Svårt att få skyddjaktslicens?

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav Knivsöder 14 mar 2017, 14:36

Jag håller på med jägarexamen på gamla dagar och jag undrar om det är svårt att få en skyddsjaktlicens (duvor) på ett luftgevär?
Är det avhängigt av vilket län (Uppsala) man bor i eller är det andra kriterier som gäller?
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav sälstryparn 14 mar 2017, 14:38

Knivsöder skrev:Jag håller på med jägarexamen på gamla dagar och jag undrar om det är svårt att få en skyddsjaktlicens (duvor) på ett luftgevär?
Är det avhängigt av vilket län (Uppsala) man bor i eller är det andra kriterier som gäller?

Du måste få någon kommuntjänsteman eller bonde att intyga att de behöver dina tjänster för att få licensen beviljad .

Åtminstone var det så för mig .
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav gunner357 14 mar 2017, 15:09

Hur är det om vi säger att det är bonden som intygar att det behöver dina tjänster. Då får man bara skjuta med licens hos bonden va. Inte hemma vid så att säga då måste man skjuta lagligt 10j eller hur funkar det :)
Hatsan AT44 S-9 Lothar Walther Long Edition 6,35mm
Scope Zos 10-40X60. Faber 10L dykflaska och yong heng pump.
gunner357
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 12 dec 2016, 22:17
Ort: Överallt
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Har varit medlem i SSSK
Luftvapen favorit: Haubits 77

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav sälstryparn 14 mar 2017, 15:47

Bor du inom tätbebyggt område finns det säkert invändningar mot att skjuta +10J pcp hemma .
Det är ju ett licenspliktigt vapen , i juridisk mening lika illa som hagelgevär och älgstudsare.
Sedan är det ju vissa praktiska nackdelar också .

Jag har en 22mm spånskiva+ takplåt som extrakulfång mot uthusväggen .
En fulltrimmad AT44 .25 går rakt genom detta samt har kraft kvar att stansa hål i en gräsklippartank dessutom .
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav gunner357 14 mar 2017, 16:46

Det jag undrar över var om licensen bara gäller där bonden bor och det är där man får skjuta fullfart. Eller kan man skjuta fullfart hemma vid säj att man har en liten större tomt på landet då. Det är mycke å tänka på det här.
Och en rejäl kulfång som stoppar en .25 i fullgas är inte så svår att få till.
Hatsan AT44 S-9 Lothar Walther Long Edition 6,35mm
Scope Zos 10-40X60. Faber 10L dykflaska och yong heng pump.
gunner357
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 12 dec 2016, 22:17
Ort: Överallt
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Har varit medlem i SSSK
Luftvapen favorit: Haubits 77

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav Sundan 14 mar 2017, 17:21

gunner357 skrev:Det jag undrar över var om licensen bara gäller där bonden bor och det är där man får skjuta fullfart. Eller kan man skjuta fullfart hemma vid säj att man har en liten större tomt på landet då. Det är mycke å tänka på det här.
Och en rejäl kulfång som stoppar en .25 i fullgas är inte så svår att få till.


Du kan nog övningsskjuta vart som när du väl fått licensen,bara att du måste ha en arbetsgivare för att få den.

Så har du väl fått licensen så kan du väl skjuta lovliga skadedjur även hemma sedan, men man får oftast inte licens beviljad för att skjuta på egen tomt som jag förstått det.

Och du kan inte ställa ner bössan till 10j sen o säga att den är licensfri, utan när licens är beviljad så är det ett licensvapen, överallt.

Det är för övrigt inte ett eldvapen så man behöver inte ett eldgivningstillstånd, men jag har läst här att många skyddsjägare ringer in till polisen och säger att den ska skjuta duvor vid plats X,för att polisen ska veta om någon klagar.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav gunner357 14 mar 2017, 17:25

Sundan skrev:
gunner357 skrev:Det jag undrar över var om licensen bara gäller där bonden bor och det är där man får skjuta fullfart. Eller kan man skjuta fullfart hemma vid säj att man har en liten större tomt på landet då. Det är mycke å tänka på det här.
Och en rejäl kulfång som stoppar en .25 i fullgas är inte så svår att få till.


Du kan nog övningsskjuta vart som när du väl fått licensen,bara att du måste ha en arbetsgivare för att få den.

Så har du väl fått licensen så kan du väl skjuta lovliga skadedjur även hemma sedan, men man får oftast inte licens beviljad för att skjuta på egen tomt som jag förstått det.

Och du kan inte ställa ner bössan till 10j sen o säga att den är licensfri, utan när licens är beviljad så är det ett licensvapen, överallt.

Det är för övrigt inte ett eldvapen så man behöver inte ett eldgivningstillstånd, men jag har läst här att många skyddsjägare ringer in till polisen och säger att den ska skjuta duvor vid plats X,för att polisen ska veta om någon klagar.


Ja så är det nog då fattar jag.
Hatsan AT44 S-9 Lothar Walther Long Edition 6,35mm
Scope Zos 10-40X60. Faber 10L dykflaska och yong heng pump.
gunner357
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 12 dec 2016, 22:17
Ort: Överallt
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Har varit medlem i SSSK
Luftvapen favorit: Haubits 77

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav Frank69 15 mar 2017, 07:44

Hela tanken med skyddsjakt licenser har tyvärr tappat sin betydelse.
Från ett par år tillbaka så har polismyndigheten beslutat att vapen som används specifikt till skyddsjakt numera är en del av vapengarderoben.
Så man kan lika gärna ha luftvapnet på en vanlig jaktlicens. Men då de flesta inte klarar kravet för klass 4 så får man hänvisa som vanligt till Naturvårdsverkets regler för skyddsjakt med luftvapen. (180m/s med expanderande kula i minsta kalibern 5,5mm).
Dock är det värt att ta en funderare om man vill ha en jaktlicens på ett luftvapen då det numera belastar den lilla vapengarderob man får ha. :-(
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav Harbard 15 mar 2017, 10:04

Som Frank69 säger. Men å andra sidan så ser jag ett .25 luftgevär som en perfekt ersättare för .22lr vid de kortare avstånden. Även bönderna bör gilla idén av att man skjuter med en .25a om man skyddsjagar då risken för hål i plåttaken minskar samt så är allmännhetens bild av ett luftgevär, mildare än för ett krutvapen.

Den perfekta vapengarderoben innehåller i min mening en .25 om man sysslar mycket med fåglar m.m och gillar tekniken bakom luftgevär. Även fast jag är emot vapengarderob i all meningar, grannländerna klarar sig utan krav på vapengarderob t.ex.
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav Knivsöder 15 mar 2017, 12:57

Va! Jag trodde inte att det norpar en plats i vapengarderoben.

Men det kan nog kanske funka ändå. Jag har knökfullt med duvor inne i ladugården som svinar ned nått fruktansvärt och grannarna har samma problem som jag.
Sen kanske några av bönderna runt om vill ha hjälp? Han som har åkrarna runt mitt hus jagar inte, så jag får kolla det. Ju fler intyg ju bättre antar jag plus att kommunen har ingen kommunjägare...

Fyra bössor kan ju räcka?!? Ett luftgevär med skyddsjaktslicens, en hagelautomat med dubbla pipor, en 6,5'a och/eller en 9,3'a ( eller en .22a?). Det räcker för mig...
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav sälstryparn 15 mar 2017, 14:02

Knivsöder skrev:Va! Jag trodde inte att det norpar en plats i vapengarderoben.
Fyra bössor kan ju räcka?!? Ett luftgevär med skyddsjaktslicens, en hagelautomat med dubbla pipor, en 6,5'a och/eller en 9,3'a ( eller en .22a?). Det räcker för mig...

Man kan aldrig ha nog många bössor.....

Farsan hade 11 st plus svartkrutare plus pistoler plus diverse annat skoj ( en kusin var vapensmed )

Blev ett rent elände med det juridiska då han fick cancer och tvärdog .
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav bjerka 06 apr 2017, 19:28

Är det verkligen så ? Revolver för grytjakt/avlivning av fällfångst då ?

Jag har hört att skyddsjaktslicenser och grytlicenser inte tar plats. Jag ska banne mig maila till länsman och fråga.

För jag köper gärna på mig mer "verktyg"
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav Knivsöder 23 maj 2017, 16:30

Ja, det var ju inga problem med att få den licensen... :smt021

Detta trots att jag inte angivit vart eller när skyddsjakten skall föregå och utan några intyg från exempelvis lantbrukare som har behov av en sådan tjänst. Det kanske är lätt att få en skyddsjaktlicens i Uppsala län?
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav Superbee 23 maj 2017, 17:28

Hur gjorde du egentligen? Gick du till handlare och lät dem skicka in med angivet behov skyddsjakt?
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav Knivsöder 23 maj 2017, 18:19

Superbee skrev:Hur gjorde du egentligen? Gick du till handlare och lät dem skicka in med angivet behov skyddsjakt?


Dagen efter att jägarexamen var avklarad så skickade jag in en ansökan om jaktlicens för skyddsjakt med luftvapen. Licensensansökan var för ett luftgevär som jag redan hade, men i licensfritt utförande. Se nedan.

"Ändamål Skyddsjakt. För tamduva, kaja och liknande inom- och utomhus."
"Kompletterande beskrivning av vapnet Vapnet är ett PCP med dämpad pipa och ställbar energi. Jag äger redan vapnet men i licensfritt utförande."

Inga extra bilagor av något slag.
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav Kapten Kamin 23 maj 2017, 19:21

Knivsöder skrev:
Superbee skrev:Hur gjorde du egentligen? Gick du till handlare och lät dem skicka in med angivet behov skyddsjakt?


Dagen efter att jägarexamen var avklarad så skickade jag in en ansökan om jaktlicens för skyddsjakt med luftvapen. Licensensansökan var för ett luftgevär som jag redan hade, men i licensfritt utförande. Se nedan.

"Ändamål Skyddsjakt. För tamduva, kaja och liknande inom- och utomhus."
"Kompletterande beskrivning av vapnet Vapnet är ett PCP med dämpad pipa och ställbar energi. Jag äger redan vapnet men i licensfritt utförande."

Inga extra bilagor av något slag.

Kors i taket! Låter som att det va upplagt för 1000 följdfrågor. Bara att gratulera till en smidig process. :smt035
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav Colaburken 23 maj 2017, 19:22

förvånad att dom inte naggade detta med dämpad pipa
Colaburken
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 13 jan 2014, 17:13
Ort: Gävle
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav Superbee 23 maj 2017, 19:56

Wow! Fan vet om man inte ska försöka sig på en öppen licens då :) är bara att gratulera (märkligt att det ska behövas :))
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Följande användare vill tacka Superbee för detta inlägg
bjerka (18 okt 2017, 19:38)

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav torparen 18 okt 2017, 19:09

Sorry om jag blåser liv i detta men har inte vart inne på ett tag.
Du kan ha vapen på skyddsjaktslicens ,men då får du inte " jaga " vanlig jakt med dom utan enbart användas specifikt till den skyddsjakt du sökt till. antalet skyddsjaktsvapen är ju begränsat till hur mycket du kan motivera ditt behov av just sådant vapen.
Har du ett vapen på skyddsjakt räknas det inte in i vapengarderoben vilket inte heller enhansdvapen gör.
torparen
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jun 2010, 14:28
Ort: Hallsberg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Laxå
Luftvapen favorit: Webley Tracker,FX Bobcat 25

Re: Svårt att få skyddjaktslicens?

Inläggav mile 18 okt 2017, 20:34

Jag pratade med dåvarande Tillståndsgruppen Västra Götaland om jaktlicens (ej skyddsjakt utan allmän jakt) på Min FX Airguns Bobcat Mk I, detta var år 2014.

Kvinnan i luren hos Tillståndsgruppen Västra Götaland sade (fritt ur minnet) - "visst kan du söka men vi kommer inte bevilja". Så det fick bli licens ändamål "målskytte".

Samtidigt har jag jägarexamen inklusive högvilt sedan år 1986 och i skrivande stund licens för en klass 1 studsare samt en hagelautomat.

Vidare, jag har tvingats enligt lag att göra värnplikt. Där lärde jag mig allt kring AK4, KSP 58, Kpist m/45, Carl Gustaf m/48 granatgevär, truppmina 12, Pbv 302 20mm automatkanon, pentylstubin, dynamit, handgranat och annat jag inte kommer ihåg i skrivande stund.

Vidare, jag har ingifta bönder som bönar & ber mig om att komma att skjuta av diverse ohyra som bajsar i fodret, framförallt fåglar, utan att skjuta hål i taket (22 Long Rifle slår igenom). Jag säger till dem att jag inte kan gå dig tillmötes då det är ett brott mot lagen.

Skyll på den inkompetenta handläggaren hos dåvarande Tillståndsgruppen, Västra Götaland. numera Förvaltningsrätten. De, där, är synnerligen skrämmande och struntar dessutom fullständigt i sådana detaljer såsom grundlagen.

Brrr...
Nyfiken på Field Target? Läs om det här: http://eldstorm.blogspot.se/p/vad-ar-field-target.html

FX Airguns Bobcat Mk 1 .22 / BKL 301 / Hawke Sidewinder 30 8-32x56 ½ Mil Dot
Weihrauch HW 40 PCA .177
AirChrony
SIG SAUER MPX ASP FDE Reddot .177
mile
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 15 jun 2015, 16:30
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 16 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
Luftvapen favorit: FX Bobcat Mk I


Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer