krama avtryckaren sakta eller inte

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav skånepåg 07 okt 2019, 12:26

Hur gör ni, jag har tvingat mig att krama avtryckaren sakta till den släpper, för jag har fått för mig att det är de rätta, men såg en annan skytt som krama sakta i början, tills hand börjat på steg 2 och då gick de fort i slutet...

Förstår att de inte finns rätt eller fel, man vad bör man göra ifall man vill lära sig trycka av fort? Sakta hela vägen vet jag...
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav Megaklant 07 okt 2019, 15:13

Om du vet exakt var brytpunkten ligger på din avtryckare så kan du skjuta som du vill.
Huvudsaken är att du får en kontrollerad avfyrning utan att skottet störs av andra rörelser.
Vissa spänner sig innan skottet med dålig precision som resultat, för som är det nödvändigt att långsamt krama av skottet.
Om dom blir "överraskade" av skottet hinner dom inte spänna sig och skottet får inga störade rörelser.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav gubbe 07 okt 2019, 17:18

skånepåg skrev:tills hand börjat på steg 2 och då gick de fort i slutet...


Här tycker jag det beskrivs bra.
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Martin (10 okt 2019, 10:14)

Re: krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav MrBanane 07 okt 2019, 18:06

skånepåg skrev:Hur gör ni, jag har tvingat mig att krama avtryckaren sakta till den släpper, för jag har fått för mig att det är de rätta, men såg en annan skytt som krama sakta i början, tills hand börjat på steg 2 och då gick de fort i slutet...

Förstår att de inte finns rätt eller fel, man vad bör man göra ifall man vill lära sig trycka av fort? Sakta hela vägen vet jag...


Jag gör som du, kramar sakta tills skottet. Var jag lärde mig från början var faktiskt något så otippat som en gammal westernfilm. Kommer inte ihåg vilken, men scenen var när mannen i huset skulle lära frun skjuta revolver. "Don't pull the trigger, squeeze it".

Det har suttit i sedan dess. Men har märkt sedan jag börjat skjuta att det har lite verklighetsanknytning.

Nu har jag inte justerat min avtryckare, men har märkt att om jag trycker av snabbt, så går träffarna något åt höger pga pga pipan rör sig om än aldrig så lite (är högerhänt).

Kramar jag ist avtryckaren mjukt så händer inte detta.

Så gör och tänker jag iaf.
Hatsan Flash 5.5 10J
MrBanane
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 aug 2019, 12:47
Ort: Osby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 14 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille

Re: krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav MrBanane 07 okt 2019, 18:08

Tillägg till ovan: Kunde inte editera mer dag. "..tills skottet går av" skulle det stå i översta meningen.
Hatsan Flash 5.5 10J
MrBanane
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 aug 2019, 12:47
Ort: Osby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 14 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille

Re: krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav MrBanane 07 okt 2019, 18:23

Edit: missade nog lite vad du var ute efter TS. Du ville lära dig trycka av fort. Så mitt svar var nog något irrelevant. Sorry 'bout that.
Hatsan Flash 5.5 10J
MrBanane
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 aug 2019, 12:47
Ort: Osby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 14 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille

Re: krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav zpiff 07 okt 2019, 18:54

Som sagt det finns många olika sorts avtryck. En sak man oavsett tryck är att inte "rycka" av skottet, utan ta tryckpunkt och utifrån den kan det se olika ut. Är trycket släpigt så kommer man med ökat tryck pressa avtryckaren bakåt utan att skottet går, släpper man avtryckaren är man inte säker på att den går tillbaka.

På bra tryck ser det ut som att man tar tryckpunkt, och sedan klipper avtryckaren snabbt bakåt.

Jämför det med att bryta en träpinne med en glasstav som kräver samma kraft, trä fjädrar, glas bryter krispt!
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav Nitro 07 okt 2019, 19:29

Jag har väldigt lätt trycke för att jag bara ska kunna tippa till med fingertoppen när skottet ska gå.
Ändå kramar jag i regel av skottet när jag har stabil ställning.
I stående däremot så vinglar jag rejält och där finns det inte en möjlighet att krama av för då kan jag vara ute vid tavelkanten när skottet går. Så i stående så försöker jag bara vippa till med fingertoppen när jag befinner mig i målområdet och hoppas på det bästa.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav Silwer 08 okt 2019, 16:57

Jag trycker tills jag känner att jag ligger på steg två, sen avfyrar jag.
Man kånner hur trycket glider över ytan, vissa polerar de delarna därför.

Att klämma av diabolen käns tokigt för mig, lätt att bössan rör sig i sidled tex.
Räcker ju med några millimeter så har du ett dåligt skott.

Sen är jag medveten om att vissa vapen inte har sånna trycken utan mer direkttrycken som för rörliga mål, jag gillar inte dem, man vet inte när det exakt smäller om man målskjuter med dem.

Vissa justerar ju bort förstasteget och använder bössan så inte sällan med ett trycke där den avfyrar om man blåser på avtryckaren.

Inte så dum diskussion, det med glasstaven är ju känt, vissa bryr sig inte ens tex amerikaner, noll känsla för hur ett trycke ska kännas, kanske för mycket jakt där man ju vill ha hårdare trycke.
Senast redigerad av Silwer 08 okt 2019, 17:02, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav börne 08 okt 2019, 17:16

Silwer skrev:Sen är jag medveten om att vissa vapen inte har sånna trycken utan mer direkttrycken som för rörliga mål, jag gillar inte dem, man vet inte när det exakt smäller om man målskjuter med dem.

På min Tikka T1X så vet man exakt när det ska smälla, riktigt bra trycke för att vara direkttrycke, dock bytt fjäder så vikten är nere på 300 gram mot originalets 1000 gram.

Går såklart inte att jämföra med mina trycken på mina Air Arms, men det är överraskande bra måste jag säga :thumbupp:

Själv tänker jag inte ens på hur jag gör, rycker gör jag definitivt inte, så antar man kramar av skottet. Tryckena på mina tre Air Arms är ställda så lika det går. Mina S400 i olika skepnad har samma trycke & min TX200HC har CD trycket, men dom liknar varandra i beteende & det går på nån slags rutin, som med allt annat med skytte, repetera repetera repetera, då blir det som det ska, gör man olika så tar det olika.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav Gordon 09 okt 2019, 06:45

Nu är detta mina erfarenheter och detta gäller för mig...

Det hela gäller inte huruvida man kramar avtryckaren eller inte... Det hela handlar om förutsättningarna att göra precis samma sak varje gång. Ju kortare pipa desto mer blir detta tydligt. Ta pistolskyttet ett felaktigt avtryck märks direkt, det är betydligt mindre massa som håller emot.

Oavsett hur du trycker av... Gör du detta i vapnets "visirlinje" så kommer kraften från avtryckarfingret tas upp av axeln eller handen och kulan träffar där du siktar. Det är dock få förunnat att kunna göra så...

Skyttet är så mycket mer, det är grepp, andning, fokus, riktning, styrka och allt ska vara optimerat i samma stund som skottet går... Om jag skulle "rycka" av skottet så går detta oftast högt och åt höger, varför ?

Jag brottas nu med min ojämnhet och det är utan tvekan så att det är avtryckarfel som är den bakomvarande orsaken. Min 3D kolv är dessutom uppe för en sista justering så jag skjuter nu med orginalkolv. Jag jobbar nu åt ett kort släp med en distinkt triggerpunkt då kyla (utomhusskytte) /värme påverkar förmågan att känna snälltrycket

Det har väl inte gått någon förbi att det är pistol som gäller för mig, åtminstone nu.. Jag har funnit det väldig lärorikt att skjuta på 10meters gevärstavlor på 7meter. Det motsvarar ungefär en 8:a på pistoltavlan. Grejen är att man direkt ser om något går fel och kan då göra en utvärdering...

Får jag exakt rätt flyt så sitter 10:orna där. Ett stort problem för mig är mitt agerande när detta inte infinner sig... Då håller man pistolen uppe någon sekund för länge, stressen sätter in och kulan hamnar på vitt.

En liten lustig sak som jag noterat är att jag efter 2st "200serier" brukar skjuta ett par tre serier på riktiga pistoltavlor och då skjuter jag nästan alltid guld. Det händer aldrig om jag skjuter på dessa tavlor direkt...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav skånepåg 10 okt 2019, 09:10

jag tror också man ska göra "samma sak" varje gång, men svårt ibland, tar nog tid och träning att bli bra på det.
Jag fortsätter krama av, funkar ok tycker jag.
Dock märker jag, om jag får en press så som att nu måste de 5:e skottet bli bra för serien, så gör man ofta ett misstag, hehe. inte lätt de med att ha lugnet i kontroll
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav dannym34 10 okt 2019, 14:57

rycker av den. Tycker att om man kramar sakta så blir det svårare att träffa. Eftersom geväret rör sig fortare i sid och höjdled och då ska man krama saaaakta. Nä, när jag ser korshåret i mitten av tavlan trycker jag av. Ingen mäterskytt men heller inte dålig.
dannym34
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 okt 2019, 14:47
Ort: östersund
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: någon pcp

Re: krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav pattedog 11 okt 2019, 00:46

Kramar av på stora bössan men den är ställd på det lägsta vilket är precis under 1,3kg och direkttrycke. Rätt mycket lättare på AA-bössan men har inte vägt den, känns som att det räcker med att nudda när man har använt den stora :-)
Bergara B14 HMR .300 Win Mag (Fullängds .308)
Bergara B14R .22LR
Steyr SSG 69 .308W/7.62 NATO
pattedog
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 19 jun 2012, 19:08
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 31 gånger i 19 inlägg
Skytteklubb: Mörrums skyttegille

Re: krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav dagevert 11 okt 2019, 08:50

Kommer an på ambisjonene dine ;-)
Du skal "krama av"- RASKT- uten å "rycka".
Det betyr trening - trening - trening -trening, på å "krama av"- inntil du kan krama av raskt, uten å rycka.

Om du trener på å "krama av", vil du etterhvert oppleve at du kan aksellerere kramingen. Det interessante er hvordan denne aksellereasjonen skal skje, i denne artikkelen er det en grafisk fremstilling som tar inn akesllereasjon i "trigger squeeze":
För att följa länken så måste du registera dig.

For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: krama avtryckaren sakta eller inte

Inläggav Silwer 13 okt 2019, 20:45

Dock var det just om trycket här, självklart är målskytte mycket mer än en avtryckare.

Men en avtryckare som käns som en avfyrningmekanism bara gör mig vansinnig på vapnet.

Jakt och skytte där mål är rörliga är varför direkttrycke finns, skottet måste ju gå när det är tänkt omedelbart, mlskytte funkar iaf för mig annorlunda man måste kunna känna ytan tills man vet att nu ligger jag på gränsen, och sen smyger man över den bara, så lite ryckande och känslan som en död fisk helst från bössan.

OBS det är så jag ser på det om det ska vara just målskytte DL.

Jag har många vapen som inte går att skjuta så.

Men måste jag välja vapen blir det den döda fisken till bössa för även om det kanske är kul med lite rekyl och så är det inte när det gäller luftvapen lika bra val.

Sen kan man ju ändå skjuta med en gammal påk man har och försöja få den att sköta sig så bra det går, hålla exakt så löst som behövs i den osv.

Den enda bössa med mekanisk känsla som även rör sig men ändå fungerar utmärkt är FWB300s :-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], kalle510 och 30 gäster

  • Sponsorer