Test börjat - lätta blyfria jfrt bly

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Test börjat - lätta blyfria jfrt bly

Inläggav Luftpangarn 12 jun 2019, 00:52

Idag har jag påbörjat test av lätta blyfria diaboler, jämfört betydligt tyngre blydiaboler. Det jag är intresserad av, är rakare kulbana, vilket en lättare kula bör ge. Då blir avståndsbedömning mindre kritisk.

Jag jämför två kaliber 5,5mm JSB Exact Jumbo 1,030g 5,52mm, vilket är den jag brukar använda, med H&N Field Target Trophy Green 0,62g, som bara finns i en nominell diameter "5,5". Viktskillnaden är avsevärd, vilket är det jag är intresserad av.

Som flera av er redan läst, har jag en teori om att diabolerna har mycket snarliknande storlek, dvs sidoarea som sidvind kan ta tag i, och alltså enligt mig, borde vara lika vindkänsliga. Eller åtminstone kan jag inte inse att en tyngre kula skulle vara mindre vindkänslig. Vilket är det man brukar få höra. Särskilt beträffande val av kaliber på vapen, som ändå levererar samma energi.

I väntan på att ett kikarsikte dyker upp om någon dag, skjuter jag 25m mot medicinburkar, med Truglo sikten. Jag kommer naturligtvis testa mycket noggrannare mot tavlor, på olika avstånd, med samma riktpunkt, så att en tavelserie visar kulbanan.

Det blåste som fan idag, och var verkligen en riktigt dålig dag att skjuta prick. Det är svårt att visa med stillbilder. Björkarnas grenar vajade ordentligt, och löven rasslade och visade undersidan. Vassen ömsom for omkring, ömsom kammades ner i en riktning. Det hade bildats litet strandskum - ser ut som schamposkum, men består av pollen!

Jag fick sikta litet högre med den lätta kulan, uppskattningsvis ca 3cm högre, än jag brukar göra med den tunga kulan. Tyvärr måste man skjuta in pipan med 15 skott, när man växlar mellan blyfritt och bly. Det har ett tidigare test visat. Precis efter byte, blir spridningen mycket stor. Så idag blev det bara blyfritt med QB78 CO2.

Vad man eventuellt kan dra för slutsats, vet jag inte. Kulbanan ser olika ut, och att bara mäta på ett avstånd, kan man väl inte bli klokare av?!? (Finns säkert något bra ballistikprogram, som ritar kulbanan.)

Däremot blev jag helt förbluffad av att kulan verkade helt otroligt okänslig för vind!!! Jag bara höll rakt på, mitt i snålblåsten. Detta resultat tror jag kommer att stå sig. Och bara det, skulle vara skäl att föredra den lätta blyfria kulan.

"Överkursspekulation" / tänkbar förklaring. Med samma utgångsenergi från vapnet, kommer en lätt kula att få högre hastighet, och den tyngre lägre hastighet. Kanske den kortare tiden som kulan utsätts för sidvind, på sin färd mot målet, har med saken att göra? Borde bli något slags vektorberäkningar, men det var för länge sedan, och jag har ändå aldrig varit någon hejare på dylikt. Kanske frågar en granne som gått teknisk fysik.

Jag skulle tycka det vore intressant, om någon av er som är litet skickligare skyttar, också testade och berättar!

Fortsättning följer. Tillsvidare bilder.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
gubbe (12 jun 2019, 05:37), huldreh (12 jun 2019, 09:18), Leopold (13 jun 2019, 20:16)

Re: Test börjat - lätta blyfria jfrt bly

Inläggav Nitro 12 jun 2019, 07:36

Jodå vi är många som gjort ammotester.
Här är en ammotest som jag gjort
viewtopic.php?f=5&t=16656
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (12 jun 2019, 15:39)

Re: Test börjat - lätta blyfria jfrt bly

Inläggav börne 12 jun 2019, 10:10

Vi har testat på MSG, lätt eller tung, är det vind så påverkas dom oavsett, dock inte säkert en tung kula går bäst i vinden. Man får hitta en kompromiss, nåt som går bra när det är vindstilla & när det blåser & det som fungerar i min pipa kanske inte fungerar i pipan i vapnet på den som sitter bredvid & skjuter!

Tiden i vinden som du nämner tror jag själv påverkar så det jämnar ut sig med lätt vs tung diabol i samma anslagsenergi.

Min pipa trivs riktigt bra med JSB Heavy .177 i 19J
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Test börjat - lätta blyfria jfrt bly

Inläggav Luftpangarn 12 jun 2019, 15:49

Nitro skrev:Jodå vi är många som gjort ammotester.
Här är en ammotest som jag gjort
http://luftvapen.info/viewtopic.php?f=5&t=16656


Tack Nitro! Det är ju ganska exakt samma resonemang! Vad som skiljer från 2012, är att vi 2019 har fått blyfri ammunition, som skiljer ännu mer i vikt.

Blyfria är som tom syns på bilden, litet kortare. Men midjorna skiljer också. Det uppstår Bernulli-efekter (har ej tid kolla stavning just nu), samma som lyfter en flygplansvinge. Effekten blir större ju högre hasttighet man har?!

Lättmetallkulorna är extremt mycket hårdare. Räfflingsspåren blir mycket grunda.

Detta är sannolikt bara första generationen. Det kommer säkert olika dimensioner / tunnare / tjockare kjolar eller liknande.

Jag kommer även göra tester med mitt AT44-10 kaliber .177 Samt på skoj, märkliga plastpilar som Hurricane säljer, i mitt Jula B3 samt lilla Slavia 618, då de är på tok för långa att få i AT44.

Nu skall jag på studentmottagning. :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Test börjat - lätta blyfria jfrt bly

Inläggav Kapten Kamin 12 jun 2019, 15:52

Att den blyfria kulan träffar lägre är ju överraskande. Det innebär ju en mer krokig kulbana och tesen faller direkt.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Test börjat - lätta blyfria jfrt bly

Inläggav börne 12 jun 2019, 16:17

Luftpangarn skrev:Vad som skiljer från 2012, är att vi 2019 har fått blyfri ammunition

Jo då... det fanns redan då.

En polare testade nån variant när vi köpte våra luftvapen sommaren 2012 men den gick riktigt kass så den blev aldrig använd!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Test börjat - lätta blyfria jfrt bly

Inläggav Tempest 12 jun 2019, 16:21

Den flackare kulbanan gör kanske att kulan inte hunnit komma upp lika långt i kulbanan på 25m, testa att skjuta på längre avstånd också.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Test börjat - lätta blyfria jfrt bly

Inläggav Kapten Kamin 12 jun 2019, 17:39

Tempest skrev:Den flackare kulbanan gör kanske att kulan inte hunnit komma upp lika långt i kulbanan på 25m, testa att skjuta på längre avstånd också.
En kula går aldrig uppåt om man inte riktar pipan uppåt. Den börjar falla direkt den lämnar loppet. Så om inte TS justerat siktet mellan ammobyte, borde kulan med flackast kulbana träffa över den andra oavsett avstånd.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Test börjat - lätta blyfria jfrt bly

Inläggav Luftpangarn 12 jun 2019, 23:19

Kapten Kamin skrev:Att den blyfria kulan träffar lägre är ju överraskande. Det innebär ju en mer krokig kulbana och tesen faller direkt.


Jag uttryckte mig ofullständigt. Med blykulan siktar jag som med pistol, dvs burkens nederkant vilar på truglokornets röda runda prick. Gjorde jag det med lättmetallkulan, så slog den i stocken burkarna vilade på.

Dvs, det är vad jag medvetet avser att göra. Men jag har kommit på att jag kommer bäst in i psykiska "zonen", den där totala närvaron, om jag "släpper kontrollen" de sista bråkdelarna av en sekund, och bara "ser fokuserat, men avslappnat" på målet. Och vad jag håller på med där omedelbart före avfyrning, har jag ingen aning om. Så fort jag försöker ta krampaktig mental kontroll över sikte och korn, ända intill slutet, blir resultaten skitkassa och slumpmässiga. Inte vet jag, kanske ni alla funkar likadant?

Men jag vet ju inte hur kulbanan ser ut. På vilket avstånd respektive kula har krönet på sin bana.

Hur som helst, siktet kom idag, så fredag hoppas jag ägna åt tavlor 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45 och ca 50m. 50m distansen är knepig att mäta in exakt, pga berget lutar mycket kraftigt där. Det innebär att den också står 1,5-2m högre än övriga mål, som står i samma höjdplan. Så även 10m, men siktet har ungefår 15 yrds närgräns, sa de. (Kom just hem från studentmottagningen och pustar ut, skall strax öppna paketet m siktet. :-P )

Det är en tacksam skyttekorridor, där avfyrningsplatsen ligger precis i verandakanten, med tak över huvudet. Men, alla måldistanserna (utom 50m), ligger i ett plan knappt en meter under verandagolvet. Hur mycket det påverkar, är jag osäker på. Jag har fått för mig, att då jag skjuter stående 10m, träffar jag ca 7-8mm högre, än jag borde gjort om tavlan stod i samma höjd som pipmynningen, dvs drygt 2m högre än idag.

Det här kommer bli intressant. Sedan är det ju i slutändan så, att om spridningen är stor, blir ju okänslighet för vind ganska ointressant. Bäst kula med avseende på spridning, måste vinna.

Kapten - jag kommer inte ändra siktesinställningar mellan kulorna. Då blir det ju omöjligt att jämföra!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Test börjat - lätta blyfria jfrt bly

Inläggav Sweron 13 jun 2019, 05:06

Luftpangarn skrev: Det är en tacksam skyttekorridor, där avfyrningsplatsen ligger precis i verandakanten, med tak över huvudet. Men, alla måldistanserna (utom 50m), ligger i ett plan knappt en meter under verandagolvet. Hur mycket det påverkar, är jag osäker på. Jag har fått för mig, att då jag skjuter stående 10m, träffar jag ca 7-8mm högre, än jag borde gjort om tavlan stod i samma höjd som pipmynningen, dvs drygt 2m högre än idag.

Eftersom vinkeln vid 10 meter avstånd och 2 meters höjdskillnad blir 11 grader (om min matematik är korrekt) så bör du inte få några egentliga ändringar i träffhöjd. På längre skjutavstånd blir vinkeln successivt mindre (vid fortsatt samma höjdskillnad), varför förändringen blir mindre och mindre. Men jag kan ha fel... :-)
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Sweron för detta inlägg
Luftpangarn (14 jun 2019, 13:30)

Re: Test börjat - lätta blyfria jfrt bly

Inläggav Luftpangarn 16 aug 2019, 00:47

Idag var det meningen att jag skulle göra ett mer seriöst test av kulbanan för en relativt tung kula, jämfört en lättare kula - vilket i dagsläget är en blyfri kula.

Tanken var att skjuta ca 10, 15, 20, 25 samt 35m för att jämföra kulbanorna för en tung respektive lätt kula. Nu blev det tyvärr inte så. Rent praktiskt var mina ögon så grusiga idag, att det bara kunde bli ett första avstånd på ca 12m. Om jag är förkyld, eller det är allergiskt, vet jag inte. men andra distansen blev ett skämt. Jag bara gissade var ens tavlan fanns...

Sedan första testen, fick jag för mig vid nästa, att man visst kan byta ammotyp direkt efter varandra. Men jag började ikväll återigen undra. Så det här är inte det definitiva testet.

Det här är ju inte riktigt vetenskapligt. Det finns en massa variabler som är "nästan" konstanta. Samma skytt, förhoppningsvis ungefär lika vinglig, samma sittande ställning, faktiskt nästan vindfritt, ca12m öppna Truglosikten.

Givetvis höll jag likadant. Dock var det litet påtvingat, för normalt skulla jag hållit rakt på, inte struket korn, på detta korta avstånd. Men planen var ju att skjuta flera avstånd med samma sätt att sikta.

Som utfallet såg ut nu, var det dock inte meningsfullt att fortsätta. Spridningen blev ju fullständigt oacceptabel med blyfria kulan. Och det är ju träffbilden / grupperingen som är det intressanta. (För eventuella nybörjare, spelar exakt placering i detta fall ingen roll alls. Att 3 skott råkar sitta mitt i prick med blyfria lättviktskulan, är jättedåligt, jämfört "tunga" blykulans grupp. Håller man / siktar / justerar siktet, ger blykulan bättre resultat.)l

Ströskottet med blykulan är helt och hållet mitt fel. Det beror varken på geväret, ammunitionen eller något annat. Tvärtom, en skickligare skytt, hade förmodligen i stort sett gjort ett ett enda hål med blykulan.

Sedan jag köpte de blyfria, har ytterligare alternativ kommit. Jag tänker köpa och testa dem också. Samt göra om detta test noggrannare, där jag bla skjuter pipan med åtminstone 20 skott blyfritt i följd. Så pipan får konsistent beläggning.

Men jag har ju ytterst låga förväntningar. En elitskytt, en djäkligt skicklig skytt, osså jag, med varsin bösstyp, konstaterar att detta är skit. Varför lanserar man smörjan?!?

(8skott sittande 12m)

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Ammunition

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer