Fx impact x .22 kulhastighet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav Flaxiiie 10 maj 2019, 15:10

Tjena! Jag har ett problem (om de nu e ett problem).
Tänkte prova lite tyngre kulor och med jsb monster 25gr så kommer jag inte högre än 250 mps.
Är detta normalt eller är det något fel? Alternativt om man behöver byta någon del?
Flaxiiie
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 apr 2018, 21:02
Ort: östra göinge
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: fx impact

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav jonah 10 maj 2019, 15:36

Hej
Vad har du för siffror med vanliga jsb .25?
Regulatortryck?
Bumpern?
Justerat hammarfjädern något?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
jonah
 

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav Flaxiiie 10 maj 2019, 15:42

Vanliga .22 16grains jsb får jag ju iväg med bra hastighet.
Men 25grains kräver ju lite mer..
Regulatorn och hammarfjädern har jag testat i alla möjliga lägenfrån ca 110 bar upp till ca 145 bar.. bumpern e längst ut och bör därmed inte påverka något i nuläget
Flaxiiie
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 apr 2018, 21:02
Ort: östra göinge
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: fx impact

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav XXL 10 maj 2019, 16:02

Med Monster har jag noterat 254 m/s med hammarfjädern på Max och regulator knappt 140 bar, så 250 m/s låter tämligen normalt.
Träffbilden med Monster blev helt värdelös, ca 15 cm på 25 m.

Tunga kulor är oftast inte det bästa. Jag tycker mig ha funnit JSB 15,79 gr går bäst.
Kanske att det inte är helt avgjort på 100 m mellan 15,89 gr och 18,13 gr men föredrar den rakare kulbanan med 15,89 gr, ligger på drygt 290 m/s utgångshastighet med dem.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav jonah 10 maj 2019, 16:48

Ok
Man ska ju med x modellen kunna kriga upp regulatorn lite extra om man följer upp med hammarn så den orkar att öppna.
Men 145 bar på en .22 borde räcka gott o väl.
Drar du insexan till hammarn när hjulet står på max?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
jonah
 

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav XXL 10 maj 2019, 18:46

Jag har den tidigare versionen av Impact.
När hammarfjäderförspänningen är ställd på Max så har jag inget glapp mot hammarfjädern.

Problemet med att få ut högre effekt är att kal .22 i sig är en begränsning för luftflödet. Även om den nya Impact X har en regulator som kan ställas till ett högre tryck än på tidigare version är det inte säkert att det går att utnyttja. Det enda som händer är att luftförbrukningen ökar.

Högsta effekten har jag noterat med HN Baracuda, den gav 53 J och den träffar också hyfsat men som sagt, bäst går JSB Exact 15,89 gr.

Visst, det kan vara kul att experimentera lite med vilken maximala effekt som är möjlig men några Joule hit eller dit är ganska meningslöst att bekymra sig om.

Det som räknas i längden är att träffa rätt och maximalt möjliga effekt ger inte bästa träffsäkerhet. Jag ägnar mig därför åt att hitta den kula och hastighet där bössan skjuter bäst och inte slösar med luft.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Följande användare vill tacka XXL för detta inlägg
Nitro (10 maj 2019, 19:46)

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav Flaxiiie 10 maj 2019, 20:10

yess experimentera e kul.. men då vet jag iallafall att det inte är min bössa som e fel :) tackar för hjälpen :D
Flaxiiie
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 apr 2018, 21:02
Ort: östra göinge
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: fx impact

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav jonah 10 maj 2019, 20:47

Får du bra grupper med monster i 250ms med x pipan?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
jonah
 

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav Flaxiiie 11 maj 2019, 16:17

Inte testat än.. detta va mest ett test för att få mer anslagskraft. Men eftersom dom ändå stannade på 250mps så kör jag nog inte vidare med jsb monster
Flaxiiie
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 apr 2018, 21:02
Ort: östra göinge
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: fx impact

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav jonah 11 maj 2019, 18:21

Såg något klipp på tuben en som skjöt monster i en stx pipa (270ms)i slowmo dom gick inte bra, tumla runt rätt mycket.
Så du kanske låg rätt bra ändå med dom.


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
jonah
 

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav Jehem 13 jun 2019, 15:07

De går oftast inte bra i vanliga stx pipan men i deras B liner går de bra och bra utan vind med slug linern. Hos mig skjuter den bra från crownen i 260 ms med min slug liner.
Jehem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 jan 2015, 08:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav Lynxs 14 jun 2019, 10:19

Det som begränsar .22 är väl luftflödet genom transferporten i pipan, skall du få ut mer effekt måste det tas upp. Diskuterades i en annan Impact tråd.
Användarvisningsbild
Lynxs
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 sep 2017, 15:13
Ort: Utanför Göteborg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav skånepåg 14 jun 2019, 17:05

nu v et jag inte om den vanliga fx smoothtwist pipan har samma egenskaper som deras x pipa standard? men läste på ett forum en som sköt hyffsade grupper med en fx royale med monster "redsigned".... inte lika bra som de vanliga jsb så klart, men inte så illa ändå..
om jag minns rätt så sköt han mosterna i 233m/s på 50 yards, typ 1 inch var det ca... de var nog 10 eller 12 skott i varje grupp...

De var inga 15 cm på 25 meter som andra här fått, men kanske deras vanliga fx smoothtwist i royale är bättre än x pipan??
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav jonah 14 jun 2019, 20:00

Jehem skrev:De går oftast inte bra i vanliga stx pipan men i deras B liner går de bra och bra utan vind med slug linern. Hos mig skjuter den bra från crownen i 260 ms med min slug liner.
Köpte du den ny med slug pipan?
Såg inget sånt kit när jag köpte min

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
jonah
 

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav Jehem 15 jun 2019, 14:36

jonah skrev: Köpte du den ny med slug pipan?
Såg inget sånt kit när jag köpte min

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


tog licens på en extra 22 cal slug liner och en 30 cal. De har kommit med flera nya Liners och flera blir det, en slug i 30 cal bör komma när som om den inte redan är ute.

här kan du se alla liners som är ute

För att följa länken så måste du registera dig.

Jehem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 jan 2015, 08:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav jonah 15 jun 2019, 16:07

Verkar som jag har en 600 A stx liner i min .25
Kanske e standard.
Skulle va kul med en 22 slug liner
Har du testat dragit en slug igenom den
Typ bättre slug, Nielsen eller rat sniper?
Jag trodde man va låst på slug i den linern kul att vanliga pellets verkar funka med


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
jonah
 

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav Jehem 15 jun 2019, 17:50

Precis fått hem bössan för drygt 2 veckor sedan, väntar på att nielsen och rat sniper ska få nya maskiner. Alla påtryckningar gav desutom tobbe ett incitament att försöka få hem ett parti men det blir först när maskinerna kommer vilket bör bli nu i sommar. HN sport ska ju komma med en slug också i sommar är det sagt men vem vet.

ja tyngre och andra pellets verkar funka bättre en i vanliga A stx åtminstonde hos mig men även hos sydafrikanerna Airgun hunters.
Jehem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 jan 2015, 08:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav jonah 15 jun 2019, 23:57

Hoppas det kommer någon som går bra i standard pipa.
I min stx tror jag inte att slugsen trivs i men i min kral .22 är jag sugen på att testa.

Ja jag hoppas Tobbe får in ett parti snart.
Tyckte jag såg att h&n ska göra slugs åt fx men är inte Nielsen deras grej?






Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
jonah
 

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav Jehem 16 jun 2019, 09:34

nej i stx går de ej bra, å andra sidan kan du ju bara lämna in linern och få en slug liner om du skulle vara intresserad av det i framtiden. Är tveksam om du får så bra träffbild med kralen över 25 meter men kan ha fel och det är alltid värt att testa.
Jehem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 jan 2015, 08:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav jonah 16 jun 2019, 10:04

Jehem skrev:nej i stx går de ej bra, å andra sidan kan du ju bara lämna in linern och få en slug liner om du skulle vara intresserad av det i framtiden. Är tveksam om du får så bra träffbild med kralen över 25 meter men kan ha fel och det är alltid värt att testa.
Ja visst borde man kunna göra så ,skicka in min liner mot en ny, satt faktist och klurade på det igår.
Eller köpa en till impact haha

Kralens pipa verkar vara näst intill ostrypt med snabb twist så här fått för mig att det kan funka.

Spännande med ny ammo, det känns lite som att det kommer vara stardard valet för ammo om ett par år.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
jonah
 

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav Incite 16 jun 2019, 17:52

jonah skrev:Ja visst borde man kunna göra så ,skicka in min liner mot en ny, satt faktist och klurade på det igår.

Detta går alldeles utmärkt. Har fått det ok'at av Tobbe för en tid sedan.


jonah skrev:Spännande med ny ammo, det känns lite som att det kommer vara stardard valet för ammo om ett par år.


Spännande, ja.

Däremot så försvinner ju den uppenbara fördelen med luftvapen när man går över till slug.
Att energin avtar så hastigt med en diaboloformad projektil är något som tilltalar och gör den attraktiv till speciella ändamål (t.ex begränsad skyddsjakt) just pga detta.
Slug är ett alternativ för tillståndspliktiga luftvapen och då funkar .22 (Kort, Long, LR) ur ekonomisk och praktisk synpunkt bättre. Om man är ute efter bättre BC känns krut som ett bättre alternativ i förhållande till kostnad osv.

Jag tror därav att diabolen kommer att stå stark även om några år.
Men jag tror också att när väl priset sjunker på slug så lär populariteten öka, men då framförallt i länder utan effektbegränsning på LV.

Däremot ska man aldrig se negativt på att nya alternativ och produkter kommer ut på marknaden. Större valfrihet kan väl bara innebära något positivt.
Om inte ur praktisk synpunkt så kan man ju välja luft av andra skäl. Intresse och entusiasm kan vara några.

Själv tycker jag det är intressant att se hur långt det går att ta konceptet med luftvapen. Rummet mellan luft och krut är i det närmsta obefintligt numera. De överlappar varandra i allt större utsträckning med slug, grövre kaliber, halvautomater och höga effekter.


Och som alltid så beror det ju på vad man ska använda bössan till. I flera avseenden är en slug överlägsen en diabol. Men på traditionella LV-avstånd känns det lite överkurs kan jag tycka.

Man vet förhoppningsvis bäst själv vad man behöver och vill ha och då köper man det. Spännande verkar det som sagt vara i alla fall, det skriver jag under på!
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav Jehem 17 jun 2019, 10:40

precis, det är bara att lämna in din gamla pipa så bryter de den. kostar dryga tusen lappen 995 tror jag att jag betalade för min liner.

precis det är verkligen häftigt att gapet minskar och att man på flera sätt kan få ett och samma vapen som man kan skjuta 100 meter+ med våldsam kraft som skapar stora sårkanaler i det villt man skjuter och med krutvapen bc, För att några minuter senare gå in i en lada och skjuta diaboler som inte ens slår igenom ett plåttak på några meter.
Jehem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 jan 2015, 08:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav jonah 17 jun 2019, 11:29

Jehem skrev:precis, det är bara att lämna in din gamla pipa så bryter de den. kostar dryga tusen lappen 995 tror jag att jag betalade för min liner.

precis det är verkligen häftigt att gapet minskar och att man på flera sätt kan få ett och samma vapen som man kan skjuta 100 meter+ med våldsam kraft som skapar stora sårkanaler i det villt man skjuter och med krutvapen bc, För att några minuter senare gå in i en lada och skjuta diaboler som inte ens slår igenom ett plåttak på några meter.
Jädrans så smidigt!
Få se vad Tobbe skaffar fram för rolig ammo så blir det nog så sen.
Jag var rädd för att få taskiga grupper med slug linern när man kör diaboler men så verkar det inte vara.
Har rätt bra grupper med A linern nu typ i 300skott sen vill pipan ha en dragning
Har du 600 eller 700 pipan?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
jonah
 

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav Jehem 17 jun 2019, 22:05

jodå, tjatat som attan på honom, pratat i timmar om de här slugen så precis i samma veva bestämde han sig för att ta hem, då har han ju åtminstone en kund. Men de nya maskinerna måste komma först.

beror ju på avstånd och vilken typ av diaboler samt vind eller ej. slug linern verkar vara polerad på ett annat sätt och trycker inte ihop diabolerna alls på samma sätt.

600 man vinner väl några meter per sekund med 700 men tänker nog köra relativt lätta slugs 23-25 grain är nog idealt men nya impacten skjuter de 30+ grain.

på din impact kan du kanske i framtiden uppgradera saker så att den får samma kraft som mark 2 om du vill.
Jehem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 jan 2015, 08:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Fx impact x .22 kulhastighet

Inläggav jonah 18 jun 2019, 08:24

Jehem skrev:jodå, tjatat som attan på honom, pratat i timmar om de här slugen så precis i samma veva bestämde han sig för att ta hem, då har han ju åtminstone en kund. Men de nya maskinerna måste komma först.

beror ju på avstånd och vilken typ av diaboler samt vind eller ej. slug linern verkar vara polerad på ett annat sätt och trycker inte ihop diabolerna alls på samma sätt.

600 man vinner väl några meter per sekund med 700 men tänker nog köra relativt lätta slugs 23-25 grain är nog idealt men nya impacten skjuter de 30+ grain.

på din impact kan du kanske i framtiden uppgradera saker så att den får samma kraft som mark 2 om du vill.
Bra på han bara, :) vi är fler som kommer att handla av honom!
För mig att Nielsen redan är igång med sina nya maskiner sen i början på året.

Tänkte du på tuben i bak på impacten?
Måste byta mina mätare först dom visar riktigt off.
Visst har du nya mätare på mk2, går dom att lita på?


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
jonah
 

Nästa

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer