Brr, kallt på utomhusbanan idag!

I denna forumdel avhandlar vi pistoler som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

Brr, kallt på utomhusbanan idag!

Inläggav RobertSt 02 feb 2013, 19:11

Var på skjutbanan idag. Brrr! Jag hade kokat kaffe åt skyttarna, men glömde att ta med mig min handvärmare!

Fick låna en sådan här Walther:

För att följa länken så måste du registera dig.



Mycket trevlig! Sköt riktigt bra med den! Ja utom sista serien då, då hade jag bara kinaskott, gick lite väl högt tyckte jag, kanske en annan krutladdning? Men inget skott klickade iallafall.

Vid näst sista serien 'knockade' jag tavlan så att den föll vid träff av en 7:a... Tavlan stod bara löst i snön. Alla skyttarna tyckte det var roligt.

Lite märkligt var att sista skottet inte 'markeras' av pistolen, man måste räkna och/eller dra tillbaka ladd-reglaget en aning för att se om man har något skott kvar.

Och tricket med att hålla 5 skott i handen i byxfickan och släppa en patron i taget vartefter man skjute var det för kallt för.

Ja, som vanligt hade vi trevligt i allafall!
RobertSt
 

Re: Brr, kallt på utomhusbanan idag!

Inläggav soul 02 feb 2013, 20:44

En sån har jag, eller en snarlik iaf baikal ij35.
En bra och billig pistol är det iaf även om de är lite kända för att skjuta dubbelskott ibland med viss ammo.

Kul att ni håller igång iaf, vi har tack å lov inomhushall.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Brr, kallt på utomhusbanan idag!

Inläggav RobertSt 02 feb 2013, 21:43

Innomhushall? Det låter lyxigt! Men så håller vi till vid en skjutbana som möjligen kvalificerar sig som Sveriges äldsta. Skjutbanan vid Strömsholm! Vi har inte ens el vid vårat skjutbås!
RobertSt
 

Re: Brr, kallt på utomhusbanan idag!

Inläggav soul 20 feb 2013, 09:46

Japp en 25 meters med 7 skjutplatser i :)

Känns mycket trevligt att slippa skjuta luft på vintrarna för att det är för kallt att vara ute.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Brr, kallt på utomhusbanan idag!

Inläggav RobertSt 03 mar 2013, 00:03

soul skrev:Japp en 25 meters med 7 skjutplatser i :)

Känns mycket trevligt att slippa skjuta luft på vintrarna för att det är för kallt att vara ute.


Jag hör att det är några som har det bra här! Kul!

Missade start-datumet idag, får väl försöka nästa lördag.
RobertSt
 

Re: Brr, kallt på utomhusbanan idag!

Inläggav RobertSt 09 mar 2013, 20:47

Jaha var där idag. Fick skjuta med en revolvler i lr 22. Mycket trevlig sak, glömde att kolla vilket märke det var, får fråga nästa gång. Kanske att det blir en revolver framgent. Tre saker talar för det. Det ena är att underhållet verkar bli mycket enklare. Det andra är att man slipper 'skvätta' tohylsor överallt. Och det tredje, skyttegrannen slipper få tomhylsor över sig.
Tack och lov tog jag med mig en handvärmare idag. Den behövdes! När skall viintern ge sig??
RobertSt
 

Re: Brr, kallt på utomhusbanan idag!

Inläggav Jazz 10 mar 2013, 10:43

Jo revolvrar funkar bättre i alla väderlekar. Funderar på att sälja min FAS och köpa en S&W 617 revolver. Jag tror att en van skytt skjuter lika bra med revolver med anatomiskt grepp. Sedan är det inge problem att hänga med på snabbserierna heller när man har ordning på allt annat.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Brr, kallt på utomhusbanan idag!

Inläggav RobertSt 11 mar 2013, 14:18

Hmm, ja. Sälv funderar jag på en 357 helst av känt märke. Då kan jag ju välja ammo efter behov. Det går nämligen fint att skjuta 38 special i en sådan också. Om man nu bara rengör trumman ordentligt efter sig. (trumman är ju något längre för 38 an vilket medför att krutgasrester sätter sig i trummans främre del. Låter man det fortgå får man snart inte in en 357 patron...)
RobertSt
 

Re: Brr, kallt på utomhusbanan idag!

Inläggav Jazz 12 mar 2013, 10:34

Jo men grovpistoler är inte så känsliga som 22Lr. I princip alla 22lr pistol erjag provat har lite problem i minus grader och det har aldrig en A pistol. Jo 357 är väl den smartaste kalibern eftersom man kan skjuta med både magnum och special. Men hur är det med 44 magnum kan man skjuta med svagladdade patroner i en sådan med. Jag har 9mm för det är billigt. Skotten kostar 2 kr från affären en magnum kostar dubbelt. Skjuter man då ibland 500-1000 skott per helg så blir det lite skillnad. Nu har jag köpt en växel sats till min 9mm så jag kan skjuta 22Lr så blir det riktigt billigt. Den ha bara inte kommit ännu. Lic och allt är klart.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Brr, kallt på utomhusbanan idag!

Inläggav soul 12 mar 2013, 13:10

Jadå det går att skjuta svaga patroner i en .44 mag de kallas för .44special och har ungefär samma kraft som .45acp lite beroende på hur man laddar förstås.
Men laddar man inte själv så är ju 357 ett bättre (läs billigare) val.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Brr, kallt på utomhusbanan idag!

Inläggav RobertSt 12 mar 2013, 22:50

Ja skulle jag välja en .22:a idag så vart det nog antingen en FWB eller någon bra revolver.
RobertSt
 

Re: Brr, kallt på utomhusbanan idag!

Inläggav Jazz 12 mar 2013, 23:23

Revolver? Nja då blir det denna.
För att följa länken så måste du registera dig.

Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Brr, kallt på utomhusbanan idag!

Inläggav RobertSt 12 mar 2013, 23:32

Jazz skrev:Revolver? Nja då blir det denna.
För att följa länken så måste du registera dig.


Oj, oj oj! En 8-pangare! Finns de verkligen? Helt oootrooligt! Men är den inte lite väl 'liten' för att vara en 357:a? Jag tänker på rekylen.
Nu har du stoppat griller i huvudet på mig!
RobertSt
 

Re: Brr, kallt på utomhusbanan idag!

Inläggav Jazz 13 mar 2013, 03:02

S&W har ju det de kallar "Performance center". Det är deras avd som tillverkar tävlings vapen eller rättare, pistoler som är lite tajtare.
Det skiljer den del i pris men man får ett bättre vapen med riktigt bra sikten som även är lite snyggare extriört.
:Thumbupp:
Senast redigerad av Jazz 13 mar 2013, 03:04, redigerad totalt 1 gång.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Brr, kallt på utomhusbanan idag!

Inläggav RobertSt 28 mar 2013, 21:24

I förrgår frågade jag Ragnar Skanåker om han kunde ställa upp någon lördag framöver för lite undervisning för oss nybörjare. Jodå, det kunde han! Visserligen för 3000:- + omkostnader och ca: 1 månads förberedelse. Jag antar att han menar att han vill veta mer om vilka skyttar som skall delta. Samtidigt gjorde han (naturligtvis) reklam för sin bok. Boken har jag beställt, nu väntar förhandlingar mellan klubben och mig om han skall få komma. Jag kan tänka mig att sätta upp hela summan, men hoppas att vi blir några 'rookies' som kan dela på det.
Kan man få en bättre pistolskytte-instruktör? Än en guldmekdaljör?
Någon som vet något mer om Ragnar som inte framgår av de oficiella rapporterna?
RobertSt
 


Återgå till Pistol & Revolver

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer