Vad händer om man trimmar?

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vad händer om man trimmar?

Inläggav Kefiro 02 nov 2019, 07:41

Jag undrar vad som händer om man trimmar sitt luftgevär, och åker fast för det. Låt säga att någon har köpt ett luftgevär, sätter i en exportfjäder och polisen av någon anledning uppmärksammar detta. Det kan tex vara när man skjuter luftgevär i sin trädgård och någon av grannarna får panik när dom ser ett gevär och ringer 112.

Jag förutsätter att man blir anmäld för olaga vapeninnehav, men vad blir det för straff?
Kefiro
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 nov 2019, 07:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav börne 02 nov 2019, 08:26

Vapenbrott i dess olika former

2019-05-07
Helena Mogianos på Södertörns Tingsrätt
Ämnen: vapenbrott


Vapenbrott i dess olika former
Vapenbrott kan avse en stor mängd olika vapen eller vapenliknande föremål och straffet varierar från böter till fängelse i sex år. År 2018 skärptes straffskalorna med syfte att höja straffnivån generellt för de grövre formerna av vapenbrott. I detta blogginlägg ska jag bena ut vilka vapen som egentligen omfattas av vapenlagen och hur de olika gradindelningarna av brottet numera ser ut.

Vilka vapen omfattas av vapenlagen och vad innebär det?
I vapenlagen regleras skjutvapen och vapen som ska jämställas med skjutvapen. Skjutvapen är vapen med vilka kulor, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel. Exempelvis automatkarbiner, pistoler, gevär, kulsprutor och s.k. soft airguns. Uppräkningen av vilka projektiler som ska kunna skjutas ut är bara exempel. Man kan också tänka sig att ett skjutvapen kan skjuta ut exempelvis bultar, spikar och pilar.

Vapen som ska jämställas med skjutvapen är exempelvis eldkastare, armborst, start- och signalvapen som laddas med patroner, tårgasanordningar som pepparspray och olika typer av elchockvapen som s.k. tasers och stunguns.

Den uppmärksamme kan konstatera att det är stor variation på de föremål som omfattas av vapenlagen, men det finns också en rad föremål som faller utanför lagen. Det gäller vissa typer av salutkanoner, vissa skjutvapen som tillverkats före år 1890, bultpistoler avsedda för byggnadsarbete, arbetsverktyg avsedda för slakt eller industriellt bruk och skjutanordningar som är avsedda för livräddning.

Det krävs som utgångspunkt ett tillstånd för att ha ett vapen som omfattas av vapenlagen. För den som fyllt 18 år krävs dock inte tillstånd för att ha vapen som har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen om vapnet är ett kolsyre-, luft-, eller fjädervapen avsett för målskjutning, exempelvis s.k. soft airguns, paintballvapen och harpunvapen. Tillstånd hanteras av polismyndigheten som gör en lämplighetsbedömning. Ett meddelat tillstånd kan återkallas bl.a. om tillståndshavaren visat sig vara olämplig att inneha skjutvapen till exempel för att hen har begått brott.



Vad händer om man innehar ett skjutvapen utan att ha tillstånd?
Vapenbrott och ringa vapenbrott

Den som avsiktligen (uppsåtligen) har ett skjutvapen utan tillstånd, eller överlåter eller lånar ut vapnet till någon som inte har tillstånd döms för vapenbrott. För brott av normalgraden kan man dömas till fängelse i högst tre år.

Om brottet inte är avsiktligt utan har begåtts av oaktsamhet eller är ringa döms gärningspersonen till böter eller fängelse i högst sex månader. Ringa brott är bagatellartade överträdelser. Det kan exempelvis vara att någon har ett äldre vapen som det inte finns passande ammunition för här i landet, eller ett vapen som är obrukbart eller har något fel som är svårt att laga. Om gärningspersonen har enstaka sådana vapen som ska jämställas med skjutvapen, exempelvis kolsyre-, luft- och fjädervapen, start-, och signalvapen samt elchock- och tårgasanordningar så finns det ett betydligt större utrymme att bedöma innehavet som ringa brott.

Grovt vapenbrott

Straffskalan för grovt vapenbrott är fängelse i lägst två år och högst fem år. Vid bedömningen om brottet är grovt har det betydelse om personen har haft vapnet på allmän plats eller annan plats där människor brukar samlas, om vapnet är av särskilt farlig beskaffenhet, om innehavet har avsett flera vapen eller om gärningen annars varit av särskilt farlig art. Att vapnet är av särskilt farlig beskaffenhet har främst med vapnets eldkraft att göra. Vapen av militär karaktär, som automatgevär, kulsprutor, pansarskott och grovkalibriga gevär avsedda för militärt prickskytte är oftast särskilt farliga. Även halvautomatiska vapen kan vara särskilt farliga om de är avsedda för särskilt kraftfulla patroner. Om vapnet är manipulerat på något sätt, exempelvis ett avsågat hagelgevär, kan även det göra att det anses vara särskilt farligt.

Att gärningen är av särskilt farlig art kan exempelvis vara att gärningspersonen förvarar ett skarpladdat vapen öppet i bostaden trots att flera personer vistas där eller att vapnet finns i en kriminell miljö. Är gärningspersonen alkohol- eller narkotikapåverkad kan även det få betydelse eftersom hen då har sämre omdömesförmåga.

Synnerligen grovt vapenbrott

Den allvarligaste formen av vapenbrott är synnerligen grovt vapenbrott. Straffskalan är fängelse i lägst fyra år och högst sex år. Vid bedömningen har det betydelse om gärningen har avsett ett stort antal vapen. Lagstiftaren har inte sagt hur många vapen som krävs och bedömningen påverkas naturligtvis av vilken typ av vapen det rör sig om. Ju farligare vapen, desto färre krävs för att vapenbrottet ska anses vara synnerligen grovt. I praxis har innehav och överlåtelse av 174 deaktiverade vapen, bland annat åtta automatkarbiner och 47 kulsprutepistoler, bedömts som synnerligen grovt vapenbrott. Innehav av fem helautomatiska automatkabiner och ammunition har däremot av Högsta domstolen inte bedömts som synnerligen grovt brott, utan grovt brott. Det är inte bara antal och typ av vapen som styr om ett vapenbrott ska anses vara synnerligen grovt, det ska även här göras en helhetsbedömning av alla relevanta omständigheter.

Häktning

Eftersom grovt och synnerligen grovt vapenbrott tillhör de allra allvarligaste brotten (där straffet är minst två års fängelse) ska den som misstänks för sådant brott i normalfallet häktas under utredningstiden (s.k. obligatorisk häktning), om det inte är uppenbart att skäl till häktning saknas.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav Kefiro 02 nov 2019, 09:09

Tacl! Jag misstänker då att man skulle bli dömd för vapenbrott av normalgraden, men döms det ut fängelsestraff? Har det prövats någon gång, vad som händer om någon har åkt fast för trimning?
Kefiro
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 nov 2019, 07:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav jerico 02 nov 2019, 09:59

Vem i hela friden vill sitta på kåken för att man trimmade luftgeväret? Jag har svårt att komma på ett mer skrattretande (bland de andra fångarna) brott. Själv så är det en god anledning att låta bli för att det är olagligt....
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav Kefiro 02 nov 2019, 14:07

jerico skrev:Vem i hela friden vill sitta på kåken för att man trimmade luftgeväret? Jag har svårt att komma på ett mer skrattretande (bland de andra fångarna) brott. Själv så är det en god anledning att låta bli för att det är olagligt....


Jag misstänker starkt att dom som trimmar inte bedömer det som troligt att dom skulle åka fast. Eftersom alla försäljare(Caboom, Hurricane, Funstuff etc...) säljer trimmdelar till både fjäder och PCP så är det säkert vanligare än man tror att folk trimmar.

Är det någon här som känner någon som åkt dit? Jag har svårt att tro att man skulle döma en familjefar som är mellanchef på SSAB till 6 månaders fängelse för att ha trimmat ett luftgevär. Det är nog troligare att man får dagsböter och villkorlig dom. Det kan ändå ställa till det att vara dömd vapenbrottsling, men barnen behöver åtminstone inte bli föräldrarlösa...

Jag kollade tillbaka, och en kille här åkte dit för det, för några år sedan. Han verkade bara ha fått böter.
Kefiro
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 nov 2019, 07:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav jerico 02 nov 2019, 16:01

Jo böter är nog där man hamnar om man inte gör det rejält så att säga...

Men för egen del så är papper på en bössa värt mer än ett trimmat luftgevär...
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav Silwer 03 nov 2019, 09:25

Böter blir det max för en förstagång och att du inte atrackerat nån med det, men det kan påverka andra saker i livet lämplighetsintyg mm.
Anställningar osv.

Tro inte att det bara ör lekstuga ifall ni åker dit och att fängelse är det enda ni vill slippa.

Allt sånt här får man ta på sitt samvete som vuxen, som under 18 räkna med föräldraproblem ifall de inte ör utslagna fylltrattar eller nåt.
Det är allt bra skönare att inte sitta hos snuten och bli förhörd oavsett utgång, folk låter så tuffa nu.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
börne (03 nov 2019, 09:32)

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav dorro 03 nov 2019, 10:37

Oavsett om det blir böter eller fängelse så är det bara att säga ajöss till eventuella legala vapeninnehav.
Och det torde dröja många år innan det är möjligt att få vapenlicens.
dorro
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 feb 2009, 19:27
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 23 gånger i 21 inlägg

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav Silwer 03 nov 2019, 11:56

Jo och dag samankopplas mycket med tex körkort och dylikt, slå nån på käften och du anmäls för misshandel säg, körkort sitter löst.

Och ni vill inte veta vad det kostar i böter i dagens Sverige.

Vaktbolag kan öven ta in dig numera, polisen har fullt upp.
Senast redigerad av Silwer 03 nov 2019, 11:57, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav Archon 03 nov 2019, 14:08

Sannolikt skulle du åka på saftiga böter, som killen i artikeln nedan. 12400 kronor för att ha byggt en getingdödare. Mamma mia!

För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan skulle du få en plump i brottsregistret, och sådana är aldrig roliga att ha. Eventuella vapenlicenser kommer att ryka all världens väg, men jag kan svårligen tänka mig att seriösa vapenägare skulle vara korkade nog att riskera sina hårdvunna licenser för ett trimmat luftgevär.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav jalfa 03 nov 2019, 15:30

man kan ju undra över hur dom kom på honom?
Sako TRG .308 win & Lapua 6x47 Vortex Viper gen2 5-25x50
Custom Tikka m55 30x47 Swarovski 3,5-18x44 BT
Tikka T3X Bifrost .308 win Swarovski Z5 5-25x52
SKB kal 12
Nobs
Steyr Challenge HFT Sightron SIII ED 45x45
Användarvisningsbild
jalfa
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 09 sep 2019, 13:51
Ort: UMEÅ
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 30 gånger i 20 inlägg

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav Kefiro 03 nov 2019, 18:16

I dom fall som jag har läst om så är trimmade luftgevär och andra hemmagjorda vapen oftast en bifångst vid tillslag på grund av annan brottslighet.
Kefiro
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 nov 2019, 07:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav Silwer 05 nov 2019, 16:53

Iofs sant, men vi har sett när folk åkt fast och fått fram FUP osv på saken, så vi har sett lite.
En del högljudda personer har åkt fast just relaterat främst för luftvapen som varit olagliga.

Sen är det självklart att stå och veva med vapnet så du uppmärksammas, eller skjuta på saker du inte borde är mer riskfyllt än skjuta i en grusgrop i skogen.

Jag har fått en privatperson på mig en gång när jag sköt i en skogsbacke, plötslugt dök en snubbe upp röd i ansiktet och krävde allt möjlugt, det var inte hans mark det visste jag.
Iaf hade han hittat kringslängda sopor där och det kopplade han till mig.
Han krävde att se licens, jag sa att min bössa var licensfri, en Webley Eclipse .25 fullfart, licensen var i plånkan, han trodde mig inte fö.

Snubben luktade sprit och jag kände mig obstunat, han var ju ingen myndighetsperson, jag måste inte visa ett skit för honom.
Tror inte heller han velat ta dit polis oavsett, men sånt vet man inte.

I varje fall sa jag att jag inte spridit ut sopor i området och var gammal nog att begripa bättre.

Så iaf lugnade sig gubben och stövlade hem igen, bodde tydligen inte så långt bort.

Men det här var före terroristerna, alla hade inte mobiler mm.
Det är helt enkelt en annan värld idag, jag har själv fått sluta skjuta lyftvapen då de bygde gruskriss och en del plåthus där jag höll till, ungar slog sönder traktorer och eldade öven upp en av dem, en miljongrej.
Jag vill inte bli misstänkt så jag slutade helt gå dit, och nåt nytt har jag aldrig hittat.

Som 17 åring togs jag av polisen med en Superstar .22 , hade inte ens ett vapenfodral, men det är en annan historia.
Senast redigerad av Silwer 05 nov 2019, 17:02, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
.22 mycket roligare (07 nov 2019, 13:05)

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav JNar 03 dec 2019, 18:11

Lite funderingar gällande trimning o licens.
Låt säga att du har tillgång till en bössa som skjuter riktigt bra i 16J (inte 10 o inte 30), man saknar helt ambition att tävla men tycker om att skjuta lite FT o plinking. Man skaffar förslagsvis licens på denna, men då uppkommer lite nackdelar: 1) bössan måste förvaras i vapenskåp, att ha den på landet under helgen och inte ha den under ständig uppsikt är vapenbrott (om man nu inte tillhändelsevis råkar ha skåp där). Men det är klart, själva transporten till landet blir knepig ty hur avlägsnar man väsentlig vapendel. Plockar ni ur fjädern på era? Nu kanske man vill ge bort bössan till sina vuxna barn, ajdå si det går inte om inte barnen går igenom allt vad det innebär att ta jägarexamen etc för att få licens, skaffa vapenskåp o fylla det med gammelfarsans 16J puffbössa. Verkar vara mycket knepigt att avlicensiera bössan om man vill ge bort/sälja etc. Så antingen håller man sig till 10J, alternativt flyttar man till annat Nordiskt land, eller så betraktar man bössan som något man troligen inte ger i arv.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav jalfa 03 dec 2019, 18:24

Går det inte att bara byta transferport (de som har en) till max 10J, skriva till polisen att nu lämnar jag tillbaka licensen och gör bössan licensfri?
Sako TRG .308 win & Lapua 6x47 Vortex Viper gen2 5-25x50
Custom Tikka m55 30x47 Swarovski 3,5-18x44 BT
Tikka T3X Bifrost .308 win Swarovski Z5 5-25x52
SKB kal 12
Nobs
Steyr Challenge HFT Sightron SIII ED 45x45
Användarvisningsbild
jalfa
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 09 sep 2019, 13:51
Ort: UMEÅ
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 30 gånger i 20 inlägg

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav börne 03 dec 2019, 18:49

jalfa skrev:Går det inte att bara byta transferport (de som har en) till max 10J, skriva till polisen att nu lämnar jag tillbaka licensen och gör bössan licensfri?

Nä... du måste ansöka om att ta bort licensen & det är inte alla handläggare som vill hjälpa en med detta.

Ska vad jag hört va svårt i Syd numera, men jag är inte säker, bara vad jag hört. Vet att andra fått igenom det längre upp i landet, tror det var en i Värmland jag senaste löste om. Vi har inte samma regler i alla regioner i detta jävla land :o
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav Nitro 03 dec 2019, 19:35

JNar skrev:Man skaffar förslagsvis licens på denna, men då uppkommer lite nackdelar: 1) bössan måste förvaras i vapenskåp, att ha den på landet under helgen och inte ha den under ständig uppsikt är vapenbrott (om man nu inte tillhändelsevis råkar ha skåp där). Men det är klart, själva transporten till landet blir knepig ty hur avlägsnar man väsentlig vapendel. Plockar ni ur fjädern på era?

Många bössor presterar bra i 10J, men kanske ännu bättre i 16J. Skillnaden är att det blir lättare att skjuta på längre håll och att vissa bössor blir mindre sluggiga.
Det är ett val man får göra, men som hobbyskytt vid sommarstugan hade jag valt en licensfri bössa.
Väljer man det andra alternativet så är det som du nämner förvaring i vapenskåp och under transporten ständig uppsikt. Men ifall vapnet inte har någon löstagbar vapendel så behöver du såklart inte montera bort exempelvis en fjäder på fjäderbössan. Annat om du har ett slutstycke som på krutgevär.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav Kapten Kamin 04 dec 2019, 15:24

börne skrev:
jalfa skrev:Går det inte att bara byta transferport (de som har en) till max 10J, skriva till polisen att nu lämnar jag tillbaka licensen och gör bössan licensfri?

Nä... du måste ansöka om att ta bort licensen & det är inte alla handläggare som vill hjälpa en med detta.

Faktum är att man inte behöver lämna i en formell ansökan.
Jag gjorde en anmälan (via mail) om att det aktuella vapnet nu va effektbegränsat och bifogade intyg från vapenhandlare det enda jag krävde va en bekräftelse från polisen. Det blev aldrig ens diskussion. :thumbupp:
Senast redigerad av Kapten Kamin 04 dec 2019, 15:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav börne 04 dec 2019, 17:08

Kapten Kamin skrev:
börne skrev:
jalfa skrev:Går det inte att bara byta transferport (de som har en) till max 10J, skriva till polisen att nu lämnar jag tillbaka licensen och gör bössan licensfri?

Nä... du måste ansöka om att ta bort licensen & det är inte alla handläggare som vill hjälpa en med detta.

Faktum är att man inte behöver lämna i en formell ansökan.
Jag gjorde en anmälan (via mail) om att det aktuella vapnet nu va effektbegränsat och bifogade intyg från vapenhandlare det enda jag krävde va en bekräftelse från polisen. Det blev aldrig ens diskussion. :thumbupp:

Ok... fel av mig, tog för givet det var en ansökan.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav 1qaz1qaz 04 dec 2019, 21:25

Vapnet ska väl transporteras dolt.
Man behöver inte hypervakta det som en galning så fort man lämnar bilen.
Eller ni tar in vapenväskan på Konsum?
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav Nitro 04 dec 2019, 22:09

1qaz1qaz skrev:Vapnet ska väl transporteras dolt.
Man behöver inte hypervakta det som en galning så fort man lämnar bilen.
Eller ni tar in vapenväskan på Konsum?

Vad du eller jag eller någon annan gör är en sak, vad lagen säger kan vara en annan och det är fritt fram för vem som att tolka det som man vill. Skulle det hända något så kan det bli en domstol som gör bedömningen ifall du tolkat rätt och gjort vad som står i din makt för att följa lagen.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
1qaz1qaz (05 dec 2019, 22:57)

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav Sako Finnbear 22 dec 2019, 22:58

Inte värt det att fibbla med bössan så den blir olaglig. Vet inte hur svårt det är i dag, men
när jag var aktiv luftvapenskytt vara det bara att få påskrivet av sin skytteförening att den
sysslade med sådant skytte för att man skulle få licens.

Hade något .22 luftgevär som jag köpt -88 när det var lagligt utan licens, valde dock ändå
att ansöka om licens för det senare. Lika bra att ha papper på alla bösserna tyckte jag.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav JNar 22 dec 2019, 23:12

Håller med, det är bara det där med transport, förvaring (klassat vapenskåp) samt avyttring som är lite jobbigare. Å andra sidan, om man nu är ute efter effekt, så kan man ju lagligt trimma bössan hur hårt man vill/vågar om man Väl har licensen. Som sagts många ggr förr så är det vanligast att söka för målskytte, då belastar man inte heller jaktgarderoben, men detta kräver klubbintyg. Jag har alla mina krutbössor på jakt o luftisarna på målskytte.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav Sako Finnbear 22 dec 2019, 23:18

Samma här, alla krutbössor på jakt. Dock har jag inget licenspliktigt luftgevär för tillfället,
kliar dock i fingrarna över en AA 200TX H/C.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Re: Vad händer om man trimmar?

Inläggav JNar 22 dec 2019, 23:33

Jag har nyligen fått fatt i en AA tx200 mk3, valnöt, licensansökan inskickad o väntans tider pågår. Testade en FAC fjäder och mätte 24J vid mynningen. Kan inte avgöra hur den påverkar precisionen, men i min källarskjutbana (blygsamma 10m) visar FAC fjädern samma goda precision som ursorungets 16J V_Mach. Dock (och lite störande) är avfyrningsljudet aningen mer tvangigt. Får se när pappren kommer om jag kör 16 eller 24J. En fin bössa dock.

Ville oxå helst ha en HC, men en liten fördel med mk3:an är den ljuddämpande integrerade shrouden. Den är mycket lågmäld även i 24J, vilket nog inte HCn är i originalutförande.

För er som är intresserade av tx200, läs följande intressanta odyse, i tretton avsnitt: För att följa länken så måste du registera dig.



Ni kan googla fram part1 tom part 13, det mest är mycket intressant!
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Nästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer