Nedklassning av 22lr till Field Target

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav börne 07 jul 2019, 11:03

Luftpangarn skrev:10J är dessutom i ärlighetens namn i grunden inte lämpligt över 30m, egentligen kanske 20m.

Det där håller jag inte alls med om, det går ju att få till fina träffbilder med 10J på längre avstånd än så.

20 meter är ju löjligt nära & det ska inte sprida nåt på det korta avståndet, då har man ett vapen som är helt kass eller diaboler pipan inte trivs med. Även på 30m får man ju till ett naggat hål utan större problem.

På 40 & 50m öppnar det såklart upp mer men det är ju inte så att det inte går att träffa nåt, första året körde jag i 10J klassen & man fällde ju en hel del långmål, det gäller bara att ha stenkoll på sin kulbana & läsa vind.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Retroman 07 jul 2019, 11:16

börne skrev:
Luftpangarn skrev:10J är dessutom i ärlighetens namn i grunden inte lämpligt över 30m, egentligen kanske 20m.

Det där håller jag inte alls med om, det går ju att få till fina träffbilder med 10J på längre avstånd än så.

20 meter är ju löjligt nära & det ska inte sprida nåt på det korta avståndet, då har man ett vapen som är helt kass eller diaboler pipan inte trivs med. Även på 30m får man ju till ett naggat hål utan större problem.

På 40 & 50m öppnar det såklart upp mer men det är ju inte så att det inte går att träffa nåt, första året körde jag i 10J klassen & man fällde ju en hel del långmål, det gäller bara att ha stenkoll på sin kulbana & läsa vind.


Naggat hål utan större problem på 30m med 10J oule? Oj, det är nog tur att jag inte tagit mig till en tävling, mina resultat ser inte riktigt ut så... :cry:
Retroman
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 jul 2019, 15:19
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav dano_swe 07 jul 2019, 11:38

Går att skjuta bra med 10j på längre håll om man har rätt prylar och det inte blåser nämnvärt. Här en tavla jag sköt för några år sedan.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav börne 07 jul 2019, 11:47

Retroman skrev:Naggat hål utan större problem på 30m med 10J oule? Oj, det är nog tur att jag inte tagit mig till en tävling, mina resultat ser inte riktigt ut så... :cry:

Vid kontroll av vapnets precision skjuter jag från bänk, sittande FT så blir det såklart inte riktigt så bra.

Fick leta ett tag men detta var den dagen det var vindstilla så utmärkt att skjuta in, då gick det fint att ta 15mm spinnern på 50m sittande med stöd i bänk :thumbupp:

Här är 10 skott på 30m med min AA S400F Classic 10J.
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av börne 07 jul 2019, 12:36, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (07 jul 2019, 13:00)

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Luftpangarn 07 jul 2019, 12:35

Beträffande test av lämplig ammo till ett visst gevär, tycker jag att fler an jag uppfattat gör det, borde inkludera att även testa blyfri ammunition. Om geväret ger minst likvärdig precision med en blyfri kula, anser jag att den ganska radikalt lägre vikten bör ge fördelar. Åtminstone H&N marknadsför dem just som FT ammo.

En flackare kulbana gör avståndsbedömning mindre kritiskt. Den låga vikten ger även betydligt högre hastighet. Och förra veckan gav ju tom en forumsmedlem formeln för vindavdrift. Formeln visade att avdriften är proportionell mot tiden kulan färdas mellan pipa och mål.

Jag har inte hunnit så långt, men jag hoppas att en blyfri lättviktskula kan få 10J att funka bättre, särskilt på längre avstånd. Preliminära småtest med pistol och gevär 4,5mm av just H&N, antyder ingen skillnad mot JSB RS för mig med min Röhm pistol, eller AT44 geväret. JSBs blyfria har jag inte testat alls än. (Eventuellt samma kula?!?)

Men som sagt, träffbilden måste ju vara bra till att börja med. Mindre vindavdrift för hagelskurar är ju inte intressant. :lol:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Silwer 07 jul 2019, 12:53

För FT som ju intte är punpoint funkar 10j till 40m om det är lungt väder, längre går men isf md stöd och bra inskjutning på 50m.

20m jises vad är det för leksak det snackas m Jula B2 i strypt version?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav dano_swe 07 jul 2019, 13:01

Luftpangarn skrev:Beträffande test av lämplig ammo till ett visst gevär, tycker jag att fler an jag uppfattat gör det, borde inkludera att även testa blyfri ammunition. Om geväret ger minst likvärdig precision med en blyfri kula, anser jag att den ganska radikalt lägre vikten bör ge fördelar. Åtminstone H&N marknadsför dem just som FT ammo.

En flackare kulbana gör avståndsbedömning mindre kritiskt. Den låga vikten ger även betydligt högre hastighet. Och förra veckan gav ju tom en forumsmedlem formeln för vindavdrift. Formeln visade att avdriften är proportionell mot tiden kulan färdas mellan pipa och mål.

Jag har inte hunnit så långt, men jag hoppas att en blyfri lättviktskula kan få 10J att funka bättre, särskilt på längre avstånd. Preliminära småtest med pistol och gevär 4,5mm av just H&N, antyder ingen skillnad mot JSB RS för mig med min Röhm pistol, eller AT44 geväret. JSBs blyfria har jag inte testat alls än. (Eventuellt samma kula?!?)

Men som sagt, träffbilden måste ju vara bra till att börja med. Mindre vindavdrift för hagelskurar är ju inte intressant. :lol:



Tyvärr finns det inget blyfritt alternativ som fungerar bra på långt håll. Börja med JSBs standardsortiment om du ska utvärdera ammunition, det kan i princip inte bli fel.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Luftpangarn 07 jul 2019, 13:18

Silwer har en poäng - man skall inte jämföra äpplen med päron! Ett 40mm FT mål på 40-50m är antingen noll eller ett, liksom. Inte poängringar. Åtminstone psykologiskt gör det skillnad.

Jag måste erkänna att jag nog aldrig vad jag kan komma på, ägnat mig åt tavelskytte med luftgevär på mer än 15-20m utomhus, och då sällan. Det har liksom varit 10m inomhus. Och så har det också alltid handlat om öppna riktmedel.

Med FT diskursionerna här, har jag plötsligen börjat plinka medicinburkar på 25-45m, fast fortfarande med öppna riktmedel.

dano_swe och Börnes tavlor är uppmuntrande! :arrow:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav börne 07 jul 2019, 13:34

Luftpangarn skrev:Jag måste erkänna att jag nog aldrig vad jag kan komma på, ägnat mig åt tavelskytte med luftgevär på mer än 15-20m utomhus

Jag hatar att skjuta på tavla, det är skittrist. Fallmål eller liknande träningsmål, gärna med för liten hitzon för avståndet, 25mm på 50 meter är skoj, eller små spinners.

Men när man ska testa ut ammo, skjuta in & ställa in klick eller vilken dot man måste hålla på vid olika avstånd måste man skjuta på tavla för att se var det tar, ända ut till 50 meter. Då måste man även köra med FT ställningar då det kan skilja mot hur det tar när man skjuter med stöd från bänk.

Sprider det redan vid 30 meter är det fel ammo (Viktigare än man kan tro) eller nåt skitgevär som inte presterar så som kvalitet gör.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Silwer 07 jul 2019, 13:43

Dock skiljer 16j jämfört 10j mer än man kan tro just i FT, det märks verkligen att 12fpe avsågs och allt konstruerads för det genom åren.

Doch hemma på täppan måste man ju inte ha nåt fallmål längre bort än 40m heller för att anpassa för 10j.
Senast redigerad av Silwer 07 jul 2019, 13:44, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Luftpangarn 07 jul 2019, 13:52

dano_swe skrev:
Luftpangarn skrev:Beträffande test av lämplig ammo till ett visst gevär, tycker jag att fler an jag uppfattat gör det, borde inkludera att även testa blyfri ammunition. Om geväret ger minst likvärdig precision med en blyfri kula, anser jag att den ganska radikalt lägre vikten bör ge fördelar. Åtminstone H&N marknadsför dem just som FT ammo.

En flackare kulbana gör avståndsbedömning mindre kritiskt. Den låga vikten ger även betydligt högre hastighet. Och förra veckan gav ju tom en forumsmedlem formeln för vindavdrift. Formeln visade att avdriften är proportionell mot tiden kulan färdas mellan pipa och mål.

Jag har inte hunnit så långt, men jag hoppas att en blyfri lättviktskula kan få 10J att funka bättre, särskilt på längre avstånd. Preliminära småtest med pistol och gevär 4,5mm av just H&N, antyder ingen skillnad mot JSB RS för mig med min Röhm pistol, eller AT44 geväret. JSBs blyfria har jag inte testat alls än. (Eventuellt samma kula?!?)

Men som sagt, träffbilden måste ju vara bra till att börja med. Mindre vindavdrift för hagelskurar är ju inte intressant. :lol:



Tyvärr finns det inget blyfritt alternativ som fungerar bra på långt håll. Börja med JSBs standardsortiment om du ska utvärdera ammunition, det kan i princip inte bli fel.


Din synpunkt uppskattas! Jag menar bara, att ammunitionstest skall ske fördomsfritt. Det är lärorikt att skjuta sig igenom en burk JSB provsortiment. Till Röhm pistolen (ca 5J) på 10m, kan jag möjligen förvånande, själv inte se skillnad på JSB RS eller "RWS Hobby". Möjligen är RWS Hobby bättre, så den får det nog fortsätta bli. Fick med en burk av tidigare ägaren, som är betydligt mer seriös pistolskytt än jag är. (Blyfritt testade jag bara 30 skott av nyfikenhet. Förmodligen ganska poänglöst med blyfri dubbelt så dyr ammo, åtminstone på 10m. Jag har fn inga planer på att skjuta tavlor på längre håll.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav _Axel_ 07 jul 2019, 14:00

Luftpangarn skrev:Beträffande test av lämplig ammo till ett visst gevär, tycker jag att fler an jag uppfattat gör det, borde inkludera att även testa blyfri ammunition. ...


Det du behöver göra är att skaffa ett ballistik-program, förr fanns Chairgun, och det går nog att ladda ner ännu. Annars kan du testa Strelok, även gratisversionen är nyttig. Ballistiska koefficienter finner du tex på nätet. Blyfritt till luft är nog aldrig nått som kan bli bra.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav dano_swe 07 jul 2019, 14:03

Man kan också skita i ballistikprogram och skjuta på 30 meter och se vilken ammo som samlar bäst helt enkelt. Jag hade aldrig valt en ammo som samlar sämre oavsett hur mycket mindre den droppar av på längre håll. Det är kul att nerda men ibland ska man göra det enkelt för sig.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
Luftpangarn (07 jul 2019, 20:48)

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav börne 07 jul 2019, 14:30

_Axel_ skrev:förr fanns Chairgun, och det går nog att ladda ner ännu

Tyvärr har dom lagt ner... För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Nitro 07 jul 2019, 15:03

Luftpangarn skrev:Och man kan undra om det inte väl lätt avfärdas med nedklassning av 22lr. Antalet FT deltagande, är mycket begränsat. Om så 2 personer börjar dyka upp med nedklassat 22lr, är det en noterbar ökning av intresserade.

Något som tidigare nämnts är skadade mål.
Målen är inte gratis och de tar mycket stryk även med luft i 45J.
Man skulle kanske kunna specialtillverka kraftigare mål som klarar kraften från en 22lr
Det går ju att använda subsonic ammo som ger 48J eller vad det var, men det nämns ju också att precisionen på dem är dålig.
Skulle då kraftiga mål användas till 22lr så är det ytterst tveksamt om de trillar av 10J.
Med andra ord så även om man skulle vilja så är det svårt att få ihop det rent praktiskt.

I den bästa av världar skulle man ju kunna ha en dubbel uppsättning av mål på varje station, varav hälften är kraftiga specialbyggda mål för 22lr. Klubben sponsrar för en ny omgång mål avsedda för just 22lr. Någon i klubben ställer upp och bygger om 50 stycken mål. Vid en tävling skall det då ev. sättas ut 100 mål totalt och det ställer ett helt gäng upp på.
Eftersom det krävs ett betydligt längre riskavstånd med 22 lr så kan kanske inte klubben anordna tävlingen på egen mark utan behöver låna mark där det annars anordnas fältskyttetävlingar.

Tja, det är väl inget problem för att där ska dyka upp några extraskyttar med 22lr bössa, eller.........
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
börne (07 jul 2019, 15:43), Luftpangarn (07 jul 2019, 17:09)

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Silwer 07 jul 2019, 15:37

Jag tror ingen kommer med sån ammo för .22lr må vara tyst men värdelös, tung vikt ger effekten då, jämfört luftvapnen, luftvapnen kommer utklassa dem.
Dessutom måste de ha en egen klass, fö finns siluettskytte för .22 idag redan på klubbar, även med 6.5mm, ok det är inte FT utan de sitter på samma plats, eller står etc

Felet är inte att inte krutvapen får användas i sig utan isf mer traditionsenligt väljer man krut när man är vuxen nog här.

Hejdlösa svårigheter att få en licens för lufvapen om man vill testa ochh absolut vill ha eget vapen, annars går det tror jag om man inte är nån bandit att man kan gå en runda med nån annans vapen.

Ok man känner inte vapnet alls, men man får iaf prova.

Iaf svårigheter med licens är det som stör mest, folk vänder i dörren kan jag säga direkt, allt käns meningslöst för dem då.

Köper de ändå ett luftvapen blir det ingen licens alls, kontrollen är ju noll.
Dock är man utestängd från klubb tävlingar, superallvarliga som mer av sällskapsmässig sort som ju faktiskt existerar.

Luftpangarn bestämmer aldeles för mycket innan han provat det och isf sorterat bort det.
Så skulle jag inte kunna leva, jag vill veta möjligheterna själv om det går.

10J går ju att använda, jag gjorde det i flera år, men är inte lika uttråkad av tavlor ska erkännas.
Alla åndringar leder till tavelskytte, hur ser skottserien ut, man kan läsa mycket ur det.

10m är rätt värdelöst, jag föreslog det tidigare bara för att kolla om allt var rakt, genom att sen backa till säg 25m och skjuta en serie igen.

Skjuta på snurror och andra mål är skitkul, jag gör det gärna utan stöd med, passa dig för golfbollar bara.

Nä bestäm inte en massa före, jag kommer inte och jag kmmer aldrig ch det är i princip första bössan.
Senast redigerad av Silwer 07 jul 2019, 15:41, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav XXL 07 jul 2019, 15:57

börne skrev:
_Axel_ skrev:förr fanns Chairgun, och det går nog att ladda ner ännu

Tyvärr har dom lagt ner... För att följa länken så måste du registera dig.



Se längre ned på sidan; hittillsvarande versioner finns fortfarande:

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Det de säger är att de underhålls inte längre så på sikt kommer de att sluta fungera i takt med att plattformarna förändras.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Följande användare vill tacka XXL för detta inlägg
börne (07 jul 2019, 16:36)

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Silwer 07 jul 2019, 16:00

Man måste inte sitta med de där programmen alls, ut och skjut själv, karln har ju en halv ö eller nåt enkelt att skjuta med havet bakom målen bara.

Det här med blyfria diaboler, betänk hur kolkraftverken vrålar i Tyskland mm, kineserna häller ut allt miljöfarligt men det skiter alla i särskilt USA de gör aldrig en välgärning mer än söka mer olja, ee vill köoa krafset dock utan en tanke.

Stora båtar dumpar sopor mycket last rakt i havet, för de har noll sophantering.

Oljan väller ur misslyckade idioters olepumpande nu chså självklart på Arktis.

Sen plupp din diabol, som inte direkt blir till pulver, och har du fng kan du ta hand om det blyet iaf, jämför ch tänk om.

Det här låter som Miljöpartiets senaste idé, den ena mer minimal och beskattande ån den andra, 3.4% röstar men de får bestämma massor så länge ordet skatt ev. Bidrag finns med, för då är de Socialdemokratiska som iofs alla andra utom de där som inte får vara med i sandlådan bland eliten i Sveriige.
Senast redigerad av Silwer 07 jul 2019, 16:08, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Luftpangarn 07 jul 2019, 17:24

Två saker;

1) Skjuta slnder mål är avgörande. Detär inte ok! Total ombyggnad av mål för typ 2 personer är orimligt.

2) Silwer, jag jagade lättviktskula, enligt mina tankegångar. ”Blyfritt” är / var inte min poäng. Jag har tom köpt vad jag antar är hysteriskt oseriös gummiammunition från Hurricane. Den har bara en ytterst kiten metakkkärna, så den är fjompigt lätt. Testet av denna ”kula” lär bli lnepigt. Men förhoppningsvis instruktivt / ge någon djävla aning om vad so gäller. Tokstållar kör .22 eller .25 pga ”lägre vindkänslihet”. Den myten vill jag döda! Sedan kommer jag knappast bli ihågkommen dom skytt. :Hughug: :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav dano_swe 07 jul 2019, 17:27

Eller så läser man om hur blyfria diaboler och annat nys presterar och så köper man JSB RS istället. :)
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Silwer 07 jul 2019, 17:59

Diaboler och andra former av kulor som sett tuffa ut har funnits så länge jag varit intresserad iaf, och även då med annan metall, ofta lovandes massor.

Det blir lite av att allt går att sälja bara det har nån ny "grej" guldplätterade har jag sett tom hur fan det kan göra dem annat än dyra.
Hurricane har tyvärr massor av sån här smörja, men jag antar att en burk iaf går till varje nyfiken.

Jag mins de hör Titan black eller liknande namn plastskal med en stålspets, lätta, lyckades man träffa kulfånget så kunde man räkna med att den kom susande tillbaka med :-)

Ja jösses vilka underliga skott man sett, problemet var alltid de gick inte nåt bra.

Och på den tiden hade vi inte det vi iaf har idag, sen dess kom Crossman Premier på 90tal och nu på 00 tal JSB, men även vissa HoN ich RWS kan funka.

Jag gjorde ett test själv med lite allt möjlugt i .177 och tog då med den då bästa Gamo diabolen TS10 eller liknande namn, testade bara rundnosar på 35m.

Jag blev förvånad, den där Gamodiabolen spred mer än dubbelt mot nån annan, jag trodde inte det kunde vara så illa.

Det var mao ingen idé att försöka nåt mer med dem.

De andra var märkesdiaboler och de flesta var helt ok och det hela kom till vad bössan gillade bäst och inget annat, jag kunde inte tvinga på den nåt.

Att jämföra duabler själv i bössan är inga dumheter nån hittat på för att vara en skitstövel utan det ör för att du själv ska se just skillnaden.

Men ok envisas du med att skjuta på säg 10-15m kanske du kan få det mesta bra.

OBS jag har inte testat de här blyfria, så jag kan inget säga om dem, kan väl vara värt att orova, om de finns i fler diametrar så prova alla lika tex.

Men att välja bort säg JSB käns konstigt, de har ju lättare blyammo, man måste inte köra Exact.
Mins inte vad den lättaste JSB heter? express?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav börne 07 jul 2019, 18:11

Silwer skrev:Mins inte vad den lättaste JSB heter? express?

RS
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Silwer 07 jul 2019, 18:27

Just sorry stod tom ovanflr, jag hade absolut tagit med den i ett test med lätt ammo.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Luftpangarn 07 jul 2019, 21:06

dano_swe skrev:Eller så läser man om hur blyfria diaboler och annat nys presterar och så köper man JSB RS istället. :)


Jag emotsäger dig inte dano_swede! Min grundgissning (nåja, lite djävla provskytte gav en fingervisning) är JSB RS. Så för att fylla ordern från Hurricane, blev det ett gäng burkar RS. :-) Inge skrot. Kommer alltid kunna gå åt!

Jag har en ide om lättviktskulor, som jag om möjligt vill testa. Det handlar om min egna ide, inte om konstiga marknadsföringsgimmikar. Sedan är min grundide kanske omöjlig att praktiskt pröva, pga tillgänglig ammunition.

dano_swede har brutalrätt! Gruppering på 30m säger allt! Om allt tom! Bössan, pipan, skytten, siktet och ammon! 30m räcker gott för att testa rubb som stubb! :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Silwer 07 jul 2019, 22:01

Hur blir det md .22lr bland de som har superätt osv?

Jag vill gärna ga det svaret.
Det är ju trådnamnet
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer