Expert hjälp angående licens och semi automat

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Hsberger 27 maj 2020, 18:17

Hej
Intresserad av ett semi automat pcp 5,5.
Polisen säger automat max 3J annars max 10J över krävs licens.
Så ett Semi automat pcp luftgevär på Max 10J är licensfritt att köpa på nätet från tex polen, tyskland?
Tack för info av någon som vet?
Hsberger
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 maj 2020, 17:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav ahayeah 27 maj 2020, 18:24

Verkar inte som du behöver någon experthjälp ang licens då du redan har svaret.
Det finns en massa fina pcper som går att få i 10J. Betydligt färre med semiautomat. Varför ska du ha det?
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav 1qaz1qaz 27 maj 2020, 18:31

Polackerna är inte så villiga att strypa ner det till 10 joule och hittar du nått semi auto i Tyskland så är det oftast fullfart och på licens
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Tempest 27 maj 2020, 18:47

Läste fel och skrev fel, ber om ursäkt.
Senast redigerad av Tempest 27 maj 2020, 18:49, redigerad totalt 1 gång.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Luftpangarn 27 maj 2020, 21:55

Litet rörig och konstig fråga, tycker jag. Om jag fattat rätt, säger reglerna att helautomat måste ligga under 3 Joule, semiautomat under 10 Joule. Eller?

Semiautomat i PCP finns, är dyrt, och slukar rimligen våldsamma mängder luft. Kostnaden för geväret måste allra minst kompletteras med dykartub. Realistiskt sett, tror jag egen kompressor krävs.

Skitdyrt nöje, med mycket tveksamt mervärde, med tanke på kostnaden, jämfört manuell repeater. Dessutom är i alla fall min erfarenhet, att redan repeater på psykologiska grunder, kan leda till slarvigt skitskytte. :oops:

Helautomat skulle jag förstå ur nöjessynpunkt. Hade de åtminstone på Gröna Lund förr i världen, Men skjutavståndet var väl sådär 2,5m, och bössorna var anslutna med tryckluftsslang. Och ändå vill jag minnas, att man inte kunde skjuta för mycket automateld på en gång, för då hann inte kompressorn med.

Finns helautomatiska CO2 pistoler. Skitkul att möla ner en burk, gissar jag. Fast det blir typ två magasin per CO2 patron, om jag förstått rätt. Och precisionen är urusel. Automateld är generellt inte så bra för träffsäkerhet... mera samma syfte som hagelgevär. Annars snarare en militär funktion. Och luftskytte är ingen vidare militär aktivitet.

Öva älgjakt kan man göra med luftgevär. Älgar skjuter man som bekant inte med k-pist. ("Älgfärs direkt" :o :-) ) Annars varför inte rigga truppminor och komplettera med handgranater, när man i sådant fall ändå håller på? Trampminor funkar nog också, fast man får nog inleda sök efter eventuella grytbitar... :roll: :-)

Är du intresserad av sådant där, tror jag paintball är mer passande hobby.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Desaleux 27 maj 2020, 22:19

Airsoft och där är väl 3 joule inom tillåtet och angående luftvapen Det har bygg historiskt luft trycks kulspruta med vev och luft tank såg sådan på gallery och annan typ i tidning usa M 19-A BB submachine gun finns gör det i utlandet och ni har svarat på regel verket om ett i sverige.
Senast redigerad av Desaleux 27 maj 2020, 22:20, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1396
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Hsberger 28 maj 2020, 10:44

Tack
Är fullt i vapenskåpet med halvautomater
Tänkte träna lite målskjutning hemma och slippa åka till skutbanan.
Vad ska man köpa om man ska skjuta tavla och papphare som rör sig och göra någon trädgårdsvariant på älgprovet och björnprovet som inte kostar skjortan. Eller är det bara att köa och bränna ammo på skjutbanan?
Var bara en ide. Såg nu att ammon är ju dyrare en 22lr då är det ju rätt värdelöst.
Hsberger
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 maj 2020, 17:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav börne 28 maj 2020, 11:20

Va kollar du då för ammo. .22 diaboler är ju ingen dyr ammo.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Hsberger 28 maj 2020, 14:01

Jag är kass på luftgevär och såg komplicerat ut med allt som fanns. Får ju 22lr 60 öre skottet och såg någon Luftgevärskula som kostade över kronan.
Kanske bäst med ett vanligt luftgevär eller så får man leka vidare med 10/22an
Fast vore trevligt att kunna träna i trädgården 22 är lite kraftig där går ju ganska lång.
Vad skulle ni köpt?
Hsberger
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 maj 2020, 17:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Nitro 28 maj 2020, 14:32

Cal. 177 i 10J
Ammo kostnad ca: 80 kr. För 500 skott.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Luftpangarn 28 maj 2020, 15:07

He he, nu kan du bli dränkt av svar! :-)

För mindel är det faktum att det inte smäller, och att man kan skjuta hemmavid, det som avgör, jämfört krutskytte. Om det blir bra mycket billigare, eller samma, eller högre kostnad, beror på vapentyp, och hur många år man slår ut kostnaderna på. (Varje ammoburk ligger på 500 skott. Fundera på hur många du kanske skjuter per år.)

Mina favoriter är CO2 drivna. Rekylfritt, men enklare och billigare än PCP.

Umarex Hämmerli 850 repeater med extremt bra precisionspipa och bättre trycke än de allra flesta luftgevär.

Samt QB78 De Luxe, är singelskottare, som är ganska billig. (Av de två magasinssystem som fins att köpa, är det ena helt manuellt, det andra är en helt otrolig konstruktion med utstickande hävarmar och skit. Ser ut som något slags plåtfågel att montera.) QB78 har rätt hårt trycke, som dock går att aningen förbättra, om mekande är ok att få göra.

Artemisbössornas magasin trasslar oacceptabelt, tycker jag.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav börne 28 maj 2020, 15:41

Hsberger skrev:Jag är kass på luftgevär och såg komplicerat ut med allt som fanns. Får ju 22lr 60 öre skottet och såg någon Luftgevärskula som kostade över kronan.
Kanske bäst med ett vanligt luftgevär eller så får man leka vidare med 10/22an
Fast vore trevligt att kunna träna i trädgården 22 är lite kraftig där går ju ganska lång.
Vad skulle ni köpt?

Då har du hittat nåt speciellt.

Vanliga JSB som är kvalitetsammo... För att följa länken så måste du registera dig.



Betalar själv 1,20kr st för min 22lr ammo, luftskyttet är billigt vad gäller ammo. Men skiljer ju även mycket i pris beroende på vilken 22lr ammo, kan ju kosta 3-4kr st också om man vill.
Senast redigerad av börne 28 maj 2020, 16:30, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav börne 28 maj 2020, 15:54

Luftpangarn skrev:Umarex Hämmerli 850 repeater med extremt bra precisionspipa och bättre trycke än de allra flesta luftgevär.


:smt016

Har du ens varit i närheten av ett luftvapen med extremt bra trycke, säg en Anschutz 9015 FT eller liknande matchbössor.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Luftpangarn 28 maj 2020, 17:44

börne skrev:
Luftpangarn skrev:Umarex Hämmerli 850 repeater med extremt bra precisionspipa och bättre trycke än de allra flesta luftgevär.


:smt016

Har du ens varit i närheten av ett luftvapen med extremt bra trycke, säg en Anschutz 9015 FT eller liknande matchbössor.


Nej, men det menade jag heller inte. Bättre än de flesta, med samma eller lägre pris, borde jag skrivit. Bössan kostar 3-4'000 beroende på paket. Eftersom jag litar på forumsmedlemmarnas lovord om HW30S, antar jag att det sannolikt är betydligt bättre. Och den kostar ju sådär 2'500. Men jag litar även på min erfarenhet och mer professionella recensenter, att trycket är mycket, mycket bra - men rimligen jämförde de inte med dubbelt så dyra bössor.

Precisionen tyckte en kille var helt i klass med sitt Air Arms 200 (?). Och han gnällde inte om trycket, när jag tänker på saken.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Silwer 28 maj 2020, 18:05

Proffs recensenterna ör de de här gandlarba frpn USA som trycker nyllet i kaneran på Youtube?

Jövla skojare, oengar pengar oengar, allt ör bra till rätt betalning i skutöndan, sämsta nollor jag vet.

Låtsas att USA ör kedande på luftvapen mm, de är helvöck tjocka sitta på arslet och skjuta folk som dykt upp de sebaste 19pren före gade aldrig sett en luftbössa utan jallade dem BB gun.

Låg nivå nästan jämt.
Inget jämförs ned npt annat för då blir de inte bjuda på märkets fest sen, tävlar tycks de aldrig göra iaf utan är nån form av hyllade puss i baken för att folk vill ha en bit av kakan de med, pengar,.
Förmåga att beskriva hur saker käns och fungerar nej, påklustrat flin hela tiden gäller.

Men folk tror på skiten oj det ör världsmästerskytte i USA, bösta i vörlden, dream on.
Påhittade tävlingsfornen ETreeeeeeeeeeemeeee VM fast ingen fan skjutit det förr, men är man sån där har man VM i all skit som enbart finns lokalt om så utan att skämmas.
Jävla tattare ärligt talat.

Mig veterlugen exusterar i te proffs som testar luftvapen, uaf inte sen 25 år då UK var stöddiga i sina blaskor, nen det var då det.
Det ör självutnämnt folk detta, inget annat, dock kan nan hitta folk utan ekonomisk vinning på forum och bloggar kanske som iaf vågar riva allt,
Privatpersoner med eget intresse helt enkelt som har fptt chansen att prova mycket.
Senast redigerad av Silwer 28 maj 2020, 18:21, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav börne 28 maj 2020, 18:21

Silwer skrev:Låtsas att USA ör kedande på luftvapen mm

Såg nån lista från nån Amerikansk vapensida på dom 12 bästa luftgevären år 2020... Det var fan i mig skrattretande vad det var med i den listan kan jag säga :smt016

Där var inte ett jävla skit man ens skulle vilja ha!!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Silwer 28 maj 2020, 18:39

Obs inget svar på trpden, men förkasta inte ägarnas psukter, flera har testat kompisars bössor, öger flera andra själv mm.

De försöker sällan luras.

Sen är smaken olika spklart, därför frpgas ofta om till vad bössan ska cara, hur köparen tönkt sig.

Och ja man får sätta en ekonomisk prägling på det med, finns inget krav att man måste nåt, har man inte pengar till mer än viss bössa tex vill ha en PCP m så från kina och inte fjäderbössa, ja då är kinabössan kanske inte fel den blir ju lite vad man gör den till då de sällan är jämna i tillverkningen.

Finns gott om begagnat med att bygga på, nen många söker effekt mm, sörskilt tidigt, senare inser de ofta att det inte ör så värst i Sverige då man sällan kan ha dem flr nåt, undantag finns givetvis.

Men de flesta av oss behöver inte det, en massa luft mest, inga tåvlingar sp olagligt är det vanliga.

Inte för att vi är poliser men vi har märkt hur folk ljuger när det gptt åt helvete då vi kunnat kolla upp personen ich det stämmer inte vad som skrivits för oss.

Ta reda sp mycket du kan om de intressanta caonen, sortera ur verklugheten ch spklart lägg på din egna smak och vad du vill ha i kaliber osv.

Sen köp, nen kom inte och sög att folk ljuger för dig ich luras, vi ör sp få att nästan alla vill nya intresserade väl.
Sen att det inte blev tex mitt val, det fpr man ju ta, men ljuga fan heller, dessutom ör Sverige unikt med vpra 19J vpra regler kring licenser.
Svårt att ta nått fritt land ich lägga på det, vi har inte den vapenfriheten usa har, inte UKs 16J och jakt med detta, så ja det varierar.

Fwb300S är populär just här pga detta, 19J rekylfritt utan stora pengar att lägga ut.

Semiauto har 19J idag sen npgra pr sp skit i polisen om detta räcker, 3J är fullauto, det tigs bort flr tull ich polis inte kunde skilja på single action och double action vapen.
Jo ägt ett själv co2 drivet.
Senast redigerad av Silwer 28 maj 2020, 18:41, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Luftpangarn (28 maj 2020, 18:46)

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Luftpangarn 28 maj 2020, 18:54

Kloka ord från Silwer, vars erfarenhet och kunskaper man gör klokt i att beakta.

(Tror dock 10J råkade bli 19J. Skulle nog eliminera 90% av all olaglig effektskruvning. ;-D )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Silwer 28 maj 2020, 19:21

börne skrev:
Silwer skrev:Låtsas att USA ör kedande på luftvapen mm

Såg nån lista från nån Amerikansk vapensida på dom 12 bästa luftgevären år 2020... Det var fan i mig skrattretande vad det var med i den listan kan jag säga :smt016

Där var inte ett jävla skit man ens skulle vilja ha!!

Jo har sett den, de få Europeiska car spnba Beeman förr tig in sim de i te kunde undvika.

Jo den var humor, nen tänker man sig att man inte vet bättre så kanske man tänker så.

Jag hatar inte amerikaner, nen jag har ogillar poifitjakten en hel del av dem gav sig in i när luftvapen blev populärt dör.

Det blir sp uppenbart att nan tar sig för pannan, och hur ska då den som inte vet få reda på npt?

Ett tag var det ryska källar bullpupps, bäst för alla, bäst för allt, vanliga bössor skulle försvinna

Men fan det var löpande uppgraderingar lite hipp som happ, vem orkar hålla på med sånt?
Dessutom var det just som jag sagt Bullpup var i get nytt ens flr luftvaoen, det dök upp då jakt frpn bil var tillåtet, trånga utrymmen och liknande, inte för att bli matchbössornas kungar typ ller säg FT.

Men folk var vilda, äntlugen har det dragit flrbi och folk som ev kåvill ha en sån modell köper det men andra köper vanluga bössliknande modeller igen tex från FX.

Det var en ren hype enbart som hölls igpn av populära personer för att ge orifit ur det, och kunna tjäna stplar på det hela.
Nu låter jag som man inte får tjäna pengar, absolut men använd sig inte av sina fans för att styra in dem på dina mål, det ör väl bara att vara ärlig att ja jag är dpinsrad, hja jag ör kung pp ett firum sim jag gör pengar på jag fpr testgrejor, en del fpr jag behålla, blur bjuden på arrangemang mm.

Så man inte låtsas vara kompus längre utan har intresse, nu inser jag att det ör omöjligt det jag skriver troligen, men rykterna soruds.

Som med Extreeemee VR grejen VM liksom, canns av Axelsson de första åren, gan är nig inte en dålig skytt ken tror inte han skulle vinna ens nåt i Sverige, nivpn var mao inte vad den lät som, sen satsade FX på detta ich bättre skyttar kom såklart men just världens bösta skyttar, världens bösta annat användes för mycket.

Kort sagt nix de var inte det, ner en i sin egna tävlingsform enbart inom en grupppering i USA.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Luftpangarn (28 maj 2020, 19:25)

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Silwer 28 maj 2020, 19:25

Luftpangarn skrev:Kloka ord från Silwer, vars erfarenhet och kunskaper man gör klokt i att beakta.

(Tror dock 10J råkade bli 19J. Skulle nog eliminera 90% av all olaglig effektskruvning. ;-D )


Korrekt 10j menas såklart, men framhäver inte mig själv utan att långt många fler här VET hur bössorna ör de oratar om, de kan jämföra dem isv, de ör kanske inte elitskyttar, men det behövs inte för att kunna konstatera saker ich ting.

Men att säg säga HWxx är inte bra fast nan sett den på bild är nåt gelt annat, men det ör ju ok att inte gilla modellen, jag är själv en som inte vill ha en HW30s tex, men att förneka dess flrdelar ör fel.
Jag släpar dubbla vikten som val typ, men det passar heller inte alla.

Fullauto verkar ju häftigt, men vad ska man ha det för? I långden, tror inte det ör mer ön plinking, inget fel i det, men det lär ju sårassla iväg en del ammo.

Äkta Semi ör imo inte heller nödvändigt, ner på skoj, det fer inget i skyttet på nåt sätt.
Men det ör kanske inte var man söker, 10J ör ju dock iaf användbart, 3J? Not so much.
Senast redigerad av Silwer 28 maj 2020, 19:30, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Luftpangarn 29 maj 2020, 10:24

Silwer skrev:Men att säg säga HWxx är inte bra fast nan sett den på bild


Vem har sagt det? Inte jag i alla fall.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Silwer 29 maj 2020, 13:05

Nej ingen just nu men det har hänt många ggr på forumet, i ilska av att känna sig påhoppade har vissa vänt på steken och tex sagt att en HW modell är skit, men de har aldrig sett den mer än på bild.

Det var mest ett inlägg för att där har det varit fråga om att i ilska liksom ge tillbaka, men det ger ju inget.

Vill bara inte höra att i allmänhet ljuger folk när de rekomenderar, sen får man ta det som just en rekomendation inget mer.

Vissa vapen kommer upp ofta, och de passar inte alla, men det är ju inte lögn.

Glöm saken det är sagt nu och riktade inte till nån speciell just nu.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Siratsia 29 maj 2020, 16:01

Semi auto på 10j ska ju gå bra som licensfritt som jag förstått, men svårt att hitta (som nämns i tråden verkar tillverkarna satsa dem på full fart, och med full far ja då är det klubb (målskytte/ IPSC) som blir ”enklast” och med samma vilkor som för en riktig AR15 etc (semi)....)

Jag ser ett stort användningsområde för semiauto pcp gevär just för övning i tex IPSC med karbin. Tex om Sig-Sauers MCX Virtus kommer till swe (som strypt US-version, ej UK version.... skulle det vara exemplarisk för övning för praktiskt skytte i en av de snabbaste växande sportgrenarna i landet. Marknaden finns här just nu, men inte samma regler i EU överlag så antar tillverkarna analyserar och avvaktar marknaderna (stundande EU-direktiv för nya vapenlags-implementeringen bör landa först över marionetten av EU-länderna först gissar jag, innsn tillverkarna satsar på bredare produktion av licensfria vaoen för ovan nämt ändamål.

Emellertid kan man iof idag köpa en co2-driven MCX och konvertera till PcP och har då plötsligt ett 10j licensfritt semiauto vapen, cal o.177 med 32 skott per mag och klämma på vad en sådan konfiguration är för något. Om man inte vill vänta på Virtusen (och hoppas på strypt US-versionen gör äkta ”semi”... (som tydligen inte tilläts o UK).
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav Silwer 29 maj 2020, 19:05

I UK är semivapen hårt regulerade, de ville helt förbjuda dem helt, de har låg effekt och slätborrad pipa.

Daystate nygde en semi OCP som prototyp och visade upp, de styrande flög i taket och hotade att om den skulle byggas så var det slut med 16J lagarna totalt, då UK förbjudit tex revolver och pistoler även de här man laddade med en patron luft i revolver som tom bygdes där av Brocock.

Därmed blev det inget då de mycket väl kunnat ändra reglerna helt eller förbjuda jakt mm, det är därför brittterba tassar runt försiktigt och alltid kollar att de har lucensfri effekt mm, de är rädda att förlora de här gamla lagarna.

Ok har inget med oss att göra, som sagt finns ju lucensfria duabolskjutande semivapen.

Att PCPer just inappt bygs i semi vet jag inte varflr FX bygde ju några förr, väldigt stela avtryck osv.

Men det har övergivits, Hatsan har visat en pcp pistol i semi, men sen har jag inte sett den.
Jag kan inte säga carför, men intresset är inte enormt även om jag tyckte Hatsan pistolen var tuff, skulle säkert bli väldigt dyr här dock.

Även Steyr bygde en Semi nen 5 skott vara, ingen storsäljare, men säkert bra bygd, men med prislapp.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Expert hjälp angående licens och semi automat

Inläggav XXL 29 maj 2020, 21:47

Steyr har ganska nyligen kommit med ytterligare en semi-auto.
Tidigare hade man en halvautomatisk variant av Hunting 5.

För att följa länken så måste du registera dig.



Den nya har förstås en ännu större prislapp.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Följande användare vill tacka XXL för detta inlägg
Silwer (30 maj 2020, 22:00)

Nästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer