Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav Silwer 01 mar 2012, 23:13

En sån där HW97 med glidbana som finns i nån film vore intressant.

Fast det är väl bar nåt provex eller kanske tom hembygd?

Coolt annars med en utmanare för den gamla AA TX200 SR.
Som jag annars skulle ta också.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav pentti50 02 mar 2012, 02:09

Frank69 skrev:Denna är ju inte så tokig...
För att följa länken så måste du registera dig.



Äger dock endast en HW97k... skjuter ju också bra...



den va fin o smidig fyllning.ingen gängning som på dianan :Thumbupp:
pentti50
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 30 jan 2008, 23:25
Ort: grängesberg
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav Jazz 02 mar 2012, 07:25

synd på deras system med att man måste bygga om halva geväret för att kunna ändra effekten. Kunde kanske blivet ett trevligt gevär annars.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav moo-fi 02 mar 2012, 19:31

Jazz skrev:synd på deras system med att man måste bygga om halva geväret för att kunna ändra effekten. Kunde kanske blivet ett trevligt gevär annars.


Väntar (otåligt) på svar från Tobbe om han kan fixa fram en 16 joulare till mig. Verkar vara riktigt trevliga!

För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
Användarvisningsbild
moo-fi
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 28 sep 2010, 18:43
Ort: Lund
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se www.solskytte.se
Luftvapen favorit: HW100

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav Silwer 02 mar 2012, 19:47

Men alltså varför 16J och varför isf den? bar pris eller?

För den är väl ok och S är ju snyggast, mne konstruktionen är ju urgammal nu och det kommer säkert en upopföljare tror jag.

Den är inte god nog som FT bössa heller på nåt vis, elakt kanske men den kostar för mycket här i landet för att vaar vettig och den är för simpel för att vara ett FT vapen för 16J.

Det här är ju ett personligt val såklart, men man får räkna med onödiga problem då de inte direkt tog Sverige med storm, ett anat fel är ju att låta Arnheim få en spänn ens, hellre import direkt.

Jag skulel gå ett varv till och titta på urvalet om jag var du.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav moo-fi 02 mar 2012, 21:17

Om du känner till någon bössa som går bättre i 16J som ligger i ungefär samma prisklass är jag öppen för förslag! Ska ju ha den i första hand för just FT.

Har kollat runt länge och var först inne på en Royale men de verkar vara optimerade för högre hastighet och sen är väl avtryckarn lite bättre på HW100. Steyr och liknande är för dyra.

Och det går inte genom Arnheim, om jag förstått det rätt så köper Tobbe in alla sina HW direkt från Tyskland. Men som sagt, det är inte ens säkert att han kan ordna fram en.
Senast redigerad av moo-fi 02 mar 2012, 21:22, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
moo-fi
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 28 sep 2010, 18:43
Ort: Lund
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se www.solskytte.se
Luftvapen favorit: HW100

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav Silwer 02 mar 2012, 21:35

Ok, det ska ju vara ett regulerat vapen såklart och .177, snikSteyrn från Hämmerli kommer jag att tänka på AR20, inet snygg men väl regulerad.

Aannars blir det att regulera en vanlig medelbössa, kanske tex en AA 400 dvs enskottaren, för det är främst enskott som gäller.

Finns även med ställbar kolv vilket ju är bättre ändå AA MFR, den är i princip klar känner jag, vad kostar den i jämförelse?

Ställbar kolv, regulering kan man fixa.

Nu snackar vi nya grejor så allt Styr, FWB eller EV2 osv blir för dyrt, det är 15 loppor bara tat se grejorna i princip.

Men de över bör kanske kollas in Hämmerlin ser inet vacker ut, men sägs prestera bra och just 16J med är det bara att fixa, och regulerad från början, ställbar.

AA MFR vet jag inet vad den hamnar 16j regad och klar tyvärr.

FX vet jag inget om heller på denna nivån, jag anser att de inte har nånting för FT internationellt alls, utan det är för mer långhållsskytte eller jakt, som Elite då som är den som är seriösast bygd, men en sån med reg och 16J, ej ställbar kolv, jag vet inte ens om de kan anses klarar de andra där, de regulerar fint i hög effekt har vi sett, absolut inget annat.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav gubbe 02 mar 2012, 21:40

moo-fi skrev:Om du känner till någon bössa som går bättre i 16J som ligger i ungefär samma prisklass är jag öppen för förslag! Ska ju ha den i första hand för just FT.

FT var? Här i landet verkar det bara vara Vittsjö som tänker köra 16 joule tävling och då endast för medlemmar. :-(
Jag skulle akta mig för att skaffa en licensbössa i 16 joule som inte är så lätt att ta upp i effekt.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav moo-fi 02 mar 2012, 22:21

Hämmerli AR20 hade jag faktiskt glömt bort, men den ser ju rätt plastig ut. Gillar den inte men jag kanske är orättvis. Frågan är om den skjuter nå bättre?

Att HW100 inte blev någon hit i Sverige är väl inte för att den skjuter dåligt iaf.

AA har jag valt bort av flera anledningar, bland annat avsaknaden av regulator.

gubbe skrev:FT var? Här i landet verkar det bara vara Vittsjö som tänker köra 16 joule tävling och då endast för medlemmar. :-(
Jag skulle akta mig för att skaffa en licensbössa i 16 joule som inte är så lätt att ta upp i effekt.

I Stockholm förstås! Och så småningom förhoppningsvis på fler ställen. Tycker 16J känns rätt lagom.
Senast redigerad av moo-fi 02 mar 2012, 22:34, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
moo-fi
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 28 sep 2010, 18:43
Ort: Lund
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se www.solskytte.se
Luftvapen favorit: HW100

Följande användare vill tacka moo-fi för detta inlägg
Nol77 (08 aug 2012, 20:44)

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav Silwer 02 mar 2012, 22:31

Fast reg går att fixa lätt och frågan är om priset då blir dyrare än en HW100 som är en dyr bössa.

Magasinvapen är jag teksam till när det gäller sånt här, plupp i loppet är liksom bombsäkrare, går HWn att ladda så?

Som sagt gammal modell, men det gäller AA med det får jag erkänna, för mig är dock ett sånt val självklart, mne här har vi en tråd om HW favoriten och vilken bössa du ville ha.

De säljs inet i Sverige dels pga pris i förhållande vad du får och förstås den krångliga uppbygnaden.

Själv hade jag jagat begagnat men det är jag det, och då en FT bössa så att säga, men det tar förstås tid och så är det ju inte nytt, det orkar inte alla.
viewtopic.php?f=112&t=5407

Jag har en relik själv som FT vapen, men den var på riktigt iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav niklas 02 mar 2012, 23:33

förstår inte vad det skulle va som är krångligt att justera från 7.5 j till 16 ? .allt som behövs följer med och tar ca 30 min . sedan om är gammal spelar väll ingen roll bara dom skjuter bra eller har jag missat något ?
niklas
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 21 okt 2010, 11:13
Ort: arvika
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav Silwer 02 mar 2012, 23:44

Den är regulerad, de skruvar man inet bara på hammarfjädern så täcker de allt liksom.

En regulator måste ofta sätrtas om invändigt för att funka jämt och regulera rätt för olika effektnivåer.

HW100 är ganska ovanlig här så lite info finns om saken, folk vet inte vad man ska göra, så man får då helst ta en variant från början som 16J, det går givetvis att tuna den med, men vitsen med en reg är att såpara luft och ge en flatline till effektkurva inte en kulle som ett självregulerat PCP ger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav niklas 03 mar 2012, 00:05

ja behöver inte ställa om regulatorn mellan 7.5 till 16 .skulle tro den är avsedd för 16 från början
niklas
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 21 okt 2010, 11:13
Ort: arvika
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav Silwer 03 mar 2012, 00:15

Flera vapen har tom olika reggar beroende på effektklass, det är liksom inte samma på matchbössan och FT bössan, Steyr är ett exemple.

Det är väldigt fina grejor kan jag lova, sånna reggar som jag har är ju grovhugget och stort, de går ju att gräva i om man vet exakt hur man gör, men du kan inet sklruva på hamarfjädern liksom, det klart du kan ändra kraften lite, men du tar en risk att du slår reggen i botten så ventilen pajar av för hård förspänning, så det blir tat öppna och ändra med fjäderbrickorna, vet du hur du gör det och fortfarande har ett vapen som regulerar som det ska och spar luft?

FÖR det gör nämligen inte jag på frihand iaf, det ska till en anordning där man kan mäta trycket på låg och högtryck på reggen och se var den arbetar.

Det finns mer grova reggar men alltså sånna man bara kan skruva på nån skruv på känner då inte jag nån större tilltro till.

Jag är inte expert men jag har dykt en del i det här med regulatorer och hur de funkar, vissa vapen har även problem med att lågsidans utrymme är för litet så det går inte att komma högre i kraft till slut utan ombygnader.

Min gamla PT är urtagen i blocket för detta, de ger bara ungefär 16J original thats it, där är det dock samma reg som på matchvapnent, men den är tunad och omsatt invändigt, och så är den upptagen då i materialet i blocket för 25", även sånt som pipa kommer ibland i beräkningarna, längden alltså.

En matchbössa har ofta för kort pipa helt enkelt som exempel, jag fick byta till en 21"are för att få så bra effekt kontra luftsnålhet det går med så gamla grejor.

Kolla in en Steyrregulator liksom, skitliten, finmekanik, jag har inte sett HW100ans regulator får jag erkänna, men jag är säker på att riktiga kunskaper krävs för att gå från 7.5J till 16J, annars är det nånslags skämtbössa.

Omöjligt att de kan täcka sånna områden och gå jämt, de elektroniska kanske men inte de mekaniska, no way.
Mrn nu börjar det bli en tråd för FT vapen här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav moo-fi 03 mar 2012, 09:54

niklas skrev:förstår inte vad det skulle va som är krångligt att justera från 7.5 j till 16 ? .allt som behövs följer med och tar ca 30 min . sedan om är gammal spelar väll ingen roll bara dom skjuter bra eller har jag missat något ?


Verkligen, och vad jag sett/läst så skjuter HW100 ruggigt bra!

niklas skrev:ja behöver inte ställa om regulatorn mellan 7.5 till 16 .skulle tro den är avsedd för 16 från början


Köpte du din från tyskland eller sverige? Var det "anti tamper" på den? En oro jag har är att man får en engelsk variant med AT om man väljer en i 16J.

Silwer skrev:Magasinvapen är jag teksam till när det gäller sånt här, plupp i loppet är liksom bombsäkrare, går HWn att ladda så?


Nej, men det gör väl inte de vanliga AA bössorna heller, eller AR20 för den delen.
Bild
Användarvisningsbild
moo-fi
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 28 sep 2010, 18:43
Ort: Lund
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se www.solskytte.se
Luftvapen favorit: HW100

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav niklas 03 mar 2012, 09:58

köpte min beg män den var importerad från tyskland
niklas
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 21 okt 2010, 11:13
Ort: arvika
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav Silwer 03 mar 2012, 11:13

moo-fi skrev:
Köpte du din från tyskland eller sverige? Var det "anti tamper" på den? En oro jag har är att man får en engelsk variant med AT om man väljer en i 16J.

Silwer skrev:Magasinvapen är jag teksam till när det gäller sånt här, plupp i loppet är liksom bombsäkrare, går HWn att ladda så?


Nej, men det gör väl inte de vanliga AA bössorna heller, eller AR20 för den delen.


AT är i England UK, och de AA och AR290 är enskottsvapen, de saknar magasin vilket anses som fördel inom FT, eller rmatch tex.

Så det var så jag menade om man alltså kunde dra ur magasinet och andmata dën en och en diabol, det går på vissa bössor, FX Typhoon tex. har jag för mig.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav Silwer 03 mar 2012, 11:16

AR290=AR20, och sen kom jag på att ett skitbilligt alternativ på ett 16J FT måste vara en AA/CZ200 med regulator de ger iofs inte högre effekt heller, och trycket sägs varar nåt man tyvärr får dras med, för jag kan lova att sånna saker också käns hyfsat viktiga, AA200 har väl inte precis matchtrycke.

Annars måste det vara den absolut billigaste FT riggen regulerad och klar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav niklas 03 mar 2012, 11:50

Silwer skrev:AR290=AR20, och sen kom jag på att ett skitbilligt alternativ på ett 16J FT måste vara en AA/CZ200 med regulator de ger iofs inte högre effekt heller, och trycket sägs varar nåt man tyvärr får dras med, för jag kan lova att sånna saker också käns hyfsat viktiga, AA200 har väl inte precis matchtrycke.

Annars måste det vara den absolut billigaste FT riggen regulerad och klar.

där har du nog helt rätt silwer :cheeRs:
niklas
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 21 okt 2010, 11:13
Ort: arvika
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav moo-fi 03 mar 2012, 11:54

Alltså, HW100 har ju en singelskotts adapter men den gör ju ingen skillnad för hur diabolen trycks in i pipan av matarpinnen (eller vad det heter). Det jag menade var att de andra också har en pinne och inte direkt i pipan som på riktiga tävlingsvapen. Visst, du kanske kan trycka in den första biten med fingret på vissa gevär med sen kommer ju pinnen och trycker den över transferporten likt förbenat.

Avtrycket känns ju rätt viktigt som du säger och HWn ska ju vara bra på den punkten, iaf inte sämre än någon annan bössa i dessa prisklasser. Har ju skjutit mest med "min" Anschütz på 10m-klubben under vintern så jag är ju van av en viss standard här.
Senast redigerad av moo-fi 03 mar 2012, 11:55, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
moo-fi
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 28 sep 2010, 18:43
Ort: Lund
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se www.solskytte.se
Luftvapen favorit: HW100

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav JRS 03 mar 2012, 18:44

Den jag önskar och inte har köpt ännu!
För så är det med alla prylar för mig,tror det finns någon mer än jag som är sådan.
Med vänlig hälsning JRS
JRS
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 06 dec 2010, 16:48
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 17 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan At44

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav Silwer 03 mar 2012, 18:48

moo-fi skrev:Alltså, HW100 har ju en singelskotts adapter men den gör ju ingen skillnad för hur diabolen trycks in i pipan av matarpinnen (eller vad det heter). Det jag menade var att de andra också har en pinne och inte direkt i pipan som på riktiga tävlingsvapen. Visst, du kanske kan trycka in den första biten med fingret på vissa gevär med sen kommer ju pinnen och trycker den över transferporten likt förbenat.

Avtrycket känns ju rätt viktigt som du säger och HWn ska ju vara bra på den punkten, iaf inte sämre än någon annan bössa i dessa prisklasser. Har ju skjutit mest med "min" Anschütz på 10m-klubben under vintern så jag är ju van av en viss standard här.

Det beror på vapen, min gamla Pro-Target har ingen matarpinne, det är diabol i pipan bara, Steyr med, FX Elite med, och så matchvapen av andra tillverkare som finns i FT varaiant eller går att bygga om, men amnars har du rätt.

Det du får är mer en inspektion isf, skott för skott, vid FT skytte eller målskytte har du ingen nytta av ett magasin som du proppat diboler i, enskott ger trots matarpinne mer kontroll skott per skott.

Sen kan man förstås diskutera exakt vad som är bättre, om man märker det osv i evighter.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav The Kid 03 mar 2012, 20:24

zinaroon test av hw 100
För att följa länken så måste du registera dig.



precisionen är mkt bra.enligt honom prisvärd mot bössor som kostar 1500£
blir lite köpsugen....
Användarvisningsbild
The Kid
 
Inlägg: 299
Blev medlem: 04 sep 2009, 19:25
Ort: åseda
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: hw 100

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav Silwer 03 mar 2012, 20:30

Vet inte hur trycket är på den, det går ju inte att liksom säga så ycket om då HW aldrig bygt en PCP förr.

Trycket är viktigt, en FX är som en gammal rasp jämemot en Steyr, men det beror ju mycket på att de är konstruerade för olika ändamål.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilken Weihrauch är er absoluta favorit ?

Inläggav The Kid 03 mar 2012, 20:42

zinaroon test av hw 100
För att följa länken så måste du registera dig.



precisionen är mkt bra.enligt honom prisvärd mot bössor som kostar 1500£
blir lite köpsugen....
Användarvisningsbild
The Kid
 
Inlägg: 299
Blev medlem: 04 sep 2009, 19:25
Ort: åseda
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: hw 100

FöregåendeNästa

Återgå till Weihrauch

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer