Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav Silwer 11 sep 2011, 21:45

Rätt om vadå?, det var ju andra som skrev om reglerna som ändarades där osv, och att det inte finns nåt Pre76 eller nåt sånt som sen blev med pre92.

Kilen har en BSA Airstudzen .22, han lär inte bli olaglig.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav Etienne 11 sep 2011, 21:59

Silwer skrev:Rätt om vadå?

Att tolkningen om vad som var tillåtet och inte låg hos rikspolisstyrelsen, inte i en lagtext (i alla fall inte helt och hållet).
Det skulle förklara varför jag inte har något minne av att ha läst något om <200 m/s i lagboken, eller rättare sagt vapenkungörelsen.

Om jag nu inte minns helt fel så fanns det ingen ändring på den punkten mellan 1975/76 och 1992.

Men jag kan kolla upp det med 100% säkerhet när jag har tid någon gång, om det nu är av intresse för någon.
(Det är i vilket fall som helst inte av intresse för TS, som sagt...)
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav Silwer 11 sep 2011, 22:08

Nä inget ändrades väl mellan 76 till 92, utan 199mps kvarstod oavsett kaliber.

Du jag var en som köpte en bössa då så jag vet vad lagen sa, det är inte ens nån tvekan om saken.

Co2 vapen var licensbelagda men 92 var de som alla andar vilket gav upphov till paintball i Sverige, tro mig jag var med där med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav Etienne 11 sep 2011, 22:42

Återigen, jag säger inte att begränsningen på <200 m/s skulle vara fel. Jag säger bara att jag inte minns att det stod något om det i lagboken, vare sig i vapenlagen eller vapenkungörelsen.
Om rikspolisstyrelsen själva satt upp gränsvärden eller ej säger jag ingenting om, men det kan ju tänkas vara rimligt att det var på det sättet.

(jag levde förövrigt när jag läste lagboken, om någon nu undrade om den saken :-) )

Du å andra sidan verkar vara helt säker på att det står i lagboken. Men visst, jag kollar upp det nästa gång jag har vägarna förbi stadsbiblioteket så har vi ju svaret.
Det är ju intressant i vilket fall som helst, ur ett historiskt perspektiv.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav jodre 11 sep 2011, 22:44

Silwer du diskuterar vad som var lagligt de andra vad lagen säger, det är två skilda saker eftersom
flera instanser i vårat land kan införa begränsningar i vad som är tillåtet utifrån deras föreskrifter.

Ett nuvarande exempel är förvaring av ammo (krut) så säger lagen och polisen (FAP) att denna skall vara inlåst,
men MSB (före detta räddningsverket enkelt sagt) tycker annorlunda och kräver säkerhetsklass SS3492 så då är det detta som
gäller och allt annat blir olagligt även om lagen inte säger så.
jodre
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 okt 2008, 15:00
Ort: Södermanland
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav Silwer 11 sep 2011, 22:47

Nä jag vet bara vad lagen var när nån som helst person ville köpa ett luftgevär säg i slutet av 80-talet.

De tog inte fram lagböcker eller nåt utan regen var vad den var 199mps oavsett kaliber men dock med vissa tillägg bla mot kolsyrevapen.

Det här trodede jag inet ens skule behövas diskuteras idag då ju jag antar alla vet var pre-92 innebär?

Visst det inebär ju at du måste ha varit 18 före 92 med men annars så är snuten blåsta, hur ska de bevisa tat du inte köpt bössan då?

Därför är givetvis dessa bössor mer värda och intressntare, än senare licensvapen av samam typ (främst fjäderbössor förstås).

Flera av dem tillverkades ju under den här tiden när vi hade olika lagar.

Visst de kab var köpta som 10J, men är de då ostrypta med fullfartsfjäder så är de ju olagliga.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav Etienne 12 sep 2011, 13:06

Silwer skrev:Nä jag vet bara vad lagen var när nån som helst person ville köpa ett luftgevär säg i slutet av 80-talet.

De tog inte fram lagböcker eller nåt utan regen var vad den var 199mps oavsett kaliber men dock med vissa tillägg bla mot kolsyrevapen.

Jag tror inte att du förstår riktigt var diskussionen tog vägen. Vi pratade om vilka begränsingar som nämndes i vilket regelverk. Detta med <200 m/s framgår vad jag minns inte i lagboken (alltså SFS, om vi nu ska vara lite mer exakta).

Silwer skrev:Det här trodede jag inet ens skule behövas diskuteras idag då ju jag antar alla vet var pre-92 innebär?

Det kan finnas flera olika anledningar till att det är intressant att diskutera, bland annat.
1. Av ren kuriosa och historiska skäl.
2. För att fastställa hur begränsningarna var satta förr i tiden kontra idag. Om nu rikspolisstyrelsen satte uppriktlinjerna förr så har de ju nu i så fall blivit av med den möjligheten, eftersom gränserna nu är "hårdkodade" i vapenförordningen.
3. Det finns många "självklara" saker som ett flertal personer "vet", som egentligen är myter. T.ex. är det många som tror att 200 repsektive 141 m/s är det som gäller idag för kaliber 4,5 respektive 5,5.
Det är givetvis inte riktigt korrekt, precis som att många "vet" att det är säkert att sitta i en bil vid åskväder för att bilen har gummihjul, och precis som många "vet" att flygplan hålls i luften tack vare bernoulli-"effekten". Det finns månag faktioder där ute, och det skadar inte att ursprungskällorna bakom ett och annat lite då och då.
4. etc...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav Grinolle 12 sep 2011, 17:49

Okej, tack mina herrar! :)

Nu när vi har rett ut de juridiska implikationerna (jag tror vi är rörande överens i sak men att vi säger det på olika sätt) så skulle jag vilja höra med er vad jag bör kunna förvänta mig för precison (tekniskt, d.v.s. "lavetten" undantagen) på min Meteor när den är reparerad?

Dessutom funderar jag på vad som är rimliga "inskjutnings-" och "målskjutningsavstånd" på BSA Airsporter Stutzen kaliber .22 med öppna riktmedel respektive BSA Meteor Mk3 .177 med enkelt kikarsikte? D.v.s. ut till vilket avstånd är det skytten (och valet av ammunition) som påverkar precisionen och när tar istället sånt som vapnets spridning och eventuella yttre faktorer (måttlig vind, säg 3-5m/s) över?

Jag skall åtminstone till att börja med skjuta in Stutzen med öppna riktmedel och skjuta lite så ett tag. Den är så himla läcker som den är! Prövade lite idag på 10 respektive 30m med den och siktbilden är det inga fel på. Träffbilden var det lite sämre med, men jag hade inte bra stöd eller vettig skjutställning och gjorde egentligen inget för att uppnå maximal precision idag, eftersom jag hursomhelst endast har blandad (2 sorter) ammunition av okänt ursprung tillgängligt just nu (nya kulor beställda från Progunner). Dock satt alla träffar i tavlan, och det mesta inom svart (luftgevärstavla på 10m, Spegel till den internationella pistolskyttetavlan på 30m). Vapnet klarar absolut mycket mer, idag lekte jag som sagt bara. Har grovskruvat lite på siktet för att hamna närmare verkligheten, men det verkliga precisionsarbetet börjar först när jag har en ammunitionssort att skjuta med (sen kommer jag testa fler sorter efterhand).

Krånglade jag till frågan för mycket? Det är inget ovanligt! :oops:
Frågan är alltså:
1. Lämpligt skjutavstånd för Meteor Mk3 .177 med enkelt kikarsikte?
2. Dito för Airsporter Stutzen .22 med öppna riktmedel?

Mvh!
Anders Olsson
Grinolle
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2011, 15:50
Ort: Odensbacken
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge Skytteklubb

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav gubbe 12 sep 2011, 18:05

Grinolle skrev:1. Lämpligt skjutavstånd för Meteor Mk3 .177 med enkelt kikarsikte?
2. Dito för Airsporter Stutzen .22 med öppna riktmedel?


Mitt svar är 18m stående för båda, sen postar du tavlorna i Dagens. :wink:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav Etienne 12 sep 2011, 18:05

(Jag ber om ursärkt för att ha orsakat urspårningen. :smt050 )
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav Dark Of Light 12 sep 2011, 18:21

gubbe skrev:
Grinolle skrev:1. Lämpligt skjutavstånd för Meteor Mk3 .177 med enkelt kikarsikte?
2. Dito för Airsporter Stutzen .22 med öppna riktmedel?


Mitt svar är 18m stående för båda, sen postar du tavlorna i Dagens. :wink:


:) Mitt svar blir lite tråkigare, men är inte det där liksom upp till dig att prova ut.
Öka succesivt.
Så individuellt är det ju med skytte.

Det jag klarar på, säg 30m med en Air Arms EX-88, måste min 19 åriga son kanske ha 15m till. Skytten, ammo sort och dess vikt, utg.hast. om det är blåsigt/vindstilla, ja en hel radda variabler ställer ju till det.

En del vapen känns dessutom klart roligare och "instinktivare" att skjuta med öppna riktmedel, som min Beeman C1:a t ex.
Sådant påverkar en hel del också, själva känslan av att klara "allt" med vapnet.
Skjutglädje helt enkelt...
Fast på längre avstånd så blir det ändå ett vapen med kikarsikte som rent tekniskt kanske blir vinnaren.
Finländarnas rykte om brutalitet är välgrundat. Deras operor håller på i tre till fyra dagar och de har inget ord för ”fluffig”.
Användarvisningsbild
Dark Of Light
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 14 aug 2009, 19:39
Ort: Under marken... Nära dig.
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 18 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Analoga luftvapen

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav Grinolle 12 sep 2011, 19:51

@Etienne: Din avsikt var ju inte att spåra ur diskussionen, jag hade ju flera frågor kring vad som gällde det juridiska, och det var roligt att se skrivningen i den gamla lagen (jag är lite insnöad på juridik, särskilt vapenlagstiftning). Sen blev det väl lite av ett sidospår, men vi har ju bl.a. diskuterat Jack Russel Terrier i tråden också, där kan vi börja snacka om "sidospår"! :-)

@Gubbe; på 18m stående utan stöd vete sjutton om jag klarar av att hålla ihop träffbilderna bättre än en luftgevärstavla (inklusive det vita) i nuläget, och det är ju knappast nåt resultat att presentera! Jag är "nybörjare" på gevär, även fast jag har skjutit länge, och har haft licens på gevär för målskjutning hela tiden (knappt 20 år) så har tonvikten alltid varit pistol- och revolverskytte. Mina gevär brukar luftas i snitt 1 gång per år, på klubbens KM. Vi sköt faktiskt 50 respektive 300m (.22lr och 6,5x55) igår, och jag kom inte sist! Tror jag skrapade ihop 76 stackars poäng på 300m, så det är inget att hurra över. Men jag har fått lite nytändning på gevärsskyttet i och med att jag läser till jägarexamen. Måste ju för sjutton kunna skjuta om man skall ut i skogen, inte för köttets skull utan för djuren som köttet sitter på!

@Dark Of Light: Jo, det är klart att det är individuellt. Men jag kommer ju från pistolskyttet, och där skjuter alla på 25m (vid banskjutning) oavsett "talang" eller skicklighet. Sen sorteras skyttarna upp i "handikappklasser" (1, 2, 3, Dam, Junior, Veteran och Veteran Ä). Jag var väl ute efter vad som skulle anses vara "normalt" avstånd i era ögon med dessa respektive vapen. Men jag förstår det är svårt att säga. Det finns ju inte en standardiserad tavla för ett standardiserat avstånd heller, som det gör inom pistolskyttet (om man inte talar om luftgevärsskytte på 10m, men det känns lite "beige").
Men jag får naturligtvis testa.

Jag skall göra som Gubbe föreslår och mäta upp 18m, bara för att testa. Dock får det vänta tills båda gevären är väl skottställda. Det är en vanlig luftgevärstavla som jag skall skjuta på, eller hur?

Anders Olsson
Grinolle
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2011, 15:50
Ort: Odensbacken
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge Skytteklubb

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav Dark Of Light 12 sep 2011, 20:07

Grinolle skrev:@Dark Of Light: Jo, det är klart att det är individuellt. Men jag kommer ju från pistolskyttet, och där skjuter alla på 25m (vid banskjutning) oavsett "talang" eller skicklighet. Sen sorteras skyttarna upp i "handikappklasser" (1, 2, 3, Dam, Junior, Veteran och Veteran Ä). Jag var väl ute efter vad som skulle anses vara "normalt" avstånd i era ögon med dessa respektive vapen. Men jag förstår det är svårt att säga. Det finns ju inte en standardiserad tavla för ett standardiserat avstånd heller, som det gör inom pistolskyttet (om man inte talar om luftgevärsskytte på 10m, men det känns lite "beige").
Men jag får naturligtvis testa.

Jag skall göra som Gubbe föreslår och mäta upp 18m, bara för att testa. Dock får det vänta tills båda gevären är väl skottställda. Det är en vanlig luftgevärstavla som jag skall skjuta på, eller hur?

Anders Olsson


Se där en gammal pistolräv till! :smt021 Är också en gammal pistolskytt och en av favoriterna var revolver, gärna duellmoment och även
Magnum varianter!

Kul att du nämner det här med standardisering i t ex pistolklasserna då just luftskyttet (i alla fall det informella i trädgården t ex) inte behöver vara så "stelt och standardiserat" så som krutskytte gärna blir pga säkerheten mm. Det känns därav som en befrielse att dels kunna skjuta lite "varsomhelst/närsom helst" iaf jämförelsevis med krut. Samt just de där olika avstånden och momenten man kan bygga in i skjutandet inom säkerhetens ramar förstås. Det befrämjar skjutskickligheten rejält med lite informell plinking på olika avstånd mm.
Finländarnas rykte om brutalitet är välgrundat. Deras operor håller på i tre till fyra dagar och de har inget ord för ”fluffig”.
Användarvisningsbild
Dark Of Light
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 14 aug 2009, 19:39
Ort: Under marken... Nära dig.
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 18 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Analoga luftvapen

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav gubbe 12 sep 2011, 20:50

Grinolle skrev:Det är en vanlig luftgevärstavla som jag skall skjuta på, eller hur?

Enligt Golle som är skaparen av tråden Dagens så är det en fem pricks 10m luftgevärstavla och fem skott på varje.
Men på senare tid har han inte varit så sträng :mrgreen: så vi tar vad vi har :lol:
Det viktiga är att vi skjuter och har skoj.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav G0LI4T 12 sep 2011, 20:57

Jag är väll inte "sträng"... ;)

Så länge det är träningstavlor, så lever tråden vidare.
När det blir för mycke snack och visa bästa tavlan inlägg så PMar jag dig gubbe, så får du rensa lite ;)
Jag har inte den knappen kvar på mitt tangentbord.

Man är ju fristående skribent .... numera
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav Silwer 13 sep 2011, 04:15

Grejen med Studzen är att de är hemskt framtunga helt enkelt, så de är inte optimala precis för stående skytte.

Men de ser ju snygga ut så man får väl offra den saken.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lite hjälp med BSA Meteor Mk3 .177 och Stutzen .22

Inläggav Grinolle 13 sep 2011, 09:26

Absolut, BSA Airsporter Stutzen är väl egentligen inte optimal för någonting annat än att vara just snygg. Men jag har ju inga krav på mig att bli SM- eller OS-mästare. Dessa bössorna skall användas för övningsskytte men mest av allt för att det är skoj. Meteoren inbjuder väl till lite seriösare skytte förmodar jag, men det får vi se.
Sen kommer det bli mycket sittande skytte med mjukt stöd (åtminstone Stutzen hoppar för mycket när man vilar den mot nåt hårt upptäckte jag igår) för att utreda vilken potential bössorna har.
Pärlkornet på Stutzen var hursomhelst ENORMT mycket lättare att skjuta med. Jag sköt nåt tiotal skott igår för skojs skull.

Anders Olsson
Grinolle
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2011, 15:50
Ort: Odensbacken
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge Skytteklubb

Föregående

Återgå till Bsa

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer