Önskar tips och råd inför köp av PCP

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Incite 09 nov 2019, 14:05

Finkalibriga pcp-bössor med normalt effektuttag är som börne skriver mer eller mindre "döda". Någon greppkänslighet att tala om finns alltså normalt sett inte.

Träffbilden blir normalt sett så bra den kan bli i detta fallet, då den mänskliga faktorn försvinner.

Träffläget behöver däremot inte stämma överens med det vid andra skjutställningar.
Men för att prova fram ammunition har ju detta ingen betydelse, som tidigare nämnts.

Han du läst om hade kanske en bössa med väldigt hög effekt, alternativt grov kaliber? Då blir förutsättningarna ofta helt andra.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Silwer 09 nov 2019, 14:18

Enbart om det påverkar mekansmen, annars är det ingen skillnad.

Ett pcp har just ingen rekyl, annat är det att tvinga fast ett fjäderlyftgevär, där fpr man stora problem.

Kanske pratade personen om krutvapen.

För tänk själv hur skulle det kunna bli sämre om pipan går fri?
Sen ör det; nte helt värdelöst att skjuta med bra stöd, men det har jag skrivit redan så du inte tror att du måste skjuta blssan fastspänd i mejanismen utan med bra stöd själv mycket väl kan se resultat och tendenser, så testar man ju ofta olika diaboler mot varandra tex.

Det är fruktansvärt mycket svårare att skjuta med ett rekylerande fjädergevär med kraft i, där ör det omöjlugt att tvinga bössan, utan man måste lära sig följa med genom allt med lätt grepp, håller nan emot skjuter man uselt direkt.

PCP är lätt, annars är det nåt fel, och det kan du som sagt kolla genom att skjuta med stöd och se, kasst sikte? Kassa fästen?, fel diabol? Defekter i pipa mm?

Det var därför jag menade att oavsett ambitionsnvå utöver leksaker det aldrg går att göra nåt med vill alla träffa målet, och att upptäcka att bössan skjuter dåligt av sig självt är inte skoj.

Det måste inte kosta massor av pengar när et gäller PCP, de ska vara bra av en seriös tillverkare även om det är dras lågprismodell.
Visdt man får avstå funktioner mm, men en rak pipa som är bra är liksom det minsta man kan begära.
Senast redigerad av Silwer 09 nov 2019, 14:18, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav skånepåg 09 nov 2019, 14:52

Har för mig de jag läste var en kille från USA som sköt en PCP i kaliber .22, och jo de var bra kraft i den, tror han sköt jsb monster i 1000 feet per second om jag minns rätt... Då sa han att den sköt bättre i stöd med rispåsar än den var fastspänd..

SÅ visst dom PCP vi har här i Sverige i kaliber 4.5mm i max 10 joule är väl en annan historia
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Silwer 09 nov 2019, 15:29

Ok, men det är ovanligt, men det räcker med säckarna för de flesta.

Tyvärr har få tillgång till inomhusskytte på lnga håll, så man har alltid vinden att fundera över ändå.
Men det är vettigt att skjuta bössan så med stöd, så man får svart på vitt.

En lung sommarkväll eller nåt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Silwer 09 nov 2019, 16:34

Mins ett gammalt test i en engelsk airgun blaska.

Det var då fråga om handbygda FT bössor för stora pengar var värt det och bättre än cnc bygda som fanns inom match skyttet.
Många var ju mot maskiner styrda av datorer av olika skäl.

De satte då upp en Steyr 100 som gav stax över 8J i bänk mot en Ripley 5 tror jag, en mycket dyr handbygd brittisk bössa för FT den gav mao 16jungeför, det fanns sånna grejor förr.
De sköt på 50m inomhus och Steyren vann trots den lägre effekten, den sköt ett mindre hål helt enkelt ån den ytterst dyra handtillverkade Ripleyn.

Där blev nog en hel del arga tror jag, men framtiden var just datorstyrda maskiner för tillverkningen.

En Match Steyr var väl inte gratis då heller men den handbygda kostade enorma pengar, iofs var väl stocken special mm, typiskt 90 tal med en rätt ful nedstickande framstock, så de såg ut som en fet fisk, det var väl innan hamstern riktigt slagit igenom som separat stöd.
Senast redigerad av Silwer 09 nov 2019, 16:35, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav colsson 09 nov 2019, 18:41

Åter till ämnet..
Jag har zoomat in mer på FX gevären nu men blir inte klok på skillnaderna mellan Typhoon, Dreamliner, Cyclone och Royale. Jag tänker mig klassiskt utförande med magasin och trä eller syntetstock. De har väl pipshroud allihop? Upplys mig!
/ Christian
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 feb 2011, 06:19
Ort: Landskrona
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA R10

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Nitro 09 nov 2019, 19:18

colsson skrev:Åter till ämnet..
Jag har zoomat in mer på FX gevären nu men blir inte klok på skillnaderna mellan Typhoon, Dreamliner, Cyclone och Royale. Jag tänker mig klassiskt utförande med magasin och trä eller syntetstock. De har väl pipshroud allihop? Upplys mig!

Vill du inte ha ett klassiskt utseende och FX så hade jag valt en FX Royal 400, men vill du ha med klassiskt utseende hade jag valt AA 410.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Silwer 09 nov 2019, 20:24

Skillnaderna är enorma mellan flera av dem, och 15 pr skiljer dem även om uppdateringar gjorts sen dess på de äldre.

De är helt olika bygda, olika block etc.

Typhoon är basmodellen som varit med länge, Royale kom väl runt 2010, Dreamline är ny.

Cyclone var den funare modellen över Typhoon med då tre effektlägen och revolvermagasin sim är ytterst snabbladdade, de flesta magasin drar man upp medans man stoppar i diabolerna, i cyclonevapnen sitter magasinfunktuonen i vapnet för rotering.

Har du råd med alla de här med trästock?

Cyclone har ingen shroud, Typhoon har ingen heller, men en modell hade det vad den nu hette.

Jag hade tagit nån av de två nyare, öven om jag gillar vissa saker bäst på gamla Cyclone.

Dreamline har jag aldrig känt på tyvärr, vet inte om trycket tex är mycket bättre än Royale.

Så har du råd köp en Royalmodell eller en Dreamline, syntetstock är inget för mig, jag har haft några.
Men du är kanske helt annorlunda, för mg ger trä en mer stum och riktig känsla i bössan.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Silwer 09 nov 2019, 20:28

Royale 400 och 10j onödigt, klart snyggare och mer slimmat med en bössa med cylinder bara, och pump skulle du börja med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Silwer 09 nov 2019, 20:30

AA 410 är som sagt elegant, kanske unte den mest snabbmatade bössan, men inga konstigheter heller, regulator osv nix, tyvärr ingen shroud heller, inte för att 10j låter just nåt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Nitro 09 nov 2019, 20:34

colsson skrev:Åter till ämnet..
De har väl pipshroud allihop? Upplys mig!

FX Royal 400 har schroud och är extremt tyst, det saknar AA 410 men i 10J är den relativt tyst.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Air 09 nov 2019, 21:21

Älskar en träkolv på mina luftgevär.Men FX nyaste syntetkolvar är extremt
trevliga att hantera känns inte plastiga.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Clumber 09 nov 2019, 21:57

Typhoon / T12 kan man få med shroud /dämpad pipa jag har själv en sådan och den är tyst och blir ca 1dm längre
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Incite 09 nov 2019, 22:05

colsson skrev:Åter till ämnet..
Jag har zoomat in mer på FX gevären nu men blir inte klok på skillnaderna mellan Typhoon, Dreamliner, Cyclone och Royale. Jag tänker mig klassiskt utförande med magasin och trä eller syntetstock. De har väl pipshroud allihop? Upplys mig!


Av dessa hade jag valt Dreamline. OM den passar dig bra.

Jag var själv och kände på en för ett par veckor sen.
På pappret är den kanon, men den kändes inte rätt för min kropp.
Att det är en bra bössa är det däremot inget snack om!
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav colsson 10 nov 2019, 16:32

Hur är det med leveranstiden på FX? Tråden om det är ju inte så upplyftande..
/ Christian
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 feb 2011, 06:19
Ort: Landskrona
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA R10

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav skånepåg 10 nov 2019, 17:55

maila tobbe på hurricane, har alltid svarat inom 24 timmar, där har du de riktiga svaret, allt annat är spekulationer bara..

jag köper bara om tobbe har på lager, frågar dan innan, kommer dagen efter.. klart... vänta i 1 månad på ej lagervara, nääää
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Följande användare vill tacka skånepåg för detta inlägg
colsson (10 nov 2019, 18:36)

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Incite 10 nov 2019, 18:03

colsson skrev:Hur är det med leveranstiden på FX? Tråden om det är ju inte så upplyftande..


Just Dreamline hade han problem att hålla i lager just nu, sa han när jag var hos honom.
I och med att folk hade väntat på dem ett tag och lagt beställningar så försvann de flesta lika fort som de kom.
Men det kan ju ha ändrats redan.

Hade jag valt en Dreamline när jag var där uppe hade jag inte kunna ta en med mig hem.
Jag skulle i så fall haft en valnöt, 10J, .177. Men han hade valnöt i .22 så jag kunde känna på en sån.

Är du intresserad av någon specifik modell så lägg ett mail till honom.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Silwer 10 nov 2019, 18:22

Den grå laminatstocken gillar jag, men hu va dyr den är.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav colsson 11 nov 2019, 10:00

Varför förespråkar de flesta 4,5 mm istället för 5,5 mm när det är 10J ? Är det pga kulhastigheten?
/ Christian
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 feb 2011, 06:19
Ort: Landskrona
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA R10

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Pryltokig 11 nov 2019, 11:04

colsson skrev:Varför förespråkar de flesta 4,5 mm istället för 5,5 mm när det är 10J ? Är det pga kulhastigheten?


Ja, 4,5 kulor är lättare och tillåter därmed högre hastighet i 10J. De flesta aktiva här i forumet tävlar i FT och då prioriterar man flack kulbana.
Fick precis hem en Dreamline Tact. och är imponerad av den nya regulatorn (AMP) som man lätt kan ställa in utifrån, fartomställaren (motsvarande Royal)
och dessutom utifrån ställbart tryck på slagfjädern. Känns lite som värsta Impact-flexibilitet, trots att jag inte ägt någon sådan. :Thumbupp:

Classic är finare men saknar både fartomställare och fjäderjustering enligt bilder(?)
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Incite 11 nov 2019, 13:15

En flackare kulbana är alltid trevligt, oavsett om man håller på med FT eller inte.
Ända sättet att komma upp i hastighet utan att även öka effekten är att byta till lättare projektiler/mindre kaliber. Ska man ligga kvar under 10J så är det bästa alternativet att gå ner i kaliber och därtill följer oftast också projektilvikt.

Alla varianter av Dreamline är i grunden detsamma. Dvs det du kan justera på en DL variant kan du justera på alla andra också. Men det är inte på alla det är lika enkelt/smidigt.
Som exempel förspänningen till hammarfjädern. Den går att justera även på Classic men alla varianter har inte ett externt reglage. T.ex. Tact vs Classic.

Justeringen till transferporten ("fartomställare") finns däremot på Classic.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Air 11 nov 2019, 14:56

Pryltokig skrev:
colsson skrev:Varför förespråkar de flesta 4,5 mm istället för 5,5 mm när det är 10J ? Är det pga kulhastigheten?


Ja, 4,5 kulor är lättare och tillåter därmed högre hastighet i 10J. De flesta aktiva här i forumet tävlar i FT och då prioriterar man flack kulbana.
Fick precis hem en Dreamline Tact. och är imponerad av den nya regulatorn (AMP) som man lätt kan ställa in utifrån, fartomställaren (motsvarande Royal)
och dessutom utifrån ställbart tryck på slagfjädern. Känns lite som värsta Impact-flexibilitet, trots att jag inte ägt någon sådan. :Thumbupp:

Classic är finare men saknar både fartomställare och fjäderjustering enligt bilder(?)

Dreamline Tact. då är den köpt på licens el är regulatorn slagfjädern inställbart på licensfri.
År bara intresserad av om det går att finjustera licensfri så vi tar det lugnt med svaren nu tack. :)
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Pryltokig 11 nov 2019, 16:08

Air skrev:
Pryltokig skrev:
colsson skrev:Varför förespråkar de flesta 4,5 mm istället för 5,5 mm när det är 10J ? Är det pga kulhastigheten?


Ja, 4,5 kulor är lättare och tillåter därmed högre hastighet i 10J. De flesta aktiva här i forumet tävlar i FT och då prioriterar man flack kulbana.
Fick precis hem en Dreamline Tact. och är imponerad av den nya regulatorn (AMP) som man lätt kan ställa in utifrån, fartomställaren (motsvarande Royal)
och dessutom utifrån ställbart tryck på slagfjädern. Känns lite som värsta Impact-flexibilitet, trots att jag inte ägt någon sådan. :Thumbupp:

Classic är finare men saknar både fartomställare och fjäderjustering enligt bilder(?)

Dreamline Tact. då är den köpt på licens el är regulatorn slagfjädern inställbart på licensfri.
År bara intresserad av om det går att finjustera licensfri så vi tar det lugnt med svaren nu tack. :)


Allt är inställbart licensfritt MEN.. Det går att vrida på fartomställaren (luftflödet) men den är strypt inuti som Royal-bössorna.
Det går att vrida på fjäderförspänningen men eftersom hammarfjädern är väldigt klen och saknar hammarvikt i 10J vet jag inte om det har någon större praktisk effekt.
Mest imponerande är att det går att skruva upp trycket fritt och den verkar superstabil MEN om du skruvar upp det är det risk att slagstiftet inte orkar öppna.
Vid leverans står den på 50 bar, vilket ger många skott. Har inte hunnit provskjuta ännu, men bedömer att man absolut bör kunna finjustera runt 10J.
Köpa en extra AMP-regulator är således bortkastade pengar oavsett önskat tryck. Många tycks ju gilla Huma-reggen, men den går ju inte att justera utifrån(?)

Notera att jag inte vet hur man kan justera på en Classic i detalj (därav frågetecknet) men de här två vreden kunde jag inte se på Classic-bilderna, men alla
DL har ju samma block, så självklart kan man bygga om/komplettera. Köpte fällbar kolv mm. från Kina. Kan lägga upp bild senare

För att följa länken så måste du registera dig.

- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Air 11 nov 2019, 17:14

Tack Pryltokig för bra svar.Min tanke var att kunna sänka utg fart vid inomhusskytte
exp.vis.FX nya mod av AMP regulator verkar vara bättre än de äldre så det blir nog bra.
Fint att kunna justera reg trycket när mätare finns.Intressant modell tactical.
Antar att det blir en massa skott i 10J vilket kan vara skönt.Ser fram emot fler bilder. :thumbupp:
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Önskar tips och råd inför köp av PCP

Inläggav Pryltokig 11 nov 2019, 19:03

Vill absolut inte kapa tråden så jag lägger bara upp en enda bild här men samtidigt är Dreamline den absolut mest spännande bössan
just nu om man inte går upp till Impact MKII, enligt mitt tycke. Skall bli spännande att testa X-pipan och hur långt man kan optimera.
Kolv, bumper tube och vik-adapter för totalt 800:- inkl. Postnord-avgift. Fick modda lite men nu känns det väldigt bra

På bilden sitter ett nyinköpt PARD NV008 så jag kan plinka kottar i totalt mörker :Thumbupp:

För att följa länken så måste du registera dig.

- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Följande användare vill tacka Pryltokig för detta inlägg
Air (11 nov 2019, 19:53)

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer