Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav skånepåg 28 feb 2020, 16:50

Är jag så dålig, eller vad är problemet, VISST, ingen vana att skjuta med fjäder, skjuter mest med PCP, och där märker man: dåligt trycke, lite sämre träffbilder.. Nu putsa jag av min Hatsan 70 i 4.5mm 10 joule, satte på ett bra sikte, visst ej parallax ner till de 8 meter jag skjuter på, men näst intill(10 meter), försöker låta bössan göra sitt, artilerihold, håller lagom, låser den bak, håller skithårt, 4 olika burkar med olika kulor, flera cm hit o dit, mest i höjdled. :x :twisted: :smt007 :thumbner: :o
Visst har ej skjutit den så mycket innan, men vill minnas att grupperna var hyffsat ok, pipan är ren, och inskjuten, kröningen ser skitbra ut, då jag själv gjort det, jämn med fina vassa avslutningar på räfflorna i slutet och man kan dra en bomulls-tops hårt mot kanterna utan att de tar emot något alls, så den saken är de inget fel på, bössan skjuter rätt jämnt med avvikning på max 5m/s mellan skotten, den dieslar inte..

Snälla ge mig tips, visst jag sitter som en GNU, ej behagligt, men de går an, har skjutstöd på ett vitt köksbord, lite lågt så jag får föra bak stolen rätt långt bak, min högra armbåge glider snett mot höger då bordet är lite ovalt, jo jag vet, inte de bästa förutsättningarna, men va fasiken, detta ska man göra stående, dessa grupper...

Till sist så lät jag bössan vila framme och bak, helt för sig själv, höll bara lätt med handen på avtryckaren och kram av, då blev det väl ganska ok, med ok menar jag väl 5-7mm grupper, med tanke på förutsättningarna och rätt uselt trycke, så får de väl duga..

Men gör jag rätt, ????

Känner att jag måste fixa trycket först, rätt dåligt nu

JAG VET, det är en Hatsan fjäderbössa, ingen AA TX200 eller HW97, jag fattar, inge kommentarer kring de tack :oops:

Jag ska ta paus från den nu, lagt undan den, glömt den, när jag har något nytt att komma med, och fixat bättre skjutställning, ska jag prova igen.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav jerico 28 feb 2020, 17:38

Jag har en 100X som jag inte har något problem att få bättre grupper med. Det enda jag gjort är att riva ner den och rengjort den från det flöt som fanns i den. Smort med vettigt gucka och varit noga med att inte få något smet framför pistongen.

Det är visserligen quatro (stavning?) trycke på som jag skruvat lite på för att få till något som jag trycker passar mig.

Skjut tekniken är artillerihold och konsekvent hand placering. Flyttar jag fram handen så ändras förutsättningarna lite (troligen min balans) med påtagligt sämre resultat.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav Desaleux 28 feb 2020, 17:45

jag indelar det i tre nr 1 Artilleri hållning nr2 balanspunkt gäller skjutstöd som stående nr 3 håll ej för hårt utan lika varje skott finns mycket youtube om ett sprida inslag.
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Desaleux 31 mar 2020, 15:58, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1396
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav skånepåg 28 feb 2020, 18:01

jag låter den ligga på främre och bakre skjutstöd, håller endast kinden emot och högerhanden runt bössan när jag kramar av, men den slår ganska hårt fjädern, den låter lite i uppspännet, kraaanngrkk. man kanske skulle plocka isär den o rengöra?

det är en sak att få perfekta träffbilder med PCP med lite halvdåligt trycke, men en otämjd Hatsan är fasiken inte att leka med.

Jag ska inte ge mig, det som ger mig lite förhoppningar är att den sköt lika "dåligt" med alla olika kulor, och det tyder jag som bra, då det säkert till 90% handlar om skytten som inte kan skjuta (JAG).

Måste försöka lära mig hur, och se om jag kan justera trycket lite
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav skånepåg 28 feb 2020, 18:07

Och hur justerar man trycket på en fjäder, lite svårt , ska man spänna upp den och hålla pipan med vänster hand, justera med höger under tiden och prova trycket medans vänsterhanden håller emot pipan?
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav börne 28 feb 2020, 18:37

jerico skrev:Det är visserligen quatro (stavning?)


För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav gubbe 28 feb 2020, 19:11

börne skrev:
jerico skrev:Det är visserligen quatro (stavning?)


För att följa länken så måste du registera dig.


Men börne, nu finns det ju en fordonstråd. :-P
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav Batistuta 28 feb 2020, 20:05

skånepåg skrev:Och hur justerar man trycket på en fjäder, lite svårt , ska man spänna upp den och hålla pipan med vänster hand, justera med höger under tiden och prova trycket medans vänsterhanden håller emot pipan?

Nej, titta i manualen och skruva försiktigt ett kvarts varv i taget efter varje skott tills du är nöjd med trycket.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav Archon 29 feb 2020, 02:52

Övning, övning och åter övning är det enda som gäller. Själv har jag turen att äga flera stycken luftbössor, vilket gör det lättare för mig att se om det är det enskilda luftvapnet eller mig det är fel på, för då har jag lite att jämföra med. Vissa vapen är mer svårskjutna än andra. Det säger sig självt att det är svårare att skjuta tajta serier med en bössa som har taskigt avtryck och hästsparksrekyl. Det är mängdträning med olika sorters ammunition som gäller, tills man lärt sig behärska bössan och vilken ammunition den gillar. Lycka till med skyttet.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav börne 29 feb 2020, 07:32

Jag sköt bara fjäder första året jag började, blev rätt duktig. Sen skaffade jag PCP & sedan dess blir det inte mycket fjäder & det är grymt svårt att hålla samma nivå med fjäderbössan när man bara då & då skjuter med den & då är min TX200HC ändå inget sparkande monster med kasst avtryck utan raka motsatsen.

Jag tror också på att öva öva öva som nämndes i inlägget ovan.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav Nitro 29 feb 2020, 08:07

Ja jag kommer ihåg den FT tävlingen i Mörrum när Thorgus sköt bom på första målet men sänkte 49 mål på rad efter det. Han sänkte fler mål än den bäste pcp skytten.
Så visst går det om man är duktig.
Likaså kan man se resultat från de stora internationella tävlingarna vilka resultat de presterar.
Men då är det med fjäderbössor som inte är svårskjutna.
AA tx200 samt hw97 är de vanligaste fjäderbössor på den nivån.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
gubbe (29 feb 2020, 17:00)

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav Silwer 29 feb 2020, 09:19

Är det inte bössans fel, vilket jag antar du provat.

Träning, träning och åter träning, lär dig bössan, försök inte tvinga den, löst grepp.

Och lägg den aldrig direkt mot npt handen i mellan.

Det är ju sagt att tekylerande fjädervapen med då märkbar rekyl är det svåraste man kan ge sig på, stirskyttar från jaktkåren som provat har oftast misslyckats totalt, medkemskap i halvmåneklubben har tom inträffat pga att de inte ör berädda på dubbelrekylen.

Saken ör ju att kulan är i loppet ännu när rekylen inträffar, ett krutvapen dör har kulan lämnat pioan redan.

Inget fel att kunna skjuta krutvapen, men träning tillkommer flr just rekylerande luftvapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav Desaleux 29 feb 2020, 14:27

Man kan o medvetet bli att hålla olika hårt i bössan men mål siktet vid avfyringen säjer det
borde varit träff och just det där påpekade en skytte bok att det är viktigt att hålla lika
hårt vid varje skott man avlossar med bössan och så är det ju också.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1396
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav Sako Finnbear 29 feb 2020, 14:39

börne skrev:Jag sköt bara fjäder första året jag började, blev rätt duktig. Sen skaffade jag PCP & sedan dess blir det inte mycket fjäder & det är grymt svårt att hålla samma nivå med fjäderbössan när man bara då & då skjuter med den & då är min TX200HC ändå inget sparkande monster med kasst avtryck utan raka motsatsen.

Jag tror också på att öva öva öva som nämndes i inlägget ovan.

Ja PCP är betydligt lättare att få bra skjutresultat med, ska viss teknik för att "behärska"
en fjäderbössa. Själv gillar jag trots detta enkelheten med en vanlig hederlig brytpipa och
fjäder före PCP. :)
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav skånepåg 29 feb 2020, 15:31

NU gick de bättre, en dag ifrån skitet, sen på det med annan sinnes stämning.
Lät bössan vila fram, kolven lätt mot axeln, vänsterhanden rörde ej bössan. krama av samma varje gång, nu ligger grupperna bra, fick till och med 4st i ett litet hål typ 1mm CC, men annars ett naggat hål.

Prova min Hatsan 60s 5.5mm också, rätt ok med den också.
Dock har den ett annat problem, som jag kan fråga nu här, när jag bryter pipan och stoppar i en kula, och smäller upp den, så kan den hamna i ett mellan läge och ej gå riktigt upp, detta resulterar så klart i 1-2cm träff bild längre ner, men så länge jag smäller upp den bra och lägger bössan försiktigt på kudden, så sitter grupperna bra, är det låsmekanismen som kärvar?

Prova lossa och spänna sidobulten som håller pipan, det blev sämre när den var lös, och det går inte spänna mer än nu(som det var från början) utan att ta i med 300kg:s kraft, och de vill jag inte, sen fins de små utfrästa spår, skag jag vrida den skruven medurs tills nästa så kommer man ej kunna öppna bössan, nu går det trögt som de alltid gjort. dock är ju glappet inte i sidled utan upp/ner lite, man kan känna det om man håller i bössan och vrider den fram o tillbaks.

Ide?
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav Desaleux 01 mar 2020, 08:51

Skyttestöd helt använde vi på skolskytte är bra tycker de är ett underskattat skyttestöd
sen stående har jag den här ställningen bifogar lite bilder. Mvh Kalix retstickan Desaleux
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Desaleux 01 mar 2020, 08:53, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1396
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav dagevert 01 mar 2020, 09:08

skånepåg skrev:Prova min Hatsan 60s 5.5mm också, rätt ok med den också.
Dock har den ett annat problem, som jag kan fråga nu här, när jag bryter pipan och stoppar i en kula, och smäller upp den, så kan den hamna i ett mellan läge och ej gå riktigt upp, detta resulterar så klart i 1-2cm träff bild längre ner, men så länge jag smäller upp den bra och lägger bössan försiktigt på kudden, så sitter grupperna bra, är det låsmekanismen som kärvar?

Prova lossa och spänna sidobulten som håller pipan, det blev sämre när den var lös, och det går inte spänna mer än nu(som det var från början) utan att ta i med 300kg:s kraft, och de vill jag inte, sen fins de små utfrästa spår, skag jag vrida den skruven medurs tills nästa så kommer man ej kunna öppna bössan, nu går det trögt som de alltid gjort. dock är ju glappet inte i sidled utan upp/ner lite, man kan känna det om man håller i bössan och vrider den fram o tillbaks.

Ide?


Demonter, og sjekk for grader/grov maskinering av låsebolten. Sjekk også hullet den går i, og sjekk fjæren til låsebolten. Bruk et fint diamantbryne og rens opp alle flater som går mot hverandre. Om låsefjæren er for slapp, finn en erstaning eller bruk en liten skive til å øke spennet i låsingen. Smør alt med et godt fett som er egnet for metall mot metall. Eksperiementer med justering av pipebolten.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav Desaleux 01 mar 2020, 13:26

Kikarsikte utan parallax ser jag texten ett sätt är att kolla är vicka lite huvudet se in i
kikarsiktet kant kant det viktiga vid koll är att kikarsiktet är stilla på träff punkten om den
rör sig är det fel parallax. på bössa med bryt pipa kollar man rakhet mot luft cylinder står
den upp är den nött brukar läka luft också kolla hållet och bulten vid renovering måste
hållet fräsas nytt och kall pressa in en hyllsa för att återställa hållet för bulten.men det är
komplicerad renovering för verkstads proffs.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1396
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav Silwer 02 mar 2020, 13:12

Jo, om det nu inte mest ör ovana att skjuta fjädervapen med märkbar rekyl.

Det kanske kommer med lite träning.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav skånepåg 02 mar 2020, 13:59

Jo, det märkte jag ganska snabbt, en dags vila, och bara lära mig att tänka att göra samma sak varje gång, så kröp träffbilderna ner till ett naggat hål vs hagelskursträffbilder dagen innan :lol:

Jo. övning ger de sista helt klart, men i mitt fall handla det mer om att göra rätt till och börja med :-P

Fast ärligt, även om det är utmaning med fjäder osv så tycker jag PCP är det som gäller.
Visst sen ska jag vara ärlig, hade jag haft en HW97 eller liknande så hade de varit mer roligt kanske, men som de känns nu är de PCP som gäller och även vid nästa inköp av bössa, skönt och få de klart i sin skalle.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav Silwer 02 mar 2020, 14:08

Jo men man får ju se det för vad det ör med, den där kan du skjuta med efter en uppspänning det tar inte slut liksom och måste fyllas.

Så enkelt och man får utmana sig själv, så brukar jag tänka iaf.

Lite som om man måste leva säg i skogen nånstans och ha en luftbössa, det ör självklart man valde en pålitlug luftbössa, kabsje kan man få äta nån seg kråka haha.

Ett ocp springer läck plötslugt, pumpen ger upp nä se det som två olika sidor av samma mynt.

Är du bra på att skjuta med rekylerande luftbössor kan du fan skjuta nästan allt sen, alltså du är inte helt värdelös vad än i luftvapenväg du får i händerna.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav skånepåg 02 mar 2020, 14:24

jo, jag tycker också fjäder har sin charm och sitt syfte, men som det är nu så blir nästa bössa PCP ändå, även om de kan strula mycket, så är lite chramen med en PCP att man har kolla på den så allt funkar som de ska, bara de i sig självt är en utmaning.

Men jag säger aldrig aldrig, de kan bli att man köper en AA eller Weihrauch Fjäder någon gång också, de här intresset eller hobbyn tar liksom aldrig slut, haha
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav Silwer 03 mar 2020, 10:22

Nä man kan ha fler bössor, har man råd och möjlighet så tar man olika så slipper man välja.

Du hinner.

Själv tycker jag PCP kan bli väl dyrt, men det beror ju på vilken ekonomi man har, jag vill inte längre ha de enklaste modellerna tex, har gått genom dem och utan tex regulator eller liknande vill jag inte ha det.

Fjäderbössor kan få vara kul för mig men PCP måste vara bra om jag ska slanta upp för det, annars tröttnar jag fort, alltså de flesta ocp är ju bra.

Men jag menar lite bättre än bra, inte FT värsting men sjysst bygt, bra finnish, och lyftsnålt mm, snyggt är inte en nackdel för mig.

Så fan det blir dyrt alltid och då vill man skjuta oftta med så det är värt det.

Kort sagt jag ör grinigare ich kräver mer av ett pcp än ett fjädergevär, sen ok i 10J räcker en FWB300s för mg, inte stor skillnad mot pcp i 10j tycker jag.

Det är ju det där vad nan har bössan för med, .25 är ju inget för lägre effekter imo, målskytte är .177 tycker jag om man inte har så mycket effekt.
Har man mycket effekt måste man ha tank med då det drar mycket luft, det har jag inte, pumoen är jag skitless på:-)

Men kan ju inte skjuta alls nu så det kan kvitta och det pcp som jag annars skulle använda drar knappt nån luft och har liten tub.

Jaja det är väl jag som tycker motstridigt dels bra med mycket teknik nen också tåligt, går ju inte ihop, ju mer jox ju mer möjliga problem.

Men jag ska iofs inte köpa nåt, men om jag gjorde, som sagt pcp ska leverera.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav Desaleux 19 apr 2020, 19:09

Det är länge sen som kusinen experimenterade med Diana 35 (1975) kom fram till balanspunkt känslig sen har även en hård slående pistång skakar om men oftast blir det bättre träff bild om flyttar stödpunkt främre till jämvikts punkten var (Börnes) om kolon till AA TX 200 BAM 40 kollade upp googel vad det var såg BAM 41 på youtube då kom jag senare på vad min kusin sa 1975 om saken balanspunkt på Diana 35 och snabb kolla pip bulten att pipa cylinder är stum är den ej skall dra mera en stum ej våld hårt blir bara att shimsen nöter in fortare i blocket smörja upp och pip rengöring man glömmer om man lägger saker sidan några år tacka forumet för kom i håg ett.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1396
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Hur i he&¤%#¤%#¤%ke skjuter man med Fjäder?

Inläggav börne 19 apr 2020, 19:38

Desaleux skrev:(Börnes) om kolon till AA TX 200

Kolon :?:

Vet såklart vad ett : är men förklara gärna vad du menar för det får jag inte ihop.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Nästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer