BSA Lightning XL

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

BSA Lightning XL

Inläggav ITPiraten 14 maj 2009, 21:55

Funderar på att köpa en sådan, Lightning XL från BSA. Jag ska eventuellt fara o hämta den några mil härifrån om jag nu bestämmer mig för att köpa den.

Någon som har något "last minute" tips om BSA Lightning XL gevären? Kanske en avrådan eller något sådant?

Annars kan ni räkna med en fullständig review inom kort.
ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: BSA Lightning XL

Inläggav ogster 14 maj 2009, 22:11

Mycket trevlig bössa med bra effekt potential om man vet vad man håller på med! Ångrar att jag sålde min!
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: BSA Lightning XL

Inläggav ITPiraten 14 maj 2009, 22:30

Ja, då är det väl bara att gå o lägga sig så man orkar upp imorgon för att hämta bössan... =)

Hoppas att jag inte får ett måndagsexemplar nu, det skulle krossa mitt hjärta, då jag alltid gillat BSA mest av allt. Då blir det nog som jag sa tidigare, en flaska sprit och parken... Ha ha ha.

Jo, för er som funderar på att köpa ett Lightning XL så kan jag säga att Jaktia/Gyttorp har dom för 3695 kr istället för Hurricanes 4495, eller vad det är han tar för dom. Ganska så mycket billigare. Om jag nu får göra reklam för någon annan återförsäljare här... =)
ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: BSA Lightning XL

Inläggav G0LI4T 14 maj 2009, 22:34

Om du skulle bli missnöjd med BSAn, så ta klivet över sundet och köp en HW97.. ;)

Har nog inte läst ett enda negativt omdömme om den bössan världen över.
Eller så skaffar du dig en HW80.
Där finns det mycket dolda resurser tills den dagen du vill ha bössan licenspliktig.


// Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: BSA Lightning XL

Inläggav ITPiraten 14 maj 2009, 22:42

Det ska jag definitivt göra Golle. Om BSA lightning XL är ett skrotgevär så blir det en HW nästa gång.
Samtidigt som jag fäller en tår för att Gamo dödat ännu ett märke som varit (en del av) mina barndoms våta drömmar. Dom kan vara så elaka ibland... :roll:

Ens världsuppfattning har verkligen satts på prov dom senaste veckorna. Helt plötsligt har man insett att det inte finns så mycket att välja på längre. Innan man visste vad allt var så var ju världen ett nöjesfält av alternativ.

Allt pekar på att HW ligger på topp och allt annat kommer i efterhand (på springers alltså). Jag kommer helt enkelt att kräva pengarna tillbaka och vänta ett tag för att köpa en HW97k när jag får råd, om nu inte BSA lever upp till sitt forna rykte. Jag har mina tvivel dock.... tyvärr...
ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: BSA Lightning XL

Inläggav marhol 14 maj 2009, 22:47

Vi får hoppas att du blir nöjd med ditt BSA! Och glöm inte att posta några bilder tillsammans med några rader om bössan!
:wink:
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: BSA Lightning XL

Inläggav zerozaar 14 maj 2009, 22:52

Hoppas du får en kanonbössa!
ee
zerozaar
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 26 apr 2008, 22:59
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: BSA Lightning XL

Inläggav ITPiraten 14 maj 2009, 22:52

Det hoppas jag också... =)

Angående lite bilder och text, det kommer jag absolut att fixa. Det kommer att bli en massa text och bilder. Kanske en och annan film också. Ha ha ha. Jag är rätt noga när jag skriver om ett vapen.

Tyvärr var ju mitt Hatsan 100x snyggare än det fungerade, jag blev lite bländad av det yttre så att säga. Det är nog lätt hänt när man haft 3 st Gamo CFX som tog livet av sig med jämna mellanrum.

Jag lovar att jag ska vara lite mer petig när det gäller BSA Lightning FX:en... =)
ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: BSA Lightning XL

Inläggav ITPiraten 15 maj 2009, 09:06

En liten last minute update, så här när jag sitter o väntar på att mitt gevär ska komma hit. Om någon timme har jag den i handen.

Tydligen så görs alla Lightning modeller av BSA fortfarande i England av BSA. Gamo ska ta över produktionen, men än så länge är alla dessa modeller gjorda av den riktiga BSA fabriken. Detta är goda nyheter för någon som har haft dåliga erfarenheter av Gamo den senaste tiden, exempelvis jag... =)

Så, om ni funderat på Lightning (i någon variant) från BSA, passa på att köpa en innan dom blir tainted. :lol:
ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: BSA Lightning XL

Inläggav ZanderMan 15 maj 2009, 09:35

Vilken butik har du hittat den bössan på? Letar men kan inte hitta eller har du t.o.m. en länk till hands? Z
Skruva isär saker är kul!
Användarvisningsbild
ZanderMan
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 12 sep 2008, 12:07
Ort: Avdala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Tx200HC

Re: BSA Lightning XL

Inläggav Daniel 15 maj 2009, 09:40

BSA Lightning XL finns hos både Hurricane och Hammer Arms! :-)
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: BSA Lightning XL

Inläggav ZanderMan 15 maj 2009, 09:48

Jo det vet jag! Men jag skulle gärna hitta en butik i närheten av mig så jag kan få "hålla" i den! Jag har svårt för att gå på andras iaktagelser innan jag köper något! Jag har nämligen oturen att bo mitt i mellan dessa 2 utomordentliga butiker i en avkrok där det inte finns annat än gamo i butikerna! Z
Skruva isär saker är kul!
Användarvisningsbild
ZanderMan
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 12 sep 2008, 12:07
Ort: Avdala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Tx200HC

Re: BSA Lightning XL

Inläggav ITPiraten 15 maj 2009, 10:05

Jag har beställt vapnet via Team Sportia Jokkmokk, och dom i sin tur från en annan Team Sportia butik. Antagligen kommer geväret från Gyttorp, On Sight eller Jaktia. Eftersom Team Sportia butikerna runt om i landet inte behöver ha samma utbud av varor så kan det hända att just butiken som är närmast dig inte har inne BSA luftgevär.

Gå till För att följa länken så måste du registera dig.

och klicka på butiker, kolla vilken butik som är närmast dig och ring till dom. Det är den enklaste vägen.

Med tanke på att Team Sportia tar 3695 för Lightning XL och Hurricane tar 4495 samt 4250 hos Hammer för samma, så valde jag att köpa den lokalt istället. Dessutom slipper jag ju frakt när jag tog den via Team Sportia. En STOR förtjänst på samma vapen alltså.

En annan fördel är att jag är på rätt avstånd för att fara dit o klappa till dom i huvet om det blir något fel på vapnet... =)

Om, likt Team Sportia Jokkmokk, dom inte lagerför BSA vapen så kan dom säkert skicka mellan någon butik så du får prova att hålla i en innan du köper en. Dom är säkert inte omöjliga på den fronten ska du se. Man kan ju inte få mer än ett nej. =)
ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: BSA Lightning XL

Inläggav ITPiraten 16 maj 2009, 17:11

Recensionen finns på viewtopic.php?f=39&t=3508&p=28998#p28998 numera... =)
ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: BSA Lightning XL

Inläggav ZanderMan 18 maj 2009, 14:48

Hej hopp!
Jag gjorde som du skrev och tog kontakt med min lokale Team Sportia handlare! Vilket jävla arsel!
KLÄDER ville han sälja! Inte något BSA inte!

OM det finns någon som ska på team sportia och kolla lite får ni gärna skriva en notis här om ni ser ett BSA på hyllan! Z
Skruva isär saker är kul!
Användarvisningsbild
ZanderMan
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 12 sep 2008, 12:07
Ort: Avdala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Tx200HC

Re: BSA Lightning XL

Inläggav ITPiraten 24 maj 2009, 12:39

Team Sportia Gällivare tar hem BSA regelbundet. Kontakta dom på telefon 0970-669 66 så fixar dom nog ett till dig. Problemet som jag såg det var ju att du ville klämma och känna lite innan du köpte geväret.

Du har ju dock 14 dagars öppet köp så du hinner nog klämma lite innan du måste välja om du ska ångra dig eller behålla geväret.

Tyvärr har jag inga mer tips att ge.

(Jag har varit utan Internet i en vecka, så jag var lite långsam på att svara här, sorry)
ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: BSA Lightning XL

Inläggav ZanderMan 25 maj 2009, 11:49

Tack för svaret!
Det var ju en lösning som man skulle kunna prova! Z
Skruva isär saker är kul!
Användarvisningsbild
ZanderMan
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 12 sep 2008, 12:07
Ort: Avdala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Tx200HC

Re: BSA Lightning XL

Inläggav trident01 25 jun 2009, 20:00

ITPiraten skrev:Det ska jag definitivt göra Golle. Om BSA lightning XL är ett skrotgevär så blir det en HW nästa gång.
Samtidigt som jag fäller en tår för att Gamo dödat ännu ett märke som varit (en del av) mina barndoms våta drömmar. Dom kan vara så elaka ibland... :roll:

Ens världsuppfattning har verkligen satts på prov dom senaste veckorna. Helt plötsligt har man insett att det inte finns så mycket att välja på längre. Innan man visste vad allt var så var ju världen ett nöjesfält av alternativ.

Allt pekar på att HW ligger på topp och allt annat kommer i efterhand (på springers alltså). Jag kommer helt enkelt att kräva pengarna tillbaka och vänta ett tag för att köpa en HW97k när jag får råd, om nu inte BSA lever upp till sitt forna rykte. Jag har mina tvivel dock.... tyvärr...



Köpte min Lightning Xl (.177) för ett år sedan och är väldigt nöjd med den, lätt och kompakt och funkar fint för "trädgårdsskytte" fina träffbilder med rätt ammo osv. Nu har jag precis fått hem en Hw97k (.22) för att jag inte kunde låta bli att "få det lilla extra". Tryckesmekanismen i Hw`n smäller nog ingen annan tillverkare av fjäderpangar på fingrarna.

Kontentan är att jag är nöjd med min Bsa Xl och denna blir en keeper med tanke på att Gamo tydligen skall överta produktionen av dessa, Hw`n har allt det Xl:en har plus lite till så blir det kallt någon gång så får jag väl bryta lös virket från Bsa`n först såvida man inte får ett äckligt bra bud på den i framtiden. En Bsa Lightning med gamostämpel på är som att sno däcken från gungorna i lekparken och montera på sin bil, då är det dags att handla innan det är försent. Weirauch kan man nog ivärstafall vänta med såvida inte något kinesmärke lägger bud dom :smt027
Hw97K .22
Webley Tracker deluxe .22
Bsa Lightning Xl .177
Yunker 3 .177(Ak74M)
Sheridan L-pistol .177
Bild
--------------------------------------------------------
Grundare av Hw97k-klubben
trident01
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 27 jun 2008, 15:13
Ort: Piteå
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: HW97K

Re: BSA Lightning XL

Inläggav ivage 16 dec 2009, 07:21

kan man montera en bipod på rembygeln i början av pipan ? eller går det inte att spänna pipan då?
fjäderpuffra för överkomligt pris sökes


mina kommunist vapen qb36 och baikal 60
AR1000 magnum
Användarvisningsbild
ivage
 
Inlägg: 477
Blev medlem: 09 sep 2009, 07:03
Ort: hofterup
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: the army
Luftvapen favorit: AR1000 magnum :)

Re: BSA Lightning XL

Inläggav ITPiraten 25 dec 2009, 15:04

trident01 skrev:Köpte min Lightning Xl (.177) för ett år sedan och är väldigt nöjd med den, lätt och kompakt och funkar fint för "trädgårdsskytte" fina träffbilder med rätt ammo osv. Nu har jag precis fått hem en Hw97k (.22) för att jag inte kunde låta bli att "få det lilla extra". Tryckesmekanismen i Hw`n smäller nog ingen annan tillverkare av fjäderpangar på fingrarna.

Kontentan är att jag är nöjd med min Bsa Xl och denna blir en keeper med tanke på att Gamo tydligen skall överta produktionen av dessa, Hw`n har allt det Xl:en har plus lite till så blir det kallt någon gång så får jag väl bryta lös virket från Bsa`n först såvida man inte får ett äckligt bra bud på den i framtiden. En Bsa Lightning med gamostämpel på är som att sno däcken från gungorna i lekparken och montera på sin bil, då är det dags att handla innan det är försent. Weirauch kan man nog ivärstafall vänta med såvida inte något kinesmärke lägger bud dom :smt027


Måste säga att jag varit väldigt nöjd med min BSA Lightning XL. Fungerade jättebra och hade riktigt bra precision. Dock dödade den ett Bushnell sikte för mig, men då det är livstids garanti på dessa så fick jag ett nytt redan samma dag. Jag fick då ett sikte som är mer anpassat för fjädergevärens tvåsidiga rekyl.

Som några kanske har märkt så finns geväret till salu på annons-sidorna här på forumet. Det är för att min skjutarkompis har flyttat till annan ort, samt att jag går utbildning hela veckorna på annan ort själv. Geväret har fått stå i garderoben hur länge som helst, så nu säljer jag den till någon som har mer användning för det istället.

När man tänker tillbaka på dom andra gevären som jag provade på innan detta så måste jag säga att det är skillnad mellan märken. Gamo är för evigt bannlyst i mitt hem, samma gäller Hatsan.

När jag får tid över och ska ha ett nytt gevär så blir det definitivt en BSA igen. Helt underbar att skjuta med.

Det är lite trist att sälja pärlan, men vad gör man när man inte har tid och betalar ungefär 6.000 kr i månaden bara i bränslepengar för att ta sig fram och tillbaka till utbildningen... =)
ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: BSA Lightning XL

Inläggav Pistolero 17 sep 2011, 22:45

Jag funderar på att skaffa en sådan här bössa, eller en XL Tactical men det är ju bara en fråga om vilken stock man vill ha. Det jag funderar över är vilken kaliber man skall välja.

Ser man på de siffror som BSA redovisar märker man ju, oavsett med hur mycket salt man tar dem, att de redovisade utgångshastigheterna för .22 och .25 är i det närmaste identiska, 240 resp. 230 m/s. Givet de bättre ballistiska egenskaperna hos den tyngre .25 kulan betyder ju det att det, allt annat lika, bara är en tidsfråga innan .25-kulan flyger fortare än .22-kulan varför den grövre kalibern torde vara överlägsen den mindre på i princip alla områden när man kommer ut en bit. Och anledningen till att jag vill ha ett luftgevär är ju för att skjuta lite på längre håll.

Om de utgångshastigheter som BSA har angivit för resp. kaliber nu är representativa för kalibrarna och ger en rättvisande jämförelse mellan dem finns det ju ingen anledning att välja .22 över en .25, givet att man inte ser 10J som en begränsning. Därför lutar jag mer och mer mot en .25.

Vad har ni mer erfarna för tankar? :?:
Pistolero
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 sep 2011, 16:38
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: BSA Lightning XL

Inläggav Ulf 17 sep 2011, 23:08

Raskaste bössan av dessa jag hittills erfarit, gav i lal 5,5 ca 190 m/s med Milbro TR/Milbro Select med gasfjäder inmonterad.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: BSA Lightning XL

Inläggav Pistolero 18 sep 2011, 00:48

Det torde motsvara 11 ft.lbs. vilket får mig att tro att det rörde sig om en engelsk licensfri fjäder. Enligt uppgift jag hittat ( För att följa länken så måste du registera dig.

) så skall .25 i FAC-utförande kunna leverera 32 ft.lbs. (43J), men då talar vi ju om hastigheter långt över dem som BSA anger. Då har vi ju en kort och behändig bössa som man kan använda på upp till 100 meter.
Pistolero
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 sep 2011, 16:38
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: BSA Lightning XL

Inläggav Batistuta 10 feb 2016, 15:33

Bra pris på denna bössa för den som är sugen
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: BSA Lightning XL

Inläggav Laredo 11 feb 2016, 22:35

Det är någonting hos BSA som tilltalar mig, förmodligen minnen från "Meteor" som gick stenhårt jämfört med "Diana 21-27" o vad de hette, men också det brittiska arvet, motorcyklar, BSA 650, fräna namn, "Lightning", "Comet", man hör ju snabba de är :arrow:
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb


Återgå till Bsa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer