Weihrauch Hw90

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hw90

Inläggav FX_REVOLUTION 02 mar 2009, 19:56

Vad skall trycket ligga på ifall luften råkar åka ut? Hw90
För att följa länken så måste du registera dig.

FX_REVOLUTION
 
Inlägg: 437
Blev medlem: 22 aug 2008, 18:06
Ort: Askersund
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: ONSALA
Luftvapen favorit: FX Independent 635

Re: Hw90

Inläggav MrBlarren 02 mar 2009, 20:50

26 bar är max har jag för mig,men hur mycket det skall vara för att bössan skall ge 10 joule har jag ingen aning om,har sett någonstans på internet uppgifter på tryck kontra anslagsenergi så googla lite bara så hittar du nog något
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren
 
Inlägg: 655
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:50
Ort: Sollentuna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Re: Hw90

Inläggav FX_REVOLUTION 07 mar 2009, 17:43

Hw90. 10J levereras från Hurricane med ca 7 bar.
Jag köpte med manometer och pump för kontroll, enligt ryktet skall manometern vara mycket tillförlitlig.
Max tryck är 26 bar. då skall de ligga runt 260-280 ms beroende på sida man tittar på.
Jag kör med ca 22 bar. Ingen aning om ms, Återkommer efter mätningar i sommar.
För att följa länken så måste du registera dig.

FX_REVOLUTION
 
Inlägg: 437
Blev medlem: 22 aug 2008, 18:06
Ort: Askersund
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: ONSALA
Luftvapen favorit: FX Independent 635

Re: Hw90

Inläggav zerozaar 21 feb 2010, 13:33

vad blev det för hastighet?
ee
zerozaar
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 26 apr 2008, 22:59
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re:

Inläggav The Kid 07 okt 2011, 11:53

weihrauch NO1 skrev:
G0LI4T skrev:Theoben tillverkar bara gasfjädrar till sina egna modeller.

Denna firma gjorde "replacements" tidigare, vet inte om dom kan ha till HW bössor

För att följa länken så måste du registera dig.


Ok tack! Men vem tillverkar gasfjädrarna till hw90 då?
weihrauch själva väl? Blir inte detta utrett så tar jaag en hw95a istället :)


så här ser hw 90 gasfjäder ut den liknar inte någon av eftermarknadfjädrarna dels kan man justera trycket och sen kan man ta isär den och byta oringen,http://www.airgunforum.co.uk/HW90strip.html

locktimen är grym på 90 bara snärtar till lite låg rekyl även på fullfart.
Användarvisningsbild
The Kid
 
Inlägg: 299
Blev medlem: 04 sep 2009, 19:25
Ort: åseda
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: hw 100

Re: Hw90

Inläggav Masove 08 nov 2011, 20:26

Vad är det för slags pump man behöver för att ställa upp trycket i gasfjädern?
Masove
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 feb 2011, 12:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: HW 95

Re: Hw90

Inläggav The Kid 08 nov 2011, 20:42

det går bra att justera trycket med en vanlig fx pump om man nu har pcp gevär och fx pump förstås.det behövs bara en adapter slang.eller en original hw pump.
Användarvisningsbild
The Kid
 
Inlägg: 299
Blev medlem: 04 sep 2009, 19:25
Ort: åseda
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: hw 100

Re: Weihrauch Hw90

Inläggav david88 02 nov 2012, 17:28

passar hw slangen till fx fyllkit eller måste man ha nån adapter där imellan?
david88
 
Inlägg: 125
Blev medlem: 22 feb 2011, 21:31
Ort: uddevalla
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Weihrauch Hw90

Inläggav Silwer 02 nov 2012, 20:16

Du behöver en annan slutadapter till bössan helt enkelt.

De här hör man inget om, undrar om de fortsätter produceras trots Theobens bortgång, de hade ju det här utlicenserat, men det har kanske förfallit då de väl bytte system på sina bössor sen.

Iaf ser man och hör för lite av hw90, en hel del av köoande och först lite fina ord och sen till salu ich efter det klagmål på greppkänslighet.

Min teori är dock att de pumpar dem för att få dundereffekt och gör bössan oskjutbar.

Det lär man iofs inte få reda på.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Weihrauch Hw90

Inläggav Norrlänningen 02 jan 2014, 18:25

HUr är en 90 i kaliber 25 fullfart?

Kan man jämföra den med en 80 i kaliber 25?

Eller är kaliber 22 den optimala kalibern
Norrlänningen
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 04 maj 2013, 09:10
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Weihrauch Hw90

Inläggav Springer 02 jan 2014, 19:55

Jag har aldrig ägt en HW80 så jag ger mig inte in på några jämförelser.
Jag har heller inte ägt någon HW90 .25 men de flesta säger att magnumbössor blir lugnare med större kaliber så det är väl bara att avgöra vad man vill ha ut av skyttet. Grövre kaliber har ju mer knock-down power men lite mer krökt kulbana om man skjuter på längre avstånd.

Min HW90 .22 är precis vad man gör den till.
Lägger man lågt tryck i gasfjädern och skjuter i 10 Joule så är den otroligt snäll men lite seg vad gäller locktime då bössan är dimensionerad för betydligt mer kraft.
Lägger man den på 26 Bar vilket är rekommenderat max-tryck så blir den betydligt kraftigare både effektmässigt och vad gäller att spänna upp den. Det krävs att man lägger tid på att bli vän med bössan helt enkelt och lär sig hur man bäst håller den för att träffa där man vill samt testar fram vilken ammo som funkar bäst.
En del gillar inte att ha den på max-tryck utan släpper successivt ut lite tryck genom att sätta ett litet dorn mot ventilpinnen och knacka till lätt på den till de hittar en nivå vad gäller rekyl och motstånd vid uppspänning som tilltalar dem. Det är det som är bonusen med den här typen av bössa, man väljer själv den effektnivå som känns bäst.
Kvalitetsmässigt...ja vad ska jag säga, det är en Weihrauch...solid är det första ordet jag kommer att tänka på.

Silwer har en bra poäng vad gäller "överpumpade" HW90.
Det är tyvärr för vanligt att en del ägare tror att om mycket är bra så måste ännu mer vara bättre.
Tyvärr så funkar det inte så utan original pistongtätning börjar tycka livet är ganska hårt när man överskrider 26 Bar och risken är att man bränner den då luften i komp-tuben framför pistongtätningen blir väldigt varm när den komprimeras så snabbt och kraftigt som det blir vid extremt höga tryck i gasfjädern. När packningen överhettas tätar den sämre och bössan ger sämre effekt varpå ägaren ibland pumpar den ännu mer vilket ger ännu snabbare komprimering av luften framför pistongen och värmen blir ännu högre vilket skadar pistongtätningen ännu mer.
En ond cirkel helt enkelt.
Ett tydligt tecken på detta är en bössa som är betydligt hårdare att spänna upp än vad den presterar i Joule och låter som en stämgaffel när man skjuter med den, en väldigt hård metallisk klang som kommer av att det bildas en alldeles för klen luftkudde framför pistongen (bränd/skadad pistongtätning som inte håller tätt) i förhållande till kraften som driver den framåt (överpumpad gasfjäder)...extrem piston slam helt enkelt när pistongen brakar in i änden av komptuben och ruskar om bössan så träffbilden påminner om en hagelsvärm. Ett hårt liv för kikarsiktet också.

Ett tips om man tänker lägga bössan på max tryck är att testa JM´s bullet style pistongtätning, den har en annan design än original och ska enligt herr Maccari tåla värme och belastning bättre för de som skjuter med max pumpad gasfjäder. För att följa länken så måste du registera dig.


Den kräver dock att man har koll på toleranserna vid montering.
Senast redigerad av Springer 02 jan 2014, 20:03, redigerad totalt 1 gång.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Weihrauch Hw90

Inläggav Furby 02 jan 2014, 21:43

Hur är då hållbarheten på själva gaspistongen jämfört med en fjädermekanism om man nu inte överpumpar den? Låt säga att man lägger den på ca tjugo bar.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Weihrauch Hw90

Inläggav The Kid 02 jan 2014, 23:43

den håller mkt länge,man kan ta isär gasfjädern till skillnad mot andra+ justera trycket.2 delar.enkel att renovera endast några oringar,vad ja vet så tillverkar hw dessa själva men på licens från dåvarande theoben.gasfjäder kanske är fel och kalla den då det är luft i=)ser ut enligt bild nedan.en bra konstruktion tycker jag dock har den ej centrumupphak därför använder hw elite avtrycket.ngt sämre än rekord men fortfarande bra.


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
The Kid
 
Inlägg: 299
Blev medlem: 04 sep 2009, 19:25
Ort: åseda
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: hw 100

Följande användare vill tacka The Kid för detta inlägg
gubbe (03 jan 2014, 06:25)

Re: Weihrauch Hw90

Inläggav Springer 03 jan 2014, 00:06

Håller med The Kid.
Håller man trycket inom rekommenderade värden så håller gasfjädern (luft är också en blandning av gaser) länge och kör man den på 20 Bar så är det med stor sannolikhet betydligt längre livslängd än på en stålfjäder om man smörjer tätningarna någon gång ibland med lämpligt smörjmedel.
Dessutom så är det ju som sagt ingen stor kostnad att montera nya o-ringar i den.

Faktum är att jag konverterat alla mina bössor till gasram i någon form nu förutom mitt Diana 75 :)
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Weihrauch Hw90

Inläggav ahayeah 29 jan 2017, 20:15

Testade precis en tung pipvikt på hw90. Mycket stadigare och avsevärt mindre rekylkänsla. Fram för allt är lyftet borta.
Har tidigare prövat maccarivikten men den va så lätt att det inte gjorde någon skillnad. Men sen läste jag någon som skrev att den blir baktung av kikarsikte och att en tung pipvikt va lösningen. Första känslan är att det stämmer riktigt bra men jag har inte hunnit med så många skott än.
För att ytterligare få ut max av det här fantastiska geväret så är det tydligen bra att byta o ringar på vikten som finns inne i pistongen. Fastnar den så ska tydligen rekylen bli riktigt jobbig.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Föregående

Återgå till Weihrauch

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer