Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav densvenske 14 sep 2019, 09:19

Såg denna tråd och måste bara lätta mitt hjärta. Jag slutade att tävla när "eliten" gick ner och fick rank i 10 j och I 16 j då tröttnade jag. När jag började skjuta var 10 j en klass för folk som ville lära sig. Nu känns det mer som ett substitut för eliten. Tack för mig!
Air arms s200
Stroeger x20

Bild
Användarvisningsbild
densvenske
 
Inlägg: 377
Blev medlem: 13 feb 2014, 17:56
Tack utdelade: 93 gång
Tackad: 34 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: Mörrums skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms S200

Följande användare vill tacka densvenske för detta inlägg
börne (14 sep 2019, 16:19), David_M (16 sep 2019, 11:14)

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav skjutglad 14 sep 2019, 10:04

densvenske skrev:Såg denna tråd och måste bara lätta mitt hjärta. Jag slutade att tävla när "eliten" gick ner och fick rank i 10 j och I 16 j då tröttnade jag. När jag började skjuta var 10 j en klass för folk som ville lära sig. Nu känns det mer som ett substitut för eliten. Tack för mig!


Förstår tanken.
Detta blev ju konsekvensen av att vi gick över till 30 måls rundor för det klagades på att fler
ville lufta många bössor.
Som sagt 45-50 måls banor och olika klasser i 16 j kan lösa en del problem.

Då kan 10j bli den instegsklass som det var tänkt att vara och om man inte
vill ta licens, en ren motionsklass där man kan tävla utan för dyra utrustningar.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
börne (14 sep 2019, 16:19)

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav Martin 15 sep 2019, 22:07

densvenske skrev:Såg denna tråd och måste bara lätta mitt hjärta. Jag slutade att tävla när "eliten" gick ner och fick rank i 10 j och I 16 j då tröttnade jag. När jag började skjuta var 10 j en klass för folk som ville lära sig. Nu känns det mer som ett substitut för eliten. Tack för mig!
? Vad menar du att eliten gjorde?

skjutglad skrev:Detta blev ju konsekvensen av att vi gick över till 30 måls rundor för det klagades på att fler
ville lufta många bössor.
Som sagt 45-50 måls banor och olika klasser i 16 j kan lösa en del problem.
? Vad var konsekvensen?

Det var väl snarare så att vi gick från 30-målsbanor till 45-50..? Eller när i tiden pratar du om nu?
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav skjutglad 15 sep 2019, 22:43

Martin skrev:
densvenske skrev:Såg denna tråd och måste bara lätta mitt hjärta. Jag slutade att tävla när "eliten" gick ner och fick rank i 10 j och I 16 j då tröttnade jag. När jag började skjuta var 10 j en klass för folk som ville lära sig. Nu känns det mer som ett substitut för eliten. Tack för mig!
? Vad menar du att eliten gjorde.

Typ jag med andra började skjuta i 10j klassen vilket kanske inte var meningen från början.

skjutglad skrev:Detta blev ju konsekvensen av att vi gick över till 30 måls rundor för det klagades på att fler
ville lufta många bössor.
Som sagt 45-50 måls banor och olika klasser i 16 j kan lösa en del problem.
? Vad var konsekvensen?

Det var väl snarare så att vi gick från 30-målsbanor till 45-50..? Eller när i tiden pratar du om nu?

Vi körde ju 45-50 måls banor för ett par år sedan så ville man lufta fler bössor och
då kom 30 måls banorna in i bilden och då började jag med flera skjuta 10 J

Nu idag är lufta bössorna tänket dött och vi kanske skall återgå till 45-50 måls banorna
och då kan dom som inte vill tävla i 16 J tävla i motionsklasserna som det var tänkt från början.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav Martin 16 sep 2019, 11:06

skjutglad skrev:Vi körde ju 45-50 måls banor för ett par år sedan så ville man lufta fler bössor och
då kom 30 måls banorna in i bilden och då började jag med flera skjuta 10 J

Nu idag är lufta bössorna tänket dött och vi kanske skall återgå till 45-50 måls banorna
och då kan dom som inte vill tävla i 16 J tävla i motionsklasserna som det var tänkt från början.

Ok, jag tänkte längre tillbaka i tiden, från när vi gick från 30-målsbanor till 45/50-målsbanor. Då försvann också många som ville gå minst två varv. Men det är som vanligt, vi tycker och gillar olika :)
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav Nitro 16 sep 2019, 13:06

Martin skrev:Ok, jag tänkte längre tillbaka i tiden, från när vi gick från 30-målsbanor till 45/50-målsbanor. Då försvann också många som ville gå minst två varv. Men det är som vanligt, vi tycker och gillar olika :)

Jag föredrar 50 måls banor av olika anledningar men får acceptera att ev. flertalet inte gör det.
Kan tycka att hälften av tävlingarna borde vara 30 resp. 50 då gör man alla till viljes.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav jerico 16 sep 2019, 13:51

Om ni vill få fler att börja så är det nog så att ett enkelt divisions system är att föredra. Då slipper nya skyttar hetsen från eliten. Sedan är det nog bra om nybörjare får gå ihop med en erfaren skytt. Men jag tror att det som skulle kunna locka nya till FT är typ jaktstig.

Kanske precision på 25 och 50 meter och ett par fallmål plus något rörligt mål. Då kan ni nog locka även jägare till banorna.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav Kapten Kamin 16 sep 2019, 14:09

jerico skrev:Om ni vill få fler att börja så är det nog så att ett enkelt divisions system är att föredra. Då slipper nya skyttar hetsen från eliten. Sedan är det nog bra om nybörjare får gå ihop med en erfaren skytt. Men jag tror att det som skulle kunna locka nya till FT är typ jaktstig.

Kanske precision på 25 och 50 meter och ett par fallmål plus något rörligt mål. Då kan ni nog locka även jägare till banorna.

Vi skjuter ju precision mellen 10-50 meter under jaktstigsliknande förhållanden.
Men rörliga mål..? Då är det ju inte FT längre.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Skyddsjägarn (16 sep 2019, 14:57)

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav TheFoes 16 sep 2019, 19:45

Personligen bryr jag mig inte vad som händer så länge det gynnar sportskytte Sverige ju fler vi är desto bättre för oss alla. Jag tycker dock det är lite fel att använda ordet ”elit” som ett sätt att se ner på någon, elitism är i min uppfattning något bra och visar bara ett den utövaren gör det han älskar och tar det på största allvar, klart det finns dom som inte vill satsa o det finns många såna i föreningarna. Min fråga är vem hindrar er från att starta såna tävlingar själva?
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Följande användare vill tacka TheFoes för detta inlägg
Kapten Kamin (16 sep 2019, 19:53), skjutglad (16 sep 2019, 19:54), Tomaz (16 sep 2019, 19:58), Nitro (16 sep 2019, 20:01), börne (16 sep 2019, 20:13), AlfredH (16 sep 2019, 21:11)

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav ogster 17 sep 2019, 00:16

Intressant tråd, tycker mig känna igen resonemanget sen förr.

Dom såkallade "Elit" skyttarna som satsar lite mer på utrustningen har ofta ett behov av bättre grejor för när ens utrustning begränsar ens resultat tröttnar man fort.

Att då vissa inte vill tävla eller tröttnar för att man inte har samma resurser känns lite knepigt då en vass ft rigg inte kostar så mycket, vad jag sett så har väl dom flesta av eliten sikten i medelklassen.
(Finns det ens nån som har S&B tex här i Sverige?)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav Kapten Kamin 17 sep 2019, 07:42

ogster skrev:vad jag sett så har väl dom flesta av eliten sikten i medelklassen.
(Finns det ens nån som har S&B tex här i Sverige?)

Det är fortfarande Sightron SIII och Nikko stirling diamond, som är vanligast och dom tillhör inte det dyraste segmentet. Finns nåt enstaka March och Jag kör Delta Stryker som väl är lite dyrare. Men både Sightron och Nikko räcker väl även på högsta nivå,så länge du hittar ett exemplar som funkar för dina ögon. Dom är olika, trots att dom kostar en slant.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav jerico 17 sep 2019, 08:29

Kapten Kamin skrev:Vi skjuter ju precision mellen 10-50 meter under jaktstigsliknande förhållanden.
Men rörliga mål..? Då är det ju inte FT längre.


Nä men ha med det någon gång på en "prova på" dag eller kör med bara fasta mål. Men jag tror ni bör ha med rent tavelskytte på två olika distanser så att kulbanan blir så uppenbar det går att få den...
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav Kapten Kamin 17 sep 2019, 09:07

jerico skrev:
Kapten Kamin skrev:Vi skjuter ju precision mellen 10-50 meter under jaktstigsliknande förhållanden.
Men rörliga mål..? Då är det ju inte FT längre.


Nä men ha med det någon gång på en "prova på" dag eller kör med bara fasta mål. Men jag tror ni bör ha med rent tavelskytte på två olika distanser så att kulbanan blir så uppenbar det går att få den...

Ok. Sånt är absolut vettigt att ha för klubbar på tränings/provapå-dagar..
Fast tråden handlar ju om tävlingar och vilka klasser vi önskar ha då. Tävling förutsätter ju att skyttarna redan har koll på kulbanan annars blir det inte kul i alla fall
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav jerico 17 sep 2019, 13:02

Jo det har du rätt i. Det är bara det att jag tror mig ha läst att ett stort problem är rekrytering av nya skyttar... Osäker nu om det är i den här tråden...
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
Kapten Kamin (17 sep 2019, 13:39)

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav Kapten Kamin 17 sep 2019, 13:40

jerico skrev:Jo det har du rätt i. Det är bara det att jag tror mig ha läst att ett stort problem är rekrytering av nya skyttar... Osäker nu om det är i den här tråden...

Jo, det problemet diskuteras i flera trådar.
Vi vill få in fler nya skyttar och dessutom behålla de vi har. Det är en viktig fråga.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav Tomaz 17 sep 2019, 15:30

Mina funderingar runt detta....

Jag tror i och för sig inte att vi har för svåra banor för att få folk att skjuta 10J klass och att det är detta som gör att vi tappar deltagare.

Men...

Ett alternativ för att förändra klassen är att dedikera 10J klassen till att vara en enklare klass, dels till nya skyttar, men även andra som kanske vill lägga ribban lite lägre pga olika orsaker.
Här ser jag även att man blandar pcp och fjäder.
Förenklingen skulle bestå i att man tar bort allt ställningsskytte.
Vid en ställningsstation skjuter då 10J klassen sittande fri ställning, dessa mål är ju av naturliga skäl alltid kortare, vilket då även väger upp för de lite längre stationer och mål, som är svårare för 10J..
10J skyttarna får då totalt sett en enklare bana som genererar mer poäng, samt att det tar bort orosmoment att skjuta stå och knä som jag upplever en del har, som kanske inte tränar så mycket och mer eller mindre vet att de kommer att bomma innan de ens skjutit.


16J klassen har ju glädjande växt lite grann.
Dock har det kanske blivit dags att dela upp klassen baserat på nivån man ligger på.
Tråkigt nog har vi inte jättestor rotation i toppen, därför kanske det kan kännas motigt för de som ligger något efter i resultatet.
Det jag är rädd för är att folk ger upp sitt tävlande om de känner att de aldrig kan nå upp till toppen. Men visst, några kanske även är sporrade att jaga toppen och har behållning i de framsteg man ändå gör på banan. Och så hoppas jag att det är för de flesta. Personligen gör jag allt för att klara banan så bra som möjligt och det är i första hand mot själva banan jag tävlar, för hur de andra skjuter kan jag ändå inte påverka.
Men hur är intresset för en uppdelning av 16J klassen till en A och B klass...? Vill folk ha en uppdelning och hur skulle den då se ut..?
Ett alternativ kan vara så här..
Klass 16J A:
Här tävlar du om:
1. Du har tävlat i landslaget någon gång de seaste två åren, före nuvarande skytteår..
Dvs för tävling i denna klass nästa år 2020, så var du med i landslaget 2018 eller 2019..
2. Du vann totalrankingen i klass B året innan

Klass 16J  B:
Här tävlar övriga och har egen ranking i gruppen. Totalvinnaren av klassen får tävla i klass A nästa år..


OBS...detta är bara en variant som kanske kunde funka, men är inte helt genomtänkt..

Det finns ju folk som kanske inte vill hamna i en B klass och tycker det är bra som det är nu...

Men ska man dela klassen så är väl det rimligaste  att man delar upp det på prestation och inte godtyckligt väljer vilken klass man vill vara i..
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
börne (17 sep 2019, 15:52), janned (17 sep 2019, 18:33)

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav Silwer 17 sep 2019, 17:09

Så ni tror att en slags farmarklass är vettigt?

Och då 16j dvs på licens, få i Sverige som får ut det.

Vilka vapen är tanken? Jag menar tex Nitro tävlar med ett "billigt" vapen pga att förra ägaren kunde tänka själv, och börne även nu efter byte till den skitfula stocken kanske kan kallas billigt.

Var går gränsen?

Problemet ör nog att svenska intresserade har råd med toppgrejor även om de inte kanske jan utnytja dem.

Har glott på listorna vad folk skjutit med i olika länder och Sverige ör då fan inga farmare.

Men vissa länder har enklare uttrustning, inte specialbygt.

Jag tror ni är fel ute, även om jag VET att ni får folk att känna sig usla med sina grejor för mindre än hälften i pris.

10j är ju bra, men avstånden blir problemet, det är där ni måste fundera ut nåt, dvs licensfria grejor men som också känner sig ok i början.

Jag inser att det alltid är ett jobb med att lägga en bana och att då iaf på några mål lägga enbart för 10j käns jobbigt.

Men antingen kör ni just på den proffsiga utrustningen för FT och visar upp den och får in folk med stålar den vägen, folk har råd här i landet.

Ett stort spöke är givetvis krutskyttet, sim jag imo skulle ge tillbaka på, det låter illa, det har en lång zon för skydd det är inte mer utmanande, onödigt rent av.

De har aldrig backat er, tvärtom.

Umo är det betydlugt smartare med en luftvapendriven klass än en till krut.
Det går inte att snacka bort luftvapnens flrdel utom att de vill vara macho.

Det ör hela grejen och blir svårt, dels med licenser, det löjluga att om man bor i rätt område kan det irdnas annars inte, vem fan vill då prova?


Edit ej aegt inlägg utan vara några tankar för att få intresset för luftvapen att växa.
Senast redigerad av Silwer 17 sep 2019, 17:20, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav börne 17 sep 2019, 17:38

Silwer skrev:efter byte till den skitfula stocken kanske kan kallas billigt.

Men bössan blev ett bättre tävlingsredskap vilket är det jag har den till & hur själva bösssorna ser ut är väldigt oviktigt i denna diskussion.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav Martin 17 sep 2019, 18:04

Tomaz skrev:Men hur är intresset för en uppdelning av 16J klassen till en A och B klass...? Vill folk ha en uppdelning och hur skulle den då se ut..?
Ett alternativ kan vara så här..
Klass 16J A:
Här tävlar du om:
1. Du har tävlat i landslaget någon gång de seaste två åren, före nuvarande skytteår..
Dvs för tävling i denna klass nästa år 2020, så var du med i landslaget 2018 eller 2019..
2. Du vann totalrankingen i klass B året innan

Klass 16J  B:
Här tävlar övriga och har egen ranking i gruppen. Totalvinnaren av klassen får tävla i klass A nästa år..

Detta gäller ju isf bara PCP klassen, annars blir det som nu senast i Onsala...Thorbjörn får tävla mot sig själv i Fjäder 16J....

F.ö så med detta koncept så blir ju "A" klassen även PCP rätt liten? Så många är ni väl inte som representerat landslaget..? Vill man tävla mot "eliten" så borde man ju få göra det oavsett om man tillhör/tillhört landslaget eller ej..?
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav Silwer 17 sep 2019, 18:12

Ja sant, vi lämnar det, ergonomi är viktigt.

Men bössan var så snygg före bara.

Ni måste få in folk och helst inte bara gubbar.
Hur ser siten där ni finns med på ut, framhäv de bra sakerna, finns ingen anlednig att vara vän med alla jämt.

Synd att ni inte hamnar i ev målskyttetidningar och nån med lite käft kunde presentera er.

Personligen tror jag krutmålskytte kommer försvinna med tiden, det låter fan mest.

Men tyvörr tyngs ni ner av vansinniga krav påhittade av fan själv eftersom inte krutskyttet har kraven.
Dvs npn har satt dit er, det har ju förr varit mycket skrattande och skit kring spnt hör luftskytte, alltid av folk med noll koll, upplärda att luftgevär ör som på 70-80talet, ch att man knappt kan träffa insidan av en lada ned dem.

Ska vi vara ärluga i lungt väder 50m en .22lr och en FT bössa, bpda kmmer träffa, så varför ens använda krutvapen och tom oremiera det?

Just .22lr är att ge sig på imo, för säg 6.5 osv är en annan typ av målskytte.

Svaret ör säkert hör "för vi har alltid gjort så" trist att ni inte kan förklara er tycker jag trots att flera av er ör väldigt talföra inom vissa omrpden annars.

Jag är ledsen, men ja nån kommer bli arg, men gör nåt för er egen skull.

Och inget trams varför jag inte gör nåt, den storyn är gammal, ingen klubb ingen licens och är overgiven, det bästa för alla skulle jag tro de flesta tänker.

Jag har ju sett talmån för FT ni valt sim varit ungeför lika intressanta som en nymålad vägg som torkar, ok att det var länge sen.
Ni är ju många smarta månniskor i det här, lura ut ett försök iaf.
Senast redigerad av Silwer 17 sep 2019, 18:15, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav börne 17 sep 2019, 18:20

Silwer skrev:Ja sant, vi lämnar det, ergonomi är viktigt.

Men bössan var så snygg före bara.

Originalstocken finns kvar så du kan vara lugn Silwer, jag kan byta tillbaka nån dag & ta ett fint foto som du kan skriva ut, rama in & ha som konst :wink:

Kan ju bjuda på en gammal bild från Onsala så länge :)

Bild

Sorry För OT... tillbaka till diskussionen :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Silwer (17 sep 2019, 18:28)

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav skjutglad 17 sep 2019, 18:22

Martin skrev:
Tomaz skrev:Men hur är intresset för en uppdelning av 16J klassen till en A och B klass...? Vill folk ha en uppdelning och hur skulle den då se ut..?
Ett alternativ kan vara så här..
Klass 16J A:
Här tävlar du om:
1. Du har tävlat i landslaget någon gång de seaste två åren, före nuvarande skytteår..
Dvs för tävling i denna klass nästa år 2020, så var du med i landslaget 2018 eller 2019..
2. Du vann totalrankingen i klass B året innan

Klass 16J  B:
Här tävlar övriga och har egen ranking i gruppen. Totalvinnaren av klassen får tävla i klass A nästa år..

Detta gäller ju isf bara PCP klassen, annars blir det som nu senast i Onsala...Thorbjörn får tävla mot sig själv i Fjäder 16J....

F.ö så med detta koncept så blir ju "A" klassen även PCP rätt liten? Så många är ni väl inte som representerat landslaget..? Vill man tävla mot "eliten" så borde man ju få göra det oavsett om man tillhör/tillhört landslaget eller ej..?


Är väl inte så komplicerat det görs redan i england.
Ny ranking efter dom första 3 tävlingarna.
Alla som är rankade i motionsklassen kan alltid
flytta upp sig till elit klass valfritt.
Dock kan du inte ranka ner dig utan det styr resultaten.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav Tomaz 17 sep 2019, 18:32

Martin skrev:Detta gäller ju isf bara PCP klassen, annars blir det som nu senast i Onsala...Thorbjörn får tävla mot sig själv i Fjäder 16J....

F.ö så med detta koncept så blir ju "A" klassen även PCP rätt liten? Så många är ni väl inte som representerat landslaget..? Vill man tävla mot "eliten" så borde man ju få göra det oavsett om man tillhör/tillhört landslaget eller ej..?


Ja det är ju i 16J pcp som ett eventuellt behov av att dela klassen uppstått...
Det är ju inte jag som har lyft denna fråga, men hur vill du dela klassen så att inte bara landslagsskyttar är i toppen hela tiden...Vore det inte bra för tillväxten om det fanns en 16J klass där man inte måste tävla mot landslagsskyttar hela tiden..? Eller är det bra som det är tycker du..?
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav Silwer 17 sep 2019, 18:38

I UK finns en grund att bygga oå då de ju har fritt för FT utan licens.
Så är det inte här de få som söker lucensen och fpr den har det mesta redan här.

En enorm skillnad, bort med klubbregeln så har ni kommit nånstans.
Jag menar om du då ändå söker licens ör du inappast en brottsling, inte en jävel av de där ni vet vilka skulle ändå söka det.

Att jämföra Brittankia 60mille nevpnare nästan bygt oå just 16j luftvaoen ch tuffa regler för annat, det faller direkt.

Jag håller fortfarande på ljudnivån och kort farlig räckvidd.

Är de inte karl/kvinna nog att våga priva?
Ni som jag vet hur det kan låta om vettiga krutskyttar får prova moderna pcp luftvapen, de inser att det var inte alls sim de tänkt sig.
Och som sagt om inte Sveriges polis vore så bakvänt så vore det dem sim hade svårt inte vi.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Framtida tävlingsklasser för FT, öppen diskussion

Inläggav Kapten Kamin 17 sep 2019, 19:22

Jag tycker vi kan lämna 16J-klassen som den är för nu.
Vi är inte så många att det finns behov av att dela upp oss. Och satsar man på en 16J-rigg med licens, så vill man väl mäta sig mot dom bästa och till och med bli den bästa?

Det stora problemet är att 10J inte växer anser jag.
Här har ett par konkreta förslag dykt upp och jag som grenledare ser gärna feedback från dom som tävlar/har tävlat/vill tävla i just 10joule. Vilka av följande förslag är skitbra? Vilka förslag är direkt dåliga?

    1. Kortare avstånd i 10J = Ställer mindre krav på dyra högförstorande sikten.
    2. Ställningsstationer kan skjutas i valfri position i 10J-klass
    3. 40-målsbana eller mer, så att 10J blir en ren motionsklass utan elitskyttar.
    4. Skippa ranking i 10J-klassen så att pressen minskar.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

  • Sponsorer