Modell Kraftigare/större kulfång

Förslag på hur vi kan förbättra luftvapen forumet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Janne P 28 maj 2020, 17:11

Hello

Skulle vilja få tag i ett modell kraftigare och större kulfång som pallar lite mer Joul som typ till 22 LR ,, vet det finns för typ 1800 kr men tänkte det borde ju gå att få tag i billigare , saken är också att det är för 25x25 cm tavla för skytte på lite längre avstånd med som tänkt , någon som har till salu alternativt är ju att man slår sig ihop och beställer från någon verkstad ?

För att följa länken så måste du registera dig.




Mvh / Janne
Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav gubbe 28 maj 2020, 17:49

Vill du bygga ett själv kan du göra så här.
viewtopic.php?f=6&t=5244&p=51800&hilit=kulf%C3#p51800
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Janne P 28 maj 2020, 18:04

Det va ju en variant att ha hemmavid :-)
Men jag tänkte nog ett mer portabelt typ ett luftgevärs kulfång alla broiler ,,

Men tack för iden :-)
Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav börne 28 maj 2020, 18:39

Det vill ju till att det är stort nog ifall du ska banka på med 22lr... inget kul om dom kulorna riskerar att fara iväg dit dom inte ska.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Janne P 28 maj 2020, 19:25

börne skrev:Det vill ju till att det är stort nog ifall du ska banka på med 22lr... inget kul om dom kulorna riskerar att fara iväg dit dom inte ska.


Man får ju se till att man är säker bakom målet och vara inskjuten hemma på banan , säkerheten framför allt så klart
Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Silwer 28 maj 2020, 19:54

Men kan ju finnas mer folk, eller har du en egen bana?

Att behöva lämna det på en plats man inte känner förstår jag inte är så kul då folk stjäl allt.

Jordvall är väl bäst dessutom.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Silwer 28 maj 2020, 19:56

Förr kunde man skjuta spnt här ut med en åker under bara, udag blur det nog att sjaja galler.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Nitro 28 maj 2020, 20:15

Själv har jag byggt flera kulfång både fasta och flyttbara och de är byggda för att klara 22lr utan problem.
Visar här upp det senaste bygget som är flyttbart.
Det är ganska stort och tungt så jag har satt dit hjul och den flyttas med åkgräsklipparen.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Då jag ibland vill ut och skjuta när det är mörkt så har jag satt dit 12v led arbetsbelysning som jag driver med ett batteri

För att följa länken så måste du registera dig.



Jag har 6mm plåt som det inte blir någon buckla i med 22lr. Men för att dämpa ljudet från kulfånget skruvade jag på 8 cm tjock furu och utanpå det 4cm tjock bokplank som annars hade blivit ved av.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det ska mycket till för att missa det kulfånget på normala avstånd.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Silwer 28 maj 2020, 20:37

Jo men Nitro du har marrk så, jag fpr för mig att killen inte vill lämna ett större kulfång för han har inte själva marken så.

Det är känslugt att skjuta 22lr var fasen som helst, gränsen kanske ör dör, .22nåmag vore tex vansinne på täppan i Sverige, utom möjligen Norrlands tomma inland.
Senast redigerad av Silwer 28 maj 2020, 20:37, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Batistuta 28 maj 2020, 22:44

Janne P skrev:Hello

Skulle vilja få tag i ett modell kraftigare och större kulfång som pallar lite mer Joul som typ till 22 LR ,, vet det finns för typ 1800 kr men tänkte det borde ju gå att få tag i billigare , saken är också att det är för 25x25 cm tavla för skytte på lite längre avstånd med som tänkt , någon som har till salu alternativt är ju att man slår sig ihop och beställer från någon verkstad ?

För att följa länken så måste du registera dig.




Mvh / Janne

Lite 5 mm plåt och antingen svetsa ihop eller bulta, klart :cheeRs:
Lite plåt/skrotbitar hittar du säker någonstans!
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Luftpangarn 28 maj 2020, 23:16

Janne P skrev:Hello

Skulle vilja få tag i ett modell kraftigare och större kulfång som pallar lite mer Joul som typ till 22 LR ,, vet det finns för typ 1800 kr men tänkte det borde ju gå att få tag i billigare , saken är också att det är för 25x25 cm tavla för skytte på lite längre avstånd med som tänkt , någon som har till salu alternativt är ju att man slår sig ihop och beställer från någon verkstad ?

För att följa länken så måste du registera dig.




Mvh / Janne


Den där konstruktionten är principiellt något jag funderat på. Min ide är laserskurna plåtar med "hakar", som i princip håller ihop alltihopa, men att säkra det hela i hopmonterat tillstånd med ett par gängade stänger och vingmuttrar. Vingmuttrarna skulle ju helst ha gänglås, men det vete fan om det fins. Fjäderbrickor får kanske duga? Eller något annat.

Jag tänkte mig en rad med spinners i olika storlekar, så att vuxna och barn / skickliga / oerfarna bekvämt kunde tävla med varandra.

Mitt mål var att fixa ett stort kulfång, som man ändå kan ha med på typ campingsemester, som "platt paket" a la IKEA. Funderade tom ut ett fraktfodral av två plywoodskivor.

Har man bara CAD-ritning, tror jag inte tillskärningen är så dyr. Med rostfritt minskar man vikten.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Janne P 29 maj 2020, 08:30

Luftpangarn skrev:
Janne P skrev:Hello

Skulle vilja få tag i ett modell kraftigare och större kulfång som pallar lite mer Joul som typ till 22 LR ,, vet det finns för typ 1800 kr men tänkte det borde ju gå att få tag i billigare , saken är också att det är för 25x25 cm tavla för skytte på lite längre avstånd med som tänkt , någon som har till salu alternativt är ju att man slår sig ihop och beställer från någon verkstad ?

För att följa länken så måste du registera dig.




Mvh / Janne


Den där konstruktionten är principiellt något jag funderat på. Min ide är laserskurna plåtar med "hakar", som i princip håller ihop alltihopa, men att säkra det hela i hopmonterat tillstånd med ett par gängade stänger och vingmuttrar. Vingmuttrarna skulle ju helst ha gänglås, men det vete fan om det fins. Fjäderbrickor får kanske duga? Eller något annat.

Jag tänkte mig en rad med spinners i olika storlekar, så att vuxna och barn / skickliga / oerfarna bekvämt kunde tävla med varandra.

Mitt mål var att fixa ett stort kulfång, som man ändå kan ha med på typ campingsemester, som "platt paket" a la IKEA. Funderade tom ut ett fraktfodral av två plywoodskivor.

Har man bara CAD-ritning, tror jag inte tillskärningen är så dyr. Med rostfritt minskar man vikten.


Precis ! Få dessa delar skurna i rostfritt vore ju jäkligt bra Har själv inte dessa kontakter men det kanske finns någon här på forumet som jobbar på mekanisk verkstad som kunde ta ett jobb som detta ?
Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Janne P 29 maj 2020, 08:40

Batistuta skrev:
Janne P skrev:Hello

Skulle vilja få tag i ett modell kraftigare och större kulfång som pallar lite mer Joul som typ till 22 LR ,, vet det finns för typ 1800 kr men tänkte det borde ju gå att få tag i billigare , saken är också att det är för 25x25 cm tavla för skytte på lite längre avstånd med som tänkt , någon som har till salu alternativt är ju att man slår sig ihop och beställer från någon verkstad ?

För att följa länken så måste du registera dig.




Mvh / Janne

Lite 5 mm plåt och antingen svetsa ihop eller bulta, klart :cheeRs:
Lite plåt/skrotbitar hittar du säker någonstans!



För typ 10 år sedan hade det varit simpelt men jobbar inte längre på någon mekanisk verkstad och har lite dåligt med kontakter i denna bransch nu för tiden, därav att jag kollar om intresset finns här på forumet :cheeRs:
Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Janne P 29 maj 2020, 09:28

Nitro skrev:Själv har jag byggt flera kulfång både fasta och flyttbara och de är byggda för att klara 22lr utan problem.
Visar här upp det senaste bygget som är flyttbart.
Det är ganska stort och tungt så jag har satt dit hjul och den flyttas med åkgräsklipparen.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Då jag ibland vill ut och skjuta när det är mörkt så har jag satt dit 12v led arbetsbelysning som jag driver med ett batteri

För att följa länken så måste du registera dig.



Jag har 6mm plåt som det inte blir någon buckla i med 22lr. Men för att dämpa ljudet från kulfånget skruvade jag på 8 cm tjock furu och utanpå det 4cm tjock bokplank som annars hade blivit ved av.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det ska mycket till för att missa det kulfånget på normala avstånd.


Ja den är ju portabel :Thumbupp: Tänkte mer luftvapen kulfång alla broiler , att ha med i Husbilen typ :)
Jag fricampar gärna och hittar alltid lite fina ängar där man kan ägna sig åt lite Giffard skytte
Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav chaosborn 29 maj 2020, 10:07

Kan ju vara svårt att få det både större och lätt portabelt på samma gång.

Jag gjorde ett mindre förut som ligger under "visa upp vad vi tillverkat" här på forumet, där finns nog flera olika som du kan ta inspiration ifrån.

Så här gjorde jag i alla fall.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Janne P 29 maj 2020, 12:04

chaosborn skrev:Kan ju vara svårt att få det både större och lätt portabelt på samma gång.

Jag gjorde ett mindre förut som ligger under "visa upp vad vi tillverkat" här på forumet, där finns nog flera olika som du kan ta inspiration ifrån.

Så här gjorde jag i alla fall.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Absolut en variant på ämnet men vill nog ha den där sluttande vinkeln som denna är uppbyggd ska även kunna palla även 22 lr och då vill man absolut inte inte skjuta mot någon plan yta ,,
För att följa länken så måste du registera dig.

Janne P
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 nov 2019, 14:56
Tack utdelade: 38 gång
Tackad: 19 gånger i 7 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla PSF
Luftvapen favorit: Giffard 1870

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Nitro 29 maj 2020, 13:41

Här är en annan modell som samlar upp blyet och borde vara säker mot rikoschetter samtidigt.
Ja jag förstår att den är på tok för stor och klumpig för dig, men man skulle kunna använda den som modell och bygga en mindre.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Ihopfällbart kulfång modell DIY "Camping".

Inläggav Luftpangarn 29 maj 2020, 14:12

Fick just en ide... har ej testat bygga.

Något som gäller alla kulfång med en första mjuk målyta bakom måltavlan, är att man (förhoppningsvis :-) ) skjuter sönder mitten lååångt innan resten är sönderskjutet. Så jag har lekt med att göra ytan som ett 15-spel av brickor, som man kan arrangera om med jämna mellanrum, innan de behöver bytas.

Nu inspirerade mig just en bild till en enklare lösning än 15-spelet. Plankor löst nerstuckna i en ram av U-profiler. Vartefter sönderskjutning, byter man plats på plankorna.

För att följa länken så måste du registera dig.



Utfällbara stödben bakåt. De måste förstås vara längre än de vertikala profilerna man fäller ihop dem mot. Samma gäller de horisontella bottenprofilerna. Mellan de lutande stödbenen skjuter man in en stålskiva.

Botten och eventuella sidor, skulle kunna vara lätta aluminiumplåtar. Men det skulle också istället kunna vara en tygkonstruktion. Förmodligen sparar man vikt. För 22lr vete dock fan om om tyg stoppar sidosplitter. (Fast man kan ju sy på "paljetter av stålbrickor, så blir det brynja av det. :-) )

Möjligen blir konstruktionen litet enklare om man använder tyg som fästs med kardborrband.

Profiler som fälls ihop mot varandra, hålls ihop med vanliga muttrar, men resten med lösa skruvar och vingmuttrar.

Skissen nedan visar ungefär hur jag tänkt. (Råkade hitta en gammal bok i ritteknik igår. Den här skissen bryter väl närmast kriminellt mot allt i den boken. :smt016 )

För att följa länken så måste du registera dig.



Bild 2; Drar man i skruv på skänklarna hos U-profilen, så får man hållare för plåtar även med 90 graders vinkel mot fördjupningen. Om man vill använda det.

För att följa länken så måste du registera dig.




(Evighetsmål
Jag har faktiskt lekt med tanken på en målyta av metallbrickor, som skulle bli ett slags "evighets" måltavla. Ytorna fräschas upp med självhäftande prislappar i olika färger.)

(Innomhuskulfång, ej hopfällbart, men får rum i bokhyllan typ.
Mitt innomhuskulfång, gjort av en liten platt trälåda, ursprungligen för fyra vinflaskor, så du kan gissa dimensionen. Det har en stålplåt i botten. För kraftigare vapen skulle man kunna lägga några skumgummilister bakom plåten. Sedan hopknölade trasor. Och till sist en wellpappskiva, som i mitt fall dock är "plastwell". (Heter kanalplast egentligen.) Wellpappskivan får man förstås byta ibland.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Silwer 29 maj 2020, 15:34

Bipllpt är klent sen länge, man blåser igenom det med luftgevär, har provat, skrotbilar är inte vad de var.:-)

Men annan plåt måste ju finnas.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav chaosborn 29 maj 2020, 16:20

Janne P skrev:
chaosborn skrev:Kan ju vara svårt att få det både större och lätt portabelt på samma gång.

Jag gjorde ett mindre förut som ligger under "visa upp vad vi tillverkat" här på forumet, där finns nog flera olika som du kan ta inspiration ifrån.

Så här gjorde jag i alla fall.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Absolut en variant på ämnet men vill nog ha den där sluttande vinkeln som denna är uppbyggd ska även kunna palla även 22 lr och då vill man absolut inte inte skjuta mot någon plan yta ,,
För att följa länken så måste du registera dig.




Ser ut som min har kraftigare plåt än den du visar, men förstår vad du menar med att du vill ha den mer strutformad. Jag köpten en sådan en gång men tyckte den blev bulig bara av luftpistolen, dock var det tunn plåt i den.

Jag gjorde min som en låda, tycker det har funkat bra, har dock inte provat .22 lr, den skulle säkert klara det då det är durkplåt den är svetsad i.

De mesta av diabolerna jag skjutit tycks samlas i "lådan" och så finns där plats för fallmål också.

Hittar man inte det man vill ha på marknaden eller av annan anledning vill prova att göra själv så finns det många ställen att hitta inspiration.

Jag brukar börja med papper och penna, skissa upp något först.

Lycka till!
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav börne 29 maj 2020, 17:01

Silwer skrev:Bipllpt är klent sen länge, man blåser igenom det med luftgevär, har provat, skrotbilar är inte vad de var.:-)

Men annan plåt måste ju finnas.

Vad är den... 0,7mm tjock eller nåt sånt, kanske ännu tunnare idag, nä det stoppar inte mycket :-)

Jodå... det finns massa plåt, lite långt mellan oss annars kunde jag fixat nästan vad du vill... vi har hardox också så håller det för mer än 22lr :wink:



Nu vet jag inte var det var tänkt att panga med 22lr... Men om man ska va lite tråkig nu & ser på dom regler som finns på en skjutbana så duger inga såna små kulfång man kan transportera med sig på långa vägar till 22lr.

Har man en stor jäkla jordhög bakom är det fan bättre att sätta upp tavlor & låta kulorna gå rakt genom tavlan in i jordhögen utan nåt hopsnickrat kulfång.

En liten låda i plåt på 250X250mm & man råkar få en kantträff (allt kan hända) så vet du inte var den kulan dimper ner.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav jerico 30 maj 2020, 17:38

Klar poäng där börne!

Jordvall är helt klart det effektivaste kulfånget. Jag skulle inte få för mig att panga 22a på ett bärbart kulfång. Man behöver sjukt mycket marginal för att vara säker.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav chaosborn 30 maj 2020, 19:11

Eller får man placera sig själv på högre höjd än målet eller målet i någon svacka, evetuell miss tar i backen. Så gör i alla fall jag när jag skjuter med lite krafrigare grejer.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Silwer 30 maj 2020, 23:35

Men han åker runt med husbil och kluverbur i nn skog vara ich skjuter .22lr

Därför ville gåhan ha ett börbart målfång.

Han kommer skjuta på andras marker eller vad som helst hekt enkelt.

Och visst bättre ön skjuta helfritt en .22lr går en bit och man vet aldrig.

Det jsg nämnde om 80tal var att nan kyåunde åka bil til en höjd sen satte man tavlorna ner på åkern och sen sköt man uppifrån ned mot dem så det iaf kom att ta i backen.

Men hag menade gör man så höromkring nu, platsen finns kvar kommer nan få tråkigt till slut.
Det sköts studsare och allt, stöd mot biltaket, jag sköt 22magnum eller .22lr, provade bara de större vapnen.

Egentligen heksjukt att det var ok, det inte så länge sen, men det ör ju det och terrorister fanns inte i den formen, det var frömst vänsterextrenåma som slog till mot vissa saker då.å, inte mot vem som helst som idag.
Senast redigerad av Silwer 30 maj 2020, 23:41, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Modell Kraftigare/större kulfång

Inläggav Desaleux 31 maj 2020, 09:04

Mycket miljö nå förr tömdes olja rakt på backe och försvars makten dumpade ammunition i sjöar hav bättre nu men en finns sila mygg och svälja kameler jo en kaffe kopp olja på marken en plast flaska och plast påse får en mer anmärkning på i verksamheten en sväng till miljö station på väg dit titta höger vänster innan framme inspektörer slänger nog aldrig sitt där utan någon upp ställt nära.
Senast redigerad av Desaleux 31 maj 2020, 09:05, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder


Återgå till Förslagslåda

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer