Tuning av avtryck HW97K, HW30S

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Tuning av avtryck HW97K, HW30S

Inläggav börne 31 dec 2014, 12:41

atte69 skrev:PS var utomhus

Med ett fjädervapen vill man ju ladda innan man avfyrar så inte pistongen dundrar in i komptubens gavel. Att bara skjuta rakt upp känns ju sådär. Bättre då att stoppa kulan på nåt vis, ens egen uppfinningsrikedom får avgöra hur.

Med PCP är det bara att skjuta luft.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Tuning av avtryck HW97K, HW30S

Inläggav VictorJ 01 jan 2015, 21:52

Sådär, nu anser jag mig klar med trycket.
Efter några tavlor i förmiddags var jag nöjd men inte överförtjust. Plockade isär allt i idag igen och tog mig tiden att med hjälp av bryne och våtslippapper polera upp ytorna.
Några minimala duttar fett på rätt ställe och sen ihop med allt igen
Sköt några tavlor vid banan igen och känslan är nu vad jag tycker mycket bra och ljusår ifrån hur det var orginal.
Riggade upp en plyfaskiva i taket på garaget och enl atte69 tips fyllde en påse med brickor och hängde på avtryckaren. Självklart sköt jag rakt igenom skivan och vidare upp i taket..... Efter att förstärkt plyfaskiva med ännu en så konstaterar jag att vikten är 600g rätt exakt. Vad viktigare är att bössan klarar av att stötas i backen utan att skottet går.
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Tuning av avtryck HW97K, HW30S

Inläggav VictorJ 14 feb 2015, 23:08

Jag får nog lov att lyfta tråden igen:-).
Har varit helt nöjd med mitt trycke på 97an sen jag sist skrev i tråden, tills idag dvs......
Satt och sköt min TX växelvis med HW då det slog mig att TXn har ett betydligt bättre trycke, detta trotts att det enda jag gjort med det trycket är en inställning. Alltså ingen polering eller ens öppnat trycket för omfettning.
Allt annat är nu efter en massa jobb o pengar nerlagda bättre på Hw97an så det här stör mig en smula.
Ni som skjuter med båda modellerna och har jobbat med deras trycken, har ni fått till det lika bra?
Hw har jag ju polerat men kanske fick jag inte till det tillräckligt bra, tyckte ju iofs att det blev betydligt bättre efter poleringen men jämförde dom aldrig.
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Tuning av avtryck HW97K, HW30S

Inläggav Leopold 15 feb 2015, 01:06

Är bössorna i samma effekt Victor? Kan vara litet olika känsla bara beroende på effektuttag i en fjäderbössa.

Men det är lustigt med avtryck hur man vänjer sig vid olika och vad man tycker är "bra". Jag tyckte Rekord på min första riktiga bössa hw30s blev fantastiskt bra efter litet polering smörjning och småfix, ca 700 g vikt. Silkesmjukt, superkrispigt och förutsägbart.

Har stött på diverse avtryck sedan dess, både bättre och sämre. Nu senast AA FTP900 som är helt otroligt bra i ca 100 g och påminner en hel del om avtrycket i min gamle .22LR-puffra Unique des 69-u som då ligger på drygt 1000 g... ingen av dessa har jag gjort något med mer än justerat litet via inställningsskruvarna.

Så avtryckskänsla är enormt subjektivt och relativt men man vänjer sig väldigt snabbt vid ett bra avtryck, det kanske är ett kännetecken. Kvaliteten i avtrycket kan vara litet svår att kvantifiera men avtrycksvikt ser jag inte som en av de avgörande parametrarna normalt sett.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Tuning av avtryck HW97K, HW30S

Inläggav VictorJ 15 feb 2015, 09:28

[quote="Leopold"]Är bössorna i samma effekt Victor? Kan vara litet olika känsla bara beroende på effektuttag i en fjäderbössa.

Men det är lustigt med avtryck hur man vänjer sig vid olika och vad man tycker är "bra". Jag tyckte Rekord på min första riktiga bössa hw30s blev fantastiskt bra efter litet polering smörjning och småfix, ca 700 g vikt. Silkesmjukt, superkrispigt och förutsägbart.

Har stött på diverse avtryck sedan dess, både bättre och sämre. Nu senast AA FTP900 som är helt otroligt bra i ca 100 g och påminner en hel del om avtrycket i min gamle .22LR-puffra Unique des 69-u som då ligger på drygt 1000 g... ingen av dessa har jag gjort något med mer än justerat litet via inställningsskruvarna.

Så avtryckskänsla är enormt subjektivt och relativt men man vänjer sig väldigt snabbt vid ett bra avtryck, det kanske är ett kännetecken. Kvaliteten i avtrycket kan vara litet svår att kvantifiera men avtrycksvikt ser jag inte som en av de avgörande parametrarna normalt sett.[/

Sant och rätt tänkt ang effekten, det är inte riktigt samma effekt och det kan ju mkt riktigt vara en orsak.
Men jag tycker inte att jag skulle varit nöjd med detta efter poleringen så det är något som smugit sig på efter några tusen skott. Kanske är så att det kräver en demontering och rengöring.
Hur som så ska jag plocka ner det i eftermiddag och gå över med våtslippapper igen och denna gången vara mycket mera kritisk till resultatet.
Helt rätt också att ett lätt trycke inte är samma som ett bra trycke och att den känslan är väldigt subjektiv.
Din FTP900 har blivit lite av en drömbössa för mig, och jag som inte ens är särkilt sugen på PCP.
Målet är att äga en till nästa säsong:-)
Tack för input!
Senast redigerad av VictorJ 15 feb 2015, 09:30, redigerad totalt 1 gång.
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Tuning av avtryck HW97K, HW30S

Inläggav VictorJ 15 feb 2015, 19:28

Då har jag tillbringat några timmar med HWs trycke igen.
Demonterat allt och polerat upp till verkligen i mina ögon fina ytor, avslutade med 1200 våtslippapper i oljebad.
Såg först inget som kunde orsakat det jag upplevde som problem, men när jag vände på biten avtryckarns rullar ligger mot såg jag detta.

För att följa länken så måste du registera dig.


En tydlig fördjupning efter avtryckarens första steg, såg först fabriksgjort ut men konstaterade att det vore märkligt om dom satt en fördjupning där.
Slipade bort den och monterade ihop.
Resultatet blev bättre men fortfarande en bra bit ifrån TXen:-(
Det som stör är att avtryckarvikten är för hög på andra steget, längden på steget är helt ok.
TXen har en silkesmjuk gång med en lätt knäpp just innan skottet går.

Tänker inte ge mig på det här, vore väl själva f#* om man inte skulle få till det också nu när bössan passar mig så fint i övrigt.
Innan jag lägger pannan i djupa veck är det någon som vet om det finns bättre trycke att köpa till HW, eller förslag på åtgärder kanske?
Alla anläggnings ytor är polerade men kanske ska man ta en runda på delarnas sidor också för att minimera friktion mellan delarna och kassetten allt är monterat i samt schimsa upp delarna axiella spel.
Kanske ett bättre fett? Har testat med mollyfett, och det Tobbe säljer till bössorna samt 80w90 växellådsolja i tunn hinna. Ja, mycket ihop och isär har det blivit...........

Slog mig att fjädern som håller in klacken (den inringade i bilden några inlägg upp) kanske skulle vara av klenare modell alt bockas om så förspänningen lättas, justerskruven för andra steget styr ju bara andrastegets längd och inte hårdhet.
Förslag mottaget gärna........
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Tuning av avtryck HW97K, HW30S

Inläggav Furby 15 feb 2015, 21:04

Teflonolja är inte dumt, rekomenderas av många vapentillverkare. Sedan har det konstaterats tidigare att dagens rekordtrycke inte håller samma jämna kvalitet i material och utförande som förr även om en del inte riktigt vill erkänna det. Vissa trycken är kanon medan andra är lite halvdana. Kort sagt ojämn kvalitet i prispressartider.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Tuning av avtryck HW97K, HW30S

Inläggav VictorJ 15 feb 2015, 22:08

Ska testa teflonolka också nästa gång jag river isär, typ imorgon....
Sitter och läser om en Britt som moddat sitt hw trycke ner till 170g utan risk för oavsiktlig avfyrning, låter fantastisk lätt. Nu är ju inte grammen allt som ju konstaterat.
Hur gör dom som tävlar på hög nivå med hw bössorna, inte dräller dom runt med orginal trycken?
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Tuning av avtryck HW97K, HW30S

Inläggav Springer 16 feb 2015, 00:09

Sportwaffen Schneider har två matchavtryck som ska passa HW97.
Jag är själv lite sugen att beställa ett och testa men vill skjuta mer med bössan som den är först.
Länk till det ena här.
För att följa länken så måste du registera dig.

What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Tuning av avtryck HW97K, HW30S

Inläggav VictorJ 16 feb 2015, 06:31

Tackar för länken, priset var ju inte så jättehögt ändå.
Men på deras bild visar dom ju i mina ögon ett helt standard trycke?
Surt att beställa och det enda som är skillnaden mot orginalet är att deras har polerade ytor.
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Tuning av avtryck HW97K, HW30S

Inläggav VictorJ 16 feb 2015, 16:54

Kapten Kamin skrev:Kanske gamla nyheter men i alla fall...
För att följa länken så måste du registera dig.



Jodå jag har sett den och läst, tack ändå.

Någon som testat matchtrycket från sportwaffen eller vet någon som gjort och kan ge ett omdöme?
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Tuning av avtryck HW97K, HW30S

Inläggav VictorJ 16 feb 2015, 19:45

Springer skrev:Sportwaffen Schneider har två matchavtryck som ska passa HW97.
Jag är själv lite sugen att beställa ett och testa men vill skjuta mer med bössan som den är först.
Länk till det ena här.
För att följa länken så måste du registera dig.



Ju mer jag tittar på dessa "match" trycken och googlar i ämnet desto mer övertygad är jag att det är vanliga standard trycken med guld alt metall färgad avtryckarblad. Dom ser identiska ut med mitt trycke och lite överallt på www benämns hw standardtrycke som match.
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Tuning av avtryck HW97K, HW30S

Inläggav VictorJ 22 feb 2015, 18:01

Nu har det nog blivit så bra jag kan få det.
Allt polerat och schimsat i sidled, ett sparsamt Lagerfeld Mollyfett på ytorna.
Det som gjorde störst effekt var att jag minskade på förspänningen av fjädern till Lever 2 genom en försiktig bockning.
Avtryckar vikten ligger runt 500-550g, mätt med en påse diaboler. Ingen risk för oavsiktlig avfyrning verkar finnas heller, inte mer än innan ialf för den tål att dunka till i bakkappan och hakar upp fint.
Nöjd för tillfället........
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Föregående

Återgå till Weihrauch

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer