Värt att renovera en Gamo hunter 5.5?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Värt att renovera en Gamo hunter 5.5?

Inläggav lennart258 18 maj 2011, 23:01

Har en bössa enligt rubrik. Jag hittar inga fler beteckningar på den men den är misstänkt lik den Oden har (se bild nedan saxad från ett Odens-inlägg, övre bössan) Den inhandlades -87 eller -88 och har justering för avtryckarkänslighet. Har inte skjutit på många år men har nu, tack vare flytt till lantligare läge, bättre möjligheter igen. Det sitter en titanfjäder i den för tillfället. Kraften upplever jag som tillräcklig men träffbilden tycker jag inte är så bra (kan bero på det tämligen usla pipmonterade kikarsiktet som suttit på sen ny). Till saken är att den enda gång den öppnats var när titanfjädern monterades. Den har aldrig servats. Har skjutit cirka 5000 skott.

Får jag en bra bössa om jag servar den med nya tätningar och köper ett bättre sikte eller är det bättre att köpa en annan? Till saken hör att jag måste skaffa fjäderspännare om gamon ska fixas.


Det verkar finnas många hunter-versioner. Om någon tror sig veta vilken jag har tas upplysning om det tacksamt emot.

För att följa länken så måste du registera dig.

lennart258
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 maj 2011, 22:21
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Värt att renovera en Gamo hunter 5.5?

Inläggav norris 18 maj 2011, 23:22

spontant så låter det som en 5.5 från 80talet är värd en renovering utan titan fjäder
vet inget om gamo dock ( en kompis påstår att han är allergisk mot dom diana fan)


För att följa länken så måste du registera dig.



en fjäderspännare behöver inte bli dyr mitt hemmabygge har funkat i många år så länge man inte försöker med fullpower fjädrar i full längd
norris
 
Inlägg: 572
Blev medlem: 10 okt 2010, 20:21
Ort: Piteå
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 33 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Piteå LuftVapen Klubb
Luftvapen favorit: Walther Lever Action

Följande användare vill tacka norris för detta inlägg
Red_Tag (28 sep 2020, 11:23)

Re: Värt att renovera en Gamo hunter 5.5?

Inläggav Oden 19 maj 2011, 07:31

Jag tycker Absolut att du ska serva upp denna bössan.Dom här modellerna är ju faktiskt något a det bästa Gamo någonsin gjort,och efter 5000 kulor börjar avtrycket bli riktigt bra.Om det är en exakt sådan bössa du har som på bilden är det en "ur"hunter och heter bara så,och det bör det vara om du köpte den på 80-talet.Nästa modell kom 1990-91 så likadan ut men hade nätskärning på kolven istället för präglingen och lite mörkare stock.Jag har 3 sådan varav 1 med Titanfjäder som skjuter bra,så det första du skall göra är att byta kikarsikte orginalet är ju trevligt men inte bra :wink: .Jag öppnar inte en bössa om den fungerar bra men det kanske är läge på att smörja om den med riktigt fett om den har stått länge och kanske byta packning när den väl är öppnad,delar är ju billiga och finns i överflöd till alla Gamo modeller.Jag har aldrig använt fjäderspännare men det är väll att rek,norris modell ovan är ju enkel att göra själv.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Värt att renovera en Gamo hunter 5.5?

Inläggav lennart258 19 maj 2011, 20:15

Oden skrev:Jag tycker Absolut att du ska serva upp denna bössan.Dom här modellerna är ju faktiskt något a det bästa Gamo någonsin gjort,och efter 5000 kulor börjar avtrycket bli riktigt bra.Om det är en exakt sådan bössa du har som på bilden är det en "ur"hunter och heter bara så,och det bör det vara om du köpte den på 80-talet.Nästa modell kom 1990-91 så likadan ut men hade nätskärning på kolven istället för präglingen och lite mörkare stock.Jag har 3 sådan varav 1 med Titanfjäder som skjuter bra,så det första du skall göra är att byta kikarsikte orginalet är ju trevligt men inte bra :wink: .Jag öppnar inte en bössa om den fungerar bra men det kanske är läge på att smörja om den med riktigt fett om den har stått länge och kanske byta packning när den väl är öppnad,delar är ju billiga och finns i överflöd till alla Gamo modeller.Jag har aldrig använt fjäderspännare men det är väll att rek,norris modell ovan är ju enkel att göra själv.


Den är lite mörkare men har prägling på kolven. Pipan går att vicka lite i sidled kände jag nu. Ca 5 mm mellan ändlägena. Glapp kommer man ifs inte ifrån på brytpipor men frågan är hur mycket som är ok. Gör det glappet att det på brytpipor är viktigare att skjuta med konsekvent grepp jämfört med gevär med fast pipa. Pipan måste ju svaja vid skott.
lennart258
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 maj 2011, 22:21
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Värt att renovera en Gamo hunter 5.5?

Inläggav Silwer 19 maj 2011, 23:36

Ja ett sånt glapp måste du åtgärda på nåt sätt annars kommer du bli tokig på den där när den skjuter lite var den har lust mellan uppspänningarna.

Annars r det väl en av El Gamos toppvapen på sin tid, så just en ny packning och fjäder är ju inte nåt som komer ställa dig på ruinens brant direkt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Värt att renovera en Gamo hunter 5.5?

Inläggav Ulf 20 maj 2011, 09:00

Hade samma fel men glapp i pipbulten i min Hunter, av liknande årsmodell.

Löstes med en flång ny bult/mutterhylsa, + komplett renoveringssats i övrigt.
Som Oden säger, så är dessa Gamos bästa bössor över tid. Fina avtryckarenheter dessutom.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Värt att renovera en Gamo hunter 5.5?

Inläggav Oden 20 maj 2011, 20:05

Japp!Gör som Ulf säger så får du en riktigt underhållande bössa :thumbupp:
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Värt att renovera en Gamo hunter 5.5?

Inläggav Silwer 20 maj 2011, 20:43

Hehhe, jag mins när de i .22 började dyka upp lite överallt av de där "Den nya magnumkalibern!!" stod det och så var det en sån där Magnum hette den tror jag, vad skiljer mot en Hunter då?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Värt att renovera en Gamo hunter 5.5?

Inläggav Oden 20 maj 2011, 21:03

På Magnumen finns fasta riktmedel och inte på Huntern dock har ju den den fina plast pipvikten :wink: Annars helt identiska bössor
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Värt att renovera en Gamo hunter 5.5?

Inläggav Silwer 20 maj 2011, 21:07

Ah ok, det är en snik DL så att säga, för så hade ju flera engelska tillerkare då, fast pipvikten var inte av plast och kolven var snäppet bättre än på de vanliga :-)

Då vet jag, minns att man hänfördes över .22 iaf, man fantiserade hur mycket värre den kunde vara än det skräp man hade.

Man var en siffermänniska då.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Värt att renovera en Gamo hunter 5.5?

Inläggav gustav-henrik 21 aug 2011, 14:26

do it! :Thumbupp: själv har jag en gamo hunter 5.5 .22 från 80-talet o det ända vi ändrat på var det kassa siktet :) :-P
gustav-henrik
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 aug 2011, 14:09
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: långås för ett tag sen
Luftvapen favorit: gamo hunter 5.5 (22)


Återgå till Gamo

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer