Walther LGV Spezial

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Walther LGV Spezial

Inläggav Batistuta 07 dec 2019, 16:19

Nu landade ett av köpen från Egun. Denna gång var det en Spezial och i fint skick denna gång :)
Jag har lovat mig själv att inte plocka ner det förrän BSA bössan är i hopsatt, hoppas jag kan hålla det löftet.

För att följa länken så måste du registera dig.

Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Walther LGV Spezial

Inläggav Batistuta 07 dec 2019, 16:53

Intressant info om Walther och andra tyska gamla matchvapen som jag hittade på internettet :)

Walther was founded in 1886, and made target rifles for the remainder of the nineteenth century.Following World War II, the firm was re-established in Ulm, German, located about 100 miles west ofMunich. One of its main competitors, Anschutz, is also located in Ulm.In 1951 Walthers came out with their first post-WWII air rifle, hence the LG51, followed by theLG53, and then the LG55. Walther models 51, 52, 53, and 55 were made in parallel during most oftheir production lives, all being break barrel springers.

The 51 was a simple open-sighted sporter withsmooth bore, 52 included bore, the 53 had a sporter stock with improved trigger and match sights, the55 had the target stock, an even finer trigger, and a lot of interesting options. The LG55 began production in 1955 running through 1967 (available through 1974) and was a trulydedicated 10-meter match air rifle. Somer believe Walther's produced the LG55 to compete in the first pro-WWII German National Championship - reportledWalther's build a very small number of special LG55 exclusely for the German National Team (something like six only).

The LG55 is a barrel-cocker withsimple chisel detent, heavy weight (yes, a lead chunk inside the fore end), 550 fps velocity, full match sights, and a superb adjustable match trigger. Wood isshaped in the classic rounded Olympia style, and was available in both beech and walnut. Tyrolean stocks were also available. The Walther LGV (Luft Gewehr Verbessert = "Improved Air Rifle") was introduced as a further refined rifle in 1963 replacing the LG55 as the flagshipmatch air rifle for the firm. The LGV was the ultimate development of the 53/55 series target springers, and incorporated the lever breech lock. It relied uponmass from a heavy barrel sleeve and weight in the forestock to damp recoil. This boosted the weight to a pretty hefty 10.4 pounds. The LGV is a beautifullymade rifle.

The initial Olympia-stocked version was later followed by more angular Match and Junior variants. A Tyrolean version was available as well.Most styles were available in both beech and walnut. In 1968 Walthers introduced its ultimate match springer with the LGV Special (or in German, the LGV Spezial). The LGV Special has the leaded stock likethe LGV, but added two short springs wound in opposite directions, an improved match stock, an adjustable buttplate, and an even more refined adjustabletrigger (major difference from the LGV is an adjustment for length of pull). Many feel the LGV Special is almost Feinwerkbau 300S like in its firingbehavior, neatly eliminating the twist and most of the vibration of a single spring.

The first LGV Special had a rounded forestock, but in 1972 the squaredMatch version was introduced. According to John Walters The Airgun Book, [T]he LGV Spezial is the epitome of conventional air-rifle design, withminimal recoil, but is also very expensive. A few LGV-Spezial's were produced with Tyrolian stocks, which were soon to be oultlawed by the UIT (nowISSF) for use in 10 meter competition.Due to the nature of competition, and perhaps encouraged by all German target rifle manufacturers (Anschutz, Walther, Feinwerkbau, Diana) being locatedwithin the same region, technological advances in their match rifles came rapidly. Much attention was devoted to reduce or eliminate springer recoil. Anschutz introduced the advanced fixed-barrel model 220, with pneumatic recoil-suppressing brake, in 1960.

Their model 250, with an improved hydraulicbrake, followed in 1966. Diana introduced the first truly recoilless design, the break-barrel model 60 featuring the Giss double-piston system, in 1963. Morerefined Diana Giss rifles were the model 65 (1968), model 66 (1974), and the highly refined fixed-barrel model 75 in 1977. Feinwerkbau introduced themodel 150 in 1963, featuring a fixed barrel and a simple sledge-type recoil elimination system. Following were the improved models 300 (1969) and 300S(1972), the latter remaining in production for over 25 years. A modified version of the sledge system was borrowed for the last spring-piston match rifleto be introduced, the Anschutz 380 of 1980.

Walthers went in a different direction. Even while refining their LGV into the LGV Special series, they shocked the competition by introducing an entirelynew concept in 1974 -- the single stroke pneumatic LGR model. Immediately after its introduction, the LGR broke both the individual and team 10-meterworld records. This forced the international shooting union to reduce the size of the 10-meter air rifle target to where it remains today. The LGR also forcedall their match air rifle competitors to ultimately drop the springers and move into the pneumatic era. In 1984 Anschutz won the Olympic 10 meter womans metal with their LG380 --- the last springer to do so --- while the LGR won the Mens Gold.

In 1984Feinwerkbau introduced the first of the pneumatic FWB 600 series, and by the late 1980s all of these builders with making single stroke pneumatics. E
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
XXL (07 dec 2019, 20:02), nha (30 apr 2020, 10:49)

Re: Walther LGV Spezial

Inläggav Batistuta 07 dec 2019, 18:33

För att följa länken så måste du registera dig.

Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Walther LGV Spezial

Inläggav Frank69 07 dec 2019, 19:16

Innebär det att din gamla Walter är till salu?
I så fall är jag köparen. :)
Stoort grattis till nyförvärvet! :thumbupp: :smt021
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Walther LGV Spezial

Inläggav Batistuta 07 dec 2019, 19:32

Frank69 skrev:Innebär det att din gamla Walter är till salu?
I så fall är jag köparen. :)
Stoort grattis till nyförvärvet! :thumbupp: :smt021

Tack Frank, inget är till salu och jag är nu stolt ägare till 4 st Walhter matchbössor av brytmodell från 1955 till 197? har kollat den sista ännu. Alla är lika grymma, helt fantastiska bössor de gjorde förr.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Walther LGV Spezial

Inläggav Frank69 07 dec 2019, 19:36

Batistuta skrev:Tack Frank, inget är till salu och jag är nu stolt ägare till 4 st Walhter matchbössor av brytmodell från 1955 till 197? har kollat den sista ännu. Alla är lika grymma, helt fantastiska bössor de gjorde förr.


Klart jag har gjort, och har inte slutat drägla än... :wink: :Drool:
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Walther LGV Spezial

Inläggav Silwer 08 dec 2019, 14:38

En del; nfo visste jag inte, tex att LG51 var slätborrad.

En sak till varför finns två olika pistonger för LG55?

Sen har LG380 en inre glidbana inte en yttre som FWB om man ska vara petig, dvs yttre delar rycker inte bakåt alls.
Deras äldre sk hydraluskt dömpade, ör fina i sig, men fan de är tvörtorra och man måste få dem täta, jag har aldrig orkat köpa en, gissvapnen är trasiga jämt fasen, annars vore väl en lg66 kul.
Idag kan man ju få hjälp med det, men när jag stötte på dem var det nåt att lösa själv, allt mer säljs ju på Tradera idag inte på marknader.
Senast redigerad av Silwer 08 dec 2019, 14:42, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther LGV Spezial

Inläggav Silwer 30 apr 2020, 09:12

En fråga jag har noterat att kolvar är bok eller valnöt lite hut ch dut, var det alltid så?

Mao ett cal man gjorde och inget tiolverkaren valde, för öven säg Spezial är inte sällan bok fast det var toppmodellen rent tekniskt.

Anar iofs att Tyrol valdes med valnöt och den vanliga standard Olympia verkar som sagt variera med mycket bok vad jag sett.

Prislistan man ser är lustig alla kostar nästan lika ned nån tjugolapp eller två i skillnad ridigt 70tal, Tirol dyrast såklart men melkan Olympia och Spezial kbappt en skillnad övt.
Tydlugen passar trycket som ör mer ställbart i alla, även kolvarna, så egentlugen kan man bygga den variant nan vill, ingen kan riktigt avslöja den som falsk.


Fråga 2 vad tusan är det för 16J fjädrar till dessa de försöker kränga, det går väl knappast att få ur.?
Senast redigerad av Silwer 30 apr 2020, 10:26, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther LGV Spezial

Inläggav zpiff 30 apr 2020, 18:33

Silwer skrev:En fråga jag har noterat att kolvar är bok eller valnöt lite hut ch dut, var det alltid så?

Mao ett cal man gjorde och inget tiolverkaren valde, för öven säg Spezial är inte sällan bok fast det var toppmodellen rent tekniskt.

Anar iofs att Tyrol valdes med valnöt och den vanliga standard Olympia verkar som sagt variera med mycket bok vad jag sett.

Prislistan man ser är lustig alla kostar nästan lika ned nån tjugolapp eller två i skillnad ridigt 70tal, Tirol dyrast såklart men melkan Olympia och Spezial kbappt en skillnad övt.
Tydlugen passar trycket som ör mer ställbart i alla, även kolvarna, så egentlugen kan man bygga den variant nan vill, ingen kan riktigt avslöja den som falsk.


Fråga 2 vad tusan är det för 16J fjädrar till dessa de försöker kränga, det går väl knappast att få ur.?


Tyvärr är det inte mycket jag kan få ut ur ditt inlägg. :-/
Något som jag kan tyda är frågan om bok vs valnöt. IMHO så valde de som köpte ett sådant premium vapen på den tiden valnöt.
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Walther LGV Spezial

Inläggav Batistuta 30 apr 2020, 19:51

Många fina LGV till salu för tillfället ingen spezial dock.

För att följa länken så måste du registera dig.



Bild
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Walther LGV Spezial

Inläggav atte69 30 apr 2020, 20:14

zpiff skrev:
Silwer skrev:En fråga jag har noterat att kolvar är bok eller valnöt lite hut ch dut, var det alltid så?

Mao ett cal man gjorde och inget tiolverkaren valde, för öven säg Spezial är inte sällan bok fast det var toppmodellen rent tekniskt.

Anar iofs att Tyrol valdes med valnöt och den vanliga standard Olympia verkar som sagt variera med mycket bok vad jag sett.

Prislistan man ser är lustig alla kostar nästan lika ned nån tjugolapp eller två i skillnad ridigt 70tal, Tirol dyrast såklart men melkan Olympia och Spezial kbappt en skillnad övt.
Tydlugen passar trycket som ör mer ställbart i alla, även kolvarna, så egentlugen kan man bygga den variant nan vill, ingen kan riktigt avslöja den som falsk.


Fråga 2 vad tusan är det för 16J fjädrar till dessa de försöker kränga, det går väl knappast att få ur.?


Tyvärr är det inte mycket jag kan få ut ur ditt inlägg. :-/
Något som jag kan tyda är frågan om bok vs valnöt. IMHO så valde de som köpte ett sådant premium vapen på den tiden valnöt.


TOLK,,
En fråga jag noterat är att kolvar är bok eller walnöt,lite hutt å dutt (=hipp som happ),var det alltid så?
Med andra ord ,ett val man gjorde och inget tillverkaren valde,för även säg spezial är inte sällan bok fast det var toppmodellen rent tekniskt.
anar iofs att tyrol valdes med walnöt och den vanliga standard ,olympia verkar som sagt variera med mycket bok vad jag sett .
prislistan man ser är lustig .alla som man ser kostar lika med nån 20 lapp eller 2 i skillnad .
Tidigt 70 tal , tyrol är dyrast såklart , men mellan olympia och spezial knappt en skillnad över huvud taget .
tydligen passar trycket som är mer ställbart läge ,även kolvarna,så egentligen kan man bygga om den variant man vill, ingen kan avslöja den som falsk.

var väl inte så svårt ?
f;ö mycket fina bössor ,, en favvo ,,
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Följande användare vill tacka atte69 för detta inlägg
Silwer (01 maj 2020, 14:05)

Re: Walther LGV Spezial

Inläggav Silwer 01 maj 2020, 13:41

zpiff skrev:
Silwer skrev:En fråga jag har noterat att kolvar är bok eller valnöt lite hut ch dut, var det alltid så?

Mao ett cal man gjorde och inget tiolverkaren valde, för öven säg Spezial är inte sällan bok fast det var toppmodellen rent tekniskt.

Anar iofs att Tyrol valdes med valnöt och den vanliga standard Olympia verkar som sagt variera med mycket bok vad jag sett.

Prislistan man ser är lustig alla kostar nästan lika ned nån tjugolapp eller två i skillnad ridigt 70tal, Tirol dyrast såklart men melkan Olympia och Spezial knappt en skillnad övt.
Tydlugen passar trycket som ör mer ställbart i alla, även kolvarna, så egentlugen kan man bygga den variant nan vill, ingen kan riktigt avslöja den som falsk.


Fråga 2 vad tusan är det för 16J fjädrar till dessa de försöker kränga, det går väl knappast att få ur.?


Tyvärr är det inte mycket jag kan få ut ur ditt inlägg. :-/
Något som jag kan tyda är frågan om bok vs valnöt. IMHO så valde de som köpte ett sådant premium vapen på den tiden valnöt.


Jo lite förvirrat kanske men om LGV helt enkekt, bok och Valnöt fanns till samtliga som det verkar, det är ingen urskiljning helt enkekt mer än på Tyrolermodellen vad som sitter på en specefik bössa.
Jag vet inte om man fick välja eller om det har med årtal att göra tex.
Även delarna Spezial hade som egna, ett mer justerbart rakt tryckes blad och en dubbelfjäder passar på de övriga därför kan dessa delar sitta på äldre bössor eller andra modeller.
Tirol är tyska och det tyrolermodellerna benämns som även andra märken.
Ungefär som Spezial eller Special, vilket bör användas?

Även prislustor jag sett från Sverige ligger modellerna väldigt nära prismässigt tidigt 70tal det kan skilja ett par 20 lappar som mest då på bössor i 300+ kr klassen, där de låg.

Kolven är det svåraste isf att ta från en F märkt Spezial(från 1970-) där är som sagt även det mekaniska i brytblicjet märkt ned den bekanta femjanten med F intuti vilket betydde Fri från licens.

De har en mattare blånering på sleeven över pipan än de andra som har en djupare blånering med glans

Man kanske inte kan kalla modellen vackrast av LGV direkt, finns LGV med handgjorda checkerings på greppet och på framsticken i valnöt tex.

Men jag gillar den för att dör tar det slut med utvecklingen av rekylerande matchbössor, anraginisterna var redan rekylfria, Walther väntade dock till LGR den första SSP matchbössan, de hoppade mao över ett steg.
Senast redigerad av Silwer 01 maj 2020, 14:14, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther LGV Spezial

Inläggav Silwer 01 maj 2020, 14:43

Ett som är ute, nen som nog inte blir billigt, och det är ju en Tiroler nen visar en cariant sim inte är sp gammal.

För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Walther

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer