Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Luftpangarn 12 aug 2019, 15:05

Jag är fortfarande rätt obekväm med kikarsikte. Öppna riktmedel däremot, sitter i ryggmärgen. Skyttet senaste dagarna på flytande "champagnekorkar" och marshmallows, har fått tankarna att snurra igen.

Någon tyckte jag var konstig eller märkvärdig, som sköt min QB78 på pillerburkar på 25-40m med öppna Truglosikten. Mätte just, och burkarna är 4,5-5,5cm i diam. Och det är ju inte precis så att jag träffar varje gång. Ok, hamnar jag i "zenläge", kan jag träffa vartenda skott på 25m tjugoett skott i följd sittande, vill jag minnas.

Nu svarade jag att en jägare från förr, knappast hade varit såå himla imponerad. Och se, jag hittade följande tråd - ur samtiden;

"Jag har plockat bort kikaren på min bössa till årets älgjakt. Hade lite problem till en början att hitta rätt träffläge i höjdled, men det har ordnat sig nu. Träffbilderna är mellan 3-6cm på 100m. Duger mer än väl till älgjakt." Saxat ur tråden För att följa länken så måste du registera dig.



Undrar just om inte den killen skulle kunna skjuta FT med sina öppna riktmedel?! Jag menar 3-6cm på 100m! :arrow:

Jag upptäcker också att jägarna tydligen ofta använder mycket låga förstoringar.

Det är klart att jag förstår, att öppna riktmedel aldrig kan ge samma möjlighet att träffa små mål - tex FT mål - som ett kikarsikte. I alla fall inte utan tidspress. Låt säga "lyft bössan och skjut" inom en handfull sekunder - då vete sjutton. Då kanske fast parallax och mycket låg förstoring krävs för att vara jämförbart med öppna riktmedel. Vilket också förklarar jägarnas resonemang.

Lutar åt snabbfästen på weaverskena för kikarsikten. Så jag typ både kan äta kakan, och ha den kvar.

Undrar just öm man inte då borde ha ett sådant där fäste i ett stycke, fast med två ringar. De verkar dock bara finnas med ganska kort avstånd mellan ringarna.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav _Axel_ 12 aug 2019, 15:12

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Följande användare vill tacka _Axel_ för detta inlägg
Luftpangarn (13 aug 2019, 09:32)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav börne 12 aug 2019, 16:19

Luftpangarn skrev:Jag upptäcker också att jägarna tydligen ofta använder mycket låga förstoringar.

Vilket inte är så konstigt, dom ska bara kunna träffa älgen i träffområdet, eller vilket djur det nu jagas, ytan är relativt stor. Dom bör även kunna se omgivningen & snabbt kunna följa med målet.

När man skjuter FT med hög förstoring vill man kunna se var man siktar exakt då man tar hänsyn till vind & andra saker som påverkar, målet är också stilla.

Två helt olika typer av skytte. Som ställer helt olika krav på optiken.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav börne 12 aug 2019, 16:29

Luftpangarn skrev:Undrar just om inte den killen skulle kunna skjuta FT med sina öppna riktmedel?! Jag menar 3-6cm på 100m!

Då vet han att det är 100 meter, utan att veta men antagligen sittande med skjutstöd i bänk, han skjuter även med klass 1 vapen.

FT skjuter man med luft & en betydligt mer krökt kulbana, man vet inget avstånd till ett FT mål, du får vara jävligt bra på att bedöma avstånd med bara ögonen & veta var du ska hålla det öppna riktmedlet om du ska lyckas med det där. Inget omöjligt, men väldigt svårt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Luftpangarn 12 aug 2019, 18:57

@ Börne
Avståndsbedömning och krökt bana är en övningssak. Det verkar finnas en ”skum kalkylator” i bakhuvudet som löser det ganska bra. Jag fick ju köpa ett riktigt bra / ok FT sikte här på forumet i våras. Problemet var / är, att jag helst behandlar det som ett järnsikte. Skiter i rattar o skruvar, uppskattar fokus, skiter i mildots, bara typ omedvetet kollar hur stora ljungbladen ser ut - eller nå’t - och anpassar ”hold over”.

Hold over brukar jag fö lära mig på 6-7 skott. Hade definitivt räckt på 1800-talet. :-)

Återkommer om _Axel_ tips! Sjukt passande på mig! :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Luftpangarn 12 aug 2019, 19:01

Glömde säga, att gårdagens 300 skott (nästan vindstilla) nästan enbart bommade pga avståndsbedömning / kulbanekompensation. :thumbupp:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Nitro 12 aug 2019, 19:06

Luftpangarn skrev:@ Börne
Avståndsbedömning och krökt bana är en övningssak. Det verkar finnas en ”skum kalkylator” i bakhuvudet som löser det ganska bra. Jag fick ju köpa ett riktigt bra / ok FT sikte här på forumet i våras. Problemet var / är, att jag helst behandlar det som ett järnsikte. Skiter i rattar o skruvar, uppskattar fokus, skiter i mildots, bara typ omedvetet kollar hur stora ljungbladen ser ut - eller nå’t - och anpassar ”hold over”.

Hold over brukar jag fö lära mig på 6-7 skott. Hade definitivt räckt på 1800-talet. :-)

Ja är man extremt duktig så kan det gå. Men även världseliten har svårigheter att få till avståndet rätt på avstånden 45-50m trots dyra proffssikten. Blir det fel på ett par meter så kan du räkna med bomskott.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Luftpangarn 12 aug 2019, 19:11

Läste på om kikarsikten på engelska Wikipedia idag. ”Julgranar” eller ”rangefinder” markeringar i kikarsikten, bygger på att avstånden mellan strecken är ungefär en människas längd, dvs 1,8 m.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Luftpangarn 12 aug 2019, 20:14

Vete fan, men någon världselit är jag inte!!! Sköt just 25 m stående pillerburk. Truglo öppna. 8 av 10 träff. För mig är det ok skytte.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Nitro 12 aug 2019, 20:19

Luftpangarn skrev:Vete fan, men någon världselit är jag inte!!! Sköt just 25 m stående pillerburk. 8 av 10 träff. För mig är det ok skytte.

Går ej att jämföra! Skjuter man mer än ett skott på målet, ja då är det betydligt lättare.

Den stora skillnaden är inom FT att du får bara en chans, alltså ett skott på dig.
Dessutom har du ingen aning om på vilket avstånd målet står på. Är det 45 eller 47 meter. Det är därför det är så roligt. Det är av yttersta vikt att alla parametrar stämmer för att du ska fälla.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
börne (13 aug 2019, 08:02)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav _Axel_ 12 aug 2019, 20:31

Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Följande användare vill tacka _Axel_ för detta inlägg
Luftpangarn (13 aug 2019, 09:32)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Luftpangarn 12 aug 2019, 20:54

Tack båda två!

Ja, jag förstår väl invändningarna mot jämförelse. Men jag vet inte superexakt avståndet heller nere vid sjön, förutom 25m ”banan” som jag stegat upp. Vilket är svårt att göra i sjön, eller upp för berget. (Där har jag blivit förvånad av uppåtriktningens betydelsr.)

Och ja, får man mer än en skottchans, förändrar det offsen. Men är det så olika mot tex vindavdrift? Känns som att Stickan Anderssons ”Med känsla för feeling” inte är helt ovidkommande.

Med öppna sikten, tror jag man normalt skulle ha 1/4 chans i ft med öppna riktmedel. Är man skicklig 1/3. Är man en djävel 50% chans mot kikarsikte.

Men vad gäller skytteglädje, ifrågasätter jag starkt att det finns någon skillnad alls! Och inte fan är skillnaden heller någon indikation på skjuskicklighet, enligt min mening. Bara olika sätt att hakul.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Luftpangarn 12 aug 2019, 21:03

OT: Peta just i mig snus med fel hand. Så nu peta jag nog ner blydamm också. Skitsamma, tänker inte skaffa fler barn. Ock knäpp är jag hurdomhelst. :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Luftpangarn 12 aug 2019, 21:11

(10m sträckan har jag mätt upp med måttband. Den är litet viktig, då den är avsedd för luftpistol.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Nitro 12 aug 2019, 21:13

Luftpangarn skrev:Men vad gäller skytteglädje, ifrågasätter jag starkt att det finns någon skillnad alls! Och inte fan är skillnaden heller någon indikation på skjuskicklighet, enligt min mening. Bara olika sätt att hakul.

Så är det ju :thumbupp:
Oavsett vad eller hur man skjuter så handlar det om att ha skoj!
Samtidigt är det ju bra att ha fakta om olika typer av skytte så man vet vad det handlar om.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (12 aug 2019, 21:57)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Sweron 12 aug 2019, 23:06

Luftpangarn skrev:Med öppna sikten, tror jag man normalt skulle ha 1/4 chans i ft med öppna riktmedel. Är man skicklig 1/3. Är man en djävel 50% chans mot kikarsikte.

Jag har inte mycket erfarenhet av att skjuta med öppna riktmedel, men jag tror faktiskt att du har väldigt fel. Skulle vilja se någon sänka ens en bråkdel av målen utan kikarsikte. Vid vissa fallmål inne i mörkt skog behövs nästan kikarsiktet för att hitta målet! Men det finns väl bara ett sätt att ta reda på detta? Till exempel vid nästa FT tävling. Jag väljer kikarsikte, men kanske någon annan kan ta sig an de öppna riktmedlen? Luftpangarn, kommer du? :cheeRs:
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Sweron för detta inlägg
börne (13 aug 2019, 06:26)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Luftpangarn 12 aug 2019, 23:21

Ja Sweron, det lutar starkt åt att jag är villig att göra mig till åtlöje. Bara föt att det förmodligen blir ännu värre med kikarsikte... :-(

Fast jag kommer ha kul ändå! En person sa att jag är som en gås - all kritik rinner av. :lol: Han är en djävligt brutal affärstyp, men kände sig tydligen fullständigt uppgiven inför mig... :-)

(Hade ingen aning att jag är så immun. Fick reda på av en vän till den "brutala typen". Och den typen har tom suttit en stund på kåken för litet väl fantasifulla affärsmetoder. Inget våld. Mera försäkringar, porr och momsbedrägerier. Och hembränning i industriell skala... :lol: ) :Thumbupp:

Hursomhaver, det finns en risk att första "öppna sikten" killen dyker upp... :o
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Kapten Kamin 13 aug 2019, 00:07

Luftpangarn skrev:Hursomhaver, det finns en risk att första "öppna sikten" killen dyker upp...


Tror det va en norsk äldre herre som kom och provade FT med öppna riktmedel på Scandinavian Open för nåt år sen. Han visste ju precis hur bössan gick på 20 meter.
Han träffade inte ett skott vill jag minnas.

Luftpangarn skrev:En person sa att jag är som en gås - all kritik rinner av.

Tycker inte du ska se det som kritik. Det är nog mer välvilja som gör att du får höra att det inte kommer funka nåt vidare. Om du gick in på ett cykelforum och meddelade att du skulle ta dig an Vätternrundan i en gammal kundvagn från ICA-Maxi, så skull du få samma reaktion. Det är helt enkelt fel verktyg för jobbet.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Luftpangarn (13 aug 2019, 00:12), börne (13 aug 2019, 06:27)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Luftpangarn 13 aug 2019, 00:18

Kapten Kamin skrev:
Luftpangarn skrev:Hursomhaver, det finns en risk att första "öppna sikten" killen dyker upp...


Tror det va en norsk äldre herre som kom och provade FT med öppna riktmedel på Scandinavian Open för nåt år sen. Han visste ju precis hur bössan gick på 20 meter.
Han träffade inte ett skott vill jag minnas.

Luftpangarn skrev:En person sa att jag är som en gås - all kritik rinner av.

Tycker inte du ska se det som kritik. Det är nog mer välvilja som gör att du får höra att det inte kommer funka nåt vidare. Om du gick in på ett cykelforum och meddelade att du skulle ta dig an Vätternrundan i en gammal kundvagn från ICA-Maxi, så skull du få samma reaktion. Det är helt enkelt fel verktyg för jobbet.


Kapten, Sweron och andra, jag skall försöka lära mig. Men det bli inte klicktabell och rattande. Sidoparallaxen blir värdefull hjälp, liksom helt enkelt förstoringen. Men hittills har jag kört max 16x, och jag trivs bättre i mindre förstoringar. Får se hur det blir. Men vinna är riktigt alls min prioritet.

Men jag vill träffa andra, diskutera, lära och ha kul! :cheeRs:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Desaleux 13 aug 2019, 09:19

Jag sköt mycket 40 meter när jag var i ca 10 åldern stående med öppna sikten kallade kikarsikten
för fusk sikten gick alltid rätt på men var oftast fel höjd grader höjd som var orsaken men kottarna
föll ner träffade högre 1 tum teknik spets mot spets mot brukligt stryket korn i stället.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Luftpangarn 13 aug 2019, 09:42

Tack för tipsen _Axel_ ! Får mig att känna mig mindre som stofil med mina öppna. Letade faktiskt diopter ett tag, men tyckte de var litet dyra som experimentinköp, med tanke på fästen och höjd. Men det där Daisy han använder är ju lagom i pris. För att följa länken så måste du registera dig.



Skumt nog har jag aldrig skjutit diopter.

Allra helst skulle jag vilja ha en gammalt "tang" diopter. De monteras på stocken, och fälls upp likt ett gångjärn. Alltså tänkta som komplement till skåran och kornet. De jag hittade när kag letade förra året, är dock dyra. Tror de gick lös på typ 1'600kr. Förmodligen kopia från amerikanska inbördeskriget. Eller original? Skulle ju förklara det pris jag kommer ihåg.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav _Axel_ 13 aug 2019, 10:31

Det är nog ingen höjdare med att montera nått direkt på stocken, då det kan skifta med olika hårt dragna stockskruvar. På gevär typ bygelrepeter som har stål-"tang" så funkar det bättre. Men det är helt rätt att hålet ska sitta så nära ögat som möjligt.

En beg diopter från bra tillverkare är inte dyrt på Egun.de.

Det är lite mysko att gevär normalt levereras med öppna riktmedel och inte en diopter ist. En diopter kan masstillverkas och fästes direkt på befintligt 11mm skena (typ Williams). Borde vara billigare än att varje tillverkare ska göra sina egna öppna riktmedel (som 99% kastar). Enda skälet jag kan se för detta är att diopter kräver lite mer ljus än öppna riktmedel. Och då många skjuter på dåligt upplysta platser inne så är detta ett begripligt val.

Hur väl man kan lyckas med diopter kan man läsa i länken ovan för dem som missade den.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Följande användare vill tacka _Axel_ för detta inlägg
Luftpangarn (13 aug 2019, 19:41)

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav börne 13 aug 2019, 10:42

..........
Senast redigerad av börne 13 aug 2019, 14:41, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav Batistuta 13 aug 2019, 11:02

Den som kan svara bäst på denna fråga är ju Blackpowder (Johan Karlsson), flerfaldig världsmästare i svartkrut, de skjuter med öppna riktmedel hela tiden.

Det man vet är ju att gevärets precision är den samma vilket riktmedel man än har på bössan, och ju rakare kulbana du har, ju lättare är det att träffa på olika håll. Sedan är det träning och åter träning som i vilken annan sport som helst.

Eftersom jag inte fått någon ordning på min kikare blir det nog öppna riktmedel i nästa FT-tävling för min del :smt022
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Öppna riktmedel jämfört kikarsikte.

Inläggav börne 13 aug 2019, 16:36

Batistuta skrev:Den som kan svara bäst på denna fråga är ju Blackpowder (Johan Karlsson), flerfaldig världsmästare i svartkrut, de skjuter med öppna riktmedel hela tiden.

Nu vet jag ju hur jävlig han är så han kan ju skjuta ner allt, men har man över 35 VM guld så är man övermänsklig :-)

Kan inte mycket om alla dom klasserna han tävlar i men dom skjuter väl på fasta avstånd?

Tänker på detta med öppna riktmedel & FT vilket garanterat blir sjukt svårt. Man vet ju själv hur jäkligt det är när man har en kass kikare som inte går att avståndsbedöma ordentligt med, tänker på min 3-12 som sitter på "innebössan", bössan är det då inget fel på.

Sköt ju som du vet med den i helgen & det är inga problem att träffa på olika avstånd, men på skjutbanan vet man avståndet vilket är en jäkla skillnad.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

  • Sponsorer