Unique DES/69-U

I denna forumdel avhandlar vi pistoler som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

Unique DES/69-U

Inläggav Leopold 21 dec 2013, 23:44

Pangade litet idag med nyförvärvet och den levererade riktigt fint! Kallt och småregnigt men effektivt testskytte blev det.

Fantastisk pistol, verkar vara som gjord för mig. Behövde inte ens justera siktet för det var redan helt ok, greppet likaså. Justerade bara upp nedre delen i greppet så satt den som en smäck. Aldrig varit med om en så medgörlig pistol någonsin. Bara att plocka upp, i med magget och skjuta. Sköt mest med Norma Jaktmatch vilket var vad jag hittade i brådrasket men den laddade om fint med dessa trots rätt klen laddning. En hylsa kastades inte ut ordentligt men jag skyller det på att jag inte gjort ett skvatt med den i detta läge, kallt var det också.

Så här ser den ut i sin lilla oansenliga pistolportfölj den levererades i:
För att följa länken så måste du registera dig.



Efter att ha strippat bort manteln så fick man bra insyn i patronläget, avtorkat på denna bild:
För att följa länken så måste du registera dig.



Blev väldigt imponerad av skicket, här en bild på pipan som verkar nästan som ny. Men puffran har ca 25 år på nacken enligt dokumentationen.
För att följa länken så måste du registera dig.



Några bilder till.

På hammarens område.
För att följa länken så måste du registera dig.



Pipans kröning ser fin ut.
För att följa länken så måste du registera dig.



Pistolen som helhet.
För att följa länken så måste du registera dig.



Nu har den fått litet kärlek och en smula Maccari Clear Tar på glidytorna och jag tror det kommer att göra susen på de ytterst små matningsproblemen som visade sig vid ett tillfälle. Detta var med pistolen rätt ur lådan så att säga, kan ha berott på trögt fett och kyla helt enkelt.

Kul också att kolla medföljande dokumentation... tex denna som visar att exemplaret hade ca 5 mm c-t-c 5 skott på 25m från fabrik en gång i tiden:
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Unique DES/69-U

Inläggav DumDum 24 dec 2013, 03:33

Unigue DES/ 69-U sköt jag med under grönakortet kursen och fastnade för detta vapen med att det verkar lätt skjutet och att jag gick hand i hand med det rätt fort. Bara testat med pipvikten på.
Som klubbvapen så blir det ju brist på vapenvård och vapnet jag sköt med krånglade en gång då vart det ett klick pga att patronen saknade krut vid närmare efterforskning.
Ett lyft var rink kolven som dessutom fick upp det etniska utseendet en aning.
Skjuter med samma vapen på klubbens tävlingar i väntan på inköpstillstånd av en unigue.
DumDum
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 dec 2013, 03:09
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: GPSSK
Luftvapen favorit: Walther CP3 match

Re: Unique DES/69-U

Inläggav Leopold 24 dec 2013, 11:03

Jo det är en mycket trevlig pistol som är lätt att skjuta med! Gedigen konstruktion och lätt att plocka isär utan verktyg för det löpande underhållet. Kanske kan man bli litet fundersam på reservdelstillgången eftersom firman konkade för ett tiotal år sedan, dock tror jag att det mesta går att fixa fram vid behov. Rekylfjäder och slagstift är väl det man ev kan behöva byta någon gång, även magasinfjäder kanske.
__
Ps. Fick inte med originalmanualen men den finns tex här: För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Unique DES/69-U

Inläggav hansmn 24 dec 2013, 12:05

Den är lätt men inte lättskjuten. Tyngdpunkten ligger långt bak och tillsammans med låg vikt gör den känslig för dåliga avfyringar.
Jag har haft ett par under min tid som pistolskytt. Jag gillade den men jag var heller ingen vidare fältskytt.
Användarvisningsbild
hansmn
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jul 2009, 15:36
Ort: Hallstahammar
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 57 gånger i 29 inlägg
Skytteklubb: Västerås skarp
Luftvapen favorit: TX200HC

Re: Unique DES/69-U

Inläggav Leopold 24 dec 2013, 12:34

Finns ju pipvikter i litet olika varianter beroende på hur man vill ha det till olika ändamål. Om någon har till salu så bara hojta till, kul att experimentera!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Unique DES/69-U

Inläggav bjosse 24 dec 2013, 12:55

En mycket bra och beprövad konstruktion som oftast med rätt ammo skjuter bättre än skytten. Själv använder jag Break Free CLP till min Hämmerli som smörjmedel. Funkar i alla temperaturer och är mycket bra
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Unique DES/69-U

Inläggav Leopold 25 dec 2013, 00:00

Tack för tipset bjosse! Fett kan vara litet vanskligt vid låga temperaturer så det är nog värt att prova en bra vapenolja, ska absolut prova detta.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Unique DES/69-U

Inläggav Leopold 26 dec 2013, 21:33

Försökt demontera slagstiftet för en ordentlig rengöring. Kollat i manualen och instruktioner jag googlat fram, det verkar så enkelt men den lilla stålbiten som håller allt på plats sitter som berget. Tips efterfrågas, tror att det är många på forumet som har erfarenhet av denna gamla klassiker. Man ska alltså trycka in slagstiftet samtidigt som man skjuter denna låsande del uppåt i bild.
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Kan tillägga att precis allt vad gäller grundläggande demontering har varit väldigt trögt, verkar som om pistolen aldrig demonterats tidigare. Men efter att man tex tagit isär magasinen eller tagit bort manteln en gång så har det funkat väldigt enkelt och smidigt så det är kanske bara att även denna del kärvat fast efter allt för många decennier utan underhåll. Egentligen är pistolen enormt enkel att montera isär utan verktyg men som sagt... krävs att någon gör det med någorlunda regelbundenhet för att det ska vara så enkelt som var meningen.

Testar att köra indränkning i vapenolja om det kanske kan få delarna att lossa enklare.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Unique DES/69-U

Inläggav Jazz 27 dec 2013, 11:15

använd ett verktyg som har ungefär samma diameter som stiftet, tryck in för samtidigt det uppåt så lossnar det. Se till att du står intill en vägg för det är bra fart på det när det kommer ut.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Unique DES/69-U

Inläggav Leopold 27 dec 2013, 15:26

Jo det är så det ska lossna men det var helt fastkärvat. Efter indränkning i vapenolja så gick det till slut att knacka ut den med ett lämpligt mothåll. Återstår att rensa bort beläggningarna av skit i spåren som hindrar denna detalj att demonteras/monteras enkelt med handkraft för det löpande underhållet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Unique DES/69-U

Inläggav Jazz 27 dec 2013, 16:39

Jo de har nog varit i lagret i princip sedan den tillverkades. Vi sa ju det eller att den var total renoverad. Den var skjuten tidigare var det slagg inuti eller var den bara provskjuten.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Unique DES/69-U

Inläggav Blacken 27 dec 2013, 20:02

En klassiker, bara att gratulera till ett välskjutande puffra. Lite jobbig att få isär vid fullständig service, och att få avtryckarvikten injusterad.
Användarvisningsbild
Blacken
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 aug 2012, 08:45
Ort: Söder om Fjollträsk
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Salem PK

Re: Unique DES/69-U

Inläggav Leopold 27 dec 2013, 21:13

Nu funkar allt som det ska! Beläggningarna är borta och man kan demontera/montera hela rasket så enkelt som det var tänkt. Toppskick nu. Tack vare en snäll forummedlem har jag även en pipvikt på ca 150 gram att experimentera med :Thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Unique DES/69-U

Inläggav Sandstrom 09 feb 2019, 19:15

Leopold, gammal tråd men aktuell. Har gett mig den på att göra en total rengöring av min Unique DES 69U. Precis som du beskriver är låsningen av slagstiftet helt omöjligt att lossa. Har dränkt i tunn olja ett tag, men fortfarande omöjligt. Vet inte hur hårt man vågar knacka. Använde du en vanlig mejsel på de små ytorna bredvid bakkanten på slagstiftet. Eller knackade du ordentligt på själva slagstiftet tvärs över?
Har även kört den i ultraljudstvätten med förhoppning om att skit ska lossna, men icke.
Sandstrom
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 apr 2018, 21:13
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Unique DES/69-U

Inläggav Leopold 11 feb 2019, 17:23

Vi konverserade litet om detta via PM men tänker det kan vara bra att lägga in även här om andra dyker på liknande problem.

Det är litet bökigt första gången särskilt om den inte varit isärtagen på länge (eller aldrig) och det fått gro in. Ta en tops och dränk in det kärvande stället med något slagglösande först typ Hoppes 9, Ballistol el dyl.

Man måste ju trycka in det fjäderbelastade slagstiftet samtidigt som man knackar ur den där låsningen. Jag använde en stor skruvmejsel och knackade med en hammare typ fem knack på ena sidan, fem på andra sidan osv tills den äntligen gav med sig.

Själva slagstiftet är nog olämpligt att vålda på, är nog ingen mening med heller. Ett lagom fast men ändå skonsamt mothåll typ brädbit behövs för att det ska hända något. Man kan behöva vara två eftersom det ska tryckas in slagstiftet samtidigt som sagt.

Ett alternativ kan vara att köra som Jazz skrev i tråden, ta en metallstav i ungefär samma dimension som slagstivtet med skarp kant, trycka in slagstiftet med detta och knacka mot den lilla klack som blir vid intryckt slagstift. Inte testat detta men borde gå.

När man väl fått isär delarna så tog tag tillfället i akt och gjorde delarna helt rena från slagg och skit med solvent och små nålfilar, då blir det mycket lättare att montera isär nästa gång.
___
PS. Här är en länk till manualen i form av pdf: För att följa länken så måste du registera dig.



Arne Nohlberg har bra info om bla denna pistol också, går att göra rätt mycket mer än vad som beskrivs i manualen utan att överanstränga sig (iofs DES 69 utan /U men är likartat): För att följa länken så måste du registera dig.



Att demontera, rengöra och skärpa upp utdragaren ser jag som en enkel standardåtgärd att fixa typ varannat år eller så, efter behov. Magasinen är enkla att serva och jag har inte behövt byta några magasinfjädrar hittils. Bara att rengöra, enkelt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Pistol & Revolver

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer