Plugg i pipan vid FT tävling

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav VictorJ 08 feb 2015, 16:59

Fixade mitt skyttekort (och tävlingslicens:-)) för ett tag sedan och där verkade det som om plugg i pipan var/skulle bli krav på tävlingarna och dessutom pratades det om att plugg inte var tillräckligt utan en lina dragen genom pipan (trimmerlina) var det som gällde.
Till saken hör att kursledaren nästan enbart sköt krut och när jag förklarade problematiken med att dra en lina genom min HW97 eller TX som inte har ett slutstycke eller pipa att fälla så fick jag inget vidare bra svar.
Hur ligger det till för säsongen 2015, är det krav på plugg/lina eller ett önskemål och hur ska man lösa det?
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav VictorJ 08 feb 2015, 17:14

Låter lovande:-). Men om jag minns rätt var kravet att linan skulle synas både genom laddningsport och pipans mynning.
Med PW kan ju bara linan sticka ut genom mynningen och således kan ju en diabol finnas i loppet.
Jag fattar ju att detta inte i praktiken kan ske då man för igenom PW genom laddningsporten men enl kursledaren var det ett krav att det skulle synas vid laddningsporten.
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav Leopold 08 feb 2015, 17:15

Den som påstår att det skulle krävas flagglina genom pipan måste ange tillförlitlig källa typ officiellt regeldokument. Vad hänvisade kursledaren till? Jag tror detta bygger på ett missförstånd.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12792
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav börne 08 feb 2015, 17:23

Detta diskuterades även när jag tog kortet, det gällde vad jag förstod dock inte oss luftskyttar inom FT, dessutom är det problemet med bössor likt TX200 som TS skriver. inte så lätt på dom att stoppa in saker i pipan. Blir ett jäkla pillande också på en FT runda med nåt som ska in/ut genom pipan.

Jag har inte sett nåt att vi ska behöva ha detta under denna säsong så tror också att kursledaren gissade lite.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18788
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6078 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav VictorJ 08 feb 2015, 17:33

Som jag skrev så fick jag ju inget direkt bra svar, därför som jag frågar här också.
Kursledaren var ju krutskytt och kände inte till problematiken med en fjäderbössa likt HW/TX.
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav Mickebandsåg 01 apr 2024, 19:27

Risk att man river på gamla sår med detta ordentliga trådlyftet men det är en ganska viktig detalj för mig

Hur använder jag en lina på en FWB300?

Läser jag FT reglerna står det bara att pipan skall peka ner?!

Alla mina andra bössor bryter eller proppar jag för att visa att de är oskadligjorda, jag tycker att det känns sjysst mot alla runt omkring och så ser jag gärna att jag blir bemött av andra på banan
Mickebandsåg
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 jun 2022, 20:20
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav börne 01 apr 2024, 20:14

Dom allra flesta förflyttar sitt vapen i vapenväskan mellan stationerna, finns undantag men nästan alla singel-laddar, alltså har man inget skott i efter sitt sista skott på skjutstationen. Dom som kör med magasin så ska magasinet ur efter sista skott på skjutstationen.

Har aldrig känt mig otrygg på en FT tävling, när det är debutanter med får man vara tydlig med vad som gäller & det får den som dessa personer går med i skjutlaget säga ifrån så fort man ser nåt som görs fel, dom med skyttekort & tävlat ett tag vet ju vad som gäller.

Men som sagt, aldrig känt mig otrygg.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18788
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6078 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav Mickebandsåg 01 apr 2024, 21:20

Det är säkert ett icke problem det jag funderar på

Men finns det något vettigt sätt att lina en fwb300?

/Micke
Mickebandsåg
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 jun 2022, 20:20
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav ryden 02 apr 2024, 08:42

Jag kan inte se något, så fort du öppnar laddluckan har du ju börjat spänna mekanismen och det finns inget sätt att slacka förutom att avfyra geväret.
Att gå med spännarmen ute är ju att be om haveri.
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav ryden 02 apr 2024, 09:23

Det jag kan komma på är att på något sätt kunna låsa släden i sitt bakersta läge då det endast kan komma dit efter avfyring.
Typ en sprint med en flagga här

Bild
Senast redigerad av ryden 02 apr 2024, 09:26, redigerad totalt 1 gång.
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav Mickebandsåg 02 apr 2024, 11:40

Att låsa släden skulle kunna vara en idé men hur skall de oinvigde i fwb konstruktion förstå att den är säker?

Som sagt är det nog ett icke problem när man väl kommer ut i terrängen
Mickebandsåg
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 jun 2022, 20:20
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav XY1 03 apr 2024, 13:28

Om man vill signalera ”säkert vapen” till omgivningen går det lika bra att trä en gul/orange tråd framifrån i pipan. Låt ca 10 cm hänga ut.
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 604
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 442 gång
Tackad: 259 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav ryden 04 apr 2024, 13:03

VictorJ skrev:Fixade mitt skyttekort (och tävlingslicens:-)) för ett tag sedan och där verkade det som om plugg i pipan var/skulle bli krav på tävlingarna och dessutom pratades det om att plugg inte var tillräckligt utan en lina dragen genom pipan (trimmerlina) var det som gällde.

Om det kommer att krävas lina genom pipan så fungerar inte det på FWB300 då man måste spänna mekanismen för att öppna laddluckan
Jag tolkar genom som att linan måste synas i bägge ändar
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav börne 04 apr 2024, 13:07

ryden skrev:
VictorJ skrev:Fixade mitt skyttekort (och tävlingslicens:-)) för ett tag sedan och där verkade det som om plugg i pipan var/skulle bli krav på tävlingarna och dessutom pratades det om att plugg inte var tillräckligt utan en lina dragen genom pipan (trimmerlina) var det som gällde.

Om det kommer att krävas lina genom pipan så fungerar inte det på FWB300 då man måste spänna mekanismen för att öppna laddluckan
Jag tolkar genom som att linan måste synas i bägge ändar

Inlägget är 9 år gammalt & har själv varit med i FT cirkusen sedan 10 år & inget krav så det där inlägget kan du bortse från
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18788
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6078 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav ryden 04 apr 2024, 13:13

Jamen då så, då är det bara att sticka in en bit lina, jag fattade det som att det var ett av premisserna för diskussionen
Problemet blir då istället att få linan att sitta kvar, dubbelvikt tunn trimmerlina borde funka, och min sprint är helt onödig
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav börne 04 apr 2024, 16:10

ryden skrev:Jamen då så, då är det bara att sticka in en bit lina, jag fattade det som att det var ett av premisserna för diskussionen
Problemet blir då istället att få linan att sitta kvar, dubbelvikt tunn trimmerlina borde funka, och min sprint är helt onödig

Eller så låter man bli att pilla in saker i pipan, när man är klar på skjutstationen finns ingen diabol i pipan, du sätter dig ner, startar klockan, förbereder dig, avståndsbedömer till första målet, laddar & avlossar ditt skott, ändrar din position för att skjuta nästa mål på stationen, pipan ska befinna sig mellan markeringarna som banläggaren sett till är säkert under hela förloppet, du avståndsbedömer det andra målet, laddar & skjuter. Sen är du klar & ingen diabol finns i pipan.

Dock, använder man magasin så ska magasinet ut innan du förflyttar dig.

Det är ett ickeproblem ni försöker lösa, talar med erfarenhet av 10 års FT tävlande.

Men visst, det är inte förbjudet att ha lina eller dylikt, men tror det bara är en som brukar använda det vad jag sett & han har en PCP där det är betydligt enklare att lösa.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18788
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6078 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
XY1 (04 apr 2024, 18:45), Brogubben (11 apr 2024, 07:04)

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav Luftpangarn 11 apr 2024, 05:52

Man kan ju luftvapen trovärdigt signalera ofarligt vapen från motsatta sidan, dvs pipmynningen, snarare än patronläget/breechen. Inte kanske världens snyggaste, men attans effektiv signal till omgivningen. Vilket är vad jag använder detta till, nämligen att trygga eventuellt ”hispig allmänhet”, eftersom jag brukar skjuta på en strand som ”många” andra också använder för lek och bad.

Jag skjuter inte när andra är där, men de skall känna sig trygga, om de tex kommer ner för ett kvällsdopp. Lägga ifrån sig vapnet, med pipan i ofarlig riktning är en början. Men att också stoppa en orange trimmerlina ipipmynningen, skickar en väldigt tydlig signal, om någon vill titta närmare. (Aldrig fel att erbjuda litet skoj provskytte! Det bygger långsiktigt förtroende och tompositiv attityd!

Jag har inte, och tänker inte, testa exakt vad som händer om man skulle skjuta en kula genom en pipa med 2mm trimmerlina i. Men jag gissar att om ens kulan lämnar loppet, lär den nog mera trilla, än skjutas ut!?
För att följa länken så måste du registera dig.



P.S. Oj vad nykär jag blev i min QB78 Deluxe bössa när jag tog fram den för att fota. :) Nu blåste det tyvärr innihelvete igår, men jag bara måste gå ut och skjuta denna bössa. Den är ett väldigt bra substitut för ett klassiskt Husqvarna salongsgevär. Enda som saknas, är kantig pipa. Ett sådant som hängde på väggen där jag tillbringade min barndoms sommrar, och som jag längtansfullt brukade fingra. Tyvärr hittade fabror Lave, född på 1800-talet, som köpt bössan för 33kr att skjuta råttor på gården med, inga patroner. Bara inköpskvittot och slutstycket... Tyvärr stiftades slutstycket vid Laves död. (Min absoluta favoritsläkting. Bredvid geväret hängde för övrigt hans (högtids) sabel, eftersom han var provinsialläkare och fältskär. Lave lärde sig mest att amputera, spjäla och trösta, samt en djäkla massa latin o grekiska på läkarutbildningen i Lund, för detta var innan det ens fanns antibiotika. Så det fanns inte så mycket mer de junde göra, som Lave litet generat påpekade, när jag uttryckte undran över alla konstiga (ben)sågar och spjälkorgar han hade på väggen i sin mottagning i Gävle. (Det mesta finns numera hos länsmuseet.) Lave praktiserade tills 3 månader före sin död vid 87 års ålder. Gubben hade utmärkt hälsa, trots kedjerkande av 3-4 paket cigaretter om dagen!!! :o Nåväl, sista decennierna var det typ Gul och Blå Blend, men ändå. :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2023
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Brogubben (11 apr 2024, 07:04)

Re: Plugg i pipan vid FT tävling

Inläggav Leopold 25 apr 2024, 20:09

Jag tänker på hur detta med säkerhet fungerar vid internationella tävlingar, och även vid våra nationella, med luftvapen. Användning av lina har jag endast sett i några undantagsfall, absolut inte standard.

Det är som börne säger att det inte överarbetas. Går man runt en bana med brytbössa är det ju enkelt att ha den litet lätt bruten, det är snyggt och tryggt ungefär som när folk går omkring med en hagelbössa på jakt. Svårare med vapen med laddarmar, fjäderdrivet eller pcp. Lösningen brukar vara att ha vapnet packat i en väska mellan stationerna, men även detta med enkelskottsladdning och "patron ur" som en inprogrammerad rutin efter avslutad skjutning får ses som standardbeteende som förväntas och kontrolleras av deltagare i skjutlaget.

Tillsammans med andra säkerhetsbeteenden som att altid ha pipan i säker riktning osv så får man se det som att det är högt ställda säkerhetskrav när man skjuter i sociala sammanhang. Ja, det är trevligt om man kan på något vis signalera tydligt att bössan inte är laddad men man måste vara praktisk också.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12792
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1785 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer