Skytteföreningens roll vid lagöverträdelse

Här pratas det om diverse skytteklubbar och föreningar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Skytteföreningens roll vid lagöverträdelse

Inläggav Luftaren 01 mar 2020, 10:36

Frågan kommer behandlas i föreningens styrelse, men jag vet inte vad resultatet kommer att bli. Eftersom det är en pågående brottsutredning så har jag blivit ombedd att inte uttala mig mer här, vilket kanske är smart.

När allt är avklarat kommer man nog kunna läsa om det i lokaltidningarna häromkring skulle jag tro.
Luftaren
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 feb 2020, 15:26
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Skytteföreningens roll vid lagöverträdelse

Inläggav ahayeah 01 mar 2020, 10:40

Det är ingen rättighet att få vara med i en skytteförening eller att få ha vapenlicens. Håller man inte måttet så tycker jag inte man ska få vara med. Till största del för att skytteföreningar ska få finnas kvar och tex kunna ge intyg för målskyttelicens.
Om det ska va någon snuttefiltsorganisation för folk som gjort sig skyldga till vapenbrott och deras familjer så kan man snart räkna med att klubbarna begränsas på olika sätt. Så uteslutning är inget straff utan bara en rimlig konsekvens av personens dåliga val.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Följande användare vill tacka ahayeah för detta inlägg
börne (01 mar 2020, 10:51)

Re: Skytteföreningens roll vid lagöverträdelse

Inläggav börne 01 mar 2020, 10:50

Tompaz skrev:Men har alla som gör sin röst hörd själva koll på vilken sida om 10 joulsgränsen man ligger?...................................Speciellt då man justerar efter sin egna kronograf för att ligga så nära 10 joule som möjligt.

Jag har i alla fall.... tre bössor har jag licens på. Två luftvapen & en 22lr.

En är licensfri & den ligger på 9J vid pipan så ännu lägre på 4 meter där det mäts för att va säker då jag är rädd om mina övriga licenser. Man måste ju inte maxa på precis 10J, det är din skyldighet att se till så den inte går över.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skytteföreningens roll vid lagöverträdelse

Inläggav Lillsven 01 mar 2020, 13:25

Argumentet om dubbla straff håller inte. Det är som andra skriver en konsekvens (som jag tycker är rimlig). Föreningen måste rimligtvis kraftfullt ta avstånd ifrån olagligheter kopplat till sin verksamhet. Synd om barnen men det kan inte tillåtas påverka.
Lillsven
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 13 feb 2019, 23:50
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Skytteföreningens roll vid lagöverträdelse

Inläggav Helikopter 01 mar 2020, 16:20

Nej konskvensen är i det här fallet det förmodade fängelsestraffet. Ingen annan behöver eller bör lägga till fler straff. Att skytteföreningen inte står bakom brottslighet är väl fullständigt självklart och det behöver man inte bevisa på något sätt.
Helikopter
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 29 jan 2020, 18:14
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Diana

Re: Skytteföreningens roll vid lagöverträdelse

Inläggav börne 01 mar 2020, 16:55

Helikopter skrev:Ingen annan behöver eller bör lägga till fler straff.

Det är som redan sagts helt upp till föreningen att sätta regler, dom straffar ingen, det sköter domstolen.

Men dom kan utesluta en medlem om detta innebär att man brutit mot en av klubbens regler man skrivit under på att följa. Eller om det finns inskrivet att man kan uteslutas om man på något vis skadar klubbens intressen eller anseende. Anser då styrelsen att man skadat klubbens anseende så är det så.

Sen om man anser det vara ett extra straff må så vara, men när man söker medlemskap skriver man som sagt under på att följa föreningens regler.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skytteföreningens roll vid lagöverträdelse

Inläggav ahayeah 01 mar 2020, 17:37

I ett större perspektiv kan sånna här personer förstöra för alla som håller sig till lagen och gillar licensfri vapen. Med tanke på hur lätt det är att trimma ett luftgevär är det rätt sjukt att företeelsen ens finns kvar i dagens Sverige..
Tidigare hade vi 200 m/s oavsett kaliber, det lär inte komma tillbaka. Numer säljs det det. 25 i 10 J. Hur många av dom skjuts i 10 J?
Bästa hade varit reglerna som finns i Norge - fri fart men endast i 4.5mm. Kommer förmodligen inte att hända men ändå...
Vet inte varför du hänger upp dig på dubbla straff? Nej det är inget "allvarligt" brott men han förstör för både klubben och alla andra skyttar i hela Sverige. Bort med skiten bara, det finns mycket annat han kan göra på sin fritid istället. Spela fotboll med sina stackars barn kanske?
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Skytteföreningens roll vid lagöverträdelse

Inläggav Silwer 02 mar 2020, 03:59

Att ni ens får ihop en sån lång tråd.

Vad har ens klubben med det att göra? Det är väl ingen form av stödinrättning, det ör för skytte.

De som känner människan och tycker synd åt detta får personlgen göra vad fan det nu är, lägger sig klubben i kallar iaf jag dem oseriösa omedelbart.

Hur kan det vara svårt att begripa, folk kan behöva stöd i mycket här i världen inte för vapenbrott.

Och självklart om rättegång är på gång var det inga 10.1J vi pratar om utan nåt helt annat vilket vi förstår av TS.
Kanske licensvapen som används brottsligt på fyllan tex.
Att detta skulle hända har jag väntat på med tanke på det man hört genom åren.

Har han inget på sig förr ska det vara allvarligt för att få sitta inne, och om så blir det inte Kumlabunkern direkt.

Grinar dumfan så är han ingen värdig människa, ansvaret har han själv, hans familj får väl ta den hjälp de kan av staten, men troligen blir det inget fängelse, familjen lever inte av att han har vapen, de åker i skroten och han har gjort sitt och kan inte få licens nu.
Ingen dör av det, sånt visste en "person" som tom är med i en skytteförening.

Detta är en man och hans brott mot staten, där slutar historien.

Dum i huvet så får man ta det sen.
Senast redigerad av Silwer 02 mar 2020, 04:08, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
börne (02 mar 2020, 09:15), Lasse (02 mar 2020, 09:44), ahayeah (02 mar 2020, 18:41)

Re: Skytteföreningens roll vid lagöverträdelse

Inläggav falcor 02 mar 2020, 11:54

Sen är det väl så att även om denna personen utesluts ur klubben så hindrar väl inte det att övriga familjemedlemmer kvarstår i klubben och fortsätter med sina aktiviteter. Att den eventuellt drabbade är med på det sociala planet men inte deltar i skytteaktiviteter under en tid bör väl vara ok? Klubben måste såklart agera korrekt angående medlemskap men man behöver ju inte behandla personen som pestsmittad.
falcor
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jun 2017, 11:17
Ort: Vänersborg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW30K

Re: Skytteföreningens roll vid lagöverträdelse

Inläggav Silwer 02 mar 2020, 13:09

Nej såklart doms inte nån annan.
Och han kan inte få licens på länge så licensfritt får gälla beroende på hur allvarligt det han gjort är såklart.

Många av oss är domda till det utan lagöverträdelse iaf inom just luftskytte med ner än 10J, jag behöver stöd känner jag.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Skytteklubbar och föreningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer