The Britannia Air Rifle!

Övriga märken och frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

The Britannia Air Rifle!

Inläggav Batistuta 13 maj 2020, 23:27

Jäkligt go video om ett fint gammalt engelskt luftgevär. Tydligen har de FT med dylika tingestar i England, gevären får inte vara yngre än från 1939. Skulle vara roligt om vi hade något liknande. Mycket info om andra gamla luftvapen också.

Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: The Britannia Air Rifle!

Inläggav Silwer 14 maj 2020, 11:18

Hehe, det var att ta i, de kunde kört bellshooting som original.
Men en gammal BSA eller liknande kan nog gå rätt bra här, Webley mk1 och 2 käns ner tveksamna trots det snygga bygget, mk3 vet jag inte nör den kom men den fanns för evigt sen, åtminstonde 70talet.
Jag tycker hans Brittanua liknar många gamka tyska bössor ned nen lite större, EM-GE har liknande och fler finns de är gamla iofs men rött små de jag sett och alla är nte räfflade tex.och simplare såklart.
Den han använder bör vara skätborrad det fanns inte duaboler ännu så rundkulor fick väl gå och pilar, snyggt elegant bygge som med många brittiska gamka vapen.
Det har väl nån form av gentlemannens vapen över sig liksom flera andra.

FT med klassiska vapen ör ju mer 70talsvaoen örlugt talat, men de har flera sånna back to basic klubbar eller tex skjutningar ibland ned klassiker.

Och imo ör det helrätt, men sånt jan bara göras om det finns en grundläggande klubbverksamhet före, det har de ju.

I Sverige är det givetvis i ngen idé som skulle öka aktivitet klubbmässigt iaf.
Men visst man vill ju gärna helst äga luftvapen som går att använda, jag har köpt några hopplösa som Excellent och tivoligevöret bla som man aldrg vill använda.

Så jag brukar tänja om jag inte har nåt av en viss sort och jaluber, sporter eller match för att åtminstonde i huvet tänka att jag skulle kunna skjuta ned det jag köper.

Grejen med allt är kapprustningen, snart har en från början mest kul grej blivit hopplös flör många.
Så det gäller nog att tex inte tillåta kikarsikten eller om sånna som fanns då.

Nåväl när det gäller BSA bygde de fasen enstaka fullt fungerande vapen gela tiden, finns mängder att se på nätet v2000 är mest känd, den sidospännare de höll på md när Gamo köpte upp dem ch ka ner den.

Men även mer sentuda Daystates semi pcp på 90tal som gjorde att de höga herrarna slig i taket ich skulle föbjuda luftvaoen totalt om den skulle produceras och så blev det, inga semivapen fpr heller ha rräfflad pioa inte ens de som säljs så i andra länder, ich lägre effekt förstps, det rör sig om co2 vapen.

Det tråkga är att utan egen möjlughet eåatt inhandla npt i UK ör det slut att köoa nåt begagnat idag, flrr var det bara att lyckas övertyga säljaren om att ordna ynder 10J sp var det biff, nu sja det vara exporttillstpnd, självklart stoppar det allt utgående säljande.
Nya gick ju tom förr men nu måste ett vapen säljas till en brittisk address och sen hämtas hos närmsta caoengandlare.

De strypte ju kikarsijte med högre förstoring, bipoder och skit, terroristskydd påstod de.
I Tyskland tyks inte brittuska caoen sålt alks, de har kopierats av Duana ich andra flre ww2 men sen är det tyskt rakt igenom inte så konstigt.

Sen 7.5J och matchskytte jämte jakt och sen FT, det blev väldigt olika, fast britterna har en hel del tyska caoen, de verkar nästan bygda för dem dvs de hamnar kring 16J lätt tex.
Och USA alla HW80 osv Beeman.

De vapnen är inte ens vanluga i tyskland, uaf inga mängder, men söker man matchvapen så finns fasen allt man jan tänka sig om man väntar.
EWB vapen dvs deras licebsvapen kommer vi ju inte åt och där är ju de starkare vapnen efter 1970, före det fanns ingen direkt gräns men få vapen var sörskilt kraftiga heller men mer nn 7.5J, hw35 tex Nån duana 35

Men de skriver ofta att inget F märke finns på bössor man vet på sin höjd klarar spotta ur sig ett par Joule ner en glad dag :)
Senast redigerad av Silwer 14 maj 2020, 11:55, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: The Britannia Air Rifle!

Inläggav Oden 14 maj 2020, 19:35

Här snackar vi riktiga grejer :arrow:
Det vore kul med en pre WW2 Feildtarget.
Finns mycket sevärt i cyberrymden..
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: The Britannia Air Rifle!

Inläggav börne 14 maj 2020, 20:12

Är oftast inte så intresserad av så gamla vapen, men denna film kunde jag inte sluta kolla på, riktigt trevlig bössa, snygg va den också :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms


Återgå till Allmänt / Övriga märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer