Norica model 80-G

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Norica model 80-G

Inläggav basse3 22 maj 2020, 06:46

Hej, jag har nyligen flyttat ut på landet och därför tagit igen mitt gamla intresse för luftvapen. Jag har aldrig varit varken bra på det, och kan inte heller alla termer, men har i yngre dagar varit med i en skytteklubb och tyckt att luftgevär i allmänhet är väldigt rolig och intressant.

De senaste dagarna har jag kollat på lite olika vapen, funderat på vilket jag ska köpa, vilken kaliber osv. Tills jag kom på att min mor har ett gammalt luftgevär som jag och mina syskon brukade använda i yngre dagar. Jag hälsade på min mor och letade upp geväret i källaren, jag hittade det! Tyvärr har det åkt på en den stryk och skulle behöva en renovering. Kolven är sprucken, riktmedlet, kornet (?) saknas fram på pipan, det är liksom bara en ihålig tub, och det känns som att det är ganska dålig fart på .177 bulorna.
Jag skulle gissa på att vapnet aldrig är genomgånget, aldrig någon ny fjäder eller något sådan alls. Geväret är åtminstone 38 år gammalt, då min mor fick det när hon fyllde 12 år, och hon fyllde 50 i dagarna.

Därför tänkte jag höra om någon av er vet mer om denna gevärsmodell? Själv kan jag inte hitta mycket information om just model 80-G? Hade nämligen velat göra en total genomgång av vapnet, byta packningar, fjäder osv. Kan någon peka mig i rätt riktning angående att hitta delar till detta gevär?

Geväret i sig må vara en budgetvariant vad jag förstått när jag läst på om just Norica, men jag håller geväret mycket kärt och renoverar hellre upp detta än att köpa ett nytt billigt. Jag tycker själv att geväret känns ganska gediget och stabilt, med skön avtryckare, men å andra sidan har jag inte mycket att jämföra med.

Tacksam för all hjälp och information jag kan få! Saknas information från min sida så bara hojta till. Mvh, Albin.
Senast redigerad av basse3 22 maj 2020, 15:11, redigerad totalt 2 gånger.
basse3
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 maj 2020, 06:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Norica model 80-C

Inläggav börne 22 maj 2020, 08:00

Googlade lite men hittar inte nåt, inte ens nån bild på själva modellen.

Alltid lättare att hitta delar till mer kända gamla bössor som var populära & bra.

Jag har en gammal bössa farsan köpte ny 1962... den är renoverad så gott det går med dom delar jag hittade, men ibland är det bättre att bara ha kvar bössan i nostalgiskt syfte & skaffa nåt bättre att skjuta med. Skytte blir så mycket roligare med bra prylar.

Nu vet jag du vill fixa det du har, men om du inte hittar det du letar efter & får liv i den gamla bössan så är detta ett återkommande tips. Där har du kvalitet & precision rakt igenom & med ett garanterat bra trycke. Som du själv säger du har inget att jämföra med, trycke är oftast kass på många enkla & billiga vapen... För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Norica model 80-C

Inläggav basse3 22 maj 2020, 08:20

börne skrev:Googlade lite men hittar inte nåt, inte ens nån bild på själva modellen.

Alltid lättare att hitta delar till mer kända gamla bössor som var populära & bra.

Jag har en gammal bössa farsan köpte ny 1962... den är renoverad så gott det går med dom delar jag hittade, men ibland är det bättre att bara ha kvar bössan i nostalgiskt syfte & skaffa nåt bättre att skjuta med. Skytte blir så mycket roligare med bra prylar.

Nu vet jag du vill fixa det du har, men om du inte hittar det du letar efter & får liv i den gamla bössan så är detta ett återkommande tips. Där har du kvalitet & precision rakt igenom & med ett garanterat bra trycke. Som du själv säger du har inget att jämföra med, trycke är oftast kass på många enkla & billiga vapen... För att följa länken så måste du registera dig.



Hej, tack för dina tips! Det är framför allt just weihrauch jag kollat på i dagarna innan jag gav detta gamla gevär en chans. Saken är att jag är lite "allt eller inget" men samtidigt ekonomisk, en svår kombination. Ska jag ha ett nytt gevär vill jag nog ha en weihrauch i .22 cal, för att senare kanske uppgradera till en starkare fjäder (jag vet vad detta innebär juridiskt). Men sen när jag kollar på weihrauch gevär blir jag så förvirrad av alla modeller. Ska man ha ett större gevär? Ska man ha gasfjäder eller "vanlig" fjäder? .177 eller .22 cal? Vissa verkar komma utan fasta riktmedel. Ska man ha kikarsikte? Jag tror faktiskt jag föredrar att inte ha kikarsikte. Ja, du märker, frågorna är många och ju mer jag försöker läsa på och bestämma mig för en modell, ju fler frågor uppstår.

Angående geväret jag faktiskt har, så får jag nog kolla lite närmare på det och se om jag kanske missuppfattat modellbeteckningen. Jag tyckte att det på tuben stod "model 80-C", men kanske kan det ha stått modell 80-G, för det får man träffar på på google. Min tanke är att det kanske går att köpa delar till "Norica 80", för det får man också träffar på på google, kanske bokstäverna efter "80" bara är varianter av samma vapen... Ja, enklast är om någon har tidigare erfarenhet av dessa vapen kanske, och kan bekräfta eller dementera mina tankar. Tänker (hoppas) att kvaliteten på Norica-bössor kanske var bättre för knappt 40 år sedan än den är idag! :-)
basse3
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 maj 2020, 06:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Norica model 80-C

Inläggav atte69 22 maj 2020, 08:29

Enklast är att öppna den och se hur det står till inuti. Fota trycket innan isärtagning man minns ofta fel hur "fjädern satt " mm är det läderpackning i den räcker det ofta med en enkel genomgång ..rengöring . Återolja packning .. kanske inte är något större fel på fjädern heller ..
Det ser man när man öppnat ..allt kärvar ju när dom stått länge .hög friktion på ALLT..
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Norica model 80-C

Inläggav basse3 22 maj 2020, 08:34

atte69 skrev:Enklast är att öppna den och se hur det står till inuti. Fota trycket innan isärtagning man minns ofta fel hur "fjädern satt " mm är det läderpackning i den räcker det ofta med en enkel genomgång ..rengöring . Återolja packning .. kanske inte är något större fel på fjädern heller ..
Det ser man när man öppnat ..allt kärvar ju när dom stått länge .hög friktion på ALLT..

Tack för ditt svar. Jag har aldrig tidigare plockat isär ett luftgevär, brukar man behöva en guide för sin specifika bössa eller är det mest generella grejer det handlar om? Jag är ganska rädd av mig för allting som innehåller fjädrar under kompression, vill inte ha en fjäder i ögat. Vet du någon enkelt guide för att plocka isär ett luftgevär?
basse3
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 maj 2020, 06:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Norica model 80-C

Inläggav basse3 22 maj 2020, 11:44

Snabb uppdatering efter lite forskande, enda relevanta informationen jag hittat lyder "There are two variants, an 80-G (Tipo Gran Competicion) and 80-C (Tipo Competicion).

Neither of them has what you could really call a match-style stock, but the 80-G has a slightly deeper fore-end.

The 80-C has an open rearsight on the barrel block, the 80-G has a similar design of rearsight, but fitted at the rear of the air cylinder and having an aperture instead. It is not a normal design of match diopter rearsight, perhaps a better description would be a peep rearsight - I've not seen one, but it's described as a "slider and inclined plane". I suppose the comparison could be made with the BSA Meteor, which could be also be fitted at with an aperture element on its rearsight for target use." Som jag hittade på forumet airgunbbs.com

Samt att jag kontaktade Norica och frågade efter information, deras svar löd tyvärr att de inte har reservdelar till en så gammal modell, men jag fick en sprängskiss och det kan ju vara till stor hjälp!
basse3
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 maj 2020, 06:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Norica model 80-C

Inläggav Silwer 22 maj 2020, 13:22

Var det ett kolsyredrivet capen alltså?

Norica hade ju annars ihop med Umarex npgra sidispännare i matchstil som jag dock vara sett utomlands och inte ned det nambet.

Har du ingen länk eller en bild?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Norica model 80-C

Inläggav basse3 22 maj 2020, 13:24

Silwer skrev:Var det ett kolsyredrivet capen alltså?

Norica hade ju annars ihop med Umarex npgra sidispännare i matchstil som jag dock vara sett utomlands och inte ned det nambet.

Har du ingen länk eller en bild?

Nej det är ett fjäderdrivet med brytpipa :) ska se om jag kan lyckas ladda upp någon bild senare!
basse3
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 maj 2020, 06:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Norica model 80-C

Inläggav Silwer 22 maj 2020, 13:27

Gör gärna det, altid intressant ned vapen man aldrig hört talas om.
Norica har dåligt anseende men har bygt bättre vaoen som tex Marvic, eller nämnda sidospännare.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Norica model 80-C

Inläggav basse3 22 maj 2020, 14:26

Silwer skrev:Gör gärna det, altid intressant ned vapen man aldrig hört talas om.
Norica har dåligt anseende men har bygt bättre vaoen som tex Marvic, eller nämnda sidospännare.

Här kommer några bilder, och visst hade jag sett fel, mod 80-G står där ju nu när jag har det framme i dagsljus :roll:
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

basse3
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 maj 2020, 06:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Norica model 80-C

Inläggav Silwer 22 maj 2020, 14:49

Ok dessa kallas beginners matcvapen vilket borde göra att de ör rött ok, begagnat gar de sålt för en hel del med 150pund tex.
Kulan för låsningen är inte lovande men kanske räcker hör, hw30 har det nåmed fö.

För att följa länken så måste du registera dig.



Här ligger en ny i kartong, de tycks inte varit vanliga här alls utan mycjet UK, UsA och Australien.
De är i din G mdell extra bra bygda och konkurrenter till tex HW50 nen finare i blånering mm, honad cylinder mm.

Tydligen är det mao inte skräp de dök upp i sina versioner varav du har den bösta på 80talet.

Man tycker det borde gå att renovera den med delar från andra vapen tex.

Kul att se.
Senast redigerad av Silwer 22 maj 2020, 14:51, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Norica model 80-C

Inläggav Silwer 22 maj 2020, 15:08

Du birde ändra trpden då din ör en G; inte en C.

I vart fall fanns de även som .22 och verkar ha tillverkas frpn tudugt 80ral till sent.

Jag hade en Norica 56 som barn, de ör inget vdare men janske jan dekar till den passa.

Du behöver ju pistingpackning och pipoackning, jag vet inte diametern på dessa, de är kraftfullare ön den jag hade men det kan varit pga längre cylinder tex.

Nån måste ha renoverat dessa då de ör hyfsat poulära öven som begagnade utan att lova nånting i renoverungsväg, Nirica vet inget nen nån vet vad nan ska köoa tror jag.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Norica model 80-C

Inläggav basse3 22 maj 2020, 21:16

Silwer skrev:Ok dessa kallas beginners matcvapen vilket borde göra att de ör rött ok, begagnat gar de sålt för en hel del med 150pund tex.
Kulan för låsningen är inte lovande men kanske räcker hör, hw30 har det nåmed fö.

För att följa länken så måste du registera dig.



Här ligger en ny i kartong, de tycks inte varit vanliga här alls utan mycjet UK, UsA och Australien.
De är i din G mdell extra bra bygda och konkurrenter till tex HW50 nen finare i blånering mm, honad cylinder mm.

Tydligen är det mao inte skräp de dök upp i sina versioner varav du har den bösta på 80talet.

Man tycker det borde gå att renovera den med delar från andra vapen tex.

Kul att se.


Tack för att du tar dig tiden att svara :) vad menar du med ” Kulan för låsningen är inte lovande men kanske räcker hör, hw30 har det nåmed fö.” ?

Kul att det verkar vara av någorlunda kvalitet, då kanske det är värt mödan att renovera det trots allt.
Tack för påpekandet att ändra namnet på tråden - det är nu gjort!

Om någon annan också har information, erfarenheter, tips eller idéer kring renovering av denna bössan tar jag gladeligen emot det!

Så var man fast i lufsgevärsträsket, hoppas frun är lika imponerad :arrow:
basse3
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 maj 2020, 06:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Norica model 80-C

Inläggav Desaleux 23 maj 2020, 08:51

basse3 skrev:
Silwer skrev:Gör gärna det, altid intressant ned vapen man aldrig hört talas om.
Norica har dåligt anseende men har bygt bättre vaoen som tex Marvic, eller nämnda sidospännare.

Här kommer några bilder, och visst hade jag sett fel, mod 80-G står där ju nu när jag har det framme i dagsljus :roll:

Ser att den har spricka kan gå laga med epoxi är rinnig långsamma typen Finn snabb epoxi plast under eller påse slipa bort sedan och lacka där.
För att följa länken så måste du registera dig.


Den där kulan som håller den stängd menar "Silwer" Finns även stäng kil typen på bryt pips blocket på visa allmän typ bryt pipa Luftvapen.
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Desaleux 23 maj 2020, 08:53, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Norica model 80-G

Inläggav Silwer 23 maj 2020, 12:10

Kulan behöver inte ge fel, men har om de inte ses om att de fungerar leda lätt till att brytblocket inte låser sig på samma ställe, detärr dock inte så att den hör bössan är ensam om kulan för låsningen som sagt.

Kolvlåsning blev vanligast till slut ibland kombinerat ned piplås.
Även kolvarna kan kärva men det märks lättare och det rr inte en rund låsyta, båda trycks fram med en fjäder.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Norica model 80-G

Inläggav Desaleux 23 maj 2020, 17:14

En sak om man skall renovera beror på hur många skott skjutit i bössan om pip leds bult hål är så slut att de slutar täta märks på att pipan står upp i rakhet från cylinder kolv röret blir halvering av upp med ny bult men är det mycket då är det hål renovering av hålet och en dussin bössa är en fråga vad en vill läga ut och resultat då kan ny bössa vara alternativ som Börne skrev i början upp till var och en om det.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Norica model 80-G

Inläggav Silwer 24 maj 2020, 12:40

Det händer fråmst på billugare äldre pipbrytare, det ör ovanlugt nymera iaf om det inte börjat rosta.

Dt märk ju dick väl på precisionen och det gjorde ju fast pipa populärt, men då blev kaddluckor och tappar ett problem i stället, Airsporter ned tappladdning brukar ge upp tyvärr.

Tanken var väl lätthet att ladda snabbt vud tex jakt, nen medförde ett hopp in i pipan som måste fungera, eller olika typer av luckor ned lång transferjanal, ett trassel det ned, så FWB300 metiden att nata framför uppspänd pustong håller väl bäst och är bäst om man kan lita på det, vilket vissa inte grorde tex Webley och BSA.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Norica model 80-G

Inläggav Desaleux 24 maj 2020, 14:06

Norica Europa den har tappladdning och sidspännar arm borde finnas länk sprängskisser Norica finns inget här inlagt en av de tidigare har drabbas av server krasch.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Norica model 80-G

Inläggav olenius90 24 maj 2020, 15:21

Chambers Gunmakers kanske har delar, brukar få fram det mesta.
För att följa länken så måste du registera dig.

olenius90
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 apr 2011, 21:22
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: HW77-22 BSA-22, FX-Royal-25

Re: Norica model 80-G

Inläggav Desaleux 24 maj 2020, 15:57

Var och tittade på Aceros de hispania dom hade bara till nyare NORICA delar och sprängskisser.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Norica model 80-G

Inläggav Silwer 25 maj 2020, 10:33

Modellen är säregen, men tar man ur pustingen ich mäter kan någon annan bössas packning passa.

Med tanke på att det tydlugen ör toppmodellen och folk verkar ha gillat den, skulle jag ge den en chans iaf.

Och visst mycket info från förr ör borta, men det är att börja om bara.
Norica är ju inte lätt då de varit enbart snikmidell i Sverige i orincip, de låg lägre än el Gamo ryckte folk i gemen, men ngra mdeller verkar de presterat som faktiskt verkar intressanta.

Saken är väl att få såldes i Sverge, men som sagt jag har sett runt lite och melkan 80-190 pund har jag sett dem säljas just G mdellen.
Det ör mycket för en Norica.

Europamodellen har jag inte sett säljas utan bara på bild där Umarex också finns med lustigt nog då det ju är tyskt.

Cometa har öht knappt sålts här, vet inte när de började byggas, npgra pcp har jag sett dock men fjädervapnen vet man lite om.
De har bygt pauntbilldelar lång tid dock.

Det var en väldg inrikning på unga ned Norica ich El Gamo ofra, El Gamo hade dock Magnum och en rekylfri nderlig SSP som fö alltud hågpr sönder fanns med ilika kolvar toppmodellen hette Olympic.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Norica model 80-G

Inläggav basse3 25 maj 2020, 15:43

Silwer skrev:Modellen är säregen, men tar man ur pustingen ich mäter kan någon annan bössas packning passa.

Med tanke på att det tydlugen ör toppmodellen och folk verkar ha gillat den, skulle jag ge den en chans iaf.

Och visst mycket info från förr ör borta, men det är att börja om bara.
Norica är ju inte lätt då de varit enbart snikmidell i Sverige i orincip, de låg lägre än el Gamo ryckte folk i gemen, men ngra mdeller verkar de presterat som faktiskt verkar intressanta.

Saken är väl att få såldes i Sverge, men som sagt jag har sett runt lite och melkan 80-190 pund har jag sett dem säljas just G mdellen.
Det ör mycket för en Norica.

Europamodellen har jag inte sett säljas utan bara på bild där Umarex också finns med lustigt nog då det ju är tyskt.

Cometa har öht knappt sålts här, vet inte när de började byggas, npgra pcp har jag sett dock men fjädervapnen vet man lite om.
De har bygt pauntbilldelar lång tid dock.

Det var en väldg inrikning på unga ned Norica ich El Gamo ofra, El Gamo hade dock Magnum och en rekylfri nderlig SSP som fö alltud hågpr sönder fanns med ilika kolvar toppmodellen hette Olympic.


Hej, tack för din intressanta text, och alla ni andra som gjort inlägg också!
Jag började prova demontera bössan idag men gav upp då jag inte vill förstöra något. Fick ut stocken och knackade ut en pinne från ”tuben” men avtryckaren ville inte komma lös så jag avvaktar och ser om jag kan få tag i någon som gjort sånt här förut.

Det jag framförallt behöver nu är nya riktmedel då det längst fram på pipan saknar innehåll, vilket gör det till en ren chansning var man egentligen siktar.
Måste dock erkänna att jag föredrar denna bössa framför min kompis Stroeger x5 som jag provade här om dagen.

Om jag lyckas få isär bössan, räcker det så att få ut måtten på diverse packningar och fjäder för att kunna knåpa ihop något med delar från andra bössor?

Tack igen för era svar!


För att följa länken så måste du registera dig.

basse3
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 maj 2020, 06:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Norica model 80-G

Inläggav börne 25 maj 2020, 15:56

basse3 skrev:Måste dock erkänna att jag föredrar denna bössa framför min kompis Stroeger x5 som jag provade här om dagen.

Inte så konstigt, Stoeger är inte nåt att sukta efter.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Norica model 80-G

Inläggav basse3 25 maj 2020, 15:58

börne skrev:
basse3 skrev:Måste dock erkänna att jag föredrar denna bössa framför min kompis Stroeger x5 som jag provade här om dagen.

Inte så konstigt, Stoeger är inte nåt att sukta efter.

Inte norica heller generellt vad jag förstått, men ja, jag är med på vad du menar :)
basse3
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 maj 2020, 06:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Norica model 80-G

Inläggav Desaleux 25 maj 2020, 16:29

Liknar nyare norica lite länk sprängskisser de finns lite olika metod isärtagning på youtube med träbräda och gäng stänger borttagen pipa eller snickra tving. Jo de där mutter bulten framför mekanismen ser ut hålla beartrap och mekanism packet på youtub Noricas borde finnas beskrivet där exempel på brukar finnas på andra fabrikat syns ingen bartrap på nya till mekanismen. För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Desaleux 25 maj 2020, 16:35, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Nästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: börne och 26 gäster

  • Sponsorer