Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM!

Här pratas det om diverse skytteklubbar och föreningar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Silwer 03 maj 2020, 17:59

Han skjuter bom att ha det där han tänkt ich just nu.

Ta det han kan få på ön i stället tycker jag, våren är här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav ahayeah 03 maj 2020, 18:26

Luftpangarn skrev:@ Silwer Kanske finns det ljusning på licensfronten. Flera riksdagsledamöter har reagerat kraftigt på de senaste förslagen om krav på licens för att inneha MAGASIN till jaktvapen! Förbudsivrarna har helt enkelt gått för långt denna gång, så motreaktionen har tom skapat debatt i Riksdagen.

(M) har tom föreslagit att vissa saker helt enkelt bara skall behöva anmälas hos vapenhandlare, i stället för licens. (Kommer ej ihåg exakt vad, men givetvis gick någon förbudsivrare i taket.)

Vi har haft denna diskussion förut, men nuvarande licensregler för luftgevär är kontraproduktiva. Det vimlar av puffror med mer än 10J ute i landet - HELT utanför någon som helst kontroll.

Vore smartare med mer realistisk lagstiftning / praxis, och åtminstone få hyfsad kontroll. Nog om det från mig, denna gång.


Det blir lätt stolliga förslag när sossarna och miljöpartiet ska visa att de kan ta i med hårdhandskarna mot den organiserade brottsligheten. Hur många skjutningar sker med jaktgevär i Sverige? Det skiter Stefan i, han vill bara säga nåt o sen gå o käka korv.

Bra att nån kommer med lite motförslag i riksdagen i alla fall.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Silwer 03 maj 2020, 18:53

Det vill jag ses ens tas upp till röstning först.

Det här ser fint ut på pappret ör nog vad det handlar om, det oåverjar öht inte skjutningar i städerna.

Att man; nte ens fpr registrera sitt luftvapen gåhar ju bara skapat problem.
Du kan bli misstänkt för vad fan som helst nu om de har lust att sträcka upp just dig, 10J vapen haha men det finns inte registrerat, stulet? Ingen aning inte registrerat.

Inte troligt nej, men vandalerna har de hör billuga skitpustolerna ich kansje nån Lågpris Hatsan, röcker att skjuta oå hundar, folk och bussar med, jag vill inte bli beblandatåd med småungar som inget begriper nåmen jag måste bli det pga reglerna.

Sp jag fpr gå direkt på klass 1 vapen, tvörfritt ingen flrbannad klubb om man inte vill, nice, tar ett hagelgevär med.

Inget vaonskag ör så nedtrampat sim just luftvapnen.

Jögare gnäller men det ör i get i jämförekse önnu sja tilläggas, det kan klart stryoas ännu mer, trits alkt jan man handka på ICA och måste i te håjaga utan det ör enbart en hobby.

Krav på jaktmark och aktivitet trir jag kommer dyjåka upp för er.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Martin 04 maj 2020, 08:53

Silwer skrev:Och vem har rekomenderat de svåra kraven för lyftgevärslicenser? Ja inte de som är aktiva utan åter hekt oinsatta mönniskor som tror man håller på med nåt skumt om man vill ha en licens för luftvapen.

För helvete 18år ostraffat ska räcka, jag vill se siffror på hur de som fick det var inblandade i brott med vapnen.

Om vissa vill vara fina och ingå i sportskytteförbundet tycker jag är deras sak, för krutvapen krävs inte motsvarande.

Kort sagt luftvapen har blivit skit pga udioter sim bestämmer, nu hlr vi om de som skaffar lucebs i krutklubbar dör polaren lagt till luftskytte på listan men det finns inte sen skriver han på oapperna bara, fkera har avslöjats.

Vi vet stt nan omöjlugt kan komma med lucebs ich klubben inte ör känd, så ör det, lurendrejare men begriplugt i all omöjlughet.

Vi kanske inte pratar samma sak här, men "svåra krav".? De är ju inte speciellt svåra om du har möjlighet att göra provet. Finns inte möjlighet där man bor blir det ju besvärligt.

Själv håller jag med om att ostraffat och registrering av luftvapen, åtminstone licenspliktiga, borde räcka.

Vad gäller krut för målskytte så måste man ju vara medlem även där, och via klubben få ut ett föreningsintyg, du får ingen målskyttelicens annars..? Eller hur menar du?
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Desaleux 04 maj 2020, 09:39

De är en diskutera med högt i tak tråd rent allmänt en klubb har ju ansvar för vad medlemmar de tar in i klubb skulle luftvapen regleras då skulle vi bara få skjuta med skumgummi pilar eller airsoft för vår hud klarar bara 4 j med blåmärke ca 80 M/S med diabol 0.50 gram mer så måste den plockas ut från huden men de finns så mycket annat farligt knivar med mera saker sedan kan man ha syn på licens byråkrati jag förstår Silwers synpunkt men syväne och sist är de de enskilda och medlems gruppens omdöme och klok het få det funka praktiskt utan att bli praktiskt tokigt.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Silwer 04 maj 2020, 18:43

Martin för krut måste du klara teorin ich skjutningarna sen ör du fri.

Vill du skjuta på en bana jåkan ingen hindra dig, vill du dkjuta på annat så funkar det med.

Luftgevär glöm det, då tävlar du tydligen alltid och i några fall finns skyddsjakt.

Klubbar finns inte, varflr då kräva detta?

Du har licenser via klubbar tudigare, men tänk om de krövde ön mer, skälig aktivitet från din sida tex

Jag har en 90talslicebs när det var sansat alltihop, vaonet värdelöst pga detta, så påverkan ja för fan.

Men nu ör detta ju klubben mitt i Stockholms central inte nåt annat, gan jansje jan dra ugång det ch flrfaksja oapper pt med g sp har andra gjort gar vi fått höra, de har sjruvit in luftvaoen på menyn men det utlvas ej, nen duger ju för att skriva intyg.

Så skiten går vidare, sp varflr inte låta vettugt folk skruva in sina vapen, ör de livrädda för big bore sim knappt flrekommer så sätt max .177 då på 17pr istraffad myndig.

Piece of cake.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Martin 04 maj 2020, 20:12

Hmm, har du väl fått din licens är det ju inga problem att skjuta på andra skjutbanor..? Det är väl ingen skillnad mot krutlicens för målskytte? Det enda är väl om kruttomtarna inte vill ha luftnissar där. Men rent regelmässigt är väl en godkänd skjutbana för krut godkänd för luft. Sedan att det är bekymmer att skaffa luftvapenlicens i vissa delar av landet är jag medveten om. Jag har skjutit luft utan problem på en krutbana, ingen som hade några problem med det, de var mest nyfikna. Ville dock inte att jag skulle få tävla med min FX Elite mot deras 22lr på 50 meter... :lol:

I sak håller jag med dig som jag tidigare skrev om detta med luftgevär och tillstånd. 18 år, registrering av luftvapen. Skall man sälja vidare, registrering på nästa person. Självklart inte historia av kriminalitet i närtid. Detta borde räcka. Dock måste det ju bli betydligt enklare hantering än idag.

Jag sitter ju på samma bössor sedan flera år tillbaka bara för att det är så krångligt att sälja vidare. Även detta att det går avstrypa i vissa län, men bomstopp i andra är ju helt galet. :thumbner:
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Silwer 04 maj 2020, 20:28

Problenet ör att aktivt medlemskap i 6mpnader krävs i en klubb flr öndamplet.

Du vet hur få klubbarna är.

Krutskytteklubbar finns lverallt, den närmaste jag har var fö de enda som inte skrattade ut mig utan tyckte jag kunde skjuta dör om jag ville, nåmen 19J såklart de höll inte på med luftvapen.

Folk fortsätter hellre skjuta fyllfart utan licebs ön starta en klubb tyvärr, jag har helt givit upp och ör trött frömst pp lagvrängarba som bara gjirt allt värre ich värre, nu får nan inte hobbyskjuta med ett jävla luftgevör över 10j

En pappersgrej som ser bra ut, för luftvaoen mpste ju inneböra tävling enbart, varför skulle man vilja skjuta utan att tävla?

Fan sp mycket säkrare ön om jag tar ett .22lr ch skjuter hör npnstans, men det jan jag få till om jag har lyst utan krav mer pn jaktexamen nll annat.

Då säger du varför vill du skjuta med mer än 10J? Sant men jag hade gärna få ha ett par vapen som inte är bygda för 10J lagligt regustrerade nen långt ofarlugare ön det sämsta krutvaoen, druvet av luft.

Ich ja jag har utnanat farsan på 59m gan ned .22lr och jag med ett pcp som vi inte jan orata om och ej kan tillptas ch i te heller anvönds.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Luftpangarn 06 maj 2020, 09:26

börne skrev:Hur många visade sitt intresse?


Jag släppte iden, eftersom det verkar mycket bättre - upp till 50m och fullfart möjligt - och enklare alternativ, att försöka ordna något med anläggningen i Botkyrka.

Antingen att en befintlig luftskytteförening kommer överens med dem, eller att anläggningen organiserar något.

Dock är det nog få luftskyttar som har lust att betala 4'500kr år eller mer.

Jag tror också att det är lättare att få ihop intresserade i höst, när man börjar frysa om fingrarna... :wink: Även om jag skulle uppskatta att även sommartid, någon gång kunna skjuta vindfritt.

Jag håller med om att det nog inte är så lätt att skrapa ihop 50 intresserade. Det var ytterligare ett skäl att släppa iden, för under tiden blir kostnaden hög, och risktagandet ganska stort.

Samarbete med luftvapenhandlare vore inte så tokigt. Men någon sådan finns ju inte ens i Stockholm.

Jag är litet förvånad att intresset för organiserat luftskytte verkar litet klent. Möjligen är det så, som någon skrev här, att de som är litet bitna, har trimmat sina favoritgevär, utanför lagens råmärken.

Som sagt, i höst är det nog läge att ta tag i inomhusskyttemöjlighet.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Föregående

Återgå till Skytteklubbar och föreningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: poho och 11 gäster

  • Sponsorer