Tyskland och luftvapen

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tyskland och luftvapen

Inläggav Batistuta 16 jan 2020, 21:49

Jag har läst på lite om lagarna i Tyskland och före detta Östtyskland och de skiljer sig från Sverige. I Tyskland idag kan du köpa ett hur starkt luftgevär som helst om du är över 18 år förutsatt att det är sålt innan 1 januari 1970 och inte har F-märket i Östtyskland?
De har iaf ett mycket högre värde på egun, kanske chris kan förklara närmare? Det är inte som i Sverige att du måste ha förvärvat vapnet innan 1992 och du då var 18 år.

Men sedan har de en gräns till som gäller från 1996 som jag inte fattar riktigt?
Spännande!
:smt020
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Tyskland och luftvapen

Inläggav Silwer 16 jan 2020, 21:52

Den senaste är ju nåt medeltal inte 7.5J max.

Men Chris kan det där, den före 96 kunde vara intressant med att höra kånde ej till den.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Tyskland och luftvapen

Inläggav Chris 16 jan 2020, 21:56

Ja, det stämmer bra.... luftvapen utan "F" (som inte har med Östtyskland att göra) fanns ju innan 1970. man måste inte ha förvärvat vapnet... köper du ett sånt gevär idag, så spelar de nu gällandet 7,5 J ingen roll. Det gör saken för innehavaren i tyskland inte mycket bättre.... han får tx. inte skjuta det i trädgården som en vanlig 7,5a .
det där med 1996 känner jag inte till.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Tyskland och luftvapen

Inläggav Silwer 16 jan 2020, 22:06

Men den gällandes idag kan du dra, den är ju speciell.

Jag trodde den varit med länge och därför nästan varenda tyskbössa i originalskick ger över 7.5J sen länge.

Här är det ju att du öht aldrig nånsin på nåt skott får ha mer öän V4 10j, udda de 4 metrarna med men det var vad dåtidens exakta kronograf behövde his statens vapenverk
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Tyskland och luftvapen

Inläggav Chris 16 jan 2020, 22:11

Silwer skrev:Men den gällandes idag kan du dra, den är ju speciell.

Jag trodde den varit med länge och därför nästan varenda tyskbössa i originalskick ger över 7.5J sen länge.



gamla matchbössor som FWB, Diana eller Anschütz har för det mesta mer än 7,5J även dem som tillverkades efter 1970.
hos de nyare bössor verkar det vara så att de ligger en hel del under 7,5.... påde fjäder och pcp vapen. Det läste jag iaf på tyska forumet.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Tyskland och luftvapen

Inläggav Batistuta 16 jan 2020, 22:12

Chris skrev:Ja, det stämmer bra.... luftvapen utan "F" (som inte har med Östtyskland att göra) fanns ju innan 1970. man måste inte ha förvärvat vapnet... köper du ett sånt gevär idag, så spelar de nu gällandet 7,5 J ingen roll. Det gör saken för innehavaren i tyskland inte mycket bättre.... han får tx. inte skjuta det i trädgården som en vanlig 7,5a .
det där med 1996 känner jag inte till.

Jag är för dålig med tyskan och google översätter inte så bra men så här står det. Öst och Västtyskland blandade jag kanske ihop och det var inte 1996 utan 1991 jag menade.
Deutschland

Typen- und Seriennummerstempel mit „F-im-Fünfeck“ bei einem Matchluftgewehr
In Deutschland sind Druckluftwaffen bis zu einer Mündungsenergie von 7,5 Joule an Personen ab 18 Jahren frei verkäuflich (Erwerb), sofern sie den „F-im-Fünfeck“-Stempel tragen. Für das Führen von Druckluftwaffen in der Öffentlichkeit ist ein Waffenschein Voraussetzung. Der Transport einer nicht schussbereiten und nicht zugriffsbereiten (verpackten) Waffe, z. B. zu einem Schützenhaus oder anderen Schießsportstätten, ist eine erlaubnisfreie Sonderform des Führens[2], ebenso ist das Schießen auf privaten Grundstücken erlaubnisfrei, sofern die Geschosse einen befriedeten Bereich, in der Regel das Grundstück, nicht verlassen können (WaffG, § 12 (Ausnahme von Erlaubnispflichten), Abs. 4, Nr. 1 lit. a). Dies gilt nur für „freie“ Luftdruckwaffen. Das Mindestalter für das Schießen mit Druckluftwaffen im Schießsport beträgt in Deutschland 12 Jahre, mit Ausnahmegenehmigungen auch 10 Jahre.

Für den Erwerb von Waffen mit einer höheren Mündungsenergie als 7,5 Joule, sogenannten Weitschussluftgewehren, ist laut Waffengesetz eine Erwerbsberechtigung (siehe Waffenbesitzkarte) notwendig. Informationen hierzu können in Deutschland die Sportwarte von Schützenvereinen geben. Dies gilt jedoch nicht für Luftgewehre, die vor dem 1. Januar 1970 oder vor dem 2. April 1991 auf dem Gebiet der ehemaligen DDR hergestellt und in den Handel gebracht worden sind (WaffG, Anlage 2, Abschnitt 2, Unterabschnitt 2, Nr. 1.2); diese können ungeachtet ihrer Mündungsenergie oder des Vorhandenseins eines „F-im-Fünfeck“-Stempels gleichfalls frei erworben und besessen werden.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Tyskland och luftvapen

Inläggav Chris 16 jan 2020, 22:21

jodå... 1991 är ju datumet östra och västtyskland förenades... även byrokratiskt..... "F" stämplet fanns ju inte i DDR. gamla DDR-Haenel från Suhl hade ju inget "F"
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Tyskland och luftvapen

Inläggav Silwer 16 jan 2020, 22:34

Jo men moderna reglerna i Tyskland är inte ett skott över en krinograf och max 7.5J, utan de skjuter flertalet och det blir nån form av medel?

Men hur går eådet till, mins att Etienne berättade det där, för med samma ammo lär ju inte effekten ändras så 7.5j blir medel utan det måste röra sig om en annan urskiljning för att anses licensfri.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Tyskland och luftvapen

Inläggav Silwer 16 jan 2020, 22:45

/Jag har för mig att reglerna om 7,5 J kom någon gång på 70-talet när luftvapnen började bli mer effektstarka.

En intressant skillnad mot vår 10 J gräns är att det finns ett mätförfarande fastställt i en DIN-norm. Jag har en länk sparad men orkar inte leta nu

Man skiljer på kontroll vid tillverkning och efterkontroll. Vid tillverkning ska ett antal vapen slumpas fram och testas. I princip gäller följande:

Av 10 skott på 10 m får den genomsnittliga anslagsenergin vara högst 8 J och sannolikheten måste vara minst 95% för att inget skott överstiger 8,5 J. Då anses vapnet ge 7,5 J.

I praktiken innebär det att 7,5 J vapen ofta ligger på 8,5-8,7 J vid mynningen vid leverans

Såvitt jag vet finns inget liknande testförfarande fastställt för vår 10 J gräns./

XXL skrivet detta om dagens lucensfria maximum i Tyskland OCH

Silwer skrev:
När kom 7.5j lagen?


1/1 1970. En lika förfärlig lag som vår 10J lag. Tyvärr så inspireras Svenska lagmakare av Tyskland oftast. Tacka vet jag våra Nordiska grannländer som tänkt själva, och skapat lag på detta område som är lätt att efterleva och enkel att bedöma för en polis.

Här frågar jag när den kom och tydligen just 1970 enligt svar från axel_
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Tyskland och luftvapen

Inläggav Chris 16 jan 2020, 22:46

Silwer skrev:Jo men moderna reglerna i Tyskland är inte ett skott över en krinograf och max 7.5J, utan de skjuter flertalet och det blir nån form av medel?

Men hur går eådet till, mins att Etienne berättade det där, för med samma ammo lär ju inte effekten ändras så 7.5j blir medel utan det måste röra sig om en annan urskiljning för att anses licensfri.


kan faktiskt inte svara på det hur kontrollorganen mäter när det finns misstanke om olaga vapeninnehav. mycket möjligt att dem skjuter flera gånger... men tror att det finns marginaler som är ok.
har faktiskt ställt frågan på tyska forumet då jag fick en original Diana 75 från 80talet som ger minst 9,5J . Hur folk gör när dem skjuter tävlingar med sånna vapen... dem verkar inte vara så noga heller... är ju bara nationala tävlingar i 7,5J och dem är medvetna att FWB och Diana levererar en del över 7,5J i originalutförandet... så dem uteslutas inte pga av lite mer effekt.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Tyskland och luftvapen

Inläggav Silwer 16 jan 2020, 22:51

Jag tig reda på det, det står ovan, det har undrats över förr.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Tyskland och luftvapen

Inläggav XXL 16 jan 2020, 22:53

Det finns ett mycket detaljerat mätförfarande beskrivet där man bl a tar hänsyn till hur mycket effekten varierar mellan olika skott. Man har ett mätförfarande för att kontrollera bössor i den löpande produktionen (de som ska få ett F-märke) och ett som gäller kontroll av ett enskilt vapen. Någon sådan beskrivning för hur man ska mäta våra 10 J finns inte vad jag vet. Jag har den tyska beskrivningen sparad någonstans men jag orkar inte leta efter den nu.

I praktiken kan "7,5 J" vara sådär 8,5-8,7 J vid mynningen. Det har jag själv mätt på en ny bössa i 7,5 J utförande.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Tyskland och luftvapen

Inläggav Silwer 16 jan 2020, 23:12

OK, det är dels DU och några år tidigare en annan medlem Etienne som förklarat detta iaf, han gick aningen längre men i princip räcker ju detta för att förstå varför jag har en 10k match SSP bössa med F på men som ger 8.5J nånsans när jag mäter och ensam är jag ju inte om sånt.

Hur kunde de mäta så bra redan 1970? Iofs har jag sett mätnngar i en bok k om luftgevär från 1956 eller nåt sådant.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Tyskland och luftvapen

Inläggav XXL 17 jan 2020, 00:10

Här är en länk till beskrivningen av mätförfarandet:

För att följa länken så måste du registera dig.



Snabbt översatt så gäller för ett enskilt vapen att om genomsnittet för 10 skott på 10 meter inte överstiger 8 J och sannolikheten är minst 95% för att inget enskilt skott överstiger 8,5 J så ska vapnet anses uppfylla 7,5 J gränsen.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Följande användare vill tacka XXL för detta inlägg
Chris (17 jan 2020, 00:13)

Re: Tyskland och luftvapen

Inläggav Chris 17 jan 2020, 00:20

"på 10 meter" ser jag inget i texten... har ju inte heller nån betydelse.
mätandet sker inom ett 1 meters mätomradet... första mätpunkten är på 0,5m och nästa på 1,5m från pipmynningen.
hur långt man skjuter spelar ju ingen roll ;)
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Tyskland och luftvapen

Inläggav Silwer 17 jan 2020, 00:52

10m missade jag, helt, måste vara fel, där ger de inte 8j nånsin, jag läser medelvärdet 5J på 10M och 7.5J medelvärde 5m

Avståndet har visst betydelse, effekten sjunker ju med avståndet de räknar antagligen med att diabolen tappar fart lika per meter, de tycks ha två riktuga mätningar 5m och 10m, klart man kan räkna ut vad E0 är då.

Är inget vidare på tyska E10 uppges dvs effekten vid 10m medelvärdet i fråga ej överstiga 5J tolkar jag det.
E5 meter ej över 7.5J.
Sen blir det lite mycket för mig men mao det börjar där.
Komplicerat, vad är K3? Haha jösses vilket jobb.

Dock när jag läser det XXL skrivit förr stämmer det, dvs 90% i sannorlikhet att inte effekten 8.5J överskrids, om inte är vapnet licensfritt, men fan om jag fattar hur de slutligen räknar ut detta förutom det riktigt.


I var fall 1992 hade statens verk för sånt här en som krävde 4m då för exakt mätning, och det nöjde vi oss med, lite för simpelt i stället imo, dvs att om nån ville sätta åt nån kunde den med jobb få en projektil att ge mer än 10J på 4m så är det licenspliktigt.
Lite mer kött kunde de haft kring det om än inte som tyskarnas imo helt onödigt komplicerade tester och verkligen gå igenom det en extra gång, och så givet några formler på det.
Iofs tyskar, de har ju varit kända för just nogranheter i smått och stort och bygt sitt imperium på detta strikta sätt.

Så här kan vi överskrida 10J, men vettigast är väl att hålla det så man är säker.

Svenskar kanske inte exakt anses slarviga men vapenlagar vi haft och har ännu är det, innehllandes en massa moment 22 som man skiter i osv, inga högre tankar har begrundat det hela, utan man lappar på nåt i yttersta nöd annars får det vara som det är.

Lösa pipor, ljudämpare, klubbregler etc kan nämnas.
Undrar när de förstår att tjuvjakt med .22lr kanske inte är som på 50-60tal, folk vill ha tyst där de bor, men nej till plastljudämpare på luftvapen som är gott för samtliga.
Byta pipan? So what håller man sig under 10J kvittar ju längd eller kaliber, regelramen är ju fortfarande orubbad om pipan ligger bredvid vapnet.

Nåväl detta har dryftats sen jag kom online, alltså då såg jag det, sen dess har inget bättrats, tvärtom.

Tyskarna får iaf byta pipa och ha ljuddämpare på luftbössan om de nu vill det fast de inget låter lagliga.

Nåväl 3dje punkten i tyska texten om massan nånting, vad är den om? Där står 0.5 mch 1.0?
Vad står det? Hehe
Senast redigerad av Silwer 17 jan 2020, 01:30, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster

  • Sponsorer