Polisens pistolproblem

I denna forumdel avhandlar vi pistoler som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav soul 22 dec 2013, 22:28

Blacken skrev:
Moralen med en sån attityd... du pratar om män och kvinnor som jobbar som poliser, tycker du då inte att de ska ha möjligheten att kunna stoppa någon som rusar imot dem med kniv? Ska de behöva leva med att ha skjutit även personen/barnet som stod bakom förövaren? Vad är moralen i det?
Väljer man att skjuta med ett handeldvapen mot någon så är det för att döda, det är en absolut sista utväg för att skydda sig själv eller andra och då är det väl bra att kunna göra det så effektivt som möjligt med minimerad risk för andra dvs expanderande ammunition.

Jag tycker dessutom inte att vi ska vara något världssamvete.

Okej, vars har jag ens antytt att länsman ska vara "obeväpnade" i en nödsituation? Du får gärna visa var jag har skrivit det! Det enda jag har "antytt" är del den moraliska aspekten av att skrika på andra och sedan göra precis man beskyllde andra att göra, dålig stil är det . Och dels valet av medel för att kunna göra ett FULLGOTT jobb! För även om du inte vet om det så finns det FULLGODA alternativ som funkar LIKA bra som att använda sig av dödande ammunition. Visste du inte om det? och det häringa med "sista utväg" när det gäller länsman :) i majoriteten av fallen där det har hänt, har dom har ju för farao dragit puffran och tömt bulorna i bägge magasinen långt innan dom kriterierna är uppfyllda, och väldigt sällan så sitter bulorna där dom ska sitta. Just därför så är det extra angeläget att länsman skaffar sig "Non leathal weapon" och tränar ordentligt med dom. För oavsett vad en del än må säga så finns det FUNGERANDE ICKE DÖDLIGA vapen, som alternativ till att ha ihjäl bara för kunna det, så att säga. Är det fel att vilja dra åt det hållet?..

Dessutom så är ju våran regering och politiker av den åsikten att dom är Guds eget speciellt utvalda världssamvete i precis allting. Följer du inte massmedia?..

Näe du tycker ju inte att de ska vara obeväpnade men du verkar ju tycka att de ska använda kulor som går rätt igenom brottslingen och kanske träffa någon som står bakom?

Visst finns det alternativ till pistoler typ pepparspray och liknande men det kan ju ändå aldrig ersätta ett eldvapen, skulle det vara så att de tömmer maggen utan anledning så lär de ju få stå till svars för det, Det får ju domstolen bedöma.

Jag följer såklart media någotsånär iaf och du har ju helt klart en poäng i det du säger, vi får väl göra något åt det 2014 när det ju är valår ;)
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Blacken 22 dec 2013, 23:47

soul skrev:
Blacken skrev:
Moralen med en sån attityd... du pratar om män och kvinnor som jobbar som poliser, tycker du då inte att de ska ha möjligheten att kunna stoppa någon som rusar imot dem med kniv? Ska de behöva leva med att ha skjutit även personen/barnet som stod bakom förövaren? Vad är moralen i det?
Väljer man att skjuta med ett handeldvapen mot någon så är det för att döda, det är en absolut sista utväg för att skydda sig själv eller andra och då är det väl bra att kunna göra det så effektivt som möjligt med minimerad risk för andra dvs expanderande ammunition.

Jag tycker dessutom inte att vi ska vara något världssamvete.

Okej, vars har jag ens antytt att länsman ska vara "obeväpnade" i en nödsituation? Du får gärna visa var jag har skrivit det! Det enda jag har "antytt" är del den moraliska aspekten av att skrika på andra och sedan göra precis man beskyllde andra att göra, dålig stil är det . Och dels valet av medel för att kunna göra ett FULLGOTT jobb! För även om du inte vet om det så finns det FULLGODA alternativ som funkar LIKA bra som att använda sig av dödande ammunition. Visste du inte om det? och det häringa med "sista utväg" när det gäller länsman :) i majoriteten av fallen där det har hänt, har dom har ju för farao dragit puffran och tömt bulorna i bägge magasinen långt innan dom kriterierna är uppfyllda, och väldigt sällan så sitter bulorna där dom ska sitta. Just därför så är det extra angeläget att länsman skaffar sig "Non leathal weapon" och tränar ordentligt med dom. För oavsett vad en del än må säga så finns det FUNGERANDE ICKE DÖDLIGA vapen, som alternativ till att ha ihjäl bara för kunna det, så att säga. Är det fel att vilja dra åt det hållet?..

Dessutom så är ju våran regering och politiker av den åsikten att dom är Guds eget speciellt utvalda världssamvete i precis allting. Följer du inte massmedia?..

Näe du tycker ju inte att de ska vara obeväpnade men du verkar ju tycka att de ska använda kulor som går rätt igenom brottslingen och kanske träffa någon som står bakom?

Visst finns det alternativ till pistoler typ pepparspray och liknande men det kan ju ändå aldrig ersätta ett eldvapen, skulle det vara så att de tömmer maggen utan anledning så lär de ju få stå till svars för det, Det får ju domstolen bedöma.

Jag följer såklart media någotsånär iaf och du har ju helt klart en poäng i det du säger, vi får väl göra något åt det 2014 när det ju är valår ;)

Suck! jag "förespråkar icke ammuntion som "går igenom" För att följa länken så måste du registera dig.

Det finns även en Tysk version av den ammunitionen som INTE slår igenom men INTE heller skadar (läs dödar) så djädra mycket.

Och det finns mer än fullgoda ersättningar till dödande ammunition och som är LIKA effektiva som dödande ammunition. Används mycket i USA, dom (trots all "filmreklam" om ärendet), har satsat stenhårt på just "Non Leathal Weapon" typ "peppargevär", "Beanbag", "Tazers", mm,mm.


Och Kalle anka partiet kommer nog att slå medlemsrekord.. :-)
Användarvisningsbild
Blacken
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 aug 2012, 08:45
Ort: Söder om Fjollträsk
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Salem PK

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Silwer 23 dec 2013, 18:03

Just nu är de ju roliga med att de bytt till hårdare fjädrar och tydligen orkar en del av dem inte ens avlossa pistolen, alltså vad är det här för folk egentligen?

De får ju för fasen skjutträna, alltså snart skjuter nån av dem sig ett vådaskott i foten eller nåt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Jazz 23 dec 2013, 22:29

E hård fjäder är väl ok för att man inte ska skjuta av misstag men när man skjuter så missar man istället. Hårt avtryck gör det i princip omöjligt att skjuta med precision. Tävlings pistoler brukar ligga på ca 1,5kg men här snackar vi om 6-8kg minst. Tros sig f.n att de inte kan träffa.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav DumDum 24 dec 2013, 03:25

Tycker ni missat en stor sak då jag löst igenom hela tråden.
Det näms inget om att skurkarna går efter att det är förbjudet att skjuta Dumdum kulor. och att dom inte använder vapen av dödlig utgång som är gjorda för att döda.
Tror skurkar helldre väljer dumdum kula eller då hålspetskula för att vara säkra på att det ger så mycke skada det bara går vid träff.
Eller för den delen helmantlade om dom har för avsikt att oskadligöra polisens fordom.
Nepp låt polisen köra med dumdum kulor i moralisk synpunkt att bara skada/döda den dom har för avsikt att träffa.
Håller på att tävlings skjuta och ställt mig frågorna över deras precisions krav för att få bära vapnen.
Jag tycker att kraven bör skärpas till minst 10 guldserier i precision på ett halv år och att deras tjänste vapen ska ha samma avtrycksvikt på på tävlingsvapen och 10 guld i snabbpistol med deras egna tjänstevapen.
Testade att skjuta DA under snabbpistols tävling och träffade tavlan med ett skott per serie ungefär första tävlingen med revolver...
Snabbpistol och IPSC är mycke bra tränings alternativ för svenska polisen samt att man tar in någonform av träning på rörligt mål som har en mängd olika rörelse mönster så det inte blir monotomt och lätt inlärt.
Ni får gärna hänga mig för felstavningar mm ingen människa kan vara perfekt bakom skolbänken. Ha en God Jul.
DumDum
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 dec 2013, 03:09
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: GPSSK
Luftvapen favorit: Walther CP3 match

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav soul 24 dec 2013, 06:19

Med sånna krav så skulle vi inte ha många beväpnade poliser på gatorna.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav DumDum 24 dec 2013, 11:17

Jo jo men då får man förhopningsvis poliser som faktiskt säkert kan dra och träffa det som siktar på.
Man måste ju öva med det man faktiskt använder i skarpa situationer alltså sitt eget tjänstevapen och patronerna man har laddat den med ute på gatorna.
Vet att polisen blandannat ska ha skräp till ammo som dom övningsskjuter med.
Sedan igentligen att ställa höga krav på någon som är beväpnad som har det i ett yrke är inget orimligt. Kolla på lastbils chaffisens yrkeskrav. Och alla dess regler och dessutom stora bösterbelopp vid harmlösa fel.
DumDum
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 dec 2013, 03:09
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: GPSSK
Luftvapen favorit: Walther CP3 match

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Silwer 25 dec 2013, 21:15

Jag tycker ändå Tazers borde användas.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav soul 25 dec 2013, 21:22

Silwer skrev:Jag tycker ändå Tazers borde användas.

Tycker jag med :)
Fast det ersätter ju inte pistolen.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Blacken 25 dec 2013, 21:55

soul skrev:
Silwer skrev:Jag tycker ändå Tazers borde användas.

Tycker jag med :)
Fast det ersätter ju inte pistolen.

Men det gör "beanbagen" eller pepparpickan..
Användarvisningsbild
Blacken
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 aug 2012, 08:45
Ort: Söder om Fjollträsk
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Salem PK

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav soul 25 dec 2013, 22:29

Blacken skrev:
soul skrev:
Silwer skrev:Jag tycker ändå Tazers borde användas.

Tycker jag med :)
Fast det ersätter ju inte pistolen.

Men det gör "beanbagen" eller pepparpickan..

Där skiljer sig våra åsikter, Ponera att en påverkad man med en kniv springer mot en polis. Vad tycker du polisen ska göra i det lägen om han/hon är beväpnad med beanbags och/eller pepparpicka?
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Blacken 25 dec 2013, 23:32

soul skrev:
Blacken skrev:
soul skrev:
Silwer skrev:Jag tycker ändå Tazers borde användas.

Tycker jag med :)
Fast det ersätter ju inte pistolen.

Men det gör "beanbagen" eller pepparpickan..

Där skiljer sig våra åsikter, Ponera att en påverkad man med en kniv springer mot en polis. Vad tycker du polisen ska göra i det lägen om han/hon är beväpnad med beanbags och/eller pepparpicka?

I bägge fallen så "torskar "lowlifen" dels så en "beanbag i skrinet eller huvudet tål ingen, fysiken jobbar för länsman där. Och pepparvapnet liaså .. och om vi nu skulle snacka värsta scenariot, så skulle den andra ammunitionen med begränsad "svampning" åsså funka "bra" i det läget. Underförstått att vederbörande länsman är adekvat utbildad och tränad på vapnen..

Dessutom dom lägena där det har varit en RIKTIGT påverkad snubbe som "löpt amok" med kniv mot en länsman är "ganska sällsynta..
Användarvisningsbild
Blacken
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 aug 2012, 08:45
Ort: Söder om Fjollträsk
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Salem PK

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Bsa_Airsporter 26 dec 2013, 02:37

Ja säger såhär: hålspets är det enda jag själv vill ha i en polis tjänstevapen! Jag skiter i eran "etik & moral" diskution ni envisas med, JAG vill vara säker på att kulan INTE fortsätter mot bakomvarande! Moraliskt rätt eller ej, do not care! Hamnar dom i en sån situation som kräver vapen så har förövaren inte precis varit oskyldig så låt dom skjuta hålspets! Det är vad jag själv skulle ha i en pistol som självförsvar

Sent from my C6603 using Tapatalk
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav soul 26 dec 2013, 11:29

Blacken skrev:
soul skrev:
Blacken skrev:
soul skrev:
Silwer skrev:Jag tycker ändå Tazers borde användas.

Tycker jag med :)
Fast det ersätter ju inte pistolen.

Men det gör "beanbagen" eller pepparpickan..

Där skiljer sig våra åsikter, Ponera att en påverkad man med en kniv springer mot en polis. Vad tycker du polisen ska göra i det lägen om han/hon är beväpnad med beanbags och/eller pepparpicka?

I bägge fallen så "torskar "lowlifen" dels så en "beanbag i skrinet eller huvudet tål ingen, fysiken jobbar för länsman där. Och pepparvapnet liaså .. och om vi nu skulle snacka värsta scenariot, så skulle den andra ammunitionen med begränsad "svampning" åsså funka "bra" i det läget. Underförstått att vederbörande länsman är adekvat utbildad och tränad på vapnen..

Dessutom dom lägena där det har varit en RIKTIGT påverkad snubbe som "löpt amok" med kniv mot en länsman är "ganska sällsynta..

En person som är så pass påverkad bryr sig inte om smärta, jag tror polisen skulle ligga riktigt risigt till i den situationen.

Har sett filmsnuttar där påverkade personen blivit sprayade med pepparspray flera ggr utan att bry sig speciellt mycket, i det läget så är enda möjligheten att skjuta.

Även om det inte är vanligt (det är ju inte vanligt att polisen skjuter någon heller) så kan det ju inträffa och den möjligheten är väl skäl nog att ha beväpnade poliser.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav ogster 26 dec 2013, 12:23

Med dom nya drogerna (kannibal mm) så verkar ju knappt pistoler rå på dom påverkade, då kan det ju inte va så smart att ge polisen sämre medel för att skjuta ihjäl någon.

Finns det förresten poliser/insats styrka med gevär i utrustningen och i sånt fall använder dom FMJ eller hålspets?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Blacken 26 dec 2013, 13:33

Bsa_Airsporter skrev:Ja säger såhär: hålspets är det enda jag själv vill ha i en polis tjänstevapen! Jag skiter i eran "etik & moral" diskution ni envisas med, JAG vill vara säker på att kulan INTE fortsätter mot bakomvarande! Moraliskt rätt eller ej, do not care! Hamnar dom i en sån situation som kräver vapen så har förövaren inte precis varit oskyldig så låt dom skjuta hålspets! Det är vad jag själv skulle ha i en pistol som självförsvar

Sent from my C6603 using Tapatalk

Kaxigt yttrande, så du tycker att det är helt okej att en oskyldigt blir dödad bara för att du ska ha rätt? Med tanke på hur pass sopiga länsman i gemen är på att skjuta samt att dom nu har höjt avtryckarvikten AVSEVÄRT! så har dom i praktiken det omöjligt att kunna skjuta med någon som helst precison.

Lägg även till följande För att följa länken så måste du registera dig.

Den penetrerar alltså ca:14 tum, om du skjuter på en som är smal, så har du genomslag. Eller om dom just på grund av avsaknaden av både skjutskicklighet sant möjlighet att kunna avfyra vapnet med någon som helst precision så är det helt sjysst att enligt dig oskyldiga blir dödade?.
Så är det helt okej för dig. även när det FINNS" alternativ som INTE är lika dödande?
Användarvisningsbild
Blacken
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 aug 2012, 08:45
Ort: Söder om Fjollträsk
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Salem PK

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Blacken 26 dec 2013, 13:37

ogster skrev:Med dom nya drogerna (kannibal mm) så verkar ju knappt pistoler rå på dom påverkade, då kan det ju inte va så smart att ge polisen sämre medel för att skjuta ihjäl någon.

Finns det förresten poliser/insats styrka med gevär i utrustningen och i sånt fall använder dom FMJ eller hålspets?

Tjaa, "Speer Gold Dot Hollow Point" är hålspets.
Användarvisningsbild
Blacken
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 aug 2012, 08:45
Ort: Söder om Fjollträsk
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Salem PK

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Blacken 26 dec 2013, 14:03

En person som är så pass påverkad bryr sig inte om smärta, jag tror polisen skulle ligga riktigt risigt till i den situationen.

Har sett filmsnuttar där påverkade personen blivit sprayade med pepparspray flera ggr utan att bry sig speciellt mycket, i det läget så är enda möjligheten att skjuta.

Även om det inte är vanligt (det är ju inte vanligt att polisen skjuter någon heller) så kan det ju inträffa och den möjligheten är väl skäl nog att ha beväpnade poliser.


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Blacken
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 aug 2012, 08:45
Ort: Söder om Fjollträsk
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Salem PK

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav soul 26 dec 2013, 14:20

Oerhört smidigt att gå runt med ett painballgevär på stan :roll:
Men visst de skulle ju kunna ha ett i bilen men jag tror inte det skulle bli använt speciellt mycket, de borde snarare ha en hagelbössa i bilarna.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav 10fl 28 dec 2013, 00:46

När jag bodde i L.A såg jag ett ingripande av LADP mot en påtänd crack-neger. Med hjälp av less leathal ammunition i form av bean bag och tazer så löste man en farlig situation utan blodspillan. En bönpåse i bröstet följt av en tazer fick den knivviftande knarkaren på fall och man kunde helt odramatiskt sätta handfängsel och kasta in killen i baksätet för vidare transport.
Hade det varit i Sverige så hade åtminstone knarkaren dött.
Varför lagstiftarna tycker att det skall vara så kan man undra.



Sent from my iPhone using För att följa länken så måste du registera dig.

10fl
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 17 sep 2012, 19:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 19 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Anschutz 335

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Leopold 28 dec 2013, 02:22

Jag känner inte till vilka medel som "normalpolisen" har här hemma i Sverige. Inte exakt.

Vad jag hört och tyckt mig ha förstått är att de brukar var beväpnade med pepparspray, och därutöver tjänstepistolen Sig Sauer P226 eller motsvarande laddade med dessa kontroversiella kulor Speer Gold Dot.

Förmodligen har de även batong i standardarsenalen. Något annat finns inte såvitt jag förstår.

Det du berättar 10fl är väl ett ganska exemplariskt scenario egentligen, bortsett från ditt ordval för att beteckna våldsverkaren som är en smula onödigt. Nåväl, det avlöpte på bästa sätt. Ingen behövde dö eller bli extremt skadad i detta fall.

Man kan fråga sig vilka möjligheter som våra svenska poliser skulle ha haft i samma situation. Om våra svenska polisers möjligheter är sämre så borde man vidta åtgärder för att förbättra. Inte rimligt att folk ska behöva dödas i onödan, inte heller rimligt att poliser ska tvingas se påskjutning med tjänstevapnet som enda alternativet som står till buds när batong eller pepparspray inte fungerar.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Sv: Polisens pistolproblem

Inläggav Bsa_Airsporter 29 dec 2013, 23:41

Blacken skrev:
Bsa_Airsporter skrev:Ja säger såhär: hålspets är det enda jag själv vill ha i en polis tjänstevapen! Jag skiter i eran "etik & moral" diskution ni envisas med, JAG vill vara säker på att kulan INTE fortsätter mot bakomvarande! Moraliskt rätt eller ej, do not care! Hamnar dom i en sån situation som kräver vapen så har förövaren inte precis varit oskyldig så låt dom skjuta hålspets! Det är vad jag själv skulle ha i en pistol som självförsvar

Sent from my C6603 using Tapatalk

Kaxigt yttrande, så du tycker att det är helt okej att en oskyldigt blir dödad bara för att du ska ha rätt? Med tanke på hur pass sopiga länsman i gemen är på att skjuta samt att dom nu har höjt avtryckarvikten AVSEVÄRT! så har dom i praktiken det omöjligt att kunna skjuta med någon som helst precison.

Lägg även till följande För att följa länken så måste du registera dig.

Den penetrerar alltså ca:14 tum, om du skjuter på en som är smal, så har du genomslag. Eller om dom just på grund av avsaknaden av både skjutskicklighet sant möjlighet att kunna avfyra vapnet med någon som helst precision så är det helt sjysst att enligt dig oskyldiga blir dödade?.
Så är det helt okej för dig. även när det FINNS" alternativ som INTE är lika dödande?
snabbt enkelt lätt svar till din fråga: Japp!

Sent from my C6603 using Tapatalk
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav karlssson 30 dec 2013, 15:36

Det är mycket enkelt att vid ett tangentbord moralisera och analysera. Samt fördjupa sig i etik. När det verkligen bränner till och tunnelseendet sätter in och du inser att du ska dö om någon sekund , om du inte kan göra något åt det. Jag har sagt det förut och säger det igen. Hagelautomat med buckshot.

Från en snokarlur via tapatalk.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Leopold 30 dec 2013, 17:17

Tja analys och etik är väl aldrig fel i ett civiliserat samhälle för att hela tiden försöka förbättra hur saker och ting kan hanteras, att lära sig av misstag som begåtts tidigare?

Om poliser i andra länder kan oskadliggöra en kniv-/svärdsviftande tokstolle på 7 meters avstånd utan att avliva vederbörande med dumdum-kulor så tycker jag det verkar vara en bra idé att försöka lära sig knepen och verktygen som finns numera.

Ett fall att fundera på: För att följa länken så måste du registera dig.


__
PS. Här är en artikel som jag tycker är bra på många vis, förklarar litet om de olika vapnen och hur de funkar även om det märks att den är litet färgad och kan diskuteras på en del punkter: För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Blacken 30 dec 2013, 20:17

karlssson skrev:Det är mycket enkelt att vid ett tangentbord moralisera och analysera. Samt fördjupa sig i etik. När det verkligen bränner till och tunnelseendet sätter in och du inser att du ska dö om någon sekund , om du inte kan göra något åt det. Jag har sagt det förut och säger det igen. Hagelautomat med buckshot.

Från en snokarlur via tapatalk.

Och ännu "enklare" att systematisera och teorisera om en individ, utan att ha en blekaste susning om vad den individen har varit med om.
Användarvisningsbild
Blacken
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 aug 2012, 08:45
Ort: Söder om Fjollträsk
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Salem PK

Föregående

Återgå till Pistol & Revolver

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer