Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav N73r 27 okt 2015, 13:53

Hej igen! Fått mycket bra hjälp här ang inköp tidigare! Och nu är det dax igen, en bössa för ev skyddsjakt/ .25 plinker

Som sagt, .25 som jag är ute efter. Har funderat fram och tillbaka! Det jag kommit fram till är royal 400/500 eller verminator mk2 50cm!

Vill gärna ha en smidig bössa om den kommer användas till skyddsjakt i framtiden. Då faller R500an bort helt, plusset ligger ju på 500cc tuben. Samt löjligt tyst!

R400an är lite mindre men ändå lång och otymplig. Men tyst!

V-Mk2an blir isåfall med den långa pipan, det som jag är fundersam på är ljudnivån. Hur pass tyst är den med långa pipan i FF? Har förstått att den korta låter bra!

Alla 3 har stora tuber och kommer ge mååånga skott om det bara blir trädgårdsplinker.
Bor i en liten by, där många bönder jag känner har problem i sina ladugårdar med fåglar och div skadedjur. Och häen 22lr funkar inte inne hos kossorna.

vill inte utesluta att det blir en ev skyddsjakt bössa och då är ljudet ganska viktigt, men eftersom alla 3 har fartomställare så kommer man nog sällan eller aldrig använda sig av maxeffekt bland djuren.

Så hur mycket låter mk2an i sina 3 effekt lägen? För mycket?

Royal 4/500 är ju tystheten som lockar och överväger att ta just någon av dom därför. Väger då tystheten mot storleken

Har ni några vettiga tips?
N73r
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 17 apr 2015, 23:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 7 inlägg

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Bullpup 96 27 okt 2015, 14:17

Det finns en Cricket .25 i köp och sälg här på forumet, kan vara värt att kolla in
Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Silwer 27 okt 2015, 14:22

Vemintor mk2 är väl bra här som val, det blir för dyrt att köpa de här öststatsbössorna iaf nytt bara för detta.

Det finns amerikanska .25 med, jag vet noll om dem pgra kompakt ointresse men de finns att köpa billigt.

Välj bort Hatsan även om de har .25 om du inet har en speciell anledning eller hjärnskada att vilja det.

FX har ju plast Bullpups med typ vad de nu heter i .25, vet inet vad den biligaste med plast kostar?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav N73r 27 okt 2015, 15:21

Kollat på cricketen, känns lite i överkant för en begagnad bössa(även om jag hamnar på samma peng ändå). Sen har jag ingen koll på dom heller, och om det nu blir skyddsjakt i framtiden är det smidigt att kunna skicka den till fx för tuning. Alltid kul att stödja svenskt oxå!

Ang hatsan så har jag en bt65qe, nog om jag ändå fått den att gå rätt bra så är det inget jag skulle vilja ha till jakt! Så en till sådan blir det inte

Känns som verminatorn är bästa valet, bara ljudnivån som kan vara problemet. Inge som har en med lång pipa och kan svara?
N73r
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 17 apr 2015, 23:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 7 inlägg

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Silwer 27 okt 2015, 15:28

Med lång pipa låter de inget mer än andra FX Royale, med kort de flesta som jagar vill ha så låter e väl en del såklart.

För mig försvinner i princip hela grejen med Verminator om man vill ha lång pipa som på en Royal, köp en jävla Royal isf.

Det beror ju på hur mycket effekt man tänkte sig med, du skjuter hål i saker med säg 60-70J, är det så du jagar?

Eller är du en av de här idioterna som tror man jagar på sniperavstånd osv?

Nej oftast blir det kort och på bondgårdar fåglar i taket mm, lagom effekt är nice då, du nämnde det iofs med att FX har fartlägen.

Med lägre fartläge minskar ljudet med för kor att lyssna på.

Det rä väl den eller FX Bullpup isf, jag menar för resonliga pengar nu.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Sir Ville 27 okt 2015, 15:55

N73r skrev:Kollat på cricketen, känns lite i överkant för en begagnad bössa(även om jag hamnar på samma peng ändå). Sen har jag ingen koll på dom heller, och om det nu blir skyddsjakt i framtiden är det smidigt att kunna skicka den till fx för tuning. Alltid kul att stödja svenskt oxå!

Ang hatsan så har jag en bt65qe, nog om jag ändå fått den att gå rätt bra så är det inget jag skulle vilja ha till jakt! Så en till sådan blir det inte

Känns som verminatorn är bästa valet, bara ljudnivån som kan vara problemet. Inge som har en med lång pipa och kan svara?


Grejen med Cricketten är att den är extremt lätt att tuna själv. Har också , vid behov , mer klös än vad du nånsin får ut av FX i samma kaliber och skjuter sjukt bra gör de. Hållbarheten är superb och så kostar res. delar (skulle man mot förmodan behöva såna) en spottstyver.
Upp till dig dock.
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav pike55555 27 okt 2015, 16:58

FX Wildcat eller Impact som snart släpps kanske kan vara något.
pike55555
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 22 nov 2014, 22:44
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Silwer 27 okt 2015, 17:03

svindyra exempel då eller?

Jag trodde nån form av gräns fans här?

Anars ja köp du en Daystate Wolverine .25 eller en programerbar Airwolf .25, den sista kan man välja effekt på.

Eller då nån av kommunisrtvapnen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Sir Ville 27 okt 2015, 17:04

Jag kan se användbarheten i Impact när det gäller Skyddsjakt. På med .25 eller .30 pipa och rock on. Och andra sidan så slår en .22 LR de båda luftkalibrar när du kopplar på en dämpare (som du ska kunna få licens för om du har skyddsjakt) så all skyddsjakt som kräver mer än en .22 luft har o ge hade jag valt en .22 LR med subsonic HP eller STD HP - skott.
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Sir Ville 27 okt 2015, 17:06

Silwer skrev:svindyra exempel då eller?

Jag trodde nån form av gräns fans här?

Anars ja köp du en Daystate Wolverine .25 eller en programerbar Airwolf .25, den sista kan man välja effekt på.

Eller då nån av kommunisrtvapnen.


Bättre väl med en Air Ranger om rejäl knuff efterfrågas i Daystate ?
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Superbee 27 okt 2015, 17:09

V MK2 låter som ett perfekt val enligt denna spec.
Ska då bara plinka kan du ju dra ned effekten för lite tystare skytte.
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav N73r 27 okt 2015, 17:10

Silwer skrev:Med lång pipa låter de inget mer än andra FX Royale, med kort de flesta som jagar vill ha så låter e väl en del såklart.

För mig försvinner i princip hela grejen med Verminator om man vill ha lång pipa som på en Royal, köp en jävla Royal isf.

Det beror ju på hur mycket effekt man tänkte sig med, du skjuter hål i saker med säg 60-70J, är det så du jagar?

Eller är du en av de här idioterna som tror man jagar på sniperavstånd osv?

Nej oftast blir det kort och på bondgårdar fåglar i taket mm, lagom effekt är nice då, du nämnde det iofs med att FX har fartlägen.

Med lägre fartläge minskar ljudet med för kor att lyssna på.

Det rä väl den eller FX Bullpup isf, jag menar för resonliga pengar nu.

Oj, låter som du missuppfattat mig i det jag skrev.

Behöver såklart inte mycket fart för att ta någon kråka/duva. Det jag menade med är att royal har dämpare/shroud på sina pipor, och v-mk2an har inte det.
Och är det stor skillnad så lämpar sig royalen bättre för det ändamål jag tänkt mig. För såå trångt är det inte på gårdarna så det inte går med en royal, men ju smidigare ju bättre.

Men då kanske verminatorn med kort pipa är ett alternativ oxå!

Ang cricketen är den säkert hur bra som helst, men jag är nog för bekväm ifall det händer nått och man måste beställa delar, tuning o.s.v
N73r
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 17 apr 2015, 23:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 7 inlägg

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav N73r 27 okt 2015, 17:12

pike55555 skrev:FX Wildcat eller Impact som snart släpps kanske kan vara något.

Wildcaten har jag tittat lite på oxå, men vad jag fattat så är royal blocken bättre? Samt att den inte har fartomställare? Sen om det "bara" blir en trädgårdsplinker så är det trevligt med mycket luft i flaskan
N73r
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 17 apr 2015, 23:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 7 inlägg

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Silwer 27 okt 2015, 17:17

även korta Verminator har väl shroud? men en kort och det är inte som en långpipa med shroud.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Ste00 27 okt 2015, 18:59

En sak att tänka på. Hört folk blivit nekade licens på FX gladiator. "Har pistol grepp" som korkat argument. Även Indy bullpup, "ser inte ut som jaktvapen"... även den hade pistolgrepp. Fina regler kan tolkas som man vill. Tjohoo Sverige är bäst i världen!!! Eller? Lycka till iaf! :)
Ste00
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 jun 2012, 19:57
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Snart
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Följande användare vill tacka Ste00 för detta inlägg
Sir Ville (27 okt 2015, 19:43), Superbee (27 okt 2015, 20:12), Avalonblower (28 okt 2015, 05:57)

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Leopold 27 okt 2015, 19:14

Ändrade kategori för tråden till "frågor om skyddsjakt", det är fråga om vapenval för det ändamålet framför allt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Sir Ville 27 okt 2015, 19:44

Ste00 skrev:En sak att tänka på. Hört folk blivit nekade licens på FX gladiator. "Har pistol grepp" som korkat argument. Även Indy bullpup, "ser inte ut som jaktvapen"... även den hade pistolgrepp. Fina regler kan tolkas som man vill. Tjohoo Sverige är bäst i världen!!! Eller? Lycka till iaf! :)


Det finns så korkade regler i Vapenlagstiftningen att det inte är sant. :x
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav bjosse 27 okt 2015, 22:58

Sir Ville skrev:
Ste00 skrev:En sak att tänka på. Hört folk blivit nekade licens på FX gladiator. "Har pistol grepp" som korkat argument. Även Indy bullpup, "ser inte ut som jaktvapen"... även den hade pistolgrepp. Fina regler kan tolkas som man vill. Tjohoo Sverige är bäst i världen!!! Eller? Lycka till iaf! :)


Det finns så korkade regler i Vapenlagstiftningen att det inte är sant. :x


Finns inget stöd i Vapenlagen för att neka licens pga kolv. Punkt. Undantaget är vid jakt med halvautomat där denna regel dock finns. Men inte vid något annat fall.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav N73r 29 okt 2015, 14:27

Skulle beställa verminatorn idag, bestämde mig för den med kort pipa! men .25 har slutas göras med kort pipa och .25 med lång pipa va slut i lager å ev åter i slutet av nov då fx ligger efter.
N73r
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 17 apr 2015, 23:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 7 inlägg

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Cabom 29 okt 2015, 14:45

Finns ett trevligt alternativ till i kaliber .25, både tyst och trevlig att skjuta med För att följa länken så måste du registera dig.

Cabom
Återförsäljare
Återförsäljare
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 09 jan 2008, 12:10
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 3 inlägg

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav N73r 29 okt 2015, 14:52

Såg den hos er, tidigare.

Men det är mindre lufttub, 150skott är det väll i 10j? Vid fullfart så ger det runt 15-20 jämna skott? och ett större otympligare vapen. Sen saknar den väll fartomställare? Det är en stor fördel om det ny skall användas till skyddsjakt i framtiden
N73r
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 17 apr 2015, 23:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 7 inlägg

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Cabom 29 okt 2015, 16:08

Ja, tanken är 215cc, antal skott beror ju lite på hur "petig" man är men ställer man höga krav så får du ca 60-70skott vid 10J och strax över 15 i full fart. Kan väl tycka till sin storlek att det är ett relativt "nätt" vapen. Vapnet är relativt enkelt att justera om man vill ställa om det till skyddsjakt.
Cabom
Återförsäljare
Återförsäljare
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 09 jan 2008, 12:10
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 3 inlägg

Följande användare vill tacka Cabom för detta inlägg
Wiegums (12 dec 2015, 11:52)

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Frank69 05 nov 2015, 07:51

bjosse skrev:Finns inget stöd i Vapenlagen för att neka licens pga kolv. Punkt. Undantaget är vid jakt med halvautomat där denna regel dock finns. Men inte vid något annat fall.


Har för mig att Polisens handläggare stödjer sina beslut på information de har fått från jägarförbundet som tydligen har den åsikten att jaktvapen inte skall likna militära vapen... :? (vet dock inte var jag stötte på detta)
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Callmenobody 05 nov 2015, 09:41

Frank69 skrev:
bjosse skrev:Finns inget stöd i Vapenlagen för att neka licens pga kolv. Punkt. Undantaget är vid jakt med halvautomat där denna regel dock finns. Men inte vid något annat fall.


Har för mig att Polisens handläggare stödjer sina beslut på information de har fått från jägarförbundet som tydligen har den åsikten att jaktvapen inte skall likna militära vapen... :? (vet dock inte var jag stötte på detta)



Det stämmer.
Polisen begär uttalande från SvJF som rekommenderar avslag och polisen följer detta. Så även om det inte finns stöd i vapenlagen så är resultatet fortfarande avslag.
Specifikt "fritt pistolgrepp" är något de (SvJF) är rabiata motståndare till. Jag råkade själv ut för detta när jag skulle byta min Patriot på jaktlicens mot just en Verminator, dock en långpipig sådan.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Ny pcpbössa för lite plink/ev skyddsjakt

Inläggav Harbard 05 nov 2015, 11:11

Tycker det är rätt löjligt men visst, vi följer ju de traditionella lagarna... Hur är det med främre vertikalt handtag på halvautomat? Man skjuter betydligt bättre med vertikalt grepp när det gäller jakt, stabilare och snabbare. Det används ju av militären överallt nu.
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Nästa

Återgå till Frågor om skyddsjakt

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer