Lufttub på geväret

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Lufttub på geväret

Inläggav Raffe1 25 sep 2019, 09:54

Hej !

Är det någon som har koll på om man behöver/skall kolla tuberna som är monterade på pcp bössan ?

Tänkte på säkerhetsaspekterna för oss själva som skjuter med geväret. Och de som kan befinna sig i närheten där man skjuter.
(Det är rätt höga tryck i tuberna trots allt)
Raffe1
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 feb 2013, 20:35
Ort: Huddinge Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 20 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 MK4

Re: Lufttub på geväret

Inläggav Larzzon 25 sep 2019, 12:30

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Lufttub på geväret

Inläggav skånepåg 25 sep 2019, 15:24

de bästa är att öppna tuben i de fall de går och kolla in, inspektera, är den fuktig, ser den hel o fin ut, rost? osv osv, är den fin o hel och aldig utsatt för att man tappat den i asfalten eller dängt den i en vägg, så sätt ihop tuben efter den är ren o torr o fin och skjut, gör detta var 2-3 års mellanrum... samtidigt passa på byta packningar osv... att gå på en regel är en sak, att själv ha kolla på sina grejor är mycket bättre, men visst tävlar man så får man ju följa de regeln så klart, hobbyskjuter man så känns de tryggare att inspektera och bedömma själv.. samma om tuben har minsta skada eller minsta svullen, BYT.... är den rak o fin, ingen skada utvändigt, blank o fin invändigt, byt packningar, skjut...
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Lufttub på geväret

Inläggav Raffe1 26 sep 2019, 09:28

Undrar om det har skett kontroller av gevärets lufttub under FT/Bänkskytte tävlingar ?

Ni som har varit på dessa tävlingar kan väl berätta hur det ligger till !
Raffe1
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 feb 2013, 20:35
Ort: Huddinge Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 20 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 MK4

Re: Lufttub på geväret

Inläggav Kapten Kamin 26 sep 2019, 09:34

Raffe1 skrev:Undrar om det har skett kontroller av gevärets lufttub under FT/Bänkskytte tävlingar ?

Ni som har varit på dessa tävlingar kan väl berätta hur det ligger till !

Det är skytten ansvar att hålla sin utrustning i säkert skick. Det är inte arrangörens ansvar att kontrollera detta.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Lufttub på geväret

Inläggav XY1 26 sep 2019, 16:01

Kapten Kamin skrev:
Raffe1 skrev:Undrar om det har skett kontroller av gevärets lufttub under FT/Bänkskytte tävlingar ?

Ni som har varit på dessa tävlingar kan väl berätta hur det ligger till !

Det är skytten ansvar att hålla sin utrustning i säkert skick. Det är inte arrangörens ansvar att kontrollera detta.


Det är sant att det är skytten som ansvarar men alla regler som finns i reglementet måste ju följas upp på ett eller annat sätt..inte jämt, inte hos alla men någon gång ibland kanske...eller har jag tolkat det fel?

ISSF, Tekniska regler för alla skyttegrenar:
6.7.3 Alla tävlandes utrustning är föremål för kontroller av utrustningskontrolljuryn och utrustningskontrollsektion etablerad av organisationskommittén, likväl som respektive grenjury.
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 440 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Re: Lufttub på geväret

Inläggav Silwer 27 sep 2019, 02:07

Inoom matchskyttet finns ju en åldersgräns, och tuberna är ju märkta med tillverkningsdatum idag sen ett bra tag.

Men visst öppna och se efter funkar ju med rörtuber, flaskor får man nog kassera om man ör minsta orolig tex om man skadat den.

Sen en del bössor med fasta tuber käns ju mer problematiska, men det har nog bara jag här.
Senast redigerad av Silwer 27 sep 2019, 02:08, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lufttub på geväret

Inläggav ryden 07 okt 2019, 12:55

Andra tryckkärl provtrycks ju, jag har en 300 BAR dyk-flaska som är tillverkad 1978 men som sedan provtryckts regelbundet.

Finns det möjlighet att provtrycka PCP-tuber?
Tuben på min Cutlass är säkerligen mer än 10 år och skulle väl bytas men jag hittar ingen att köpa. Varken Hurricane eller FX själva har tuber på hemsidan så vad kostar en tub?

Edit:
Jag söker tydligen som en kratta, Hurricane tar 1495 - 1895 för tuber men det står inte vilka som passar till vad.
Senast redigerad av ryden 07 okt 2019, 14:17, redigerad totalt 1 gång.
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Re: Lufttub på geväret

Inläggav MrBanane 07 okt 2019, 13:47

Har själv en pcp bössa och har funderat över just detta. En tub som är fylld till 200 bar och sedan av någon anledning brister, det är rätt fruktanavärda krafter i explosionen då.

Verkar nästan vara något som "inte förekommer", dock hittade jag detta

För att följa länken så måste du registera dig.



Här verkar det dock vara själva gängorna på tuben som failar, men det slutar med att killen får en ventil rakt genom benet.

Borde dock vara förödande om själva tuben brister, men det talas väldigt lite om detta och jag tycker man borde informera särskilt ang riskerna med luft under högt tryck på pcp gevär, t.ex från försäljarhåll. Så att folk förstår vilka krafter som kan utvecklas om något går fel.

T.ex ett exploderande lastbilsdäck är totalt livsfarligt för den som står bredvid, och där pratar vi bara 3-4 bar. Visserligen en mycket större luftvolym, men det har hänt att navkapslar farit iväg flera 100 meter.

Och i lufttanken är det 200 bar.

Kanske är det så att godstjockleken är rejält tilltagen, så att risken i praktiken är liten, men det är ändå något jag tycker folk bör ha i åtanke, att det kan vara väldigt farligt, och SKALL hanteras med försiktighet.

Mvh
Hatsan Flash 5.5 10J
MrBanane
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 aug 2019, 12:47
Ort: Osby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 14 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille

Re: Lufttub på geväret

Inläggav Nitro 07 okt 2019, 13:58

MrBanane skrev:T.ex ett exploderande lastbilsdäck är totalt livsfarligt för den som står bredvid, och där pratar vi bara 3-4 bar. Visserligen en mycket större luftvolym, men det har hänt att navkapslar farit iväg flera 100 meter.

8 bar stämmer bättre
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Lufttub på geväret

Inläggav MrBanane 07 okt 2019, 14:07

Nitro skrev:
MrBanane skrev:T.ex ett exploderande lastbilsdäck är totalt livsfarligt för den som står bredvid, och där pratar vi bara 3-4 bar. Visserligen en mycket större luftvolym, men det har hänt att navkapslar farit iväg flera 100 meter.

8 bar stämmer bättre


Ja, det har du nog rätt i. Det var närmare 7 år sedan jag körde yrkesmässigt, så jag hade dålig koll på däcktrycken längre. Hade för mig att det kunde ligga runt 5 men var inte säker, och drog till med något.

Jag kunde googlat detta men det var å andra sidan inte det exakta trycket i ett lastbilsdäck jag var ute efter, utan snarare visa på skillnaden i tryck, som vare sig vi pratar 3-4 eller 8 bar, kontra 200 bar, är rätt rejäl, håller du inte med?
Hatsan Flash 5.5 10J
MrBanane
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 aug 2019, 12:47
Ort: Osby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 14 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille

Re: Lufttub på geväret

Inläggav MrBanane 07 okt 2019, 14:24

Raffe1 skrev:Hej !

Är det någon som har koll på om man behöver/skall kolla tuberna som är monterade på pcp bössan ?

Tänkte på säkerhetsaspekterna för oss själva som skjuter med geväret. Och de som kan befinna sig i närheten där man skjuter.
(Det är rätt höga tryck i tuberna trots allt)


Ville bara rikta ett stort tack till dig som tar upp detta. Det är något som är viktigt att tänka på, men som jag tror många inte är medvetna om

Har man inte kanske pysslat yrkesmässigt med applikationer där höga tryck förekommer eller på annat sätt har kännedom om vilka krafter det handlar om eller vilka skador en olycka kan resultera i, så tror jag att 200 bar inte säger gemene man någonting. "Tuben rymmer 200 bar" tänker man och ens primära bryderier handlar mer om vid vilket tryckintervall bössan skjuter bäst, än något annat.

Och det är väl i sig förståeligt när det är skytte man pysslar med.
Men tycker bara det är bra att ha i bakhuvudet.

Typ: Släpp inte tuben i ett betonggolv. Gör ingen fysisk åverkan på godset. Har tuben fått ngn form av buckla så är det början till en brottanvisning och du kan räkna med att den tål inte längre 200 bar. Så släng och köp ny hellre än att riskera att få händer eller underarmar bortsprängda

Men som sagt, jag hittar rätt lite trots allt om olyckor med tuben, så kanske är marginalerna såpass bra.

Tycker dock att det borde va ngn regelbunden kontroll.
Hatsan Flash 5.5 10J
MrBanane
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 aug 2019, 12:47
Ort: Osby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 14 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille

Re: Lufttub på geväret

Inläggav skånepåg 07 okt 2019, 15:23

Jag tror de flesta tuber tål en hel del mer än 200 bar (för en 200 bars klassad tub då), men oavsett så är det viktigaste: KOLLA TUBEN SJÄLV, INSPEKTERA NOGA, sen är nog chansen ganska liten att den ska explodera, en tub som utsätts för stötar, våld eller stora tryckförändringar ofta och snabbt under sin livslängd stressar betydligt mer än en som har torr luft liggandes i 150-200 bar då den vilar, för att skjutas då och då och sedan sakta fyllas på... Nu vet jag ej hur ofta ni fyller på era tuber, men om jag i genomsnitt fyller och skjuter en tub 1gång/månad så är det max, då man har et par pcp gevär...

Att slänga en perfekt blank och fin tub vid inspektion invändigt, ingen antydan på rost, och fina jämna gängor samt helt opåverkad av skador, för att den har några år på nacken är nog att ta i...... Nästa du köper kan vara i sämre skick trots den är ny om du får ett måndagsex ändå...

Sen skulle jag ALDRIG våga provtrycka en TUB i en pcp till 300 eller 400 bar, och sedan använda den igen, jag skulle få nojor att det extra överdrivna trycket ställt till med någon ny skada som visar sig med tiden, vem vet...

Personligen tror jag de flesta tuber idag som säljs i PCP gevär o pistoler klarar minst de dubbla i tryck.. men inte för att man ska testa den gränsen.

Sen kan man ju fortsätta gräva i eländet, hur påverkas bössan av trycket, luften från tuben kanske gör att stycket i pcp geväret blir dåligt, då får man skrota hela geväret med tuben också, pipan kan man ha kvar och köpa allt annnat nytt? näää, de kostar för mycket, då kan man liksbra köpa ny bössa och skrota den gamla och behålla icke trycksatta delar som reserv..

Nu drog jag på lite, men jag tror åter på inspektion av sina tuber vart annat år eller liknande, så håller de länge , och undvika skador och onödig moment/handhavande fel...
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Följande användare vill tacka skånepåg för detta inlägg
MrBanane (07 okt 2019, 15:47)

Re: Lufttub på geväret

Inläggav skånepåg 07 okt 2019, 15:45

En annan sak i ekvationen är ju vilken luft använder man, torr fin luft, eller daskig blöt man pumpar själv, de avgör ju också när man bör kolla sin tub..

I min FX Indy redan efter 6 månader, så när jag tog isär den så kunde jag droppa ut vatten från den, enbart från lite handpumpande då och då, jag torkade den ren o fin, köpte en tub till den, ny fylls den med torr fin luft från dykartub påfyllt från dykarklubben, inte en droppe vatten trots 4 år till... de säger ju en del..
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Följande användare vill tacka skånepåg för detta inlägg
Kincop (10 jul 2020, 14:58)

Re: Lufttub på geväret

Inläggav MrBanane 07 okt 2019, 15:52

skånepåg skrev:
Nu drog jag på lite, men jag tror åter på inspektion av sina tuber vart annat år eller liknande, så håller de länge , och undvika skador och onödig moment/handhavande fel...


Inget fel i att dra på lite för att visa på en poäng :). Själv är jag bara tacksam att tråden kom upp så det blev lite diskussion.

Jag tror nog att de flesta seriösa skyttar har någorlunda bra koll och inspekterar grejerna.

Men för varje seriös och säkerhetsmedveten skytt så finns det 10 andra som inte syns på forumet, som köper en bt 65a för att modda till fullfart och va cool inför kompisarna, dumfan har ingen aning vad den egentligen sysslar med och klämmer tuben i ett skruvstycke utan skålade backar eller nånting.. :)
Hatsan Flash 5.5 10J
MrBanane
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 aug 2019, 12:47
Ort: Osby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 14 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille

Re: Lufttub på geväret

Inläggav skånepåg 07 okt 2019, 16:07

klart som fasiken man ska ha STOR respekt för tryck i dessa kalibrar, händer de nåt så smäller det, men man kommer långt med inspektion, rätt handhavande, och sunt förnuft.

Som exempel tål en tub på 22mm med 1.5mm tjocklek, säkerhet=2, med vanligt stål ett arbetstryck upp till 5000psi, och således ska den brista vid 10000psi, ganska mycket... Detta var ett exempel taget i luften bara, en tub från Artemis PR900W bössa.... Dock alltid omöjligt att avgöra vad för stål de använder, men jag misstänker att de har de stålet(alumuniumet) som tål tryck bra...

Men visst finns de skräckexempel
Som denna skitregulator:
För att följa länken så måste du registera dig.



en annan sak att kolla är om tuben börja svälla minsta, då har man ju en bit kvar innan de smäller, så att mäta sina tuber på 4-5 ställen och skriva ner, och jämföra är en sak man kan göra.. Inte för man väntar tills de smäller, men ser man en tendens till de minsta svällning, så får man förvarning i tid.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Lufttub på geväret

Inläggav Nitro 07 okt 2019, 19:14

MrBanane skrev:
Nitro skrev:
MrBanane skrev:T.ex ett exploderande lastbilsdäck är totalt livsfarligt för den som står bredvid, och där pratar vi bara 3-4 bar. Visserligen en mycket större luftvolym, men det har hänt att navkapslar farit iväg flera 100 meter.

8 bar stämmer bättre


Ja, det har du nog rätt i. Det var närmare 7 år sedan jag körde yrkesmässigt, så jag hade dålig koll på däcktrycken längre. Hade för mig att det kunde ligga runt 5 men var inte säker, och drog till med något.

Jag kunde googlat detta men det var å andra sidan inte det exakta trycket i ett lastbilsdäck jag var ute efter, utan snarare visa på skillnaden i tryck, som vare sig vi pratar 3-4 eller 8 bar, kontra 200 bar, är rätt rejäl, håller du inte med?

Absolut håller jag med och min tillrättavisning var inte heller syftad till något ont utan bara ren fakta.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Sweron (08 okt 2019, 22:27)

Re: Lufttub på geväret

Inläggav MrBanane 07 okt 2019, 19:20

Nitro skrev:
MrBanane skrev:
Nitro skrev:
MrBanane skrev:T.ex ett exploderande lastbilsdäck är totalt livsfarligt för den som står bredvid, och där pratar vi bara 3-4 bar. Visserligen en mycket större luftvolym, men det har hänt att navkapslar farit iväg flera 100 meter.

8 bar stämmer bättre


Ja, det har du nog rätt i. Det var närmare 7 år sedan jag körde yrkesmässigt, så jag hade dålig koll på däcktrycken längre. Hade för mig att det kunde ligga runt 5 men var inte säker, och drog till med något.

Jag kunde googlat detta men det var å andra sidan inte det exakta trycket i ett lastbilsdäck jag var ute efter, utan snarare visa på skillnaden i tryck, som vare sig vi pratar 3-4 eller 8 bar, kontra 200 bar, är rätt rejäl, håller du inte med?

Absolut håller jag med och min tillrättavisning var inte heller syftad till något ont utan bara ren fakta.


Ah det är lugnt, var bara rädd att en tråd jag tyckte var behövlig, skulle snurra iväg i petitesser. Men så blev inte fallet. Ibland glömmer jag att det här inte är flashback (och det är en jäkla tur att det inte är det...)

Ha en bra kväll:)
Hatsan Flash 5.5 10J
MrBanane
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 aug 2019, 12:47
Ort: Osby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 14 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille

Re: Lufttub på geväret

Inläggav Nitro 07 okt 2019, 19:22

skånepåg skrev:Sen skulle jag ALDRIG våga provtrycka en TUB i en pcp till 300 eller 400 bar, och sedan använda den igen, jag skulle få nojor att det extra överdrivna trycket ställt till med någon ny skada som visar sig med tiden, vem vet...

Jag köpte en ny tub till min walther bössa då jag ville ha quickfill istället för att skruva av tuben varje gång då det är dags att fylla luft.
Tuben är godkänd till 300 bar och är provtryckta till 500 bar. Sen ifall de bara tar stickprov eller provtrycker alla har jag ingen aning om, men det känns som där är goda marginaler.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Lufttub på geväret

Inläggav skånepåg 07 okt 2019, 20:35

Nitro skrev:
skånepåg skrev:Sen skulle jag ALDRIG våga provtrycka en TUB i en pcp till 300 eller 400 bar, och sedan använda den igen, jag skulle få nojor att det extra överdrivna trycket ställt till med någon ny skada som visar sig med tiden, vem vet...

Jag köpte en ny tub till min walther bössa då jag ville ha quickfill istället för att skruva av tuben varje gång då det är dags att fylla luft.
Tuben är godkänd till 300 bar och är provtryckta till 500 bar. Sen ifall de bara tar stickprov eller provtrycker alla har jag ingen aning om, men det känns som där är goda marginaler.


nu vill jag inte skrämma dig på nåt sätt, men är det pcp tunes du köpt tuben ifrån ?

För att följa länken så måste du registera dig.



Läs detta:
För att följa länken så måste du registera dig.



Nu var det tur killen inte omkom i explosionen, en regulator av nåt slag från PCP TUNES....
visst detta gäller ju inte för alla grejor de sålt, men om de använder samma material i vissa grejor så??

Men du kanske har köpt tuben från Walther själva?
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Lufttub på geväret

Inläggav skånepåg 07 okt 2019, 20:38

här är PCP TUNES svar på oron kring just den regulatorn som sprängdes:

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Lufttub på geväret

Inläggav Nitro 07 okt 2019, 20:46

Jodå tuben är från pcp tunes men regulatorn är original Walther.
Jag kör sällan över 240 bar i vilket fall.
Nä det är inte harmlösa prylar ifall något skulle smälla det kan man vara säker på.
Alla gör sina val i livet.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Lufttub på geväret

Inläggav Silwer 08 okt 2019, 17:11

Ja 500 bar orkar ingen jävel få i med nånting.
Jag har hört att tuber från Luxfer ochså trycks långt över vad vi använder, men ok inte samtluga.

Få olyckor har hänt, en drl handahavandefel dvs skjuta med syre ich fundera varför det blev en flamma fram, sen small det så fingrar och halva ansiktet försvann.

En urgammal Sportmatch GC2 dvs en av de första pcp som tillverkats, där small sömmen upp helt, finns på bild.

Och några till, men som sagt med tanke på alla tokar som köper PCP och har vilda idéer får vi väl säga att det säkert, uaf smäller inte tuberna eller flaskorna.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lufttub på geväret

Inläggav Leopold 09 okt 2019, 22:52

Finns det någon typ av statistik över faktiska olyckor eller tillbud med vapentuber eller luftflaskor?

Har kollat runt en hel del men det är bara enstaka tillbud/olyckor jag hittat.

Har själv en väldig respekt för detta, när jag skaffade min 7-litersflaska så var jag skrajsen till och med att gå i trappor med den eller ut till bilen... tänkte att helvetet bryter löst om jag skulle tappa den. Kändes som att gå omkring med en flaska nitroglycerin ungefär vilket på ett vis kan vara sant.

Man vänjer sig efter hand men respekten ska man aldrig tappa.

Det ska väldigt mycket till om man tappar en luftflaska så illa så att halsen bryts av och det blir en missil som går genom betongväggar av det hela. Men visst jag har sett rapporter om att det hänt någon gång, extremt olyckliga omständigheter osv.

Vad gäller vapentuber är det mest om man fyllt med tex syre eller använt detonationsbenägna smörjmedel, inget bra. Eller någon enstaka som faktiskt spruckit pga materialutmattning (vill ha referens på detta i så fall - ålder, material etc).

Som någon sa tidigare så känns det en smula överdrivet att ha en stenhård 10-årsregel på vapentuber bara för att det inträffat någon enstaka olycka/tillbud någon gång, alldeles för klent underlag för att kunna ge rekommendationer eller införa regler.

Det är knappast ålder i sig på tuberna som är vad man borde fokusera på utan tekniskt skick när de inspekteras invändigt & utvändigt. Ser allt ut som typ nyskick så verkar det bara dumt att tro att själva materialet på något vis skulle ha en inbyggd tio-årsgräns. En vapentub som pumpats med fuktig luft och korroderat sönder inifrån i gängor och innandöme kan vara helslut efter typ 3 år... 10-årsregeln känns dragen ur hatten mao.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Lufttub på geväret

Inläggav skånepåg 10 okt 2019, 09:01

Leopold skrev:Finns det någon typ av statistik över faktiska olyckor eller tillbud med vapentuber eller luftflaskor?

Har kollat runt en hel del men det är bara enstaka tillbud/olyckor jag hittat.

Har själv en väldig respekt för detta, när jag skaffade min 7-litersflaska så var jag skrajsen till och med att gå i trappor med den eller ut till bilen... tänkte att helvetet bryter löst om jag skulle tappa den. Kändes som att gå omkring med en flaska nitroglycerin ungefär vilket på ett vis kan vara sant.

Man vänjer sig efter hand men respekten ska man aldrig tappa.

Det ska väldigt mycket till om man tappar en luftflaska så illa så att halsen bryts av och det blir en missil som går genom betongväggar av det hela. Men visst jag har sett rapporter om att det hänt någon gång, extremt olyckliga omständigheter osv.

Vad gäller vapentuber är det mest om man fyllt med tex syre eller använt detonationsbenägna smörjmedel, inget bra. Eller någon enstaka som faktiskt spruckit pga materialutmattning (vill ha referens på detta i så fall - ålder, material etc).

Som någon sa tidigare så känns det en smula överdrivet att ha en stenhård 10-årsregel på vapentuber bara för att det inträffat någon enstaka olycka/tillbud någon gång, alldeles för klent underlag för att kunna ge rekommendationer eller införa regler.

Det är knappast ålder i sig på tuberna som är vad man borde fokusera på utan tekniskt skick när de inspekteras invändigt & utvändigt. Ser allt ut som typ nyskick så verkar det bara dumt att tro att själva materialet på något vis skulle ha en inbyggd tio-årsgräns. En vapentub som pumpats med fuktig luft och korroderat sönder inifrån i gängor och innandöme kan vara helslut efter typ 3 år... 10-årsregeln känns dragen ur hatten mao.


Jo jag var också lite skraj o ha dykartuben hemma första månaden, :roll: men man släpper de sen, är noga med hantering o så.

Håller med , det är klart skicket sakerna är i avgör samt handhavande och vad som hänt med tuben genom åren, och vad den utsatts för, har man köpt bössan ny, superkoll på allt, rätt handhavande, varit inomhus hela tiden, enbart torr fin luft, inspekteras var 2-3år, aldrig tappat den eller slagit i den hårt, samt att man har koll på om tuben börjar svälla de minsta(vilket de normalt ej ska givetvis), så inga problem med att ha tuberna länge... :thumbupp:

När jag köper ny lite billigare PCP bössa typ kina made eller liknande, så inspekterar jag den utvändigt första dagen noga, så inom första månaderna brukar jag plocka ner den, kolla tub invändigt o så, sen sätta ihop den, känns säkert då.. minsta fel åtgärdar jag, fel på tuben hade jag ej accepterat... allt ska se bra ut o kännas bra
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Nästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], kalle510 och 30 gäster

  • Sponsorer