Renoverat gammal meteor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Renoverat gammal meteor

Inläggav Joaquin 01 jul 2014, 15:56

Jag ärvde en meteor Mk2 från 1968. Fattade genast tycke för den, trots att den sett bättre dagar.
Stocken var kantstött och luktade rök så man knappt ville röra vid den.
Lacken på metalbitarna hade enstaka rostbubblor och rätt mycket spår av misshandel. Till råga på allt satt pipjäveln snett i fästet.

Så jag började med att plocka isär den och göra rent enligt konstens alla regler (dvs avfetta). Sedan slipade jag bort all lack på metallen samt följde upp med en lätt polering. (200-papper -> 1000-papper -> polerpasta)

Köpte ny sån där grej som sitter längst fram på pistongen och håller O-ringen, från progunner. Jag gjorde 2st glidbrickor i PET-plast och la mellan fjädern och brickan längst bak.
Försökte rätta till pipfästet också, medelst skruvstäd. Gick hyffsat. Man ser i alla fall inte att det är snett med blotta ögat.

Stocken slipade jag ned med 80-papper. Jag lämnade lite gammal färg här och var. Jag vet inte varför men jag tycker det blir snyggt. Sedan uppåt i graderna till 200-papper. Där efter lackbets. Mellanslipade med stålull. Sedan klarlack ett par varv, och till sist Grojet. (Japp, Grojet. 8) )

Så blev det:
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Jag är inte 100%-igt nöjd med utseendet, metallens blankhet är lite ojämn. Får väl sätta mig och finpolera vad det lider.

Den drar fortfarande åt vänster med de fasta riktmedlen (c:a 3cm på 10m) men man får hyffsade grupper. Ska eventuellt prova med ett rödpunktsikte framöver, om jag kan lista ut har jag ska få fast det.

Den gillar Gamos ammunition har jag märkt.
Joaquin
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 jun 2014, 15:42
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg

Re: Renoverat gammal meteor

Inläggav Furby 01 jul 2014, 19:32

Problemet med gamla Meteorer är pipbultshålet som ofta blir ovalt med tiden. Det innebär förstås att pipan inte låser i samma läge hela tiden. Något som knappast gagnar precisionen. Man känner glappet tydligt om man håller i pipan och vickar på den. Orsaken är troligen alltför mjukt material som ger sig där belastningen blir som störst.
Den händige kan säkert svetsa igen hålet och borra om det till rätt dimension igen.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Renoverat gammal meteor

Inläggav 1qaz1qaz 01 jul 2014, 19:57

Fint att se nått som någon har kämpat med. Fint jobb
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Renoverat gammal meteor

Inläggav Joaquin 01 jul 2014, 21:17

1qaz1qaz skrev:Fint att se nått som någon har kämpat med. Fint jobb

Tack :)

Furby skrev:Problemet med gamla Meteorer är pipbultshålet som ofta blir ovalt med tiden. Det innebär förstås att pipan inte låser i samma läge hela tiden. Något som knappast gagnar precisionen. Man känner glappet tydligt om man håller i pipan och vickar på den. Orsaken är troligen alltför mjukt material som ger sig där belastningen blir som störst.
Den händige kan säkert svetsa igen hålet och borra om det till rätt dimension igen.


Verkar inte vara något problem med det. Jag tror att den är ganska sparsamt använd, vilket kanske har med det sneda fästet att göra. Hur det blev så till att börja med kan man fundera över.. tror att gubben slog den i ett träd.

Jag ska skjuta lite med stöd i helgen så får jag se hur grupperna blir. Jag önskar jag hade något slags optik dock.
Joaquin
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 jun 2014, 15:42
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg

Re: Renoverat gammal meteor

Inläggav Piore 02 jul 2014, 07:03

Du har ju lyckats jättefint med renoveringen...grattis.Tycker bäst om Mkl och Mkll av alla "Meteorerna".Jag har kommit underfund med att mitt skjuter bäst med tunga kulor.Lyckades få tag i ett fäste (Sports Match) från England som passar till Mkll geväret.Det sitter som berget och det finns ingen risk för att det ska kasa fram och tillbaka. :Thumbupp:

Peter
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Piore
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 05 apr 2010, 13:42
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 18 gånger i 18 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Eclipse .25

Re: Renoverat gammal meteor

Inläggav Joaquin 03 jul 2014, 17:16

Piore skrev:Du har ju lyckats jättefint med renoveringen...grattis.Tycker bäst om Mkl och Mkll av alla "Meteorerna".Jag har kommit underfund med att mitt skjuter bäst med tunga kulor.Lyckades få tag i ett fäste (Sports Match) från England som passar till Mkll geväret.Det sitter som berget och det finns ingen risk för att det ska kasa fram och tillbaka. :Thumbupp:

Peter

Det är väldigt sköna gevär att hantera. Själv lutar jag dock åt att fila upp ett par 11mm fästen. Billigare framför allt. I och med att precitionen förmodligen aldrig kommer bli riktigt bra känns det fel att lägga ut massa pengar. Jag ser det mer som en projektbössa, så att säga.
Joaquin
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 20 jun 2014, 15:42
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg


Återgå till Bsa

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer