag ska kasta skit på den men jag är inte speciellt förtjust i dess trycke.

Jag skjuter mest nationellt skytte och då brukar jag ligga i snitt runt 44 men då pratar vi om en 22:a med en kolv som är som en handske.

Vi har ett gäng IPCS skyttar som härjar lite och det är inte lätt för mig som har ett helt annat sätt att skjuta men kul är det

Så summa sumarum... Jag är inte rätt man att prata om Shadowens precision... men anledningen till varför jag är lite småsugen på en luftpistol är att den ska vara mer eller mindre en kopia på orginalet och då går alla moment att göra såsom hölsterdragning anläggning och skjutning.. Precisionen är givetvis viktig men jag tror inte den är sämre än 1:an och den får ju ganska bra kritik...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Följande användare vill tacka Gordon för detta inlägg
Luftpangarn (05 nov 2020, 21:42)

Re: Shadow 2

Inläggav Luftpangarn 05 nov 2020, 23:05

På 25 - tjugofem! - meter är en grupp på 20cm inte så orimligt. Du skriver inte om vilken fattning du använder.

Jag skjuter oftast tvåhandsfattning.

Jag har tänkt efter hur jag sköt min 1911. Jag tror det var ölburkar på 20-25m. Tavlor var det aldrig. Men har man litet koll som skytt, vet man när man "borde" ha träffat. Men "grupper" blir det ju liksom aldrig.

Jag tror slutsatsen var att pickan träffade ölburkar på 20m, och resten var min förskyllan. :wink:

BB CO2 pickor fixar normalt ölburkar tillförlitligt på 4-5m.

Men om du vill öva andra aspekter än att träffa, så funkar nog en CO2 replik.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shadow 2

Inläggav börne 06 nov 2020, 07:00

Ölburkar på bara 4-5 meter låter rätt kasst. 10 meter bör dom ju klara av tycker jag om man har ett fungerande exemplar. Tror vi sträckte oss ut till 15 meter & lyckades rätt ok på 50cl burkar som max uppe i Laxå då en bunke FT skyttar hade grillkväll innan en tävling.

Håller det inom det svarta på en vanlig femringad tavla på 6 meter med min Tanfoglio 1911 replika med blowback vilket är max jag får ut i min lgh.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Shadow 2

Inläggav Gordon 06 nov 2020, 08:16

Jag är så insyltad i att använda enhandsfattning att jag faktiskt skjuter bättre med en hand en två... Det beror givetvis också på att jag kommit upp i en sådan ålder att jag behöver glasögon...

Vid enhandsfattning använder jag mina justerbara Variolens och får då perfekt skärpa längs visirlinjen och på målet... Inte så konstigt att resultatet blir bra... Det underlättar att se.. (Jag har dock blivit varse om ett litet bekymmer med dessa glas.. Oljans egenskaper ändrar sig när det blir kallt och då blir linsen att likna med ett sådant där "charmigt" fönsterglas från 1850talet, inget bra alls)

När jag skjuter "taktiskt" har jag skyddsglasögon med en fast lins fullt ok men förstås inte lika bra...

Jag har tittat på lite filmer när man tävlar i IPCS med softairguns... Det är ingen lek längre de är riktigt duktiga. Avståndet i dessa övningsmoment är inte avgörande klarar man inom det svarta på 10meter så duger det gott .

Vad jag förstår används shadow 2:an i softversionen direkt ur kartongen i dessa tävlingar och Shadow 1:an i BB utförande får ganska högt omdömme...

Jag försökte beställa från de få sidor som har den på sina sidor men de fick inte skicka pistoler utomlands
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Shadow 2

Inläggav Luftpangarn 06 nov 2020, 11:46

Dessa säljer Shadow 2 i BB, samt skickar till Sverige.
För att följa länken så måste du registera dig.



Airsoftversionen säljer För att följa länken så måste du registera dig.

som också skickar till Sverige.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shadow 2

Inläggav Gordon 06 nov 2020, 14:28

Dom rackarna gör ju inte det, har redan provat man måste hämta den i butiken...

Däremot har jag fått besked om att den finns tillgänglig hos Tactical någonstans i mitten av december. Jag försöker förhandsboka en sådan...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Shadow 2

Inläggav Luftpangarn 06 nov 2020, 17:10

De påpekar särskilt att de skickar till samtliga europeiska länder, och tom utom Europa.
För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shadow 2

Inläggav Silwer 06 nov 2020, 17:17

hmm det klarar ju en airsoft utan vidare tex.

Men ok.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Shadow 2

Inläggav Gordon 06 nov 2020, 18:01

Luftpangarn skrev:De påpekar särskilt att de skickar till samtliga europeiska länder, och tom utom Europa.
För att följa länken så måste du registera dig.




Ja man blir lite lurad airsoft europe gör det men de har inte luftpistolen ...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Shadow 2

Inläggav Gordon 06 nov 2020, 18:02

Silwer skrev:hmm det klarar ju en airsoft utan vidare tex.

Men ok.



Jo så är det säkert men på något sätt känns det bättre med en luftpistol...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Shadow 2

Inläggav Luftpangarn 06 nov 2020, 19:37

Fast det är ju faktiskt 4,5mm BB som airsoft säljer! (Tror 6mm versionen också, men jag skulle som du föredra 4,5mm metallammunition. Mest fördomsfullt grundat, dock. ;-) )

(Blev inspirerad av tråden, och drog fram min Sig Sauer P320 med räfflad pipa idag, som jag bara förbannad gömt undan i något år eller två. Helknas, men den funkade mycket bättre med stål BB, än diaboler. I morgon skall jag testa 4,4mm förkopprade "smart BB", tom på tavla!)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shadow 2

Inläggav Gordon 26 feb 2021, 12:12

4,5mm versionen verkar vara helt omöjlig att få tag i men så fick jag nys om en finsk återförsäljare som kommit över några ex... Slog till direkt. PostNord har aviserat att den ska komma på tisdag.. Vi får hoppas att den är så bra som de säger...

Så om allt går som det ska kommer jag nu ha två Shadow 2:or En 9mm och en 4,5mm.

För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Shadow 2

Inläggav Gordon 02 mar 2021, 19:20

Då var den äntligen här... Riktigt prydlig, vikt och känsla i stort sett likvärdig orginalet. CZs märkning saknas men i övrigt är de mer eller mindre identiska. Eloxeringen skiljer något men det beror ju förmodligen på tillverkningsmetod.

Siktet är lite annorlunda med fördel luftvapnet faktiskt.. justerbart i både höjd och sida. 3 magasin per patron gör att jag måste få ordning på de återfyllningsbara magasinen.
Något gör dessutom att jag inte kan låsa vapnet i min CR speed, säker någon skitsak för jag kan inte se något som skiljer men det spelar mindre roll...

För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Shadow 2

Inläggav Luftpangarn 03 mar 2021, 09:17

Grattis Gordon! :)

Jag - och säkert många andra - skulle verkligen tycka att det vore kul om du berättar och jämför. Och även om du inte tycker att du vill skryta med ditt skytte, skulle det verkligen vara värdefullt om du ville åtminstone antyda en jämförelse i precision!

De flesta BB vapen har kriminellt dålig precision. Även Sig Sauers egna CO2, som ju tom har räfflade pipor, och kan skjuta diaboler, är helt oacceptabelt kassa - och jag VET, för jag har köpt och provat 3 olika modeller. En var begagnad, och den har jag tills vidare behållit som teknikprojekt, men som sagt, den sprider så mycket, att man kan bara räkna med att ca 90% av skotten träffar en ölburk på 4-5m, när man kontrollerar träffbilden på en tavla.

Det finns mig veterligen inga riktiga jämförelser av krut och CO2 versioner av "samma" vapen på nätet. Helt otroligt egentligen, men beror nog mest på att CO2 versionerna är så fullständigt under isen kassa, att jämförelse blir meningslöst.

Nu finns det ju även andra aspekter att jämföra, förutom det grundläggande, om man kan träffa saker man siktar på. Mest uppenbart är trycke. Men vikt, hur den ligger i handen, funktion i allmänhet och - vilket du ju redan gjort - riktmedel!

Än en gång grattis att du äntligen fått tag på pistolen du sökt. Och så hoppas jag att du får kul!

Du skulle verkligen göra en insats, om du även bjöd på en jämförelse!


(Ett starkt skäl till att jag gillar mina westernrevolvrar, är att man kan skjuta tillförlitliga grupper, som inte är urspårat stora.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shadow 2

Inläggav Sako Finnbear 03 mar 2021, 10:50

Tjusigt! 8)
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Re: Shadow 2

Inläggav Gordon 03 mar 2021, 12:35

Jag ska se vad jag kan bidra med... Jag vet också att precisionen inte är något man kan räkna med men jag höll mig i grupper runt kronan när jag skärpte mig... Garageavstånd 6 meter.
Trycket är riktigt bra. Siktet känns bättre än orginalet men sådant är ju personligt...

Jag har endast skjutit en "riktig" CO2 patron då gårdagens arbete gick ut på att försöka anpassa de återvinningsbara patronerna. Problemet är att ventilen sitter någon millimeter utanför så patronen så man hinner inte skruva åt och täta innan gasen är borta...

Efter ett antal mindre lyckade justeringar blev det helt enkelt så att jag borrade ett hål i magasinets förseglingsmutter så att man kan fylla patronen när den sitter kvar i magasinet. Fyllde magasinet igår och vägde detta. Kollade i morse med en våg som tar gram som minst och då visade denna samma och det är ju bra...


Måste få tag i någon form av snabbladdare för det är lite fippligt... Förslag ?

// Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Följande användare vill tacka Gordon för detta inlägg
Luftpangarn (03 mar 2021, 13:03)

Re: Shadow 2

Inläggav Silwer 03 mar 2021, 12:41

Saken är väl att egentligen var nog ingen försökt skapa luftvaoenveesioner som ska funka lika som krutversionen.

Ett undantag är de italienska .22lr matchvapen som mycket ofta hade en matcluftpistol i samma kortare stil som .22lr har för träning hemma, annars är ju en match luftpistol! Längre.

Men annars vet jag inte om några försökt bygga nåt hemnatröningsvapen.

Tror att i USA fanns nån Colt 1911 som de la mycket tid på för att den jag skulle kännas som originalet.
Det blev troligen ingen.bra affär.

Självklart är ju diaboler som val och att man inte kan räkna med 25m utan för dra ner på det, men med diaboler och räfflad pipa bör det gå att få ihop nåt.

Dock tror jag tillverkarna struntar i det, de bygger inte de hör för att vara annat än en replika som kan skjuta.
Och frågan är då om inte trycket mm känd lika vad man ska ha den för? Ok på skoj duger väl iofs.
Men jag tänkte just nån form av träning ändå.
Senast redigerad av Silwer 03 mar 2021, 12:45, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Shadow 2

Inläggav Luftpangarn 03 mar 2021, 13:30

Tack Gordon!

Kan man tillförlitligt samla enkronasgrupper på 6m, tycker jag att det är meningsfullt skytte! Man skall bara använda passande mål. Med papptavlor är man helt fel ute. Mindre medicinburkar av vit plast, har 40mm diameter, och är nog precisionsmässigt rättvisande, och därmed passande mål. (Min mening är att man först tar reda på vapnets spridning med fullt stöd. Den spridningen x 2 = rätt målstorlek. Byggt på min förståelse av statistik och hur mekaniska passningar likt roterande "H8" eller "M7" presspassning, är uppbyggda. Men riktig koll har jag inte.)

Hur som helst, tror jag du gjort ett bra köp! :Thumbupp:

Har du fått med återfyllningsbara patroner?!? Fick just besked att jag kommer få hem sådana från Kina om några dagar. Har annars inte hittat dem, annat än på en enda sajt i USA. Blir ju dock betänksam om hur det kommer gå, om de som du säger, har utstickande fyllventil? :|

Annars tycker jag att borra hål i den feta skruven att hålla fast CO2 patronerna med, låter jättebra. Varför gillar du eventuellt inte det?

Vad återfyller du med? Greengas? Funkar det med blowback, med tanke på effektminskningen? Det finns annars återfyllningsadapter som passar på "Sodastream" CO2 tuber, och de kostar ju typ 25-30kr /fyllning hos Ö&B. (Bra att lägga tompatronerna i frysen, så metallen blir riktigt kall, innan fyllning. Jag har liknande problem med mina gaseldade modellånglok. Och där är problemen ännu värre än i kolsyrevapen...)

Riktigt nice kombo du fått till! :thumbupp:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shadow 2

Inläggav Silwer 03 mar 2021, 13:39

Luftppfyllning av sög en 12grammare för ju inte vara just högre än CO2 det kan förstöra hela vapnet, och lyft i säg 60bar räcker knappt till nånting.

Det är inte så enkelt detta, oftast krävs en separat tank ed då sög 60bar regulator på.

Det minsta hört att förgylla med co2 är väl kanske en 88 grammare.
tänk efter noga hör.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Shadow 2

Inläggav Luftpangarn 03 mar 2021, 14:01

Jag vet inte riktigt vad du är ute och far efter Silwer. Men jag har undersökt alla möjliga aspekter på hur olika vapen fungerar med olika gas, och allt möjligt.

CO2 levererar alltid 55 bar eller mindre, inom några som helst rimliga temperaturintervall. Det man hanterar är flytande CO2 gas, och alltihopa fungerar precis som klassiska återfyllningsbara gasdrivna (butan) cigarettändare. (För mina modellånglok använder jag olika inblandningsgrad av propan i butangasen, för att få tillräckligt gastryck vid olika omgivningstemperatur. Gasbehållarna i loken monteras så att de får lagom uppvärmning från ångpannan. Alternativt ligger de i vattenbad, så att de inte kyls ned till gasens förisningstemperatur. Jag var bland de första - såvitt känt - att bygga ett hybridsystem. En varm, och en kall tank, som kommunicerar. I efterhand har det dock visat sig, att jag möjligen hade en aning tur, att just min konstruktion fungerade.)

Flytande "Greengas" levererar ett lägre gastryck än CO2.

Luft går inte att med annat än hysteriskt extrem teknik, få att anta flytande fas. Alltså lagras den i gasform, vilket gör att tryckvariationen blir mycket stor, beroende på fyllningsgrad. Vilket alla PCP användare allt för väl känner till. Lösningen är förstås att använda en tryckregulator. Men den kostar en tusing, så de flesta skjuter utan en sådan.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shadow 2

Inläggav Silwer 03 mar 2021, 14:38

Egentligen ?rvenvart co2 förutom luft licensfri drivning i Sverige.

Vad jag far efter?

Du skrev om att fylla på en 12gramnare ned luft, klart det går, men luft har ett underläge mot co2 hör du kommer inte kunna skjuta många skott alls om vi säger du fyllt till 60bar.

Mådärflr utgåvor den saken, att sög försöka med 200var vore farligt.

Därför menade jag att om man nu ska använda tryckluft måste man ha en separat tank med en regulator tex från paintball.

Det blir ju inte så smidigt men skulle fungera.

Att fylka12 grammare leder ingenstans med luft jag, jag skulle rekommendera just co2 från tex sifontankar.

Det är kanske inte vettigt för de biliga12 grannarna iofs.

Köper man vapen mm för tiotusentals kronor så antar att man inte tycker några 12 grand patroner är nåt att karva sig ned påfyllning för?

Green gas etc för stå för er själva, tycker ni det är värt det så är det väl det.
Senast redigerad av Silwer 03 mar 2021, 14:39, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer