Vilka regler skall vi ha?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav Progunner 14 jan 2009, 19:25

Jag kan nog bara instämma med Tomaz. Dock anser jag att man måste komma bort från forumen i en mer betydande omfattning. De senaste åren har klart visat ett sviktande deltagarantal där endast tävlingar för imbördes beundran varit ett faktum. Arrngörsgruppen måste se till att få in jägarkåren. Finns det 100st aktiva luftvapenskyttar i Sverige kan vi vara glada. Det finns mer än 300.000 aktiva jägare. Tänk er om 1% av dessa skulle dyka upp på en tävling!!!???
Regelverket skall diskutteras mellan arrangörerna, här kommer man ingenvart då det finns fler viljor än konstruktiva ideér. Jag personligen försökte få deltagarna att tycka till men det blev för mycket snack om internationella regler osv... Allvarligt, vad skall vi med internationella regler till? Vem kommer till Sverige på tävling och vem åker utomlands för att delta i FT-WM som oftast går i USA...
Med tanke på att det kommer 20-30 deltagare varje tävling är det viktigare att focusera på hur man skall få flera till tävlingarna! De förenklade reglerna som vi körde i slutet av 2008 anser jag vara det som lämpar sig bäst för tillfället.

När man har 100st registrerade tävalande kan det vara ide att rota i reglerna.
Bild
Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:42
Ort: Gävle
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav M.Broden 14 jan 2009, 19:34

Och jägare är ju inte nå enkelspåriga och älskar allt som är nytt och verkligen sånt som
är riktigt manligt som luftgevär ;)

Nog med ironi men lite sanning ligger det idet.
Men vi i falun jaktskytte klubb är ett ganska bra exempel på att
det går att ändra jägarnas uppfattning.
Fx Cyclone .22 BSA 3-12x44mmAO
Fx Typhoon .177 Leapers 3-9x40mmAO
HW97 Black Line .20 MTC Viper 4-16x50
HW30 .177 Recon BSA 2-7x32AO
Användarvisningsbild
M.Broden
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 09 jun 2008, 15:50
Ort: Borlänge
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav martinw 14 jan 2009, 21:24

Kan hålla med dig Rickard om att det finns fler viljor än konstruktiva idéer, men vi i AG känner att det vore ruttet av oss att inte lyssna in lite på dom skyttar som finns på forumen.

I slutändan är det ju ändå AG och inte den enskilde skytten som tar beslut om hur reglerna ser ut.
Det AG varit ute efter är ju precis det som alla verkar vara överens om, enkla regler som passar alla.

(Har dock för mig att FT-vm går i olika länder varje år?):)
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav RoLig 14 jan 2009, 22:19

För att följa länken så måste du registera dig.

RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav Ken 25.kal 16 jan 2009, 20:48

Jag tycker att man skall hålla det enkelt.
10J fjäder
10J PCP
10J fritt
+10J fjäder och medhava licens
+10J PCP och medhava licens
+10J fritt

Licens skall medhavas till tävlingar om man har en +10J bössa för att vi inte skall få på f-n av myndigheterna eller annat som kan skada sporten. Har man inte licens så skjuter man i 10J klassen.

Bössorna kan vara vilka bössor som helst, visst kan det vara så att en billig bössa träffar sämre, men oftast är det ändå den som tränat mest som vinner.
Ken 25.kal
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jan 2009, 22:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Vakant
Luftvapen favorit: Den som skjuter diaboler

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav G0LI4T 16 jan 2009, 21:19

"Licens skall medhavas till tävlingar om man har en +10J bössa "

Tänk om alla kunde få samma förutsättningar till att skaffa licens också....
Vissa kommuner har inte ens en klubb att bli medlem i.

Hur enkelt blir det att kajka land å rike runt för att kunna ta en målskytte licens.

Massor med intresserade men inga klubbar inom vettigt avstånd.
Å finns det en klubb så tillåter dom inte att skjuta med +10J bössor på deras banor.

Snacka om moment 22
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav Nisse 16 jan 2009, 22:09

G0LI4T skrev:"Licens skall medhavas till tävlingar om man har en +10J bössa "

Tänk om alla kunde få samma förutsättningar till att skaffa licens också....
Vissa kommuner har inte ens en klubb att bli medlem i.

Hur enkelt blir det att kajka land å rike runt för att kunna ta en målskytte licens.

Massor med intresserade men inga klubbar inom vettigt avstånd.
Å finns det en klubb så tillåter dom inte att skjuta med +10J bössor på deras banor.

Snacka om moment 22


Vilken tur att vi i Onsala finns då :mrgreen:
Bild
Nisse
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 30 jan 2008, 12:37
Ort: Lindome
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav öberg 16 jan 2009, 22:32

Visst kan man visa licens men tycker nog inte att det ligger på arrangörens ansvar!
Har aldrig visat licens under de år jag tävlat i pistol och gevärskytte (krut)'
Jag kan ju ta med och visa upp mina licenser det är inga problem för mig.
Man kan ju låna kopisens bössa och gå ett var med. Och har man licens på ett liknande vapen så räcker det i tävlingssamanhang. tror det blir alldeles för mycket jobb för arr kubbarna.
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav Jonas 17 jan 2009, 01:07

Licenser det skulle nog inte bli lätt å förklara om polisen kom till en tävling
man måste kunna lita på folk när dom kommer med en bössa på en pcp så hörs det ju ganska tydligt om den är i fullfart.jag kommer inte eller snarare aldrig leka polis på en tävling eller en luftvapen träff
Jonas
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 27 dec 2007, 11:40
Ort: Falköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav Kizmiaz 17 jan 2009, 05:09

öberg skrev:Man kan ju låna kopisens bössa och gå ett var med.

Krävs det inte en temporär licens i så fall? Om man ska gå helt lagenligt tillväga alltså. :roll:
My daddy drives a UFO
Användarvisningsbild
Kizmiaz
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 05 maj 2008, 17:28
Ort: Dark Side of the Sun
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav öberg 17 jan 2009, 09:25

Inte om vapnet är under uppsikt av licensbetrodd person (gäller under tävling)
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav Ken 25.kal 17 jan 2009, 22:44

Hej alla,

Jag tycker att vi borde följa de regler som finns, jag skulle inte köra bil utan körkort bara för att trafikskolan ligger långt hemifrån.

Vad jag menar så kommer det att skada sporten någon gång att inte följa reglerna, och reglerna borde följas vid en eventuell tävling/träff. Vad man sen gör privat skiter jag i, man måste tänka lite längre än just nu om man vill ha kvar möjligheten att få skjuta så fritt som vi får med luftdrivet vapen.

Jag skjuter armborst också och där är reglerna ganska tuffa och där kan man inte ens skaffa en armborst utan att först fått licens och det är detta som jag inte vill ska hända med vår hobby. De flesta jag känner skryter om sina trimningar av sina bössor men tänk på att en vacker dag hör/läser fel person på och då är det inte lika roligt längre.

Jag skrev det i all välmening för jag vill syssla med detta i framtiden fortsättningsvis.
Mvh
Kenneth
Ken 25.kal
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jan 2009, 22:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Vakant
Luftvapen favorit: Den som skjuter diaboler

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav ZanderMan 22 jan 2009, 17:51

Jaha! Då sket det sig igen! Ingen licens till ett lite för kraftigt D35 som jag fått i detta skick på min 14 årsdag 1984 vilket jag inte har licens för! Kul med minipoliser! Jag tror jag fixar en egen tävling hemma istället! Z
Skruva isär saker är kul!
Användarvisningsbild
ZanderMan
 
Inlägg: 266
Blev medlem: 12 sep 2008, 12:07
Ort: Avdala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Tx200HC

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav Superbee 25 jan 2009, 12:46

Men om du fick det 1984 så är det väl pre92 som gäller?
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav öberg 28 jan 2009, 22:00

Jag skulle tycka att det vore skoj med en fjäderklass där endast öppna riktmedel är tillåtna.
Kanske strunta i joulegränser i den klassen. Ifall man tex har ett Diana 35 som orginal gör 200-210 mps så kunde det ju va skoj o få gå en lite öppnare klass!
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav mikebike 01 mar 2009, 19:45

ZanderMan skrev: Ingen licens till ett lite för kraftigt D35 som jag fått i detta skick på min 14 årsdag 1984

Det är nog bättre om du säger att du fick det på din 18-årsdag 1988 istället. :wink:
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav Bsa_Airsporter 01 mar 2009, 20:40

G0LI4T skrev:"Licens skall medhavas till tävlingar om man har en +10J bössa "

Tänk om alla kunde få samma förutsättningar till att skaffa licens också....
Vissa kommuner har inte ens en klubb att bli medlem i.

Hur enkelt blir det att kajka land å rike runt för att kunna ta en målskytte licens.

Massor med intresserade men inga klubbar inom vettigt avstånd.
Å finns det en klubb så tillåter dom inte att skjuta med +10J bössor på deras banor.

Snacka om moment 22


Detta problemet har jag :( närmaste klubb som tillåter +10J är 35mil bort... ONSALA!! hehe 8)
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav öberg 15 jul 2009, 09:15

Har funderat lite! (kors i taket)
Helt ärligt, man får ju inte använda någon form av skyttekläder dvs renodlade skyttekläder på en FT tävling för det anses som fusk men att använda rekylfria bössor alltså renodladetävlingsgevär det går bra! Det känns ganska så konstigt tycker jag. Personligen tycker jag det är dags att införa en klass för dessa bössor likt systemet i England. Det är ju bara och titta på resultat listorna från tävlingarna så inser ju vem som helst att det finns en stor fördel att skjuta med en rekylfri bössa betydligt mycket större än vilken skyttejacka som helst.
Nu skriver jag inte detta för att jag vill få in skyttekläder i reglementet och inte heller av avund för dom som skjuter med tex FWB300 för jag har en själv!
Utan för att få in mer skyttar på tävlingarna, tänker närmast på dom som har en D27, D35 eller ett gamo CF20 eller vad det nu kan vara för bössa. och som sitter och läser på forumen och inser att det bara är en drös med fanatiker med dyra bössor på våra tävlingar. Ja det kan nog uppfattas så i alla fall tror jag.
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav Martin 15 jul 2009, 10:04

öberg skrev:Nu skriver jag inte detta för att jag vill få in skyttekläder i reglementet och inte heller av avund för dom som skjuter med tex FWB300 för jag har en själv!
Utan för att få in mer skyttar på tävlingarna, tänker närmast på dom som har en D27, D35 eller ett gamo CF20 eller vad det nu kan vara för bössa. och som sitter och läser på forumen och inser att det bara är en drös med fanatiker med dyra bössor på våra tävlingar. Ja det kan nog uppfattas så i alla fall tror jag.

Problemet är just det att alla bara sitter på sin kammare och funderar och läser. Om de skulle uppsöka en tävling skulle de inse att det tävlas med allt från den billigaste Cometa/Gamo/Hatsan till Theoben. ;)

Nu förstår jag att inte alla kan besöka en tävling pga avstånd, men det finns nog många som inte skulle ha så långt.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3930
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 193 gång
Tackad: 606 gånger i 249 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav scratch 15 jul 2009, 10:14

Öberg
på vilket sätt hindrar det folk med bössor såsom D27, D35 och CF20 att delta i tävlingen för att några kör med FWB300. Visst kommer de förmodligen inte att vinna med dem, men om man bara är där för den anledningen så har man väl inte på tävlingarna att göra ändå. En FWB300 är trots allt det billigaste alternativet om man vill ha en bra fjäderpangare att börja skjuta med.
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav Martin 15 jul 2009, 10:57

scratch skrev:Öberg
på vilket sätt hindrar det folk med bössor såsom D27, D35 och CF20 att delta i tävlingen för att några kör med FWB300. Visst kommer de förmodligen inte att vinna med dem, men om man bara är där för den anledningen så har man väl inte på tävlingarna att göra ändå. En FWB300 är trots allt det billigaste alternativet om man vill ha en bra fjäderpangare att börja skjuta med.

Åker jag till en tävling så givetvis har jag som mål att vinna, eller vad menar du..? Nu vet jag ju att jag inte kommer att göra det, men mitt mål måste ju ändå vara att vinna! Sedan åker jag ju även för att träffa andra skyttar och tjôtrövar. ;)

En FWB300s är ju trots allt inte speciellt "billig", iaf om man köper den i Sverige. I Tyskland kan man ju dock fortfarande ibland hitta dem till vettiga priser.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3930
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 193 gång
Tackad: 606 gånger i 249 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav öberg 15 jul 2009, 12:25

Scratch:
Spelar det någon roll om du skulle tävla i en ren "tävlingsbössklass" ? Eller vad är problemet? Att slå en D25 skytt med en FWB300 är ju knappast nåt att slå sig för bröstet för!
Vad jag villa få fram är att det vore kul om sporten skulle växa och vi fick till mer tävlingar. Och det gör vi inte genom att måla in oss i hörnet med tävlingar för inbördes beundran. Och jag lovar att det är nog roligare och vinna en tävlingsklass med ett D27 och en enklare kikare än med en FWB300 med en värstingkikare men tjep hit och dit med kulbanetabeller och dyl. Jag säger inte att det är fel och ha de prylarna men det bör kanske skiljas isär lite.
Eller så kan man vända på det och ha en classic klass.
Det finns nog många som vill tävla med sina gamla klenoder och tycker det är kul och tävla, men inte att lägga det på elitnivå.
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav Martin 15 jul 2009, 13:24

öberg skrev:Eller så kan man vända på det och ha en classic klass.

Detta har jag efterlyst lite (efter att ha diskuterat det med Öbbe vid nåt tillfälle). Det vore roligt med en klass för endast öppna riktmedel! Valfri bössa, men inte ett "glas" i närheten. Frågan är ju hur diopter skall räknas, men det är ju egentligen ett öppet riktmedel.

Kanske kunde testa det vid nån tävling, dessutom kanske bara köra halva banan, 5 stationer 10 mål.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3930
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 193 gång
Tackad: 606 gånger i 249 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav Daniel 15 jul 2009, 15:30

Hej

Eftersom jag aldrig har deltagit i nån tävling så kanske jag inte har så mkt att säga till om, men en röst från andra sidan kanske betyder nått.

Jag tycker det är dåligt att ej rekylerade bössor får tävla i samma klass som rekylerade. ej rekylerade bössor tycker jag ska tävka i pcp klassen eller i en egen klass.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Vilka regler skall vi ha?

Inläggav ogster 15 jul 2009, 16:51

Kan inte förstå att folk vill ha så många olika grenar(blir ju bara ännu mer krångel å saker att hålla reda på), sen så är det ju fortfarande bästa skytten som alltid avgjort tävlingarna å inte bästa bössan.

Om sporten fortsätter att växa å det blir MÅNGA tävlande så tycker jag man kan se över reglerna men nu funkar ju dom 4klasserna bra att utvecklas i, annars kommer det bara bli vad det är idag(En riktig entusiast sport)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer