El Gamo Magnum

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

El Gamo Magnum

Inläggav Tomaz 24 jul 2008, 21:53

Jag kunde inte låta bli. Det sög för mycket i nostalgitarmen när det dök upp en El Gamo Magnum till rätt pris.
Så nu har jag en sådan bössa igen som var en av mina första luftgevär i mitten av 80-talet.

Bössan jag fick tag i nu är i oskruvat originalskick och verkar inte vara mycket använd.
Jag har inte bytt fjäder och packningar än men har smörjt upp den invändigt med maccari mollyfett och clear tar, eftersom bössan var helt torr invändigt.
Trots åldern på packningarna och fjädern så ligger utgångshastigheten på 191-193 m/s med JSB Exact 8,44gr vilket ger ganska precis 10J och är nog inte långt ifrån vad den presterade som ny.

El Gamo Magnum måste vara bland de bättre konstruktionerna som kommit ut från den fabriken. Bland annat avtryckarsystemet och pistongen är hästlängder bättre än i dagens gamobössor. Dock bytte jag en fjäder i avtryckarsystemet för att få lite lägre avtrycksvikt, och är nu ett rent och lätt tvåstegsavtryck utan släp som faktiskt inte är långt ifrån Record trycket från weihrauch..

Behaglig och lätthanterlig rekyl på denna bössa, långt ifrån den greppkännsliga och råa rekyl som jag hade på min Gamo Hunter Realtree som jag nyligen köpte som semesterbössa på Jula...

Precisionen har jag bara hunnit testa på 10m med en sorts ammunition, men tycker faktiskt den skjuter mer än godkännt, även med tanke på att det lilla kikarsiktet på 4x förstoring som jag provisoriskt slängde på, är parallaxjusterat till 35 yard, och att jag själv är i en fas med en ögonsjukdom där allt som mitt högeröga ser är suddigt, förminskat och förvridet..

Så här ser bössan ut, och en tavla med 5st 5-skotts serier skjutna med JSB Exact 4,53mm från 10m, sittande med stöd från en golvhögtalare med en kudde på... :wink:

Bild
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
Kräftstjärt (04 aug 2019, 23:25)

Inläggav Tomaz 24 jul 2008, 22:30

Mer Gamo-nostalgi...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
gubbe (05 aug 2019, 05:09)

Inläggav Kizmiaz 24 jul 2008, 22:43

Ooooh! En spygrön Spectra med svenskt stål i fjäderen. :shock:
Användarvisningsbild
Kizmiaz
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 05 maj 2008, 17:28
Ort: Dark Side of the Sun
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Inläggav öberg 24 jul 2008, 23:42

NIce Tomaz!
:smt035
Känner att det är dax för en Gamo kadett igen :wink:
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Commando2008 25 jul 2008, 00:33

Instämmer att de lite "dyrare" och äldre bössorna inte alls är så lusiga i kvalitén...

Ett Gamo 58 (heter det så?) är säkert ingen höjdare, men jag såg ett till salu för en tid sedan och ångrar att jag inte köpte det... Tänk va kul att piffa till ett sådant 8)
Bild
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Commando2008
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 12 apr 2008, 09:49
Ort: Värmland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S

Re: El Gamo Magnum

Inläggav Sunil 14 jul 2019, 20:58

Jag har ett gammalt Magnum2000 (5.5) och behöver förslag på fjädrar som passar till det.
Sunil
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 jul 2019, 20:20
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: El Gamo

Re: El Gamo Magnum

Inläggav Kräftstjärt 04 aug 2019, 23:34

Hej lyckades hitta denna tråd när jag leta efter info om denna bössa, hittade ett luftgevär av denna typ ute på ett landställe tillhörande min styvfars familj inne i ett garage. Bössan är i fint skick men skjuter inte, jag har inte tagit isär bössan än men kan konstatera att den behöver ny packning och ett eventuellt fjäderbyte då den känns alldeles för klen för att ligga på 10J. Om någon vet vart man skulle kunna köpa packningar som passar skulle det vara väldigt hjälpsamt. Tack i förhand. :smt020
Kräftstjärt
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 jul 2018, 01:45
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: El Gamo Magnum

Inläggav Kaxe 05 aug 2019, 07:09

Hej
Fick tag på ny fjäder och packningar till min på Tommys vapenverkstad, För att följa länken så måste du registera dig.

Vila idag, imöra kan det vara försent...
Användarvisningsbild
Kaxe
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 feb 2009, 20:27
Ort: Vålberg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW 30S

Följande användare vill tacka Kaxe för detta inlägg
Kräftstjärt (06 aug 2019, 04:54)

Re: El Gamo Magnum

Inläggav Silwer 07 aug 2019, 15:07

Cadet är en förkortad Expo, dvs för barn tex, har inget med tråden att göra men nämndes och jag ville klargöra att man inte som vuxen vill ha Cadet, ska man tvunget ha midellen gäller Expo som fö tillverkades i väldigt lång tid, men jag tänker oå Gamona med lådlika kolvar med urfrästa längsgående räfflor i framstocken.

Ni anar inte hur hår en sån stock var.

Vi vevade allt vi kunde en i luften så den föll i asfalten, små skador och nån flisa typ.
Vi tg livet av den till slut men på ett mer elakare sätt där den inte hade en chans.
Anledningen var att ägaren skjutit allt möjlugt i den och på nåt sätt klämt in nåt skott i den som lämnade kvar en metallrung en bit in i pipan, satt som svetsad, så den sabbade ju varje diabol som sköts genom.

En Magnum var ju Hobbex Magnumbössa så stod det .22 minsan(skaoade drommar vill jag lova) och inte så dyr, mins inte riktigt hur Hobbex presenterade .25 när de dök upp, janske hände det aldrig på den gamla goda tiden utan först vid dagens skittid ala Fånprodukter.

Skönt man levde före den tiden.

Öppväckt trpd men vi fick se sortimentet igen, finns inget som sortument ur gama Hobbex eller Hobbyförlaget, de sålde tom FwB300s och Excellent pumpgevär, men de katalogerna är före min tid och dyra begagnade.

Även en AA men utan namnet udda nog, kallades bara .22 m16, svartplaststock i just nämnt utseende och sidospännare, man tycker ju nån borde köpt en, men jag har aldrig sett en.
Senast redigerad av Silwer 07 aug 2019, 15:13, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Gamo

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer