Skyddsjakt som företag?

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skyddsjakt som företag?

Inläggav vsen 08 apr 2020, 13:52

Hej!
Då jag har luftvapen på jaktlicens funderar jag på möjligheter att utöka omfattningen och kunna fakturera.
Är det någon här som har skyddsjakt och fakturerar för det, hur gör ni i så fall? Vill ha lite input hur det funkar för er och om det är något mer man bör tänka på? Att jag vill titta på möjlighet att fakturera är då jag fått höra om flera uppdrag vilka riskerar bli ganska omfattande, och att då bedriva goodwill och vara tjänstledig för att skyddsjaga några hela dagar i månaden känns inte så lockande.
Blir enklare att motivera tjänstledigt utan lön om man får in några slantar i längden.
FX Royale 400 .22 på licens.
vsen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 apr 2012, 18:35
Ort: Östersund
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Skyddsjakt som företag?

Inläggav atte69 08 apr 2020, 14:16

med en Fa skattsedel ser jag inga problem med det .Sen om uppdragsgivaren inte är villig att betala så är ju det en annan deal, Du bör ju ha 270-300 /tim + resersättning, jag har iofs inte detta som uppdrag i min verksamhet borde väl funka ,
tillståndsbiten får man ju även ha koll på när det blir yrkesmässigt ,det kan skilja mellan komuner tror jag
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Skyddsjakt som företag?

Inläggav Pryltokig 08 apr 2020, 14:19

Att fakturera för skyddsjakt är väl i princip samma som att fakturera för hantverksjobb, fotojobb och all annan typ av frilans.
Om du har alla tillstånd, försäkringar osv. så får du regga egen firma eller fakturera via Frilans Finans eller liknande tjänst.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Skyddsjakt som företag?

Inläggav vsen 19 apr 2020, 18:53

Pratade med polisen angående uppdrag inom detaljplan. Fick besked att jag behöver tillstånd från polisen trots det i texten står eldvapen. Mitt luftgevär på licens är enligt polisman att se som klass 4. Trots att det i och med kaliber 5,5 inte är i närheten av klass 4. För att följa länken så måste du registera dig.



Inte alls det jag lärt mig sen innan..
FX Royale 400 .22 på licens.
vsen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 apr 2012, 18:35
Ort: Östersund
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Skyddsjakt som företag?

Inläggav Hacki 24 maj 2020, 21:13

vsen skrev:Pratade med polisen angående uppdrag inom detaljplan. Fick besked att jag behöver tillstånd från polisen trots det i texten står eldvapen. Mitt luftgevär på licens är enligt polisman att se som klass 4. Trots att det i och med kaliber 5,5 inte är i närheten av klass 4. För att följa länken så måste du registera dig.



Inte alls det jag lärt mig sen innan..


Det är så att polisen du talade med inte kan lagen.absolut inte ovanligt de tolkar som faan läser bibeln .....
Så gör som jag gjorde när jag skaffade licens på armborst i ett helt annat syfte.
ta fram lagtexten och be att få en skriftlig förklaring till att hans version skiljer sig från lagtexten
Jag pratade med Jägareförbundet här om dagen och skottlossningstillstånd krävs bara om det är krutvapen eller sprängning
men kolla lokala ordningsstadgan först så det inte är något problem den vägen
//Håkan
Hacki
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 apr 2020, 15:45
Ort: Gislaved
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX MK2 IMPACT


Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer