Dagens pistol tavla

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Gordon 11 jan 2020, 15:28

Svinkallt ute på skjutbanan idag men bra skytte. Första och enda serien med min Walther 25m
48, 45,40 (En tappad 5:a), 46 vilket är 179 om jag räknat rätt. Med tanke på att handen var stelfrusen är detta riktigt bra.

Sköt som avslutning 5 skott med LP50:n och vad säger man, får man svära ?


För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Batistuta 11 jan 2020, 16:34

Sköt lite pistol efter gevärsskyttet idag. Första tavlan var värre än en hagelskur på 50 meter. Andra tavlan bättre. Tredje gick förvånansvärt bra. Konstig känsla när skotten sitter där fast jag tycker jag gör likadant.

För att följa länken så måste du registera dig.

Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Henno3 11 jan 2020, 16:39

Härligt att se att pistolskyttar är lite aktiva i skyttet på forumet! Snyggt skjutet bägge två. Går själv i väntans tider, då min kolv är inskickad för utskrift så jag får vänta ett tag men när den kommer skall jag ge er en rejäl match!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lillsven 11 jan 2020, 18:55

För att följa länken så måste du registera dig.



Lägger upp jag med! Sköt en 60-skottsmatch igår. Vart inget vidare egentligen men sanningen är att jag nog inte är bättre. Snittade 7,72 men vill ligga över 8 för att det ska kännas okej.
Lillsven
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 13 feb 2019, 23:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Gordon 12 jan 2020, 15:38

Varmare idag, till och med lite sol men rejält blåsigt. Vi har inga bås på vår skjutbana så vinden blir ett extra moment att ta hänsyn till. Sköt två parallella serier en med LP50:an och en med Walthern. Ökade faktiskt mitt rekord till 181 idag och mitt skytte har blivit mycket jämnare.

För att följa länken så måste du registera dig.





För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Henno3 12 jan 2020, 16:04

Inte är det väl en tavla med Walther och en med LP50 (i vind på 25meter?!)

Oavsett så finfint skytte!
Senast redigerad av Henno3 12 jan 2020, 16:05, redigerad totalt 1 gång.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Henno3 13 jan 2020, 08:35

Lillsven skrev:För att följa länken så måste du registera dig.



Lägger upp jag med! Sköt en 60-skottsmatch igår. Vart inget vidare egentligen men sanningen är att jag nog inte är bättre. Snittade 7,72 men vill ligga över 8 för att det ska kännas okej.


Det är väl ett bra mål om man når dit som glad amatör, ”minst 8:or o gärna många bättre samt inget slängskott på vitt”.

Dock kommer nerverna in om man är på väg till ett bra resultat, och då kommer inte sällan den där jäkla 6:an. Man får jobba på psyket helt enkelt!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lillsven 13 jan 2020, 16:11

Precis så är det! Vill ha alla i svart och när man skjutit 9 i svart så börjar man tänka en massa och sista slinker ut i vitt. Men det mentala är en del av charmen såklart!

Precis den målsättningen du beskriver har jag. Tänker att det i förlängningen ska leda till att jag tar guldmärket (fem serier om minst 88 p). Det är dock en bit kvar men jag har tid!

Vore också skönt om man kunde höja lägsta nivån och få bort de riktigt dåliga skotten. Det är ju inte särskilt svårt att träffa svart om man koncenrerar sig på avfyrningen. Gäller bara att göra det VARJE skott.
Lillsven
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 13 feb 2019, 23:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Gordon 13 jan 2020, 16:47

Hej på dig Lillasven

Du har helt rätt vägen till framgång är att jobba sig uppåt från de sämsta skotten... Betydligt mer effektivt att rädda en 6:a en att öka en 9:a till en 10:a

Jag tror dessutom jag har fått Henno3 att köpa min teori att mycket av skyttet sker med kolven.

1. Stå likadant med fötterna
2. Har du glasögon, markera en punkt på dessa så att du siktar med samma "brytning"
3. Fokusera alltid på de bakre riktmedlet inte på målet
4. Krama av skottet och håll sedan pipan i målet en sekund efter du tryckt av
5. Sänk vapnet och vänta minst 30sekunder... Under denna tid utvärderar du vad som "gick" rätt/snett.

Gör gärna ett blindtest... Ställ dig i färdigställning precis så som du brukar stå precis innan anläggning. Blunda, höj vapnet och precis när du känner att du är i läge öppna ögonen. Hur pekar vapnet ? Pratar vi om att vi hamnar höger eller vänster om tavlan, Justera med fötterna och gör om testet.

Bara att ha koll på detta så kan man enkelt förbättra sina "fel"

Pratar vi däremot att pistolen inte ligger i nivå, dvs kornet ligger över eller under klykan eller det faktum att pistolen skevar dvs att pistolen vinkar höger vänster utifrån bakre klykan eller slutligen att man inte håller pistolen horisontellt så måste kolven anpassas.

Pipan har en förmåga att alltid söka sig till noll läget och det är därför du "alltid" ska minimera detta, Konsekvenserna av ett avfyringsfel blir då att pistolen drar sig åt nollläget och ju närmare mitten detta är ju bättre är det...

Utöver detta så går det åt väldigt mycket tid av de ca 8 sekunderna man har på sig att genomföra sitt skott att justera en pistol med dålig passform...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Följande användare vill tacka Gordon för detta inlägg
Silwer (14 jan 2020, 14:58)

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lillsven 14 jan 2020, 10:41

Hej Gordon!

Tack för att du tog dig tid att ge bra tips!

Jag skjuter med en Baikal MP-46M och har snidat lite på kolven så tycker nog att den passar mig hyfsat. Riktmedlen brukar linjera fint efter lyftet så det är nog inget som stör skyttet.

Ibland känns det som jag överanalyserar och funderar på exakt hur jag håller osv. men känns som att 9/10 dåliga skott är just dålig avfyrningsteknik. Luftpistolen är ju tacksam på såvis att den är rekylfri så man kan se vad som händer med mynningen i skottögonblicket och det är tyvärr sällan den ligger helt still i mitt fall.

Har försökt jobba mycket på avfyrningsteknik men känns som att om jag gör en mer aggressiv avfyrning så kan det vara bättre än att långsamt kraama eftersom det blir en massa rörelse.

Testade lite igår och tänkte att nu ska jag bara som terapi kasta iväg massa bly, gick inte fram och kollade varje skott utan ligger jag i svart är det okej, är det i vitt ser jag skottet och då vet jag att det var för dåligt.

Sköt en 40-skottsmatch med 8,08 i snitt vilket känns helt okej. Lite konstigt för det var aggressiva avfyrningar.
Mitt dilemma nu är om det verkligen funkar som man läser allt med omedveten avfyrning, dvs. att skottet bara går och man vet inte när. Känns som jag skjuter bättre när jag faktiskt avfyrar på en hyfsad bestämd punkt, ganska aggressivt när riktmedlen är rätt och jag ligger i riktområdet.

Vad är din eller andras erfarenhet kring medvetedn/omedveten avfyrning?
Lillsven
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 13 feb 2019, 23:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Henno3 14 jan 2020, 12:40

Intressant, ”been there, done that” (iofs fortfarande i hög grad där!)

Jag är en glad amatör. Jag är den enda i klubben som skjuter pistol så det finns ingen att rådfråga. Jag har plöjt Youtube, nätet och Skanåkers bok......jodå, det blir bättre!

”Ibland känns det som jag överanalyserar och funderar på exakt hur jag håller osv.”.....exakt! Där spelar kolven in! Sedan Gordon övertalade mig att mycket beror på den, så har jag med rätta anammat det! Tyckte originalkolven satt fint, men jag var tvungen att krampaktigt trycka den i näven i en viss vinkel, stödet undertill gjorde att handen satt som i ett skryvstäd.
Trots detta var varje anläggning unik, dvs ” fan, nu pekar den högt vänster, jäklar vad det trycker på lillfingret, satan vad det glappar vid handloven, shit vad avtryckaren sitter långt fram.....så går sekunderna och fokuset på siktet grumlas och så slänger man iväg skottet!!
Nu har jag kommit längre vad gäller att fokusera på väsentligheter, och inte att lägga energi på sådant som skall vara självklart.

För min del gäller det att ”blanka” tankarna. Riktning på fötter, kroppsvinkel, lyftet, avfyring mm skall bara ske, och framförallt skall tankarna inte ligga på att tvätten skall hängas hemma, funderingar kring hur skytten vid sidan tänker om ditt skytte, att biljäveln skall lagas etc. harmoni, det skall vara harmoni!

Vad enkelt det låter hahahahah!

...förresten, IZH 46M, jäkligt trevlig pistol om det inte vore för den jäkla stocken till kolv! Lite bitter över att jag gjorde mig av med min, men man måste skala bland allt man har här hemma.
Senast redigerad av Henno3 14 jan 2020, 12:42, redigerad totalt 1 gång.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lillsven 14 jan 2020, 22:21

Mycket kloka tankar! Min hustru är klassisk violinist och brukar säga att hon spelar sämre när hon tänker på vad hon gör och bättre när hon bara litar till sin förmåga och lever med i musiken. Tänker att det är lite samma med skyttet.
Det här kräver såklart en bra grundträning och att de teknikmässiga grunderna är någotsånär på plats men jag ska försöka se på skyttet så. Att det är först när jag snittar över 9,0 som det är värt att börja fundera på små detaljer.

Ja jag trivs jättebra med Baikalen, framförallt trycket är gudabenådat. Kolven var som du säger ingen hit men gick lös med dremeln på den och tycker den funkar riktigt bra nu.
Finns lite justeringar att göra kanske men vill skjuta mer med den så jag inte råkar ta bort material jag sen ångrar.
Lillsven
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 13 feb 2019, 23:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Gordon 14 jan 2020, 22:49

"Har försökt jobba mycket på avfyrningsteknik men känns som att om jag gör en mer aggressiv avfyrning så kan det vara bättre än att långsamt kraama eftersom det blir en massa rörelse."

Du har helt rätt men jag tycker att du ska dra en annan slutsats av din utvärdering. Du säger att du oftast skjuter bättre om du gör en aggressiv rörelse och det stämmer säkert... Du har aldrig funderat över varför du behöver göra en aggressiv rörelse.

Utan att veta så är min erfarenhet av detta att tryckpunkten ligger fel justera denna avtrycksrörelsen inte påverkar åt höger eller åt vänster. Än en gång är det viktigt att du håller kolven på precis samma sätt för annars ändras detta för varje ny skjutning...

Lycka till...

Förövrigt så kan jag påtala att dagen skytte inte gick något bra alls... 10meter inomhus, elektroniska tavlor och perfekta förutsättningar 164 poäng som bäst och massa tappade skott...

Så är det ibland, har legat runt 175, 176 och 177 och till och med några poäng över det ibland fick idag ingen feeling alls...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Silwer 15 jan 2020, 01:03

Det är ju inte helt känt att skytte är mycket psyke, tex därför sista skottet missar tex.

Det tar ju på en hel del redan vid säg stående skytte med gevär att skärpa sig, man blir som trött osykiskt med.

Och pistol är ännu värre, iaf för mig, en stor del är väl att jag aldrig skjutit pistol på nåt riktigt seriöst sätt förr, aldrig haft nåt kompetent vapen.
Dvs inget sitter i "ryggraden", så tips är intressanta, hur anatör man själv är vill man ju att det ska gå bättre även om ingen tävlar mot mig.
Trpkigt att jag inte kan skjuta vintertid alls.

Visst kan man torrklicka mot något om och om igen men tja lite skjuta vill man ju.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Henno3 06 feb 2020, 21:07

Lite tid över på jobbet.....

Blev ett par tavlor inskjutning, och därefter 40 skott.
Japp, givetvis skall det komma ett jäkla snedskott, man måste alltid ha med det!!

Det blev ett snabbt stressigt skytte, och jag har inte räknat ihop. Dock känns kolven fantastisk, så det finns potential att man kan strypa spridningen en hel del hoppas jag. Man kan således inte skylla på pistolen längre.

För att följa länken så måste du registera dig.



Stående, enhandsskytte 10 meter. 40 skott.
Varm hall
Meisterkugeln
Steyr EVO
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav jerico 07 feb 2020, 01:37

Jag beundrar din sakriktiga notering vid sneskottet :D
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Henno3 16 feb 2020, 14:05

Japp, fick lite tid över efter maten på jobbet. 20 skott.

....Alla 8 och över......utom den sedvanlig 5:an!

För att följa länken så måste du registera dig.



LP50 (flerskottsmagasin, ej enkelskott)
Vagnhall.
Enhand.
10 meter.
Meisterkugeln pistolkulor.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Henno3 05 mar 2020, 21:14

Japp, då fick jag lite tid över igen. Kändes bra och avslappnat idag. Blev 20 relativt snabba skott efter 10 inskjutningsskott.

Jaha, första 19 skotten 8:or eller över......20:e skottet en 6:a!
Finns inget annat att skylla på än ett psyke lika stabilt som en överkokt spagetti! :x :x :x

177 poäng.

För att följa länken så måste du registera dig.



10 meter
Varm vagnhall
Steyr EVO
Meisterkugeln pistol
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Gordon 04 aug 2020, 06:32

Hej på Er alla... Sommaren är som sagt kort och skyttet är inte det som prioriteras. Jag är ingen tävlingsskytt utan skjuter för att det är roligt så det blir inget rännande på tävlingar för min del. Igår tog jag dock fram både pistol och gevär.

Utrustad med nya glasögon... Variolens gör att vi som passerat halvvägs faktiskt kan hålla jämn takt med ungdomarna, en ask med ammo och hyfsad sinnesstämning så vill jag mena att det gick riktigt bra....

För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Henno3 12 sep 2021, 21:00

Då har man skjutit sina första skott på snart 1,5 år!
Riggat ny skjutplats på jobbet.

Inget resultat att skriva hem till morsan om, tvärtom är det riktigt dåligt men jäkligt gott att panga lite igen!

10 meter i varm vagnhall.
20 skott, stående, enhand.
Steyr LP50 RF
Några riktigt gamla ärgade kulor (får skylla resultatet på dom)

Nya skjutplatsen.
För att följa länken så måste du registera dig.



Tavla nr 1.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
nha (13 sep 2021, 08:35)

Föregående

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer