Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Här skrivs det om bänkskytte med luftgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav Kari Lindström 03 apr 2013, 20:32

Hej alla bänkskyttar...
undertecknat har sysslat med bänkskytte med krutvapen på elitnivå de två senaste decennierna och jag har smått börjat också intressera mig för luftvapenskytte. Jag har bra koll på kringutrustningen för luftvapenskytte sånär som på vapnen och optiken. Skulle någon vänlig själ kunna ge mig en snabbdragning om vad som är konkurrenskraftigt vapenvägen samt optikmässigt för luftgevär.

Primärt pratar vi om de internationella klasserna och sekundärt de nationella.

Sedan har vi licensbestämmelsena. Vilka nationella klasser kräver vapenlicens och vilka inte ?

Tack på förhand...

/Kari
Kari Lindström
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 apr 2013, 19:56
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 7 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: www.benchrest.nu

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav Nitro 03 apr 2013, 21:21

Ja, när det gäller
- Bössa 7-20000:-
- Optik 3-6000:- (visst det finns sikte för 30000:- också)
Konkurenskraftiga bössor finns hos de flesta stora välkända märkena
Air Arms - FX - Steyr - AR 1000 men det finns såklart fler.

Licensfria klassen är max 10 Joule och ska du ha en tävlingsbössa i den nivån, så kan nog de flesta skriva under på att då köper du ett 30-40 år gammalt FWB 300s som fjädern är bytt till Macari.
Det finns andra bössor som också går bra i 10J men de går inte bättre och är mkt dyrare.
En FWB 300s hittar du för 2-5000 beroende skick och utrustning.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav losdrivare 04 apr 2013, 00:32

Nitro skrev:Licensfria klassen är max 10 Joule och ska du ha en tävlingsbössa i den nivån, så kan nog de flesta skriva under på att då köper du ett 30-40 år gammalt FWB 300s som fjädern är bytt till Macari.
Det finns andra bössor som också går bra i 10J men de går inte bättre och är mkt dyrare.
En FWB 300s hittar du för 2-5000 beroende skick och utrustning.


Kan säga att jag tog min FWB 300S Junior till luftskytteklubben här i stan, för att jämföra den praktiska precisionen.

Med Junioren, MTC Viper 10x44 och JSB RS sköt jag 9,9 som sämst (ett skott), två st 10,0 och resten bättre över en serie på 20 skott.
Med en Anschutz 8002, diopter och Meisterkugeln sköt jag som sämst 10,3 över en serie på 20 skott.

Jag håller FWB 300S som ett väldigt prisvärt instegsvapen, med fantastiskt precision och kvalitet. Men det finns absolut bättre även i 10J. Nog har det hänt en del på 40 år ändå. :mrgreen:
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav Jazz 04 apr 2013, 06:29

ska du skjuta 10 joule så är gevären för 10m inomhus skytte bäst. Lite jobb att bygga om dem till kikarsikte. Fwb 300 har ett rekylfritt system som placerar dem i pcp klassen. Dessutom är det ett gammalt system som absolut inte hänger med varken singelstroke eller pcp bössorna.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav losdrivare 04 apr 2013, 10:43

Jazz skrev:ska du skjuta 10 joule så är gevären för 10m inomhus skytte bäst. Lite jobb att bygga om dem till kikarsikte. Fwb 300 har ett rekylfritt system som placerar dem i pcp klassen. Dessutom är det ett gammalt system som absolut inte hänger med varken singelstroke eller pcp bössorna.


Upp till 25 meter håller jag med. Men ska man skjuta på längre avstånd vill det till att man tar en bössa som går att få upp i 10J, och det går väl inte på SSP-bössorna?

Här behandlas förresten ett antal gevär i toppklass. Tråden handlar om 16J, men alla bössor där går att få i 10J också:
viewtopic.php?f=112&t=8632
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav buggsson 04 apr 2013, 11:13

Vad gäller sikte så räknas Weaver T-36 som instegsnivån. Det har fast förstoring på 36x.
Näst upp är Sightron, serien heter "Big" någonting tror jag det är. Också fast förstoring på 36x, enligt vissa något bättre än T-36.
I HV-klassen skall jag använda ett Falcon T-50, i LV har jag ett T-36.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav Kari Lindström 05 apr 2013, 13:44

Tack för infot... om jag sammanfattar vad ni skriver, så kan man komma igång snabbt med ett beg matchgevär. Men ska man vara konkurrenskraftig i t.ex den internationella klassen LV, är det 16J som gäller och mer för HV. Med andra ord börjar vi prata om luftvapen med licens. Eller finns det licensfria PCP som man kan börja skjuta i 10J klassen, för att sedan när man kan visa upp resultat skaffa licens för just den aktuella vapnet även för 16J ? Finns det överhuvudtaget vapen som man kan ställa om själv. Dvs skjuta t.ex både 10J och 16J klasserna konkurrenskraftigt ?

Beträffande sikte, vilket riktmedel är att föredra och varför ?
Kari Lindström
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 apr 2013, 19:56
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 7 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: www.benchrest.nu

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav Nitro 05 apr 2013, 14:08

Jag är inte så hemma på PCP det finns det så många andra som är. Men vad jag vet så ska det inte vara några större problem att ha bössan i 10J för att sen när du har licens skruva upp den i 16J. Du kan kontakta nån av våra sponsorer som finns längst ner på sidan, så får du alla besked du vill ha. Lämplig bössa? Är den lätt att ställa om osv.
Du måste vara aktiv i 6 månader i en skytteklubb som bedriver den typen av skytte som du vill skaffa licens för.
De internationella klasserna är LV-16J och HW-27J
Ser man på resultaten så brukar det inte skilja så mycket mellan klasserna och det är många som använder samma bössa i båda klasserna.

Angående sikte så är det en smaksak men jag skulle tro att de flesta föredrar med mil-dots då det är användbart när man skjuter på olika avstånd och inte vill ställa om siktet. Likaså om man vill sikta vid sidan om för att kompensera för vindavdrift om det behövs.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav losdrivare 05 apr 2013, 15:03

Många PCP är lätta att ställa upp i effekt, kan dock vara lite klurigare med matchgevären då de oftast har regulator. I nationellt licensfritt (10j) skulle jag välja 4,5 mm kaliber och relativt tunga kulor för BR på 25 meter. Det blir inte fel i 16J heller, men troligast vill du ändå byta upp dig i gevär då.

Angående geväret så är det mycket smaksak också. Vill du ha ställbar matchstock eller sporter? Instegsgevär med matchstock är Hämmerli AR50 FT (kan behöva modifiera aluminiumshrouden för BR) och Air Arms MPR FT som nya, begagnade PCP matchgevär (måste gå att ställas upp från 7,5J till 10J) alternativt FWB 300S (fjäder, ej ställbar stock om du inte går på ett Universal). Är du nöjd med sporter så skulle ett Air Arms S400 FAC bli fint.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav buggsson 05 apr 2013, 15:05

T.ex. Steyr LG110 FT kan man köpa som 7.5J och skruva upp till strax under 10J beroende på vilken diabol man använder. När man fått licens byter man transferport och lite pyssel till, och då har du en 16J bössa utan allt för mkt besvär. Det blir dock en helt annan prisbild, men även en helt annan typ av bössa.

Vad gäller sikte kan jag inte uttala mig ännu för jag har inte börjat använda mitt T-36 ännu, men mitt T-50 med mildot fungerar bra och det gillar jag. Har dock bara använt det på 25m än så länge.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav niklas 05 apr 2013, 15:05

Om du har tävlat i bänkskytte i 20 år så borde du väl veta vilket riktmedel som är bäst ?
niklas
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 21 okt 2010, 11:13
Ort: arvika
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav Kari Lindström 05 apr 2013, 15:59

Niklas,
användning av riktmedel är helt beroende av avståndet man skjuter på och tavlans, liksom riktprickens färg, storlek mm. i förhållande till varandra. Den individuella variationen genom eget tyckande är också stor. Att man skjutit gruppskytte på längre håll, behöver inte innebära att man fattar ett jota av poängskytte på kortare håll. Ungefär som att jämföra lerduva med viltmål. Att bägge har rörliga mål, innebär inte att utövarna behöver veta värst mycket om varandras utrustningar och teknik sant taktik. Det är t.ex en ruskig skillnad på att använda 1/16 eller 1/8 dot. Därför frågan.
Kari Lindström
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 apr 2013, 19:56
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 7 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: www.benchrest.nu

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav Kari Lindström 05 apr 2013, 16:13

Buggsson,
varför har du valt just mildot... hade du någon eftertanke ? Vad har du för riktmedel i T-36:an ?

Jag har en Leupold 36x på hyllan med 1/8-dot och frågan är hur stor blir dotten jämfört med tavlans riktprikt och användbarheten när man håller av ?

Någon som kan uttala sig om kulhålets storlek till 1/8 dot ?
Senast redigerad av Kari Lindström 05 apr 2013, 16:20, redigerad totalt 1 gång.
Kari Lindström
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 apr 2013, 19:56
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 7 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: www.benchrest.nu

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav niklas 05 apr 2013, 16:20

Ber om ursäkt för klumpigt svar . om jag fattat det rätt så är det en nedskalad 100m tavla . 1/8 36 x passar precis i 10 x ringen
niklas
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 21 okt 2010, 11:13
Ort: arvika
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

Följande användare vill tacka niklas för detta inlägg
nimix (30 jun 2013, 22:17)

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav Kari Lindström 05 apr 2013, 16:22

Nice... då tror jag att optikbiten är löst och jag kan använda det jag har.
Senast redigerad av Kari Lindström 05 apr 2013, 16:25, redigerad totalt 1 gång.
Kari Lindström
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 apr 2013, 19:56
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 7 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: www.benchrest.nu

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav Nitro 05 apr 2013, 17:14

Ursäkta OT, men lite intressant Kari att du som erfaren BR skytt inom krut blivit intresserad att göra samma sak fast med luft på betydligt beskedligare avstånd.
Hur kan det komma sig?
Jag ser så klart många fördelar och undrar om det är därför.
Med luft kan du panga upp 500 st .177 för typ 80:-
Med krut (beroende på cal) hade du inte pangat så mkt för de pengarna.
Med luft kan du kanske ha din egen skjutbana där hemma och panga när du vill.
Med krut så kan det vara lite känsligt bland grannarna om man inte bor väldigt avskilt.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav Kari Lindström 05 apr 2013, 17:56

Ingen fara med OT:n... men tävling är tävling för mig oavsett avståndet eller vapenklass inom bänkskyttet. Sedan handlar det alltid om förtjusningen med poängskyttets utmaning och speciellt i kombination med luftvapen samt skytte utomhus. Alltså, inomhusskyttet med luftvapen är jag inte så intresserad av. Vi kan säga att mitt intressesfär ligger i utmaningen att försöka styra vinden, istället att den styr mitt skytte.
Kari Lindström
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 apr 2013, 19:56
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 7 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: www.benchrest.nu

Följande användare vill tacka Kari Lindström för detta inlägg
Nitro (05 apr 2013, 18:20), a_gunther (07 apr 2013, 06:30)

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav buggsson 07 apr 2013, 00:13

Kari Lindström skrev:Buggsson,
varför har du valt just mildot... hade du någon eftertanke ? Vad har du för riktmedel i T-36:an ?

Jag har en Leupold 36x på hyllan med 1/8-dot och frågan är hur stor blir dotten jämfört med tavlans riktprikt och användbarheten när man håller av ?

Någon som kan uttala sig om kulhålets storlek till 1/8 dot ?


Mildot blev för att jag i första hand trodde jag skulle hålla på med Field Target, nu blir det främst BR före FT. Jag använder vad jag redan har för HV, och den bössan kan man även ha för FT är det tänkt om de nu väljer att ha en 16J+ klass.

Jag har 1/8-dot i T-36an och på 25 m där 10X ringen är 2mm i diameter har jag fått till uppgift innan jag köpte att 1/8-doten skall få plats i 10X ringen, det får väl visa sig när man tar siktet till banan. Men det är mkt vanlig kombination som instegskikare i BR.

Det där med nedskalad 100m tavla, det måste vara de nationella klasserna som åsyftas i detta fall, inte de internationella klasserna.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav Kari Lindström 08 apr 2013, 22:41

Om vi skulle prata om en seriös satsning på LV och HV, vilket vapen skulle ni rekommendera och varför ? Jag har hittat litet gamla resultatalistor från Laxå och Steyer 110G listades i alla fall i dem som ett HV vapen. I LV var det mer blandat. Det kanske var då sådant gällde, ty nu verkar Steyr vara ett LV-vapen

Jag ska för övrigt besöka Hurricane Luftvapen nu på torsdag för att prata med dem vad som kan åstadkommas. Speciellt är jag intresserad veta mer om TM1000 och BM500.

Tanken är också besöka aktiviteterna i Huddinge i slutet på denna månaden för att studera hur det hela går till. Sedan får vi se vad framtiden har med sig...
Senast redigerad av Kari Lindström 08 apr 2013, 22:58, redigerad totalt 2 gånger.
Kari Lindström
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 apr 2013, 19:56
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 7 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: www.benchrest.nu

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav Tomaz 09 apr 2013, 07:28

Kari Lindström skrev:Jag har hittat litet gamla resultatalistor från Laxå och Steyer 110G listades i alla fall i dem som ett HV vapen. I LV var det mer blandat. Det kanske var då sådant gällde, ty nu verkar Steyr vara ett LV-vapen


Jag antar det är mig du har sett i resultatlistan med den gamla klassindelningen som fanns då, nu finns det bara LV och HV enligt det internationella regelverket.
Förr sköt jag med bössan i klass HVA i 19J, men nu är bössan nerskruvad till 16J och går i LV klassen.
Det är främst anslagsenergin och vikten på hela riggen (bössa+sikte), som avgör vilken klass bössan går i.
Tex Steyr ser man internationellt i resultatlistorna i både LV och HV, beroende på vilken anslagsenergi man justerat in bössan för.
Jag har en Steyr LG110 Hunting som har den fördelen att den har relativt låg vikt i basutförande (3,3kg), så att det finns marginal till att viktmässigt få plats med ett lämpligt kikarsikte och inte överskrider maxvikten i LV klassen 4,762 kg.
Man bör förstå lite vad man håller på med, men Steyr LG110 är relativt lättskruvad och man kan göra justeringar själv efter behov.
Steyr har till och med instruktionsvideos på sin hemsida hur man utför vissa ingrepp i bössan.

Ingen bössa är dock så magisk att man kan plocka ur den från fabrikskartongen och ta första bästa ask med diaboler och skjuta 250 poäng på en BR25 tavla.
Det krävs oftast lite inskjutning, justeringar och optimeringar av bössan, sen gäller det att hitta rätt sorts diabol, och där skiljer det på vikter, dimensioner och tillverkningsbatcher. Min steyrpipa är kräsen och skjuter inte hål i hål om den inte får precis rätt diabol. Alla pipor är olika individer och vad som funkar i en pipa, kanske inte funkar i en annan till synes lika pipa.

Du kommer att märka att det är en hel vetenskap det här med luftgevär när du börjar skrapa på ytan, men även mycket känsla och finlir.
Men med din bakgrund kommer du nog snabbt in i matchen...
Jag önskar dig lycka till och hoppas vi ses snart på en bänkskyttetävling för luftgevär... :cheeRs:
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav Kari Lindström 09 apr 2013, 08:44

Ok... jag hänger med !

Då har har jag en följdfråga om LG110 Hunting/High Power. Jag har inte hittat bilder om modifieringar beträffande kolven bak. Hur har du gjort ? Dock finns det en del bilder där FT-vapen används som sådan, utan att man ändrat kolven och passningen mot sandsäck ser ut vara mindre fungerande.

Hur skjuter ni ? Håller ni i bössan eller är det frirekyl som gäller ?

Du har helt rätt beträffande vetenskapen... det är en annorlunda värld jämfört med krutvapen, dock finns det aldrig något magiskt. Bara ren rå ny teknik...
Senast redigerad av Kari Lindström 09 apr 2013, 08:47, redigerad totalt 2 gånger.
Kari Lindström
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 apr 2013, 19:56
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 7 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: www.benchrest.nu

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav buggsson 09 apr 2013, 09:25

Kari Lindström skrev:Dock finns det en del bilder där FT-vapen används som sådan, utan att man ändrat kolven och passningen mot sandsäck ser ut vara mindre fungerande.

Hur skjuter ni ? Håller ni i bössan eller är det frirekyl som gäller ?


Jag har en Steyr FT och jag har plockat bort allt jag kunnat få bort från kolven förutom kindstödet och den inställbara kappan. Allt annat är borta och nu ligger kolven direkt på det bakre skjutstödet hyfsat stabilt. Det var bl.a. därför jag tog bort delar, men även för att få ner vikten då den skall användas i klassen LV. Jag håller i bössan, inte hårt, men ändock.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav Tomaz 09 apr 2013, 10:21

Kari Lindström skrev:Ok... jag hänger med !

Då har har jag en följdfråga om LG110 Hunting/High Power. Jag har inte hittat bilder om modifieringar beträffande kolven bak. Hur har du gjort ? Dock finns det en del bilder där FT-vapen används som sådan, utan att man ändrat kolven och passningen mot sandsäck ser ut vara mindre fungerande.

Hur skjuter ni ? Håller ni i bössan eller är det frirekyl som gäller ?

Du har helt rätt beträffande vetenskapen... det är en annorlunda värld jämfört med krutvapen, dock finns det aldrig något magiskt. Bara ren rå ny teknik...


Det finns lite olika skolor hur mycket kontakt man har med bössan, personligen håller jag i bössan med full kontakt med kind och axel, men det gäller ju förståss att man håller bössan exakt lika hela tiden, annars får man träfflägesförändringar, även fast bössan är i det närmaste rekylfri.
Jag vill påstå att det egentligen inte krävs så mycket av frontstödet på samma sätt som rimfire eller den typ av bänkskytte du kommer ifrån. Jag gissar att du kör med Farley-stöd eller liknande avancerat. Det funkar säkerligen kanonbra även med luftgevär också men det är inget jag har testat. För mig är det en kostnadsfråga, men vill heller inte resa med tyngre utrustning än nödvändigt. Jag har sett bilder från större mästerskap med luftgevär, där det ena stödet är mer avancerat än den andra, men man kan ha i åtanken att i senaste VM körde vinnaren i HV-klassen med en enkel sandsäck som frontstöd..
Hittade ett fotoalbum på nätet med bilder från VM 2011, där man kan se en del bilder på utrustningen som använts..
För att följa länken så måste du registera dig.


Jag lägger bakkapa på bakstödet och sen axeln emot, jag kör med originalkappan på steyr...
Är det regelvidrigt att lägga bakkappan på bakstödet, är det bara underdelen av kolven som får ligga på bakstödet..? Blev lite fundersam, men hitar inget tydligt svar i regelverket hur bakstödet får placeras.... :?
Senast redigerad av Tomaz 09 apr 2013, 10:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav Kari Lindström 09 apr 2013, 11:33

Jag ställde frågan om joystickstöd till luftgevär på finska För att följa länken så måste du registera dig.

där bland annat vår vän The Beef håller till och fick som svar att de som provat joystick även med luftgevär, kommer knappt vilja gå tillbaka till fasta stöd. Däremot verkar ett problem med joysticstöden till krutvapen vara behovet av vidare rörlseschema som orsakas av det kortare skjutavstånder och större tavlan. Dvs. behöver ett stöd som Farley som jag t.ex har, omarbetas något.

Beträffande rekylen... hur många milli-/centimeter på ett ungefär flyttas en 16J LV bössa bakåt med integrerat mynningsbroms resp. utan det.

Hålen jag sett på bilderna till pipor är väl en mynningsbroms ?
Kari Lindström
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 apr 2013, 19:56
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 7 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: www.benchrest.nu

Re: Utrustning för bänkskytte med luftgevär

Inläggav The Beef 09 apr 2013, 13:01

Kari! En orsak till att vi gillar joystickstöd är den att vi nästan alla också skjuter rimfire och då använder vi massor av sighters på både vänster och högerkant. Det blir alltså många och snabba förflyttningar och många skott. Vid luftskytte kan man ibland bli begränsad av vapnets luftkapacitet och då skjuter man följdaktligen mindre antal skott. Är man skicklig på vindavläsning kanske man inte behöver så många sighters och hinner därmed skruva sig fram. Eftersom både Farleyn och SEB har begränsad rörelsebana så måste man göra en mellanjustering med baksäcken men detta är inget problem när man lärt sig. Vi har tagit fram nya billigare varianter på framstöd som har tillräcklig rörelsebana och skall snart släppa ut dom till allmänt åtlöje men som alltid finns det småsaker att förbättra. Gällande fram och bakstock så försöker dom flesta att få dom paralella med varandra för att erhålla rakt bakåtriktad rekyl. Det finns givetvis höjdskillnad mellan fram och bakstock men du kan föra bössan framåt och bakåt utan att höjdläget ändras. Det finns ingen regel för vinklad bakstock likt den vi har i centerfire. Ikväll skall vi testa lite olika funderingar skall försöka fotografera lite då så ser du hur vi tänkt det.
The Beef
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 aug 2011, 21:46
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr110

Nästa

Återgå till Bänkskytte

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer