Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav Janne66 19 okt 2013, 15:48

Under 2013 övertog jag min fars fastighet efter hans bortgång. Gott om möss och andra skadedjur.
Har haft en snickare där för reparationer och han berättade att han driver jordbruk och har problem med div skadedjur.
Läste då i detta forum om skyddsjakt med luftvapen.

Min fråga är: Vad ska det stå på intyget från lantbrukaren/lantbrukarna som vill ha hjälp av mig?

Jägarexamen o större vapen har jag redan, men det är som sagt luftvapen det gäller nu.
/Janne
Janne66
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 apr 2013, 17:10
Ort: Karlskrona + Ö Göinge
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav 1qaz1qaz 19 okt 2013, 16:58

Måste man inte ändå vara aktiv minst 6 månader i en luftgevärsklubb innan man kan söka licens för en 22:a luft.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav grym 19 okt 2013, 17:03

6 månader för icke jaktlicens , japp

exakt vad folk skrivit på sina motiveringar kanvara vettigt att ha sett för dom som söker
följer tråden med visst intresse
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav ogster 19 okt 2013, 18:53

Dom måste påvisa behovet av skyddsjakt samt visa att dom lider ekonomisk skada, är även bra att motivera varför det är olämpligt med krutvapen.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav Christoffer 19 okt 2013, 21:22

Jag fick min .22 luft på jaktlicens utan vidare motivation. Försökte motivera att jag behövde den till skyddsjakt och på så vis slippa att den tar plats i vapengarderoben, men efter samtal med handläggaren tyckte hon att det är bättre jag tar den på jaktlicens. Detta är egentligen lite konstigt eftersom det enda jag lagligt kan använda den till förutom övningsskytte är just skyddsjakt.
Christoffer
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 30 jul 2013, 15:59
Ort: Enköping
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav hansmn 19 okt 2013, 21:34

Motiverade min licens ansökan med att den skulle användas för jakt i inomhusmiljöer. Nämnde inte ord om skyddsjakt.
Det var en Independence .22.
Handläggaren ringde och frågade vad som avsågs med inomhusmiljö.
Beviljades.
Användarvisningsbild
hansmn
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jul 2009, 15:36
Ort: Hallstahammar
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 57 gånger i 29 inlägg
Skytteklubb: Västerås skarp
Luftvapen favorit: TX200HC

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav Janne66 19 okt 2013, 21:58

ogster skrev:Dom måste påvisa behovet av skyddsjakt samt visa att dom lider ekonomisk skada, är även bra att motivera varför det är olämpligt med krutvapen.


Ja att motivera varför man vill använda luftvapen låter vettigt, men måste det handla om ekonomisk skada ?
Jakt på enskilt initiativ borde vara motiverat så snart djuren innebär "annan olägenhet".

Och jag måste väl få bedriva skyddsjakt på eget område, eller måste man alltid ha uppdrag åt någon annan ?
Janne66
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 apr 2013, 17:10
Ort: Karlskrona + Ö Göinge
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav Christoffer 20 okt 2013, 06:27

Janne66 skrev:
ogster skrev:Dom måste påvisa behovet av skyddsjakt samt visa att dom lider ekonomisk skada, är även bra att motivera varför det är olämpligt med krutvapen.


Ja att motivera varför man vill använda luftvapen låter vettigt, men måste det handla om ekonomisk skada ?
Jakt på enskilt initiativ borde vara motiverat så snart djuren innebär "annan olägenhet".

Och jag måste väl få bedriva skyddsjakt på eget område, eller måste man alltid ha uppdrag åt någon annan ?


Precis som du säger så kan du skyddsjaga på enskilt initiativ på din mark. Ifall du ska skyddsjagaga på uppdrag åt nån annan och motivera licensen pga detta kan den andra markägaren behöva påvisa behovet av skyddsjakt mha.? ekonomisk skada, sanitär olägenhet osv. Att tänka på är dock att om du motiverar licensen med skyddsjakt på någon annans mark, då blir licensen platsbunden. Dvs då får du lagligt bara använda bössan på den marken.

När jag sökte min licens försökte jag motivera den med att jag behövde skyddsjaga på enskilt initiativ på min gård. Licenshandläggaren hade väldigt svårt att förstå detta och sa: Det blir bättre om du tar den på jaktlicens, det är ju sedan upp till dig själv att du bara skjuter på sånt som du får skjuta och att du använder expanderande amm. osv. Bristande kunskap hos polisen var den slutsatsen jag drog och nöjde mig med jaktlicens.

Blev grötigt de här men hoppas du förstod :p
Christoffer
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 30 jul 2013, 15:59
Ort: Enköping
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav grym 20 okt 2013, 07:19

man bör ju kolla med någon bonde till så man får några intyg , så slipper man platsen, har mera nytta av den och bönderna har ju även nytta av det
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav Callmenobody 20 okt 2013, 08:39

Janne66 skrev:Min fråga är: Vad ska det stå på intyget från lantbrukaren/lantbrukarna som vill ha hjälp av mig?
/Janne


T.ex.
"Jag har problem med kajor och duvor i min maskinverkstad som jag bedriver min bilverkstad i och det blir inte bra med fågelspillning på kundernas bilar.
Om det nu inte var nog med problem så är mina tak är byggt av tunnplåt och inte står emot en kula från ett gevär i kaliber 22lr. En sådan kula skulle gå igenom både fågel och tak och inte bara förstöra taket utan även utgöra en fara för människor, djur och egendom utanför. Så jag önskar att XXx regelbundet skuter av dessa fåglar med luftgevär."

Variera med skrämda boskap, ohygieniskt med fågelspillning bland foder osv beroende på situationen.

Lycka till :Thumbupp:


​​​​Datum/ort

___________________​​​​_______________
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Följande användare vill tacka Callmenobody för detta inlägg
Palleman (14 dec 2014, 17:08)

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav Janne66 20 okt 2013, 10:16

Callmenobody skrev:
Janne66 skrev:Min fråga är: Vad ska det stå på intyget från lantbrukaren/lantbrukarna som vill ha hjälp av mig?
/Janne


T.ex.
"Jag har problem med kajor och duvor i min maskinverkstad som jag bedriver min bilverkstad i och det blir inte bra med fågelspillning på kundernas bilar.
Om det nu inte var nog med problem så är mina tak är byggt av tunnplåt och inte står emot en kula från ett gevär i kaliber 22lr. En sådan kula skulle gå igenom både fågel och tak och inte bara förstöra taket utan även utgöra en fara för människor, djur och egendom utanför. Så jag önskar att XXx regelbundet skuter av dessa fåglar med luftgevär."

Variera med skrämda boskap, ohygieniskt med fågelspillning bland foder osv beroende på situationen.

Lycka till :Thumbupp:


​​​​Datum/ort

___________________​​​​_______________



Tackar !!
/Janne
Janne66
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 apr 2013, 17:10
Ort: Karlskrona + Ö Göinge
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav Callmenobody 21 okt 2013, 06:20

Ett exempel till.
Nu postar jag dessa för det var de intygen jag själv använde för att få licens. Det krävs ju sedan inte ett geni för att komma på att om alla intyg ser likadana ut så kan det leda till en viss skepticism hos handläggarna så jag ber därför alla att variera sig lite och bara använda dessa som inspiration.

Ett ex till:
Hallarna på min gård har blivit ett boende för Kajor. Omfattningen är sådan att ett fordon som ställs där redan efter någon enstaka dag är näst intill helt täckt av ett lager fågelskit, självklart gäller detta allt som ställs innanför väggarna och inte bara fordon men jag tog detta som exempel då de inte är stationära. Skadan på inventarier, fordon och utrymme tillsammans med all tid som går åt för rengöring och förlorat utrymme gör detta till ett stort problem. Vi har försökt skrämma bort dem utan resultat, att portarna är stängda hjälper inte då de lika lätt tar sig in under takplattorna. Detta har pågått i flera år och det blir bara fler och fler.
XXX bedriver idag jakt på dessa fåglar på min mark och önskar göra så i hallarna för att lösa detta problem åt mig. Problemet är att jag har höns och gris på min gård, dessa djur är synnerligen skotträdda. Om det nu inte var nog med problem så är mina tak är byggda av plattor i materialet Cembonit, ett material som är relativt ömtåligt och inte står emot en kula från ett gevär i kaliber 22lr. En sådan kula skulle gå igenom både fågel och tak och inte bara förstöra taket utan även utgöra en fara för människor, djur och egendom utanför byggnaden. Jakten som sker utanför hallarna med hagelgevär hjälper inte märkbart då närheten till grannmark och motorväg gör att det är svårt att hitta en säker skottvinkel som inte riskerar nå närliggande egendom eller fordon på motorvägen. Detta kombinerat med att det måste ske en bit bort för att inte skrämma djuren begränsar jakten, och effekten, avsevärt.
XXX har plats i sitt vapenskåp för ytterligare vapen och har erbjudit sig att införskaffa sig ett jaktluftvapen från den svenska tillverkaren FX, ett vapen med reglerbar effekt och framtaget för just skadedjursjakt. Enligt honom skall detta vara helt i lag med gällande lagstiftning och även förhindra att mina tak skadas och att djuren skräms.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav Hillman 07 dec 2013, 21:03

Janne66 skrev:Under 2013 övertog jag min fars fastighet efter hans bortgång. Gott om möss och andra skadedjur.
Har haft en snickare där för reparationer och han berättade att han driver jordbruk och har problem med div skadedjur.
Läste då i detta forum om skyddsjakt med luftvapen.

Min fråga är: Vad ska det stå på intyget från lantbrukaren/lantbrukarna som vill ha hjälp av mig?

Jägarexamen o större vapen har jag redan, men det är som sagt luftvapen det gäller nu.
/Janne



På de beställningar som jag har på skyddsjakt så får beställaren bara skriva personuppgifter, adress på fastigheten eller fastighetsbeteckning och att de vill ha KONTINUERLIG skyddsjakt på förorenande fågel eller råttor eller vad det nu gäller. Det är viktigt att de skriver kontinuerligt så att ingen kan komma och hävda att det är en gammal och inaktuell beställning.
Det viktiga är att man är överens om att det verkligen finns ett behov så att man har nåt att stå på när det kommer en anmälan från nån medlem i Djurens Vänner eller nåt om tjuvjakt eller jakt mitt i stan. I slutändan är det du själv som måste ta beslut om du ska ta på dig jobbet och samtidigt ta risken att bli ifrågasatt. Det heter ju "på eget initiativ"
När det gäller jakten åt kommunen på tippen så har jag inget skriftligt utan bara en notering i en dator hos dem. De har också registrerat mig så att jag kan öppna grinden med hjälp av mobilen
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav Janne66 19 feb 2014, 15:42

Tack för hjälpen alla ni som svarat. Nu har jag fått min licens för Skyddsjakt.
Dock inte för en Monsoon som jag hade hoppats på. Fanns enligt Polisen en regel att halvautomat inte fick användas vid jakt på fågel. Den regeln hade jag ingen aning om.

När jag berättade detta för butiken sa han att Polisen måste ha läst fel i regelverket, ty det är endast Kulvapen som nämns i paragrafen om begränsning till 2 skott vid jakt på fågel. (Definition av Kulvapen finns i samma författning).

Jag har studerat regelverket och också kommit fram till att det inte står något om luftgevärs begränsning avseende magasin i halvautomater.

Har ni andra stött på detta hinder vid ansökan ??
Janne66
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 apr 2013, 17:10
Ort: Karlskrona + Ö Göinge
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav Callmenobody 19 feb 2014, 21:01

Nej, och det finns ju redan ett antal av fx Halvautos på jaktlicens.


Skickat från min D5503 via Tapatalk
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav Callmenobody 19 feb 2014, 21:03

Så fort polisen berättar om en regel så begär det skriftligt med hänvisning.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav Rustan 20 feb 2014, 06:45

Janne66 skrev:Jag har studerat regelverket och också kommit fram till att det inte står något om luftgevärs begränsning avseende magasin i halvautomater.
Har du läst Artskyddsdirektivet och hittat avsnittet om magasinskapacitet? Jag har inte, men möjligen gäller det även om ingen på NVV tänkte på halvautoluftgevär när de skrev NFS 2002:18.
5+1 är en allmän svensk regel för kulgevär.
2+1 är en europeisk regel som gäller vid fågeljakt.
Därför är det inte uppenbart inkonsekvent att man både kan få och kan bli nekad licens beroende på vad för slags skadedjur det handlar om. Men hänvisning till bestämmelsen är, förstås, nåt man ska kräva ändå.

(Vi får se om det blir krav på fasta magasin nästa år...)
Användarvisningsbild
Rustan
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 12 aug 2012, 08:10
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se (#034)
Luftvapen favorit: FWB 601

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav Silwer 20 feb 2014, 08:50

Ja det finns folk med skydsjakt på FX halvautos, så det där har de bara hittat på............som vanligt.

Det vore ju kul om de konsulterade gällande lagar och bestämmelser på riktigt inna de uttalade sig, varför kan man alltid knäcka vad som gäller själv som amatör på 10 minuter högst, men de som arbetar med saken kan omöjligt hantera situationen?

Det gäller inte bar för det här utan inom massor av områden, man inser fort när man får med myndighter att göra i olika sammanhang att de inte gör särskilt mycket för att förtjäna sin lön tyvärr, så många är helt otroligt på fel plats, det är väl det här med EQ som är så fantastiskt numera men inte värt ett skit utan nån som har koll på saker..
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vad ska stå på lantbrukarens intyg ?

Inläggav Janne66 20 feb 2014, 10:50

Det var butiken som hjälpte mig med att fylla i ansökan till Polisen, och fyllde i att det gällde en Monsoon.

Jo jag har läst NFS och kom till samma slutsats som butiken, nämligen att regelverket tydligt talar om KULvapen, inte om luftgevär.
Dessa är ju dessutom definierade i samma författningssamling...
Janne66
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 apr 2013, 17:10
Ort: Karlskrona + Ö Göinge
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer