BSA superstar .177

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

BSA superstar .177

Inläggav TomaZäta 09 jun 2014, 10:12

Är fruktansvärt ny när det gäller luftvapen men sedan jag hittade på svärfars gamla puffra har jag grottat ner mig lite mer! Efter mycket klickade och sökande är jag skapligt hundra på att det är en BSA Supertstar .177! Är osäker på årtal och tänkte fixa till den lite, snygga till kolven, byta fjäder och packningar eller vad man nu gör när man "renoverar" ett gammalt luftgevär. Eller så gammalt tror jag inte det är?! Men omsagt, är helt grön när det gäller luftvapen så alla tips, trix och ideér om hur jag skall gå tillväga för att fixa till vapnet mottages gärna!

/Tomas
För att följa länken så måste du registera dig.

TomaZäta
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 jun 2014, 09:17
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: bsa

Re: BSA superstar .177

Inläggav Silwer 09 jun 2014, 12:56

modellen kom 89 detta är en mk1 så den är från 89 till kanske 94 nånstans, mk2 har en tjock del längst ut på pipan som var till för att man skulle kunna montera ljuddämpare på den.

Den har lackad bokkolv som kan se lite tråkiga ut med åren, mne går ju som du skriver absolut att renovera.

En renovering invändigt är ju oftast just bar en fjäder och en pistongpackning.

Leta reda på en sprängskiss och titta hur den är uppbygd först bara och var lite försiktig när du tar ur fjädern, är det en fullfartsfjäder är de imo väldigt förspända och allt kommer flyga ur.

Det är ingen kompicerad bössa på så sätt men som sagt förspänningen på fjädern kräver i princip att du ordnar till nån form av fjäderkomprimator för att slippa svära när du ska försöka väga ihop den.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA superstar .177

Inläggav TomaZäta 09 jun 2014, 13:19

Vart kan man tänkas hitta reservdelar månne? och så är jag sugen på en fullfartsfjäder. Måste jag plocka ur fjädern och mäta eller kan det kanske finnas färdiga satser fortfarande?
TomaZäta
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 jun 2014, 09:17
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: bsa

Re: BSA superstar .177

Inläggav Silwer 09 jun 2014, 14:02

Ja till Superstar tror jag att du kan få tag i åtminstonde en ersättningsfjäder som går bra i bössan.

Hurricane och andra handlare med lite erfarenhet bör kunna hjälpa dig att få en fjäder som inte förstör skjutbarheten på bössan.

För tyvärr ger vissa sk titanfjädrar eller OX fjädrar ett vapen som inte ger mer effekt än vanligt men de skrammlar och skallrar och lever om, förr köpte man ju alltid en ny exportfjäder av BSA, men jag vet ärligt inte om det går idag då bössan inte tillverkats på ett bra tag.

Men alltså det är inte kväll ännu någon kommer kanske in med ett svar här i tråden som ger mer information.
Jag har haft min ss .22 sen 89 men det var länge sen jag bytte fjädern sist och då fanns fortfarande originalen att få tag på.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA superstar .177

Inläggav Johan.Halvar 09 jun 2014, 14:02

För att följa länken så måste du registera dig.

Johan.Halvar
 

Re: BSA superstar .177

Inläggav Silwer 09 jun 2014, 14:04

Jo "Goliat" är bra på att få fram grejor men jag vet inte hur verksamheten är idag annars hade jag också rekomenderat Progunner, då ägaren har en passion för just fjäderbössor.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA superstar .177

Inläggav Air 09 jun 2014, 15:42

Fjäder o packningar är inget problem med
att få tag på.Det är det som är bra om man
vill skjuta äldre BSA.

Det som är knepigare är att veta när man får
tag i orginaldelar här i Sverige.Det finns exvis
en kolvtätnig som inte passar alls ock fjädrar
som är fel längd på bla.

Rekomenderar att köpa direkt från airgunspares
i England.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: BSA superstar .177

Inläggav Silwer 09 jun 2014, 16:41

Har de BSAs exportfjäder ännu?

Eller är det samma ppå tex en Supersport som ju tillverkades mycket längre.

Originaldelar i Sverige kan i princip avskrivas, det gäller att nån har kontakter i UK skulle jag säga.

Jag har själv erfarenhet av att handlare i UK vägrat sälja till mig och helt enkelt ljugit att de inte har nåt, sen har folk de haft affärer med tidigare härifrån fått dem att sälja, man får tänka på att när det gäller äkta UK fjäderbössor som är ur produktion kan ge en viss patriotism "ingen jävel från Sverige ska köpa några lagerdelar då jag kan sälja dem till en annan från England"

I princip självupplvt när jag sökte delar till en Webley.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Bsa

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer