Bygga FT-bana

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Kapten Kamin 15 sep 2019, 20:02

Batistuta skrev:
Kapten Kamin skrev:jag hade kommit och tävlat även med enklare banläggning. :cheeRs:

Hur många tänker som du?

Ett litet förtydligande...
Jag hade kommit ändå, men däremot så uppskattar jag väldigt när banan är fint iordning.
När man tydligt ser att banläggarna har tänkt till för att göra skyttevarvet trivsamt och omväxlande så blir jag glad. :Hughug:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
börne (15 sep 2019, 20:08)

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Batistuta 15 sep 2019, 20:23

Leopold skrev:Vad har ni för idéer för att vända utvecklingen ni ser, hur borde vi utveckla och i vilken riktning?

Tror vi är inne på en viktig diskussion här när det hörs "gnissel" från en av de mest framgångsrika FT-klubbarna på senare år, medlemstillströmning osv.

Jag är väl den ende som som jobbat för mer medlemmar. Resten vill ha status que känns det som mer eller mindre ibland iaf. Jag lockade med mig lite elever ett tag tex men de var knappt någon som ville gå med dom eftersom den det egna resultatet var viktigare än en ny medlem när det var tävlingsdags. Då tröttnade snabbt tyvärr. Jag själv var otroligt besviken på den attityden men accepterade det då eftersom tillströmningen var god för tillfället. I efterhand borde man kanske protesterat mer. I lördags tog jag hand om två nya killar som ville prova på mottagandet blev mer att jag egentligen borde vara i Tollarp istället.

Men idagsläget krymper deltagarna i resten av landet och jag vill göra något i Mörrum för att försöka komplettera upp deltagarantalet. Men intresset från andra är inte stort om man säger så.

Jag är öppen för alla förslag var vi ska lägga krutet och hoppas det är någon mer som förstår allvaret.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Leopold 15 sep 2019, 20:27

Ja det är ju givet att det är trevligt att komma till en tävling där banan är eftertänksamt lagd.

Vi kanske har blivit bortskämda med att så alltid är fallet, utan en tanke på vad som ligger bakom i form av arbete och planering. Det vi kanske funderar mindre på är *för vem* banan är planerad.

Jag har uppfattningen att alla arrangerande klubbar producerar tävlingsbanor med en hög kvalitet idag sett till referensen "internationella FT-banor" som man kan möta på EM & VM. Detta uppfattar jag som rådande norm för banplaneringen.

Detta indikeras av att det mer och mer sällan är någon som kan skjuta fullt på våra FT-tävlingsbanor, oavsett 30 el 50 mål. Skjuter någon jäkel fullt eller nästan fullt så har man misslyckats som banplanerare.

Nackdelen av detta är att nybörjare och "motionsskyttar" kommer att ha svårt att skrapa ihop ett rimligt antal poäng. Dels pga oerfarenhet, dels pga att utrustningen inte räcker till rent tekniskt.

Så jag slänger fram detta som en ren provokation:

- "FT-sverige har utvecklats till en punkt där vi skapar tävlingsbanor som främst är intressanta för de som är aktuella för att tävla på EM/VM-nivå. Andra göre sig icke besvär, kan kanske skrapa ihop någon enstaka poäng vilket saknar betydelse."

Hur svarar man/vi/ni på denna provokation om den känns relevant? Hur kan vi skapa en bredare skyttesport som attraherar betydligt flera även nybörjare och "motionsskyttar"?

Hur har man gjort i andra länder med lång FT-historia framför allt UK men kanske även andra ställen typ Tyskland?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Batistuta 15 sep 2019, 20:51

Leopold skrev:
Så jag slänger fram detta som en ren provokation:

- "FT-sverige har utvecklats till en punkt där vi skapar tävlingsbanor som främst är intressanta för de som är aktuella för att tävla på EM/VM-nivå. Andra göre sig icke besvär, kan kanske skrapa ihop någon enstaka poäng vilket saknar betydelse."

Hur har man gjort i andra länder med lång FT-historia framför allt UK men kanske även andra ställen typ Tyskland?

Precis vad jag är ute efter. Ska vi växa organiskt kan vi inte enbart satsa på eliten utan vi måste titta oss runtomkring var vi ska lägga vår tid på. Går vi tillbaka till vår skyttepaviljong i somras var den nästan som ett skämt på klubben kändes det som. Där var många med som oftast är i bakgrunden och jobbade stenhårt för att marknadsföra oss. Men tacket och uppskattningen vi fick var det inte mycket bevänt med som sagt.

Jag och några till lagade taket på 300 meters hallen i lördags. Ännu har jag inte hört någon positiv kommentar om det vad jag kan se. Jag har ordnat med trädgårstraktor och container till den och FT-målen som inte används alltid. Där har det varit folk involverade hela sommaren men det räknas inte heller känns det som. Jag är rätt hårdhudad så för min del gör det inte så mycket.

Men samtidigt får man höra hur jobbigt det är att få folk att ställa upp för banläggning inför en FT-tävlingen och det har inte varit lite gnäll. Så var ska vi lägga krutet för att sporten ska frodas.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bygga FT-bana

Inläggav skjutglad 15 sep 2019, 20:54

Man bemöter detta med att ha flera klasser som ex 16 j PCP
skall ha elit klass och motionsklass eller vad man vill kalla dom.

Eller så bygger vi enklare banor så vi har 8 man som skjuter om priserna på särskjutning.
Och är man då motionsskytt så hamnar man på plats 8 för man inte tränar så mycket stående.
Det löser inga problem.

Vi pratar alltid om att alla som inte är elit skall få tävla på lika villkor och egna klasser som
jag förespråkar ovan och jag är fullt för detta.

Skulle man börja bygga enklare banor så lär nog jag tacka för mig och söka mig utomlands för att tävla
och kanske fler med mig. Då det inte ger mig något att tävla under dom förhållandena.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Batistuta 15 sep 2019, 21:46

skjutglad skrev:
Skulle man börja bygga enklare banor så lär nog jag tacka för mig och söka mig utomlands för att tävla
och kanske fler med mig. Då det inte ger mig något att tävla under dom förhållandena.

Varför måste det bli enklare banor. Det var själva byggandet av banan som kanske är lite för ambitiöst. Jag menar ofta är det ju längden till målet som är avgörande för svårighetsgraden inte att man röjt i två dagar för att få till den perfekta platsen för målet.

Många som missuppfattar poängen i tråden. Jag vill ha en ökning av skyttar och 10 joules klassen måste få mer status. I Tyskland verkar 7,5 joulesklassen vara störts tex. Varför är 10 joulesklassen på väg att dö här.

Vilka ska komma efter dig skjutglad? Vilka ska försvara Sveriges ära i framtiden? Vad gör du för att få in mera skyttar i FT. Många frågor men vi har inga svar vad jag vet!
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Kapten Kamin 15 sep 2019, 22:20

Vad gäller svårighetsgraden på banorna, tycker jag att vi har fått till en ganska bra balans i år.
Det va lite "hysteri" för nåt år sen när vi ville bygga banor med högt troyervärde. Jag upplever det som att vi har backat lite och har fler enkla/medel-mål igen. Jag hävdar att alla som kommit till tävling i år med en väl inskjuten bössa haft bra möjligheter att få med sig rätt många poäng, samtidigt så har ingen skjutit fullt. En eloge till alla banläggare. :thumbupp:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Bygga FT-bana

Inläggav skjutglad 15 sep 2019, 22:37

Batistuta skrev:
skjutglad skrev:
Skulle man börja bygga enklare banor så lär nog jag tacka för mig och söka mig utomlands för att tävla
och kanske fler med mig. Då det inte ger mig något att tävla under dom förhållandena.

Varför måste det bli enklare banor. Det var själva byggandet av banan som kanske är lite för ambitiöst. Jag menar ofta är det ju längden till målet som är avgörande för svårighetsgraden inte att man röjt i två dagar för att få till den perfekta platsen för målet.

Många som missuppfattar poängen i tråden. Jag vill ha en ökning av skyttar och 10 joules klassen måste få mer status. I Tyskland verkar 7,5 joulesklassen vara störts tex. Varför är 10 joulesklassen på väg att dö här.

Vilka ska komma efter dig skjutglad? Vilka ska försvara Sveriges ära i framtiden? Vad gör du för att få in mera skyttar i FT. Många frågor men vi har inga svar vad jag vet!



Om vi kan bygga en bana på en helt okänd plats på 10 timmar första gången så förstår jag inte vad ni håller på med i Mörrum. Ni har ju byggt många banor så det skulle kunna gå på ett par timmar.
Analysera vad som som tar tid och korrigera.

Eftersom vi gick över till 30 måls banor för att fler ville skjuta fler bössor så gick ju även "eliten"
över till att skjuta 2klasser vilket kanske skrämde bort en del.
45-50 måls banor i framtiden så håller sig eliten i 16 J klassen och övriga kan skjuta
motionsklass. Och vi kan ha en motionsklass i 16 J så fler känner att dom tävlar på lika villkor.

Vad jag gör för FT ja kanske inte så mycket.

Jag slet i 6 veckor för att få igenom Säk B för FT . Och håller på med den nya reviderade upplagan för nya SäkB.
Jag håller regelbundet prova på dagar i tåstarp där jag bygger stationer och
instruerar nya FT skyttar som vill prova på.
Jag har byggt 30 mål som skall vara enkla att sätta ut på en bana så banbyggandet går enkelt
när tåstarp/ I16 lv6 arrangerar en tävling.
Jag har byggt och betalat en 12 stationers spinnersbana i Tåstarp så alla skyttar kan träna utan att
behöva dra ut en massa mål.
Jag är Sveriges representant i Europeiska Field target federation.
Jag var landslags ansvarig och tog ut 6 skyttar til VM i Litauen så att så många som möjligt skulle
få möjligheten att tävla på ett VM för att sprida hur man skjuter utomlands.
Så att vi i Sverige skulle bli bättre på FT och utvecklas internationellt.
Jag är examinator för FT kortet och höll senast igår en examination för 1 FT skytt
för jag tyckte det var viktigt att så många som möjligt examineras.

Men i övrigt kanske jag inte gör så mycket för FT.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
Kapten Kamin (15 sep 2019, 22:39), Milner (16 sep 2019, 06:52), Gast (19 sep 2019, 16:11)

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Leopold 15 sep 2019, 22:42

En intressant fråga och kanske modell för åtminstone ett tankesätt är hur Tyskland arbetar med deras 7,5 J klass vad gäller FT. Detta kan påminna en hel del om hur vi själva kan jobba.

- kör man dessa tävlingar på särskilda banor, skilda från 16J-banor? Om inte, hur gör man?

Tror vi behöver fundera igenom noga hur vi kan få attraktiva tävlingar i våra vapenlicensfria 10J-klasser, gäller både debutantklass (utan tävlingslicens) och den 10J-klass som är inskriven i våra nationella FT-regler.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bygga FT-bana

Inläggav skjutglad 15 sep 2019, 22:56

Leopold skrev:En intressant fråga och kanske modell för åtminstone ett tankesätt är hur Tyskland arbetar med deras 7,5 J klass vad gäller FT. Detta kan påminna en hel del om hur vi själva kan jobba.

- kör man dessa tävlingar på särskilda banor, skilda från 16J-banor? Om inte, hur gör man?

Tror vi behöver fundera igenom noga hur vi kan få attraktiva tävlingar i våra vapenlicensfria 10J-klasser, gäller både debutantklass (utan tävlingslicens) och den 10J-klass som är inskriven i våra nationella FT-regler.


7,5j är ju deras licensefria klass vilket är vår 10j.

Dom har vissa mål som bara 7,5j skjuter på samma station.

Först måste vi få 10 J skyttar för det finns inga idag om vi räknar bort 16j skyttarna
som går andra varvet i 10j. I alla fall som det ser ut nu idag.

Går vi över till 45-50 mål så kommer dom som vill skjuta 10j vara ensamma i sin klass utan inblandning från elitskyttar och det blir en ren motionsklass som det var tänkt från början.

Vi har samma problem som 1000 tals föreningar i Sverige förutom ishockey och fotboll.
Det är en väldig kamp om utövarna och alla mindre sporter i Sverige har samma problem.
Vi är inte unika. Alla har samma problem att rekrytera.
Vår utveckling beror på om vi kan aktivera fler klubbar.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Lasse 16 sep 2019, 06:26

Helt ärligt så blev jag väldigt besviken på att det va så få som änmälde sig till SM 2019 :cry:

Jag menar ju att det var ett SM, det mest prestigefyllda vi kan tävla om i Sverige. Svensk Mästare.

1st i fjäder 16j
4st i fullfart
15st i PCP 16j


Inte en enda i 10j klasserna :shock:

Detta är ju katastof..... :cry:

Vi måste göra något som är väldigt fel.

En tanke är.

Rankingför endast 16j klasserna och kräv skyttekort och tävlingslicens.

Släpp alla andra klasser fria då blir det inte något "elit" tänk där, utan en instegsklass om man vill vidare en gång i tiden.

Jag vet att SvSF aldrig kommer gå med på detta. Men vi som arrangörer kanske kan hitta på något :oops:
Senast redigerad av Lasse 16 sep 2019, 06:55, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse
 
Inlägg: 1537
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:51
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 584 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Lasse för detta inlägg
Batistuta (16 sep 2019, 06:27)

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Batistuta 16 sep 2019, 06:31

Lasse skrev:Helt ärligt så blev jag väldigt besviken på att det va så få som änmälde sig till SM 2019 :cry:

Jag menar ju att det var ett SM, det mest prestigefyllda vi kan tävla om i Sverige. Svensk Mästare.

1st i fjäder 16j
4st i fullfart
15st i PCP 16j


Inte en enda i 10j klasserna :shock:

Detta är ju katastof..... :cry:

Vi måste göra något som är väldigt fel.

En tanke är.

Rankingför endast 16j klasserna och kräv skyttekort och tävlingslicens.

Släpp alla andra klasser fria då blir det inte något "elit" tänk där, utan en instegsklass om man vill vidare en gång i tiden.

Jag vet att SvSF aldrig kommer gå med på detta. Men vi som arrangörer kanske kan hitta på nogot :oops:

Precis, vi måste börja tänka utanför elitboxen om FT ska finnas kvar i framtiden. 10 joules klassen bör vara den största klassen i en sport som vill växa och utvecklas.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bygga FT-bana

Inläggav börne 16 sep 2019, 08:22

skjutglad skrev:
Batistuta skrev:
skjutglad skrev:
Skulle man börja bygga enklare banor så lär nog jag tacka för mig och söka mig utomlands för att tävla
och kanske fler med mig. Då det inte ger mig något att tävla under dom förhållandena.

Varför måste det bli enklare banor. Det var själva byggandet av banan som kanske är lite för ambitiöst. Jag menar ofta är det ju längden till målet som är avgörande för svårighetsgraden inte att man röjt i två dagar för att få till den perfekta platsen för målet.

Många som missuppfattar poängen i tråden. Jag vill ha en ökning av skyttar och 10 joules klassen måste få mer status. I Tyskland verkar 7,5 joulesklassen vara störts tex. Varför är 10 joulesklassen på väg att dö här.

Vilka ska komma efter dig skjutglad? Vilka ska försvara Sveriges ära i framtiden? Vad gör du för att få in mera skyttar i FT. Många frågor men vi har inga svar vad jag vet!



Om vi kan bygga en bana på en helt okänd plats på 10 timmar första gången så förstår jag inte vad ni håller på med i Mörrum. Ni har ju byggt många banor så det skulle kunna gå på ett par timmar.
Analysera vad som som tar tid och korrigera.

Eftersom vi gick över till 30 måls banor för att fler ville skjuta fler bössor så gick ju även "eliten"
över till att skjuta 2klasser vilket kanske skrämde bort en del.
45-50 måls banor i framtiden så håller sig eliten i 16 J klassen och övriga kan skjuta
motionsklass. Och vi kan ha en motionsklass i 16 J så fler känner att dom tävlar på lika villkor.

Vad jag gör för FT ja kanske inte så mycket.

Jag slet i 6 veckor för att få igenom Säk B för FT . Och håller på med den nya reviderade upplagan för nya SäkB.
Jag håller regelbundet prova på dagar i tåstarp där jag bygger stationer och
instruerar nya FT skyttar som vill prova på.
Jag har byggt 30 mål som skall vara enkla att sätta ut på en bana så banbyggandet går enkelt
när tåstarp/ I16 lv6 arrangerar en tävling.
Jag har byggt och betalat en 12 stationers spinnersbana i Tåstarp så alla skyttar kan träna utan att
behöva dra ut en massa mål.
Jag är Sveriges representant i Europeiska Field target federation.
Jag var landslags ansvarig och tog ut 6 skyttar til VM i Litauen så att så många som möjligt skulle
få möjligheten att tävla på ett VM för att sprida hur man skjuter utomlands.
Så att vi i Sverige skulle bli bättre på FT och utvecklas internationellt.
Jag är examinator för FT kortet och höll senast igår en examination för 1 FT skytt
för jag tyckte det var viktigt att så många som möjligt examineras.

Men i övrigt kanske jag inte gör så mycket för FT.

Normalt i Mörrum springer vi ett varv efter en skyttedag, kollar lite grovt var vi ska va.

Arbetsdagen, fixa mål, röja till målplats, sätta ut målnr, skriver ner strl på HZ, stenmål, vänster eller höger trädhylla. Så att banläggningen går smidigt.

Lägga banan, vi är tre fyra st som brukar ta fritt fredagen, alltid samma personer, jag, Janne, poho & AT44? + nån till ibland, vi börjar vid 9 sen lunch vid 12. Vi brukar va klara vid 15-16 tiden.

Några tre dagar från morgon till kväll är det ju inte.

Denna banan var det mer jobb med än normalt, men det klarades ändå av på två arbetsdagar, började jobba vid 11 till 15:30 typ med lunchpaus, ni förstår när ni ser den nästa helg då det blev en del jobb när man ska över vatten osv. När jag tog upp det på skyttet var alla positiva till att göra nåt nytt, vi tog då gemensamt beslutet att vi kör hos Nitro.

Ska bli intressant att se hur dom nya ansvariga för FT i MSG tar tag i detta nästa säsong. Jag kommer hjälpa till som alltid med att fixa med det praktiska, fixa fallmål, röja & bära mål :thumbupp:

Ses på lördag... Då ska vi panga på en kul bana. Hoppas ni kommer gilla det :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Bygga FT-bana

Inläggav skjutglad 16 sep 2019, 09:46

Vad gäller tävlingsklasser så bestämmer ju klubbarna
själva vad det skall vara för regler.
Det är bara 16J som måste vara enligt SvSF regler.
Vill man anordna övriga klasser som öppna klubbtävlingar så
är det ju klubbens beslut. Har ju inte SvSF med att göra.

Ser framemot att skjuta er bana på lördag börne. :Thumbupp:
Blir säkert en utmaning som alltid.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Martin 16 sep 2019, 09:53

skjutglad skrev:Vad gäller tävlingsklasser så bestämmer ju klubbarna
själva vad det skall vara för regler.
Det är bara 16J som måste vara enligt SvSF regler.
Vill man anordna övriga klasser som öppna klubbtävlingar så
är det ju klubbens beslut. Har ju inte SvSF med att göra.


Ser framemot att skjuta er bana på lördag börne. :Thumbupp:
Blir säkert en utmaning som alltid.

Stämmer deta? Vore ju bra isf :)
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Batistuta 16 sep 2019, 10:29

börne skrev:Ska bli intressant att se hur dom nya ansvariga för FT i MSG tar tag i detta nästa säsong. Jag kommer hjälpa till som alltid med att fixa med det praktiska, fixa fallmål, röja & bära mål :thumbupp:

Ja du börne du är ju en av de ansvariga, har du hittat någon annan att ta över din position i klubben så är det ju bra. Annars blir det nog ingenting nästa år? Jag vet ingen om både du och janne inte ska vara ansvariga.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Kapten Kamin 16 sep 2019, 10:34

Martin skrev:
skjutglad skrev:Vad gäller tävlingsklasser så bestämmer ju klubbarna
själva vad det skall vara för regler.
Det är bara 16J som måste vara enligt SvSF regler.
Vill man anordna övriga klasser som öppna klubbtävlingar så
är det ju klubbens beslut. Har ju inte SvSF med att göra.


Ser framemot att skjuta er bana på lördag börne. :Thumbupp:
Blir säkert en utmaning som alltid.

Stämmer deta? Vore ju bra isf :)

Det stämmer att klasserna 16J PCP/16J Fjäder alltid ska finnas med på utlysta tävlingar. Övriga klasser är upp till klubben att bestämma om man vill slå ihop eller alls ha med. Jag utgår dock ifrån att om man har med en klass, så följer man regelverket för den klassen. (på en utlyst tävling)
Vill man sen ha något annat evenemang samtidigt, med egna regler, så visst... Det blir ju då helt utanför flrbundet/IndTa osv..
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Martin 16 sep 2019, 11:14

Ok, jag hade fattat det som att om vi har anordnar en tävling under SvSFs hatt, så kan vi samtidigt inte ha en annan tävling (samma dag, samma område) utanför SvSF..? Men jag har väl fattat det fel då.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Kapten Kamin 16 sep 2019, 11:52

Martin skrev:Ok, jag hade fattat det som att om vi har anordnar en tävling under SvSFs hatt, så kan vi samtidigt inte ha en annan tävling (samma dag, samma område) utanför SvSF..? Men jag har väl fattat det fel då.

Det är naturligtvis önskvärt att allt hålls i förbundets regi...
Men vill man köra en skyttevariant som inte täcks in under furbundets regelverk, så bör man ju få anordna det samtidigt anser jag. Tex HFT.
Så länge banan uppfyller regelverket för den utlysta tävlingen då såklart.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Bygga FT-bana

Inläggav gubbe 16 sep 2019, 15:37

Problemet, det verkliga, är att det finns inga som vill satsa det kapital i tid och pengar som behövs för att tävla i FT.
Hur många sådana här trådar har vi haft dom sista fem åren? :cry:

Batistuta skrev:Precis, vi måste börja tänka utanför elitboxen om FT ska finnas kvar i framtiden.

Personligen tror jag tvärtom. Det blir ett gäng eldsjälar kvar som kommer ordna tävlingar för varandra.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Skyddsjägarn (16 sep 2019, 16:23), Tomaz (16 sep 2019, 16:45), skjutglad (16 sep 2019, 18:05)

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Skyddsjägarn 17 sep 2019, 07:35

En tanke.... hur mycket extra tid skulle följande förslag göra vid banbygget? Att sätta ut 2 st 16j/45j mål plus ett 10j mål på varje station typ 36/43m och ett på 27 m där de kortare målen är en 10j bana, så 36/27 m blå bana, skulle detta dra fler skyttar att skjuta 10j, jag vet inte men när man ändå bygger kan det ju inte vara så svårt. /Skyddsjägarn
Skyddsjägarn
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 04 jul 2017, 19:28
Ort: Höganäs
Tack utdelade: 342 gång
Tackad: 152 gånger i 71 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv jsk
Luftvapen favorit: FX Maverick licens FWB P70

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Kapten Kamin 17 sep 2019, 07:49

Skyddsjägarn skrev:En tanke.... hur mycket extra tid skulle följande förslag göra vid banbygget? Att sätta ut 2 st 16j/45j mål plus ett 10j mål på varje station typ 36/43m och ett på 27 m där de kortare målen är en 10j bana, så 36/27 m blå bana, skulle detta dra fler skyttar att skjuta 10j, jag vet inte men när man ändå bygger kan det ju inte vara så svårt. /Skyddsjägarn

Du är inne på något intressant. Om man kör en 50-målsbana, med 3 mål/station som på SM. (16x3 mål + 1x2 mål) Då kan man tänka 1 lätt, 1 medel och 1 utmanande mål/station. Visst, det blir ett antal lite enklare mål för dom etablerade skyttarna, men fortfarande tillräckligt många utslagsgivande mål.
Skulle en sån kompromiss locka fler 10-joulesskyttar?
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Marsi 17 sep 2019, 08:06

Jo, eller att man på en station har tre mål, där eliten kör de 2 svåraste och motionärerna de två lättare.
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Kapten Kamin 17 sep 2019, 08:20

Marsi skrev:Jo, eller att man på en station har tre mål, där eliten kör de 2 svåraste och motionärerna de två lättare.

Den tanken är god men då krävs det 75 mål för att få till en 50-målsbana.
Det blir merjobb för arrangören och dyrt att köpa in fler mål.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Marsi 17 sep 2019, 09:41

Behöver kanske inte tänka allt eller inget, utan på att göra det på en andel?
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mickebandsåg och 8 gäster

  • Sponsorer