Ljudnivå hw30s?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ljudnivå hw30s?

Inläggav Kincop 22 feb 2019, 22:24

Nånstans innan jag köpte bössan läste jag att den skulle ha ovanligt lågt skottljud.
Nu har jag iofs bara skjutit inne i lägenheten men upplever den som väldigt kraftigt ljud.

Vad anser Ni som provat denna, låter den mer/mindre än andra fjädergevär?
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Leopold 22 feb 2019, 23:34

Min HW30s med den korta karbin-pipan och har ett pisksnärtsliknande ljud, iofs utrustad med Vorteks PG2-kit. Ligger på 10 J.

Utomhus är det inga bekymmer men visst låter det litet inomhus i källaren, inget man kan pyssla med när resten av familjen sover.

Tycker de flesta fjädergevär låter liknande, min gamla SAG AR1000 litet mer uttalat snärtigt i 16 J för att inte tala om i 20-25 J, min fwb300sU litet beskedligare trots att även den är i 10J och där är det mest mekaniken som väsnas.

Jag kör alltid med hörselskydd inomhus och ibland även utomhus med mina bössor.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Kincop (23 feb 2019, 00:14)

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Chris 23 feb 2019, 00:44

Leopold skrev:Jag kör alltid med hörselskydd inomhus och ibland även utomhus med mina bössor.


vad mesig du är :-)
jag har jobbat hård för att få en riktig fin Tinitus i många år.... som ung gitarrist utan hörselskydd när det begav sig för ganska många år och sen som musiknörd på många festivaler som tx Roskilde och Loreleifestivaler samt Rockpalastkonserter. synd att man förstörde hörseln men jag ångrar inget :D
luftbössorna jag har hör jag faktiskt ingenting av .
Senast redigerad av Chris 23 feb 2019, 00:46, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav börne 23 feb 2019, 09:00

Har också tinnitus, dock relativt lite, märker mest av det när jag är i en tyst miljö då det tjuter. Nu sitter jag vid datorn & hör kylfläkten snurra men samtidigt ett piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip som inte ska vara där.

Jag tycker inte att det är mesigt att skydda hörseln! Mycket konserter & hög musik tillsammans med industriarbete i många år har gett mig detta pip, idag går jag konstant med hörselskydd på jobbet, annat när man var ung & odödlig! Allt började dock med en hagelbrakare som drogs av för nära mitt vänster öra 1996 då hörseln skadades vilket syns på företagshälsans kontroller, nu piper det i båda öronen efter alla år!

Jag har inga problem med en fjäderbössa i skjuthallen. Inomhus kan det låta lite för mycket ibland. Att sitta utomhus i det fria på en FT bana tycker jag inte att det stör på samma sätt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Kincop (23 feb 2019, 12:17)

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Chris 23 feb 2019, 09:20

börne skrev:...Jag tycker inte att det är mesigt att skydda hörseln!...


det tycker inte jag heller....det var snarare ett skämt :wink:
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
Kincop (23 feb 2019, 12:17)

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Avalonblower 23 feb 2019, 20:13

Fjädervapen låter en hel del och vissa mer än andra.

Vill man undvika det så satsar man på en dämpad PCP istället.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Leopold 23 feb 2019, 22:09

På en fjäderbössa är det inte bara själva avfyrningsljudet från pipan som låter, skulle säga att det främst är mekaniken som låter och ligger nära örat och det blir en del impulsljud som fortplantas in i skallen via kraniet så inte säkert att trad hörselskydd hjälper så mycket där.

Men som sagt jag använder gärna hörselskydd, i vissa sammanhang (VM) så *får* man inte ens använda hörselskydd vilket är helt obegripligt men sant. Argumentet skulle vara att skytten då inte kan höra ev eldupphör-kommandon men detta är ju som alla vet total BS inte minst om man kör med aktiva kåpor typ Peltor Sportac (vilket förstärker hörseln ett antal ggr, enbart impulsljud klipps).

Det verkar vara en cementerad uppfattning bland många FT-skyttar inkl högsta ledningen att skottljudet inte är ett problem alls och att du blir föremål till åtlöje om du påstår att du har problem med detta.

Ett motargument från min sida som inte fallit i god jord är att man i så fall borde förbjuda döva skyttar från att deltaga... vilket inte är fallet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Kincop (24 feb 2019, 10:37)

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Kapten Kamin 23 feb 2019, 22:15

Leopold skrev:Det verkar vara en cementerad uppfattning bland många FT-skyttar inkl högsta ledningen att skottljudet inte är ett problem alls och att du blir föremål till åtlöje om du påstår att du har problem med detta.

Vi kanske kan tillägga att det är ledningen på internationell nivå som anser detta...
Jag stöttar hörselskydd helhjärtat.. :thumbupp:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Leopold (23 feb 2019, 22:35)

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Leopold 23 feb 2019, 22:36

Ja det var den högsta ledningen jag menade, sorry om jag var otydlig. Vi är väldigt samstämmiga inom Sveriges kontingent vad gäller detta.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Archon 24 feb 2019, 09:12

Klart att det låter lite mer när man skjuter inomhus. Men alla mina fjädergevär är väldigt tysta. Visst, en del fjäderbössor låter lite mer än andra, men det är inget som stör och jag anser mig inte behöva några hörselskydd ens inomhus. Dock, första gången jag sköt med min Diana blev jag lite brun i brallan för det smällde ganska bra. Det visade sig att den förre ägaren hade hällt i en massa olja i vapnet vilket gjorde att den dieslade kraftigt. Effekten gick tack och lov ur efter ett tag.

Multipumpvapen och kolsyrevapen tycker jag låter betydligt mer, i jämförelse. Men inte heller dessa vapen motiverar till användande av hörselskydd för min del. Faktiskt väldigt kul att skjuta ett helt magasin i rask följd med ett kolsyrevapen och höra smällarna. Det ger en härlig krutvapenkänsla.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Kincop 24 feb 2019, 10:48

Tack för all feedback.

Jag var tyvärr lite otydlig i mitt första inlägg, även om jag supportar användning av hörselskydd (är själv döv på vänster öra).

Med högt ljud menade jag att min rädsla är att grannarna störs när jag skjuter inomhus. Min lägenhet ligger i ett hus från 50-talet och lyhördheten är.... stor.
Dagtid och fram till sen eftermiddag så tycker jag det inte bör vara problematiskt men skjutning under senare kvällar känns tveksamt.
Tyvärr är det just sena kvällar det blir tid över för lite spontanskott. Det är bättre för färdigheten att skjuta ofta och lite än mycket och sällan..
Hmmm..storstadsproblem antar jag. :|

Undrar varför det är förbjudet med ljuddämpare till luftgevär. Samma anledning som för krutvapen verkar ologisk..?
Senast redigerad av Kincop 24 feb 2019, 10:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Avalonblower 24 feb 2019, 11:00

Förbudet mot dämpare kommer från 1938 års vapenlag och motiverades av B-filmer från USA där lönnmördare använde dessa samt en befarad risk för diskret tjuvjakt.

Nuförtiden så är det allt mer uppenbart för alla hur otidsenlig dagens lagstiftning är och de flesta förväntar sig att förbudet mot dämpare kommer att försvinna inom kort.

Vi lever nu på 2000-talet och alla hjälpmedel för att minska miljöbelastningen uppmuntras och ska också uppmuntras av samhället.

Vill man lösa problemen lagligt och direkt, i väntan på lagändringen, så finns det gott om vapen som har shrouds, vilka ger samma effekt.

Alternativt så gör man som flertalet och använder en dämpare illegalt, som civil olydnad.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Följande användare vill tacka Avalonblower för detta inlägg
Kincop (24 feb 2019, 13:29)

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Kincop 24 feb 2019, 11:37

Avalonblower skrev:....
Vill man lösa problemen lagligt och direkt, i väntan på lagändringen, så finns det gott om vapen som har shrouds, vilka ger samma effekt.

Finns det "eftermarknadsshrouds" till fjäderbössor?

Avalonblower skrev:...Alternativt så gör man som flertalet och använder en dämpare illegalt, som civil olydnad.


Jag tar inga risker..håller på med jägarexamen.
:oops:
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Kincop 24 feb 2019, 12:32

För att följa länken så måste du registera dig.



Denna text var intressant och nyttig att läsa.
Drygt nio år gammal dock.

Har nåt ändrats sen dess?
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Archon 24 feb 2019, 12:45

Kincop skrev:Tack för all feedback.

Jag var tyvärr lite otydlig i mitt första inlägg, även om jag supportar användning av hörselskydd (är själv döv på vänster öra).

Med högt ljud menade jag att min rädsla är att grannarna störs när jag skjuter inomhus. Min lägenhet ligger i ett hus från 50-talet och lyhördheten är.... stor.
Dagtid och fram till sen eftermiddag så tycker jag det inte bör vara problematiskt men skjutning under senare kvällar känns tveksamt.
Tyvärr är det just sena kvällar det blir tid över för lite spontanskott. Det är bättre för färdigheten att skjuta ofta och lite än mycket och sällan..
Hmmm..storstadsproblem antar jag. :|

Undrar varför det är förbjudet med ljuddämpare till luftgevär. Samma anledning som för krutvapen verkar ologisk..?


OK, då förstår jag. En av mina vänner bor också så. Ett riktigt skithus, man hör verkligen precis allt vad grannarna företar sig. Jag skulle aldrig palla att bo så. I ditt fall hade jag försökt satsa på ett mjukt målmaterial med gamla textilier och dylikt som bromsar upp projektilerna och absorberar ljudet vid träff. När det gäller fjädergevär så är det oftast så att träffljudet när diabolen smäller i ett traditionellt kulfång av metall är högre än själva skottljudet vid avfyrning. Själv bor jag i en hyfsat ljudisolerad hyreslägenhet med tjocka betongväggar som på en Nazi bunker från andra världskriget.
Senast redigerad av Archon 24 feb 2019, 12:46, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
Kincop (24 feb 2019, 13:17)

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Avalonblower 24 feb 2019, 12:49

Kincop skrev:http://mobil.airpang.bloggplatsen.se/2010/01/10/2387927-silence-please/

Denna text var intressant och nyttig att läsa.
Drygt nio år gammal dock.

Har nåt ändrats sen dess?


Min känsla är att läget är mera avspänt numera, fler tillverkare använder shrouds som är uppenbara ljuddämpare och detta med myndigheternas goda minne utan att någon agerar mot dem.

De första shrouderna som kom var ju tunna som sugrör och inte speciellt effektiva, sedan blev de grövre och numera så kör en del all in med bafflar och allt...
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Följande användare vill tacka Avalonblower för detta inlägg
Kincop (24 feb 2019, 13:17)

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Kincop 24 feb 2019, 13:28

Archon skrev:....
OK, då förstår jag. En av mina vänner bor också så. Ett riktigt skithus, man hör verkligen precis allt vad grannarna företar sig. Jag skulle aldrig palla att bo så. I ditt fall hade jag försökt satsa på ett mjukt målmaterial med gamla textilier och dylikt som bromsar upp projektilerna och absorberar ljudet vid träff. När det gäller fjädergevär så är det oftast så att träffljudet när diabolen smäller i ett traditionellt kulfång av metall är högre än själva skottljudet vid avfyrning . Själv bor jag i en hyfsat ljudisolerad hyreslägenhet med tjocka betongväggar som på en Nazi bunker från andra världskriget.


Jag har redan lyckats dämpa anslagsljudet m.h.a lera i kulfångsväggen.
Det är ljudet från själva bössan jag vill dämpa.
Det finns tre eventuella ljudkällor som jag uppfattat:
•Mekaniskt från fjäder etc..
•"Korkeffekt" när kulan lämnar pipan..
•Ljudbang om hastigheten överträffar 340m/s.

Stor risk att jag missuppfattat detta dock :)
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Kincop 24 feb 2019, 14:59

Apropå ljuddämpare för licensfritt vapen:
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Jürgen 24 feb 2019, 15:32

Ja det är inte olagligt med en dämpare till ett licensfritt luftgevär. Hade det varit olagligt, så skulle det inte få säljas, vilket det nu gör.

Delar till ett licensfritt luftgevär är licensfria.
Användarvisningsbild
Jürgen
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 16 dec 2013, 15:00
Ort: Umeå
Tack utdelade: 101 gång
Tackad: 32 gånger i 31 inlägg
Luftvapen favorit: Gasfjäder

Följande användare vill tacka Jürgen för detta inlägg
Kincop (24 feb 2019, 16:29)

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav dagevert 24 feb 2019, 15:37

Det interessante er at fjærgeværer kan ha forskjellig munningssmell ved forskjellige oppsett (fjær, stempelvekt etc) selv om man har lignende effektuttak.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Följande användare vill tacka dagevert för detta inlägg
Kincop (24 feb 2019, 16:30)

Re: Ljudnivå hw30s?

Inläggav Kincop 24 feb 2019, 18:30

Jürgen skrev:Ja det är inte olagligt med en dämpare till ett licensfritt luftgevär. Hade det varit olagligt, så skulle det inte få säljas, vilket det nu gör.

Delar till ett licensfritt luftgevär är licensfria.


Du menar integrerade ljuddämpare som ej går att montera isär?

Eller stödjer du dig på att lösa pipor till licensfria vapen ej kräver licens därav samma tolkning för ljuddämpare till licensfria vapen?
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU


Återgå till Weihrauch

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer