Anschutz 2002 SA

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Anschutz 2002 SA

Inläggav Silwer 29 okt 2012, 13:50

Ok, idag dök en SSP upp. 2002 Super Air(fråga mig inte vad som var så "super" i luften i Tyskland, men ni har nog märkt hur de missbrukar det ordet ni med.

För att följa länken så måste du registera dig.



Bild på systemet omonterat.
De här dök upp 1992 som en fix på deras första SSP som hette 2001 Super Air och kom 88, denna hade problem med att laddluckan stängdes genom att man sköt igen den bara och tyvärr låste den inte alltid helt men bössan gick ändå att avfyra vilket gav att folk sköt av med läcka och träffade olika långt ner på tavlan, dvs eliten var inte glad.

Så här införde de en spak för luckan för stängningen och att den inte går att avlossa inna den klickat på plats.

För att följa länken så måste du registera dig.



Stängd
För att följa länken så måste du registera dig.




Så ser denna ut, den kan öppnas manuellt men öppnas annars automatiskt när pumparmen når längst fram i rörelsen, den hindrar kikarsikte en aning dock till skilnad mot föregångaren men inte på det vis FWB60X stör monteringen, RT modellen hade en spak som lutar utåt mer för att var säkert fri från kikaren.

Bössan har en annan lite lustig sak att pumparmen svänger upp snett uppåt, tror nån mer had så men annars är ju rakt ut mer normalt.

För att följa länken så måste du registera dig.



Så ser det ut mao, för mig är den lättpumpad även om sånt diskuters på forum, men allvarligt i princip ingen kraft behövs, kanske är det för att man är från fjäderbösseträsket, det är löjligt mao, som att kalla en FWB300s för trögspänd.

Denna saknar en buffer som normalt fångade armen så den stod en bit ut på sidan, den brukar var väck på gamla bössor och så länge man stänger armen med öppen hand så kan man inte klämma sig, den tar lite mindre plats i bredd med.
edit: tyvärr vilar fångstdämparen i pumparmen mot stocken utan buffergrejen, dvs man får ett rundat litet märke i stocken vilket denna redan har, stocken är dock av hårt material.

För att följa länken så måste du registera dig.



Tog ingen bra bild på det men så här nära iaf vilket då med skyttehanskar och diverse clownkläder nog inte är bra.

Bössan i sig blev deras sista SSP då den tillvrkades till tidigt 2000tal faktiskt och ersattes i samma skrud ungefär til en kolsyre 2002 och så en PCP 2002 och senare av andra modeller som var PCP.

FWB var så allrådande att de här kan sägas var ganska ovanliga ändå, ärskilt här i landet, de fanns med en laminatstock som ser snofsigare ut och en aluminiumstock som är otroligt ovanlig och får kritik för att vara för lätt, en sån här bössa blir topptung helt enkelt och därmed vickig enligt de som förstår.

Imo är den snyggare än FWBerna i vanliga stockar iaf, visst en del retar sig på att de skriker ut sitt namn och vad bössan heter på sidorna på bössan och den silveraktiga metallbiten framför laddluckan.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Som ni ser var de inte blygsamma direkt, jag gillar det men som sagt smaken är delad.

Som nui ser finns ingen diopter med eller korntunnel och inga spacers för kindstöd eller för bakkappan, men det ska gå att ordna de billigare delarna iaf om man inte nu gör en fullösning bara, så här långt nere är kindstödet väldigt lågt.

En annan konstig grej är att den har en säkring, det måste var i det närmaste unikt och oanvändbart på en tävlingsbössa, som tur är så är den inte automatisk.

För att följa länken så måste du registera dig.



Här syns den någorlunda på bilden.

Trycket på denna har alla justeringar man vill ha och några till, man kan tex ställa lutnigen på hela mekanismen, alltså inte bara luta på bladet utan hela skiten, och delarna som utgör systemet är rätt komplext för nåt tillverkat för 20 år sen och de måste haft en dle göra att bygga de här.

Som ni förstår har jag bara provat om den fungerar ännu, och det gör den, den låter förbluffande myckt för sina 8J är min direkta respons, inget för skytte i lägenheten precis.

Pipvikterna var 5st när bössan var ny 3 finns kvar på denna, man kan skjuta dem längs pipan hur man vill, det sitter en annan frontdel på den original (som är med) med urtag för korntunneln som monteras på kilspår rakt i shrouden.

Bössan vägde 5kg med allt påstås det, jag har svårt att tro det riktigt då jag upplever den lättare än FWB300smen jag har, men det kanske handlar om distrubitionen bara och ingen kikare sitter ju på heller än.

Den har ett kort kilspår framför laddluckan men som är lägre än det bakre som på AA Pro-Target match fast spåret är kortare, det gör att 2 fästen är knivigare och föregående ägare har skickat med ett reachforwardfäste.
En bruksanvisning fanns med men är köpt senare då den inte är stämplad osv. då det ju gjordes med vapnets ID nummer och sådant i slutkollen.

Nånting dåligt då? kända fel är att kolven knäcks vid pistolgreppet, så även denna som är lagad i en spricka där, det förekommer många av dessa med detta fel och det tycks aldrig ha erkänts av fabriken.
Under sitter en skena längs precis hela framstocken, dvs trots att de petat in en flyttbar plastbit så är den rätt kantig att hålla i utan hanskar vid ståskytte.

För att följa länken så måste du registera dig.



Nåt går ju att sätta på skenan som stöd dock då jag iaf inte skjuter med hanskar.
Gnällgrejor är väl att den saknar ett par J för svenska licensgränsen och att det inte går att göra ett jämrans dugg åt det, det gör väl att priserna har sjunkit en del rent allmänt för SSPer sen de började ignoreras av tävlingsskyttarna och gick ner till oss som bevarar deras gamla bössor.

Om man dock inet tänker sig några 50m serier så är de ju ok, normalt sett på kort håll så är det hål i hål bössor det är bara det att när de som tävlar skjuter står de bredvid varandra och gillar inte att dels ta ner bössan för pumpning och så svänger ju armen upp åt sidan med, men för oss så är sånt bar trams att gnälla över, visst en 2002PCP går att få ut 10J lätt men den kostar dubbelt med lätt och då återstår ändå som sagt de modifieringarna och de denna behöver för vårt kikarsikteskjutande plus möjlighet till luftpåfyllning, här är det ju bara att pumpa en gång.

Varför?
Tja varför inte, de är som sagt rätt ovaniga(inet som en Diana 100 iofs) och de är inte sämre än en FWB602 tex egentligen, bättre än en FWB600 då den iaf har fångstmekanism för pumparmen som den saknar och som gjort den liksom föregångaren till denna som tveksamma val om de inte är skitbilliga, ofta är prisskillnaden dock inte stor och då väljer man inte dem.
Jag har på senare tid allt sämre med plats för skytte och lär ståskjuta en del på 10m och kanske max 25m, då funkar den här bra då den har drivkällan med sig.
FWB300Smen blir kvar ändå den har mer karraktär av mekaniken men denna är en bättre bössa i utformning och trycke, priserna är inte sällan lägre än för FWB300s eller likvärdiga och en till sån käns inte intressant för mig även om de ju ger 10J med lätthet.

Som sagt snyggaste SSPn imo om än att laminatmodellen är snyggare, FWBerna är så träenfärgat blanka att de inte kan konkurrera där, men haha det var nog inte på kartan när de såldes hur de såg ut, men för mig idag så kan jag göra ett sånt val.

Delar finns lite här och var då den tillverkades länge dock från folk som inte kan annat än tyska, även denna bössa är en tyskinport från senare år, jag ska skafaf en korntunnel och korninlägg ifal jag skulle skjuta på nån matchklubb, diopter får bli FWB300sens gamla, högst omodernt men vad fan en diopter till de här är dyr de var väldigt bra och ändrades knappt til de som följde rakt på dem, då ska jag hitta även en sån begagnad billigt som fasen och det tror jag inte då de återanvänds.

Lång post och inte ett skott skjutet kan man säga, men lite tankar om denna och lite historia och saker man kan känna till om man vill ha en.

Återkommer väl med sånt som kikarmontage och det.
Senast redigerad av Silwer 29 okt 2012, 23:54, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Etienne (29 okt 2012, 13:57), Tomaz (29 okt 2012, 18:54), Dudda (02 okt 2015, 22:18)

Re: Anshutz 2002 SA

Inläggav Etienne 29 okt 2012, 14:16

Silwer skrev:Denna saknar en buffer som normalt fångade armen så den stod en bit ut på sidan, den brukar var väck på gamla bössor och så läng4e man stänger armen med öppen hand så kan man inte klämma sig, den tar lite mindre plats i bredd med.


Efter min första Anschütz 2002 (som hade den här komponenten kvar) så kan jag ju intyga att någon centimeter mindre i bredd är guld värt om man är ute efter en vapenväska som är lite extra stöttålig! Det var ett HELVETE att hitta en hård vapenväska som svalde vapnet på bredden.

-

Annan kul kuriosa; Har nu noterat hur kort innerpipan är jämfört med shrouden?
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Sv: Anshutz 2002 SA

Inläggav erik81 29 okt 2012, 14:25

Vilket monsterinlägg Silwer :mrgreen: OnT, skön bössa, har funderat lite på någon ssp också nu när jag får kortare skjututrymme. Jag antar att du kommer rapportera hur den här är att skjuta med?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
erik81
 
Inlägg: 1056
Blev medlem: 24 sep 2010, 14:37
Ort: Jämtland
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg
Luftvapen favorit: AA S200 .177

Re: Anshutz 2002 SA

Inläggav Silwer 29 okt 2012, 16:25

Jo pipan är kort, men det har jag sett förr i min PT, det är ju en shroud som gör längden ändå är dn inte extremlång, men det är ju ingen RT med delad pipa eller nåt hehe.

Jo det klart jag kommer skjuta med den, sen om det ger er nåt är ju en sak, men räkna med ev. kallt gnäll om nåt käns fel och det motsatta, jag gilar bössan men jag har inte gift mig med den så att säga, är inte så mycket för totalhyllande nyförälskelser till omdömmen.

De här har en del oringar invändigt, FWB60x har lite övertag där då de knappt har några slitdelar alls vad jag hört dock ger översättningar av tysksiter att båda kan var gamla ök som gått i 15 år men de funkar ändå och ger lägre effekt mest, det är inget känsligt vapen om man håller det rent och smörjer rörliga delar lite försiktigt nån gång ibland.

Så hyfsat skottsäker mao men det är även fwb601-603 iofs.

Walther LGR SSPn är en 80-talare som är fin men underlägsen rent tekniskt dessa, D100 ingen aning och Hämmerli har ingen vad jag kan hitta ens, El Gamo gick sönder och blev för evigt trasiga i nån tryckfallskompensator.

Match SSPer finns mao inte av så många modeller men särskilt FWB verkar ha sålt busslaster med dem och det gör dem ju vänligast för delar osv.

Lustig detalj för et matchvapen.

Pluppen där syns bak och vapnet är alltså osäkrat, helt otroligt hur man kan lägga tid på ett säkringssystem där även detta finns, vhat were they thinking? :-)
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Anshutz 2002 SA

Inläggav Silwer 29 okt 2012, 20:16

Testade med de sm justerbara ringar jag har 30mm, och det funkar iaf utan att ha provskjutit.
Dock så fick jag montera bakre fästet på millimetern bakom luckspaken då kikaren hamnar för nära ögat så lätt särskilt med zoomratt med.

Distanser för bakappan på säkert ett par cm behövs, det är så kort förhållande nu så det stör, och förståss upp med kindstödet.
Släppte aningen på trycket steg 2 med för att få flugfjärtsnivå på trycket, käns bra.



Närmre på fästenas justeringar

För att följa länken så måste du registera dig.



Tur man hade de där liggande oanvända, för de är inte möjliga att montera utan nånnivåskillnad.För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Anshutz 2002 SA

Inläggav Etienne 29 okt 2012, 20:52

Det ser ut som en "Falkon" till kikare? :-)

Förövrigt så lurade jag lite på om inte den där säkringsmojängen faktiskt kan ha något att göra med ett rekyldämpningssystem... Antagligen inte...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Anshutz 2002 SA

Inläggav Silwer 29 okt 2012, 21:01

Kanske inte optimal, men då vet jag att jag troligen kan lägga i en annan 30mm kikare i nån framtid.

Nu väger den bly iaf, dock måste den skjutas nu för att se att det går rakt, det är många justeringar på fästena i höjdled men det främre i sidled med.

De hade kunnat varit lite lägre men men.

Hurvtjocka är varje mellanlägg för bakappan?
Det är löjligt kort nu.

Rena juniorkolven.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Anshutz 2002 SA

Inläggav Etienne 29 okt 2012, 21:13

Original-inläggen är väl cirka 0,5 cm styck, om ens det... De flesta som förlänger långt använder ju distansrör av något slag...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Anshutz 2002 SA

Inläggav losdrivare 29 okt 2012, 21:25

Kan tipsa om att det är rätt enkelt att fixa egna mellanlägg i svart av Lagerhaus svarta skärbräda och en figursåg/sticksåg. Väldigt lättarbetad plast, kostar 29 kr och är 7 mm tjock. :)

Har gjort så till min 300S Junior.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Anshutz 2002 SA

Inläggav Silwer 29 okt 2012, 21:32

Men det blir ju så fult just bak, på kindstödet går det bra, men fan bak ser det ju konstigtut, men jag kommer högs troligt göra så tills jag kan få tag på nåt ihopmed korntunnel mm.

Måste riva och mäta lite så då kan jag ju kasta på lite korta rör med brckorsp länge så jag kan utvärdera den lite innan det är en halvmeter snö ute.

Luppen med den röda ringen tror jag bara är för att vusa att man spänt upp den och luften ärkomprimerad,i var fall åker den ut då, men påverkas inte av laddluckans läge, sen pluppar den in bara när bössan är opumpad.

Överarbetat käns det som, men ok man ser om man redan pumpat iaf om man nu är glömsk, för lättar man på pumparmen hoppar den ju ut.

Bruksanvisningen är udda, den beskriver intehur man justerar allting med bilder, hade de ont om filmi kameran, nog kan man visa om så tecknade bilder på allt i trycket tex.

När man har pumparmen max framdragen ser man en tätning på pumphuvudet i nån vit plast,är det väldigt tåliga grejor där i alltså?

Slaglängden är väldigt kort och ger att de här trimmar man inte, de är verkligen anpassade för ändamåler just där.

Var de heltvoförändrade i 10 år verkligen? Man undrar ju hurgammal den är.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Anshutz 2002 SA

Inläggav Silwer 29 okt 2012, 21:34

losdrivare skrev:Kan tipsa om att det är rätt enkelt att fixa egna mellanlägg i svart av Lagerhaus svarta skärbräda och en figursåg/sticksåg. Väldigt lättarbetad plast, kostar 29 kr och är 7 mm tjock. :)

Har gjort så till min 300S Junior.

Det var en tanke, dåligt med figursåg dock, sticksåg brukar bli ojämt mest, men väl bättre än rörbitar mellan.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Anshutz 2002 SA

Inläggav Silwer 29 okt 2012, 23:26

För att följa länken så måste du registera dig.



Fientliga sida vid sida, här ser man hur långt bak kikaren hamnar på 2002an, kanske för långt för FT sittande stil.
Förlängde kolven med en distans från en 300s så länge blev iaf nånting.

Man ser också hur lång shrouden gör 2002an, detär ändå en 55cm pipa på PTn om manräknar bort pipförlängaren.

Balans och vikt är bättre på PTn vid byte mellan dem stående, den har en bättre utformad framkolv och väger iaf hur det käns mindre trots allt jox på den jämfört med vad den en gång var.

En del på 2002an kan se ut som nån plast eller nåt noterar jag på bilderna, men i princip allt är metall faktiskt laddluckan som exempel kan man ju tro är ett plasthus, men det är det inte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Anschutz 2002 SA

Inläggav Etienne 30 okt 2012, 00:45

Man måste verkligen se till att ta kikare med lite kortare ögonavstånd (behöver givetvis inte vara bugbuster-avstånd, men max omkring 7-7,5 cm...) Om man ska köra med fästen på det viset så är det bra att leta "tunnare" fästen. Jag själv kör ju fast förstorning på min 2002:a med samma fästen som du har. Den har ingen zoom-ring så redan där vinner man lite...

Man kan ju annars köra med fästen som tillåter att laddspaken går förbi obehindrat.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Anschutz 2002 SA

Inläggav Silwer 30 okt 2012, 01:11

Dock så har vi grundproblemet med 2 olika nivåer och antal möjliga 2delade fästen bara där.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Anschutz 2002 SA

Inläggav Etienne 30 okt 2012, 01:25

Yepp, jag känner bara till 3 varianter bland de tvådelade som kan fungera:

SportsMatch ATP66/ATP65
För att följa länken så måste du registera dig.

)-sportmatch-1-mounts/smatp65-sportsmatch-2-piece-double-screw-1-mounts-height--windage-adj-56mm-[atp65].html

SportsMatch ATP61
För att följa länken så måste du registera dig.

)-sportmatch-30mm-mounts/smatp61-sportsmatch-30mm-tube-2-piece-mounts-extra-high-height-adjustable-[atp61].html

Hawke/RWS/"whatever" ProMount
För att följa länken så måste du registera dig.


alt: För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan finns det ju givetvis lite varianter där folk byggt egna specialrails och grejer... Typ denna:
För att följa länken så måste du registera dig.



(bra dig inte om att mejla killen och fråga. Har själv gjort det och det exemplaret är sålt och han vill inte göra fler...)
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Anschutz 2002 SA

Inläggav Etienne 30 okt 2012, 01:32

Jag vet inte om denna hjälper dig något. För mig så hade den inte gjort någon skillnad, men jag tror att vi inte har exakt samma fästen. Jag har ATP61... Men du verkar ha ATP66...

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Anschutz 2002 SA

Inläggav Silwer 30 okt 2012, 01:46

Den ena är atp66 iaf, de är inte identiskt konstruerade, fästskruvarna på den främre är mindre än på det bakre.
Det andra skule vara atp61 trr jag detvuppgavs, jag fick dem med en annan begagnad bössa somsagt, de är ju omärkta korkat nog av sm, hur svprt kan det vara liksom
Så det är ett hopplock förstås.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Anschutz 2002 SA

Inläggav Silwer 31 okt 2012, 16:03

Sköt på tavla idag, gick inte så bra, jag har en gammal fwb300s spacer bak och klämde en annan plastdistans under kindstödet som tyvärr ändå var för lågt och dessutomflyttade sig då jag inte ville knäcka nånting.

Kikaren sitter väl långt bak men i ståskytte funkar det, dock tveksamt vid sittande ft ställning då det blir så mycker mer hopkrypet, gick inte att prova iaf, det är blött och kallt ute.

Nåväl jag fixade mässingsrördistanser med brickor i ändarna efteråt, borde gjort det före, käns bättre nu.

På senare år fick 2002sa även med denna stocken en annan bakdel, kapoa i alu med justermån åt alla håll och ett annat kindstöd som gick högre.
De ändrade de här 3d kulorna ni ser på min för justering åt alla hål till att man fick skruva på mer än ett par skruvar, imo en flrbättring, men man tar vad man har.

För att följa länken så måste du registera dig.



Så ser det ut nu, behöver mer till bakappan, tror jag ordnat meden tysk som har de mellanläggsom ska vara och en kornhållare med skär med ifall diopter nånsin ska på.

Until then får detta duga.

Bössan är ovan när man skjuter kanske 50 skott ändp och ska pumpa åt fel håll liksom, tung som ett as upplevs den nu, trycket är bra om än inte lika känslugt som på min pro target, men det kanske går att bättra på.

Funderar på att prova utan vikter helt, jag brukar gilla framtunghet men denna är tung ändå, de väger 50g styck ock är bara att lossa och ta bort, kapa shroden gör jag dock inte då går den inte att använda med diopter sen, pipan är bara 41cm men shrouden är ju mycket längre, 15 till 20cm iaf.

Svårt att utvärdera nåt med lite ståskytte på under 15m, mer än att justermån på kikare mm funkar bra med de här fästena.

Verkar väl gå jämnt iaf, mer jag som inte fixar konditinsmässigt att skjuta sp mycket innan det blir rena gissaleken.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Anschutz 2002 SA

Inläggav Silwer 23 nov 2012, 11:55

Ok, idag fick jag en korntunnel med skär och mellanlägg från en tysk som hade som passade.
Diopter saknas iofs, jag ska prova om det går med den från FWB300s, det löser sig nog i annat fall.

För att följa länken så måste du registera dig.



Höjde med hjälp av längre bultar kindstödet ungefär nån centimeter till det blev mycket bättre, de är för låga för kikarsikten då de ju är för diopterhöjd, FT bössor har oftast just högre justering och RT får man anta.

Fortfarande sitter just denna kikaren lite för nära ögat när man sitter i FT ställning, men nu är det genomförbart att skjuta iaf, måste förlänga stocken nu bara.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Anschutz 2002 SA

Inläggav Silwer 08 jan 2013, 14:46

Ok, vad har hänt, bytte sikte nyligen till ett kina BSA, ochförståss är kindstöd och det rätt höjd nu.

Fanns dok inget sidewheel för den här kikaren trots att det visas på förpackningen, men enligt forum finns heller inga.

Så jag fick hjälp av Beangan och hans svarv med att ta upp rätt hål för raten och göra hjulet blankt för att sätta egna lappar på, hjulet kom från nåt annat sikte.

Har dock stora problem med focuseringen, denvill glappa väldigt, får se vad jag kan göra.

Är väl iaf en ok ssp bössa för tavla nu.
Dålig bildkvalitet sorry
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Anschutz 2002 SA

Inläggav Jazz 08 jan 2013, 15:12

Fint gevär silver :Thumbupp:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Anschutz 2002 SA

Inläggav Frank69 08 jan 2013, 15:17

Silwer...
Du har lagt bilden på fel ställe...
Den skall ju ligga bland säljes annonserna... :Drool:

Edit: Vem har flyttat runt på bokstäverna på mitt tangentbord???
Senast redigerad av Frank69 08 jan 2013, 16:56, redigerad totalt 1 gång.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Anschutz 2002 SA

Inläggav Beangan 08 jan 2013, 15:47

Menar du att hjulet glappar på den lilla ratten? Eller att hela ratten är glappig?
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Anschutz 2002 SA

Inläggav Silwer 08 jan 2013, 15:52

Ratten på siktet glappar, hjulet sitter bra.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Anschutz 2002 SA

Inläggav Beangan 08 jan 2013, 15:55

Det blir nog svårare att komma åt och fixa. Vet att jag har ett sikte med lite glapp där med, får nog leva med det.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Nästa

Återgå till Anschutz

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer