Hål i tapeten...

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hål i tapeten...

Inläggav Luftpangarn 04 maj 2020, 23:52

Jag sköt just hål i väggen. Det är något slags 60-tals vägg . Tror det är "tretex". Första gången i mitt liv. Men jag var faktiskt så försiktig - av ren princip - att jag siktade mella tavlorna på väggen.

Har någon annan här, skjutit litet knasigt?
För att följa länken så måste du registera dig.



(Jag plockade ur patronerna nu.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Silwer 05 maj 2020, 00:14

Patroner, det var med ett krutvaoen mao?

Jag hade problem med ett pumpluftvapen ett Sgeridan Bluestreak som jag fixade tönkt att få köoa sen.

Men npråt med trycket var inte som det skulle, jag skulle skjuta på en träplatta nen inget hände, ich nör jag höjde bössan sköt den hpl genom en garderibsdörr.

När jag fixat allt ville inte gubben sälja, sånt är livet.
Senast redigerad av Silwer 05 maj 2020, 00:16, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hål i tapeten...

Inläggav börne 05 maj 2020, 07:36

Har skjutit bort en bit putsad vägg i köket då kulfånget som är en låda med gamla kläder gav upp då jag sköt en skjutsträng & då en hel del skott så tyget liksom försvann just där jag träffade gång på gång, man får se till att packa om det ibland.... hoppsan :-)

Men det var lätt att spackla igen & måla.

Färgen inte torr än så det syns mer här, var nog en urgröpning i putsen på 5x2cm då jag höll på ett tag innan jag märkte det flög puts runt mig :o
Bild

Strukturen är ju fel men färgen matchade helt ok när den torkat, hade tur så det tog under fönsterbrädet, så man får böja sig för att se det, värre om man köttat ett 5x2cm stort hål i putsen mitt på väggen :o
Senast redigerad av börne 05 maj 2020, 16:13, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Sako Finnbear 05 maj 2020, 08:02

Råkade en gång skjuta rakt in i ett element. Min far hade lånat luftbössan och lagt den
ifrån sig uppspänd och laddad, så pang när jag tog den! Gav honom givetvis en åthutning
då det var en "fullfartsbössa" och kunde gått riktigt illa. Jag å min sida borde kollat om
bössan var laddad INNAN jag tog den.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Re: Hål i tapeten...

Inläggav nha 05 maj 2020, 08:38

Bom på tvättmaskin.
Som 14-åring var jag en sommar hemma hos en långvöga släkting i Montana. Han var polischef i ett mindre samhälle.
I källaren stod ett gigantiskt vapenskåp.
Inför en hästcamping tur skulle jag nvs. beväpnas.
Revolver skulle det vara med tillhörande hölster, Bälte, hatt etc. I källaren räckte han mig en .22 revolver och fortsatte prata och ta fram vapen Efter att med stora ögon ha vänt och känt på revolvern drog jag i avtryckaren och missade tvättmaskinen men en tum.
Som parantes kan nämnas att också på 70-talet försvann polisens far (Sheriff) under jakt. Jakt kompisen hade påskjutit en ”Elk” o de delade upp sig för att söka i varsin dalgång.
De stora och mest frivilliga (poliser o annan blåljus personal) sökandet sägs bli starten till amerikanska mountain rescue.
Pappans fanns aldrig. På våren efter hittades dock hans gevär och en stövel som troligen var hans. Han är med i statistiken som sannolikt björndöda
AA + Diana + FWB + HW + Steyr
Användarvisningsbild
nha
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 27 apr 2020, 13:25
Ort: Trelleborg
Tack utdelade: 327 gång
Tackad: 193 gånger i 99 inlägg
Skytteklubb: MSG
Luftvapen favorit: det jag har i händerna

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Luftpangarn 05 maj 2020, 10:57

@ Silwer Nej, det var inte ett krutvapen, utan min nya Remington 1875 CO2 revolver.

Det började regna når jag var ute och skjöt. Så jag fick brått att rafsa ihop mina prylar. De patroner som låg på bordet, stoppade jag i fickan. På något sätt kanske jag tyckte att jag stoppat undan patronerna, fast det bara var hälften?

Revolvern säkrade jag, då jag lämna kvar en punkterad CO2 drivpatron i revolvern. Det är inte helt ovanligt att jag låter vapnet vara trycksatt till nästa dag. Jag tror de många - de flesta? - gör så med sina pcp-vapen.

Så kunde jag inte låta bli att innan jag gick och lade mig, vilja halvdant "torrklicka" ett skott mot väggen. Eftersom man inte kan sikta, utan att spänna upp hanen, så låg det nära till hands att trycka av ett skott, väl medveten om att det skulle bli en CO2 gaspuff.

Döm om min förvåning, när det blev ett skarpt skott i väggen. -"Ojdå!" Faktiskt småskrattade jag åt dumheterna.

Jag tar normalt ur alla vapenmagasin efter avslutad skjutning. Men 6 patronhylsor kanske jag tyckte var litet meckigt? Hursomhelst, det gör jag inte om.

Att aldrig rikta pipmynningen åt farligt håll, att alltid betrakta vapnet som laddat, är vad som räddade mig igår.

Det blev mitt livs andra vådaskott. Första var när jag var 8-9 år, och betydligt otäckare. Omdömeslöst siktade jag och tryckte av mot min lillasyster. Syrran återberättade skrattande saken för min dotter härom året. Jag tyckte inte alls historien var rolig, förklarade jag. Det hade ju kunnat sluta trist, trots att det var en mycket svag luftpistol. Enda positiva, är att det blivit en minnesbeta för de nästan 50 följande åren.

Inga patroner i revolvern i fortsättningen. Och att kolla saken.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Pryltokig 05 maj 2020, 12:50

Skulle blindavfyra ett klubbvapen (Pistol .22lr) under en träning 1990. Var helt säker på att pistolen var tom men min ryggmärgsreflex gjorda att jag ändå riktade mot tavlorna och till min stora chock small det och kulan gjorde en lång reva i gräsmattan framför tavelstället. Ingen skada skedd, men hade det inte varit i ofarlig riktning hade min skytte-karrär slutat där och då, av eget beslut.
Är lite manisk och vill alltid kunna trycka avtryckaren i botten efter varje skjutning (innan förflyttning) och aldrig använda/lita på en säkring, i synnerhet inte av FX-typ som bara spärrar avtryckare.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Hål i tapeten...

Inläggav ZuumoO 05 maj 2020, 12:59

Nog har det blivit pannkaka =)

För att följa länken så måste du registera dig.



Det hände ganska nyligen faktiskt. Kompisen sköt gevär med glasögon och det funkade fint. Men av någon konstig anledning så hade han inte ögonen på sig när han skulle skjuta med pistolen.

5st skott sköts varav 2st träff i tavlan. Han hävdade på fullt allvar att han skjutit 3st hål i hål =) Sen gick det typ 30 sekunder och då såg jag dom 3 man ser på bild. Då tittade han ner i backen som en hund. Haha =)
ZuumoO
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 23 jan 2011, 02:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Sako Finnbear 05 maj 2020, 14:34

Det gäller att vara försiktig!

När jag handhar mina krutbössor är det första jag gör när jag plockar ut någon ur skåpet
att öppna slutstycket och känna i patronläget att den är tom. Gör likadant när jag kollar
på bössa hos någon vapenhandlare, man vet ju aldrig om det kan sitta patron i?
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Silwer 05 maj 2020, 16:34

Lånade ut en fullfartsfjäderbössa efter att skjutit några skott till en jag kände då, vi skulle skjuta på en tavla med en skottkärra bakom bla.

Vad han inte sa och jag inte visste var att han inte förstod nånting om vapen, det var öppna riktmedel och han begrep inte det där med kornet i skåran utan siktade med enbart skåran.

Sköt rakt in i en grannes altan så det bara small i träväggen.

Lärde mig att inte ta allt förgivet..

Likaså har jag väl själv i början vådasjutit några ggr, dvs knallat rbt med fingret oå avtryckaren och av förvåning eller snubbel skjutit av ett skott, sånt fpr en att tänka och hålla fingret utanför varbygeln tills det verklugen ska skjutas.

Sen de mindre farliga innan man var riktigt van md matchtrycken att nan skjuter av ett skott mot tavlan av erfarenhet, men det hör ner till, man lär sig med tiden öven om man kan lyckas skjuta för tidigt nu med särskilt på tex fallmål och dylkt jag inte är van med.
Men det kallar jag inte vådaskott.

Trir jag lyckades hänga upp ett kaddat luftvapen i mitt vapenställ som yngre tonåring med och sen mibst en månad senare plockade ner det ich sköt hpl genom en innerdörr till pojkrummet rakt ner i golvmattan, jrävde en del döljande sen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Luftpangarn 05 maj 2020, 20:40

Silwer hålla fingret utanför varbygeln.. Har jag försökt lära min dotter. Men jag är själv inte världsbäst på den saken. Har att göra med hur jag psykiskt förbereder skott. :roll:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Hål i tapeten...

Inläggav bebbe 06 maj 2020, 05:21

Oj, lite lurigt sådant där!

Vådaskott har jag som tur är inte varit med om. Men tyvärr kommer det väl hända förr eller senare.

I övrigt har det väl hänt lie andra tokigheter.

Skulle en gång skjuta min syrra med en slangbella (var på skoj). Var väl kanske runt 8-9år. Jagade hennes runt huset och och i köket tog hon upp ett spis lock (sådant som man brukade ha på spisplattan innan det kom induktionshällar) som skydd. För att skrämmas så sköt jag på spislocket som hon höll upp. Efteråt fick jag en rejäl tankeställare. ”Kulan” hade nästan gått igenom locket!

Hade jag missat locket hade det kunna gå illa.....

Sköt rätt mycket med den där slangbellan. Var bra tryck i den. När jag blev lite äldre moddade jag upp den ordentligt. Om man sköt på en vägskylt blev det rejäla bucklor :-)


Skickat från min iPad med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Desaleux 06 maj 2020, 09:23

Slangbella de gjorde vi klass kompisar med kilo märla blev rejäl buckla i byns sporthall sedan har man gjort armborst med plast kastpil med cykelventil tändsticka svavel fylld gick genom brädan jag lämnade en gång Cykelventil smällare hade knackat utan att den small min bror plockade upp den i handen då small den då försvann man de var inte jag de va in jag de gick bra han blev lite öm i handen jag rekommenderar inte göra cykel ventil smällare finns risk för stål splitter ventil.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Hål i tapeten...

Inläggav atte69 06 maj 2020, 14:06

Tja jag satte ett skott i taket i morsans "salong".
Med en El Gamo David .som jag absolut inte fick använda när farsan inte var med. Tuggade papper å petade in i hålet .. ingen märkte nått . Har inte berättat det ännu .de var ju bara 40 år sedan ler nått..
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Luftpangarn 06 maj 2020, 14:33

atte69 skrev:Tja jag satte ett skott i taket i morsans "salong".
Med en El Gamo David .som jag absolut inte fick använda när farsan inte var med. Tuggade papper å petade in i hålet .. ingen märkte nått . Har inte berättat det ännu .de var ju bara 40 år sedan ler nått..


Har inte velat kommentera nägot inlägg, för detta är närmast en tråd för pinsamma saker man nog inte är så stolt över, Dåliga samveten man burit i kanske decennier. Ett slags "debriefing".

Men jag måste säga, att skjuta tuggat papper, är nog fan oskydigare, än vad min syrra brukade göra.

När jag fick luftpistolen av pappa, när jag var sådär 8-9 år, blev min lillasyster, typ 5 år, vansinnigt avundsjuk. Så pappa kom faktiskt hem med det sinnessjukt finaste korkgevär jag någonsin sett, från sin efterföljande affärsresa till någon öst-stat. Riktigt stort, med träkolv och bärrem!

Det blev hennes käraste ägodel under åratal. Hon gick fan inte utaför dörren, utan bössan på ryggen. Gärna drog hon på sig morakniv också. Samt handklovar i bältet. Och mer typiska tjejgrejor, som smycken, och ibland ett hopprep i hand.

När hon skulle hoppa hoprep och twist med tjejkompisarna, var hon tvungen att hänga av sig bössan fört, och anförtro en tjejkompis att hålla bössan. Djäklar vad jag log åt min lillasyster. kiss>

Dessuton hade min syster skrikigt kapp med sin bästa lekkamrat Erik, så hon fått knutar på stämbanden, med påföljd att hon hade en extremt dov och löjligt raspig röst. Som om hon rökte 3 paket filterlösa, och svepte en panna bourbon om dagen. (Jag vet, för det gjorde mormor. :lol: )

När någon frågade om hennes intressen, svarade den söta 5-åriga flickan med en torndönsstöt -"Jag samlar på vapen och smycken!" Folk studsade närmast från marken. :smt016

Behöver jag tillägga att hon älskade att skjuta pennor och annat på mig?!



PS När jag var i pipiga tonåren, ringde en kompis. Syrran svarade. När jag tog luren, frågade kompisen vem som svarat. -"Syrran." -"Du får ursäkta" sa han en aningen besvärat "det är den sexigaste röst jag hört i mitt liv!" :smt016

Som vuxen, har hon gått några år hos röst- och sångterapeut. Och fått en sensationellt intressant soul- och jazzröst. :)

Hon har aldrig varit någon jamsig tjej. (Ruskigt rapp i käften också!) Kan förklara varför hon skrattar åt att jag skjutit på henne med luftpistol. :wink: :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Silwer 06 maj 2020, 19:18

Tugga papper och luftvapen påminner mig mer om flugskytte nan gjorde ibland.

Dvs man tuggade ich blötte en bit oapper som man trlck in i pipan sen sköt man mot flugan på sög några meters håll funjade fint vara nan torkade bort pappersbitarna.

Sen var det säkert inte så jättebra för luftbössan haha.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Desaleux 06 maj 2020, 22:33

Enda gången jag lyckades med ett våda skott var på övning i lumpen vi färdades i en teräng valp och och en av lumpar kompisarna slängt in AK 4 på golvet låg vid fötterna jag är trött är sombi trött plockar i hans AK4 som ligger med pipan åt vänster på golvet tar tummen på avtryckaren lyfter upp den pang tur det var los plugg annars hade det varit hål i bildörren AK4 var inte mitt tjänst vapen utan kpist M45 B han var inte glad jaha nu måst jag rengöra AK4 sa han.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Silwer 07 maj 2020, 00:15

Tur hade du som inte hade några befäl döär då hade du fått sett på fan.

Men alltså fö den som börjar tidigt ned om så luftvapen utan direkt ner anvisningar ön sikta nte på andra någonsin kommer göra fel, fel som kunnat lärts ut sklart.

Men 80talet var inte direkt stort för vad vi snorungar höll på med, säker hade det uttalats att man inte fick använda vapnet utan övervakning vljet föll till föga rött snart.

Det var dock få som hade nånting särskilt kraftgt då, var skulle man få de stlarba från då?

En hade dock ett Diana 50M med diopter, det var hans farsas egentlugen, har noterat att modellen är lite ovanlig dag.

Denna hade han dock genom åren och det var inte så kul, tills jag köpte mina n BSA Superstar .22 och trumfade honom, öndå ör det ett trevligt vapen den där D50 md den speciella stocken och dioptern.

Vid det laget hade man lärt sig en del och snart var 90talet kommet och jakt på sopstationer mm utfördes, en annan värld när det gäller vapen.

Idag är allt skit, panik och ringa polisen om inget.

Nu måste nan gåha nånstans att skjuta däör ingen får hjärtattack över terrirism, och det är då inte lätt.
Senast redigerad av Silwer 07 maj 2020, 00:29, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Desaleux 07 maj 2020, 07:09

Den var inte i patron ur läge lång som en musköt inge smidig att få med sig i bilen jo nog hade det varit så om befäl vetat om det. jo När en växte upp gick man runt byn och i skogen med luftgeväret och det gjorde även klass kompisarna när de var 13-14 år de ända som reagerade var en besättningen på en lastbåt som var inne fick se klass kompisens luftgevär var och byta till sig sprit flaska mot p tidningar vilket får mig att tänka på när storebror och morbrors pojke vill vara i fred på hans rum jag och hans kusins pojke vi var jämn gamla skulle in i men blev be skjutna med suddgummi bitar från ett BSA metior som sätt sina bästa dar slö fjäder på 5 meter i jeans byx på benen vad det sved till drog sig back ut fort.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Silwer 07 maj 2020, 21:07

Nä nån människa har jag inte skjutit, inte heller kor eller hästar, jag ogillade folk som gjorde så redan som väldigt ung.

Nåväl några misstag har hänt men sen avtog de ju med tiden av erfarenhet och dels började jag använda vapenfodral vid all transport tidigare hade jag haft bössan över axeln bara.

Polisen har jag dock råkat ut för pga skarv och innan jag var 18, en hustoria folk inte brukar tro pga att polisen drog pistol, den gamka Wather PPn i upphetsningen och menade att jag kunde bli skjuten, han var van att jaga folk med nausergevär!
De gahde sett oss gpende med luftvapen och jag hann gömma dem innan de hann fram då vi sprang in på det reningsverk jag jobbade på

Jag vägrade säga var de var och den unga polisen fick spel, vilket inte hjälpte, det låste sug i huvet då vaonet var flångnytt ett BSA .22 farsan fått köpt ut och nåt jag aldrig ville bli av med

De äldre polisen tog min kompis och fick pp lungt resonemang ur honom var de var, världen rasade för mig när jag tänkte att nu konfuskerar de dem.

De äldre polisen tog dock ID och seruenummer på vapnen, och frågade vad jag höll på med, varpå jag sa att vi är inte 18, gan menade dock att det inte var nån fara men de ville inte höra om nåt skjutande på byn för då skulle det gå illa.

Lustigt hur man kan resonera trots att nån siktar på en i ansiktet, nu är väl nåt tok med mig antagligen men jag kunde vara tänka på mitt nya luftgeväre köpt för sommarjobbspengarna.

Det var efter det fodral blev standardutrustning.

Tanken hade varit att skjuta inne på kvällen i inhängnaden vid verket, där stod sopkontainers då.

Idag kan jag känna att det var kapten klänning då jag var obeväpnat och inte gjorde något.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Desaleux 07 maj 2020, 22:14

Jag och min bror vi var upplärda att det ej skull siktas med vapen mot någon de var morbrors pojke som lärt sig strimla suddgummi skuta med luftvapen så man har en både allvarlig och humoristisk sida men den allvarliga är krig farsan 1 bröder och havbror var friviliga i finska kom tillbaka men fått sina psykiska spår den humoristiska är när vi som 8 och 13 år provade farfars 12.7x44 med överladdning hade kunnat sluta dåligt om inte bössan hållit blev i sället bror sa mamma sa vi skulle vara hemma tidigt till middan och vad sköt klass kompisarna pojkar och flickor jo råttor på soptippen när den fanns.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Följande användare vill tacka Desaleux för detta inlägg
Luftpangarn (07 maj 2020, 23:10)

Re: Hål i tapeten...

Inläggav fspjuth 09 maj 2020, 19:35

Under det glad 90-talet var jag med i Frivilliga Skytterörelsen. Klubben hade vapnen, staten betalade ammunitionen och vi lade någon hundralapp i medlemskap.
Efter en träning med k-pist precisionsskytte på 100 meter hjälptes vi alla åt att bära tillbaka all utrustning till klubbstugan. Jag hade en k-pist i rem över varje axel och en i var hand.
Den som var i höger hand fick jag skicka till mig och jag förutsatte att någon hade kollat att vapnet var oladdat och upphakat. Jag bar den i handtaget och på väg tillbaka till klubbstugan hamnade fingret på avtryckaren. Under en halv sekunder funderade jag på att göra ett tryck, men kom ihåg att fingret bara skulle vara innanför varbygeln när men hade målet i sikte och var beredd att skjuta.
Inne i klubbstugan påbörjade vapenvård och döm om min förvåning när k-pisten jag burit i höger hand inte var upphakat utan i skjutklart läge. Men när jag drog bak slutstycket och en 9 mm patron hoppade ut blev jag riktigt rädd.
Efter det håller jag fingret utanför varbygeln på skruvdragaren fram tills dess att det är dax att skruva.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
fspjuth
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 22 nov 2011, 00:00
Ort: Borås
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 19 gånger i 16 inlägg

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Tempest 09 maj 2020, 20:02

M45B funkar inte så, det kan aldrig finnas en patron i patronläget om inte någon fört in den väldigt försiktigt med flit, slutstycket har fast tändstift och detonerar patronen när det fört in patronen i kammaren så att den bottnar. Jag antar magasinen tagits ur vapnen efter skjutningen, då är de säkra, man ska även se och känna efter att patronläget är tomt. Man kan aldrig få ut en oavlossad patron genom att dra tillbaka slutstycket om inte det är en blindgångare som inte detonerat.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Hål i tapeten...

Inläggav PLUTTE 09 maj 2020, 20:10

Min kusin fick ett luftgevär i julklapp på tidigt 80tal och var jätte glad. Och på annandagen visades en westernfilm som han ivrigt såg på och lyfte bössan för att "skjuta Indianer" och plötsligt svartnade Tv:n då han lyckades skjuta hål på den då det visades att storebror hade laddat den och bara ställt den mot väggen.
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Hål i tapeten...

Inläggav Desaleux 09 maj 2020, 20:25

Hade ett rum kom jag på där kula for i porösen det var ej i ordnings ställt och upp tapetserat om de var jag eller bror kommer jag ej i håg men lyckades med Diana 23 men vi pillade ut den och spackla över sedan blev rummet tapetserat. jo den där M45B kan ha varit i låst fram läge över patroner brukar inte normalt ha utan upphackat har man inte låst och dammar kolven far slutstycket bak och det blir våda skott men det är fel och är transport läge med urtaget magasin det ända där det kan hända är ju MP5 kopisten om patron ur ej är gjord lätt att tänka att det är M45 i inlägg om bara kopist skrivs fast inte MP5 skrevs.?
Senast redigerad av Desaleux 12 maj 2020, 07:29, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Följande användare vill tacka Desaleux för detta inlägg
Luftpangarn (09 maj 2020, 23:30)

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer