Målskyttelicens

Här pratas det om diverse skytteklubbar och föreningar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Målskyttelicens

Inläggav Jeppen 28 jul 2015, 23:40

Halloj!

Vad krävs för att lägga vantarna på en målskyttelicens och vad krävs för att behålla den? Underhåll?
Jeppen
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 17 jul 2015, 16:21
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 10 gånger i 1 inlägg

Re: Målskyttelicens

Inläggav Colaburken 28 jul 2015, 23:49

För det första att du är aktiv skytt om du slutar komma till skytteklubben så kan licensen rycka och varje licens är för ett specigikt vapen och minimum att du varit aktiv skytt och att du vunit någon klubb tävling brukar det kräva
Colaburken
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 13 jan 2014, 17:13
Ort: Gävle
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Re: Målskyttelicens

Inläggav Silwer 28 jul 2015, 23:49

18 år ej straffad för tja våldsbrott, fyllor mm, det vanliga där meeeeeeeen så kommer haken.
Medlemskap i en lv klubb som aktivt använder den skjutform och vapen du söker för, dvs ej matchskytte eller krutvapen, 6 månaders medlemskap intyg ifylt av klubben.

Hake 2 klubben ska vara rimligt lokal från där man är skriven, detta tolkas olika beroende på vilket län du bor i, dvs i vissa län kan du inte få ut en målskyttelicens på luftvapen då ingen klubb finns i länet.
Andra tolkar avstånd annorlunda.

Klart, vänta och få licens.


Inga för mig kända krav finns idag för en vuxen att behålla målskyttelicens på det aktuella vapnet.
Dvs ej som pistol med guldmärken mm som ett krav.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Målskyttelicens

Inläggav Nitro 29 jul 2015, 00:16

I Sydsverige finns det ganska gott om klubbar, men jag kan förstå att det är problem om man har typ 20-40 mil till närmsta klubb.
Då borde man försöka starta upp något tillsammans med andra mer lokalt.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Målskyttelicens

Inläggav börne 29 jul 2015, 05:20

Colaburken skrev:För det första att du är aktiv skytt om du slutar komma till skytteklubben så kan licensen rycka och varje licens är för ett specigikt vapen och minimum att du varit aktiv skytt och att du vunit någon klubb tävling brukar det kräva

Inte helt sant...

Du ska ha varit aktiv i klubben i minst 6 månader innan ett intyg skrivs ut på att det bedrivs skytte på klubben för angivet vapen, du ska också visa intresse för att hjälpa till i klubben osv. Att man ska ha vunnit nån tävling osv känner jag inte igen & har du väl fått licensen så har du den.

Vad gäller licens för enhandsvapen så gäller lite annat där tävlingsresultat osv spelar in.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Målskyttelicens

Inläggav Jeppen 29 jul 2015, 09:45

börne skrev:Du ska ha varit aktiv i klubben i minst 6 månader innan ett intyg skrivs ut på att det bedrivs skytte på klubben för angivet vapen, du ska också visa intresse för att hjälpa till i klubben osv.


Skönt att man inte måste vinna tävlingar hit och dit, är ute efter rekreativt skytte, inte VM, sju nycklar och Gunde.

Ett krav att hjälpa till i klubben, kan det verkligen stämma? Det har ju inget med skytte att göra eller?
Hur ofta måste man besöka klubben för att inte licensen ska omvärderas? Eller det funkar inte så?

Det låter som när man väl fått den så behöver man inte oroa sig för att underhålla den? Har man den så har man den?
Jeppen
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 17 jul 2015, 16:21
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 10 gånger i 1 inlägg

Re: Målskyttelicens

Inläggav Frank69 29 jul 2015, 10:01

Jeppen skrev:Ett krav att hjälpa till i klubben, kan det verkligen stämma? Det har ju inget med skytte att göra eller?
Hur ofta måste man besöka klubben för att inte licensen ska omvärderas? Eller det funkar inte så?
Det låter som när man väl fått den så behöver man inte oroa sig för att underhålla den? Har man den så har man den?


Föreningar har friheten att ha i stort sett vilka kriterier som helst för att skriva under ett föreningsintyg.
Så visst kan man ha med att man måste hjälpa till... i en förenings verksamhet så är det mycket som behöver lösas/göras.
Och att alla medlemmar drar sitt strå till stacken är ett måste för att överleva.
Fråga i din förening vad du kan hjälpa till med, så får man tillbaka det i b.la lite välvilja med intygen.
Sen bör du också avlägga prov på skyttekort, då jag tror det i dagsläget är ett krav från myndigheters sida att man skall ha genomgått säker vapenhantering.
Blev ju lite nya regler i början av 2015... och jag är inte insatt i alla än.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Målskyttelicens

Inläggav Colaburken 29 jul 2015, 10:06

börne skrev:
Colaburken skrev:För det första att du är aktiv skytt om du slutar komma till skytteklubben så kan licensen rycka och varje licens är för ett specigikt vapen och minimum att du varit aktiv skytt och att du vunit någon klubb tävling brukar det kräva

Inte helt sant...

Du ska ha varit aktiv i klubben i minst 6 månader innan ett intyg skrivs ut på att det bedrivs skytte på klubben för angivet vapen, du ska också visa intresse för att hjälpa till i klubben osv. Att man ska ha vunnit nån tävling osv känner jag inte igen & har du väl fått licensen så har du den.

Vad gäller licens för enhandsvapen så gäller lite annat där tävlingsresultat osv spelar in.

glömde det med 6 månader och vissa klubbar har att du ska vinna några klubbtävlingar innan dom skriver på intyget allt är olika i olika klubbar vissa är det bara att du ska skjuta typ en gång i veckan andra att du ska hjälpa till och vissa dig intreserat för skytte och allt omkring
Colaburken
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 13 jan 2014, 17:13
Ort: Gävle
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Re: Målskyttelicens

Inläggav Jeppen 29 jul 2015, 15:30

Känns lite märkligt att det handlar om att muta in sig i föreningens godhet för att få målskyttelicens.

Att man ska ha ett skyttekort köper jag direkt, det andra känns ganska oseriöst. Visst en förening kan ha det som önskemål av sina medlemmar att de ska hjälpa till bakom kulisserna och göra det trivsamt, men att det nämns här som ett direkt kriteria för att få licens verkar jättemärkligt.

Jag kanske drar allt över en kam här.
Jeppen
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 17 jul 2015, 16:21
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 10 gånger i 1 inlägg

Re: Målskyttelicens

Inläggav Jeppen 29 jul 2015, 15:37

Colaburken skrev:glömde det med 6 månader och vissa klubbar har att du ska vinna några klubbtävlingar innan dom skriver på intyget allt är olika i olika klubbar vissa är det bara att du ska skjuta typ en gång i veckan andra att du ska hjälpa till och vissa dig intreserat för skytte och allt omkring


Jag hinner förmodligen bara skjuta var tredje vecka och nåt underhåll kam jag sällan vara med på.
Under dessa förhållanden, är det kört för mig och lic.?
Jeppen
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 17 jul 2015, 16:21
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 10 gånger i 1 inlägg

Re: Målskyttelicens

Inläggav Kapten Kamin 29 jul 2015, 15:49

Förhoppningsvis tycker du skyttet är skoj och finner den sociala biten givande också. Då kommer det här med föreningsbiten och att hjälpa till naturligt.
Att man skulle behöva vinna en klubbtävling känns främmande och inget jag hört talas om. Det skulle hindra rätt många från att få licens..
6 månaders medlemskap och att föreningen har det aktuella skyttet på sin agenda stämmer däremot.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Jeppen (29 jul 2015, 15:59)

Re: Målskyttelicens

Inläggav Jeppen 29 jul 2015, 15:59

Kapten Kamin skrev:Förhoppningsvis tycker du skyttet är skoj och finner den sociala biten givande också. Då kommer det här med föreningsbiten och att hjälpa till naturligt.
Att man skulle behöva vinna en klubbtävling känns främmande och inget jag hört talas om. Det skulle hindra rätt många från att få licens..
6 månaders medlemskap och att föreningen har det aktuella skyttet på sin agenda stämmer däremot.


Det lät mycket bättre :)
Tack!
Jeppen
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 17 jul 2015, 16:21
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 10 gånger i 1 inlägg

Re: Målskyttelicens

Inläggav Colaburken 29 jul 2015, 16:00

Jeppen skrev:
Colaburken skrev:glömde det med 6 månader och vissa klubbar har att du ska vinna några klubbtävlingar innan dom skriver på intyget allt är olika i olika klubbar vissa är det bara att du ska skjuta typ en gång i veckan andra att du ska hjälpa till och vissa dig intreserat för skytte och allt omkring


Jag hinner förmodligen bara skjuta var tredje vecka och nåt underhåll kam jag sällan vara med på.
Under dessa förhållanden, är det kört för mig och lic.?

Allt beror på är det lånkt till klubben reser du rint mycket i landet osv det är klubben som bestämer vad som krävs för att dom dka skriva på ett intyg och om du är lastbills skaför så kanske kan du åka till andra klubbar om du kommer förbi dom osv om klubben går med på det osv finns ändlösa möjligheter om dom på klubben tycker om dig och inte är gamla gubbar som är trångsynta
Colaburken
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 13 jan 2014, 17:13
Ort: Gävle
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Re: Målskyttelicens

Inläggav börne 29 jul 2015, 16:05

Jeppen skrev:Känns lite märkligt att det handlar om att muta in sig i föreningens godhet för att få målskyttelicens.

Att man ska ha ett skyttekort köper jag direkt, det andra känns ganska oseriöst. Visst en förening kan ha det som önskemål av sina medlemmar att de ska hjälpa till bakom kulisserna och göra det trivsamt, men att det nämns här som ett direkt kriteria för att få licens verkar jättemärkligt.

Jag kanske drar allt över en kam här.

Tror du missuppfattade... Hjälpa till var kanske fel utryck. Men för att styrelsen ska besluta om att du är lämplig för en målskyttelicens måste man ju visa lite intresse & sköta sig osv. Att kunna hjälpa till lite på eventuella städdagar när man kan osv hjälper såklart till. Är man bara ute efter en licens för att sen aldrig visa sig där igen märks rätt snabbt. Skytteföreningen är ju inte tvingad att skriva ut ett föreningsintyg bara för att du är medlem i 6 mån men inte visar nåt intresse för klubben i övrigt. Sånt här skiljer säkert mellan olika klubbar.

Som sagt du är inte tvingad att hjälpa, men klubben är inte heller tvungen att skriva ut ett intyg. Lite ge & ta här. Ska man i fortsättningen ha möjlighet till licens så måste klubben finnas kvar & det bedrivs ideellt, ja du fattar nog vad jag menar.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Målskyttelicens

Inläggav Larscha 29 jul 2015, 16:24

Tråkigt som sjutton det där: bor man som jag, i Östergötland, så har man noll chans och möjlighet att ta licens. Att jobba heltid och flänga land o rike runt för att skjuta - och vara en aktiv medlem i en förening på de premisserna ni nämner ovan - är orimligt.
Att starta något lokalt känns inte heller aktuellt.
Användarvisningsbild
Larscha
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 01 aug 2013, 16:37
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Målskyttelicens

Inläggav soul 29 jul 2015, 16:46

Larscha skrev:Tråkigt som sjutton det där: bor man som jag, i Östergötland, så har man noll chans och möjlighet att ta licens. Att jobba heltid och flänga land o rike runt för att skjuta - och vara en aktiv medlem i en förening på de premisserna ni nämner ovan - är orimligt.
Att starta något lokalt känns inte heller aktuellt.

Man måste ju förstå att hålla en klubb igång kräver en hel del ideellt arbete, så att bara bli medlem så man kan köpa ett vapen 6 månader senare och aldrig visa sig hjälper ju inte klubben alls och klubbarna vill säkert inte ha sådana medlemmar. Precis som att polisen inte heller vill att klubbarna ska dela ut föreningsintyg på sådana premisser, det vore ju som att dela ut licenser till vem som helst som bara egentligen är intresserad av att ha ett vapen.
Däremot kräver ingen att du ska åka land å rike runt för att skjuta.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Målskyttelicens

Inläggav Larscha 29 jul 2015, 17:01

Jag menar blott att det är ganska stora trösklar att ta sig över, beroende på var man befinner sig geografiskt. Att det inte ska delas ut licenser hej vilt är självklart och inget som behöver dryftas vidare. Min intention var inte heller att bli nån "6-månaders medlem".
Användarvisningsbild
Larscha
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 01 aug 2013, 16:37
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Målskyttelicens

Inläggav Jeppen 29 jul 2015, 17:04

Det lät bara väldigt skrämmande när det lades i ord som i början av tråden med mycke måsten och arbetskrav som nästan sattes över intresset av luftskytte.
Det var där det blev snett i mina ögon sett.

Kapten Kamin, tyckte jag tog ned det på Jorden på ett bra sätt och beskrev det som det förmodligen är, det ena ger det andra.
Viktigast är att man tycker det är kul med Skytte och vill fortsätta, resten ger sig självt.
Jeppen
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 17 jul 2015, 16:21
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 10 gånger i 1 inlägg

Re: Målskyttelicens

Inläggav dano_swe 29 jul 2015, 17:20

Kontakta en förening istället så får ni rätt svar från början.

Ska man plocka ut en målskyttelicens är det såklart bra att vara med på ett par av årets tävlingar, då finns det ett behov för licensen helt enkelt.

Att ställa upp för klubben är något som ofta förväntas av en, men vissa gör mer och andra mindre. Alla har vi olika livssituation, det måste man acceptera.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Målskyttelicens

Inläggav gunner357 24 jan 2017, 17:31

Hur stor är chansen att få målskyttelicens på en .25 bössa. Klubbar där jag bor skjuter nog bara med riktiga tävlingsgevär tror jag.

Och om man skulle få licens(målskytte) på den är den då låst till viss många J då typ 16J. Eller får man blåsa på allt man kan.

Ursäkta att jag lånade tråden lite.
Senast redigerad av gunner357 24 jan 2017, 17:33, redigerad totalt 1 gång.
Hatsan AT44 S-9 Lothar Walther Long Edition 6,35mm
Scope Zos 10-40X60. Faber 10L dykflaska och yong heng pump.
gunner357
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 12 dec 2016, 22:17
Ort: Överallt
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Har varit medlem i SSSK
Luftvapen favorit: Haubits 77

Re: Målskyttelicens

Inläggav börne 24 jan 2017, 17:52

gunner357 skrev:Hur stor är chansen att få målskyttelicens på en .25 bössa. Klubbar där jag bor skjuter nog bara med riktiga tävlingsgevär tror jag.

Och om man skulle få licens(målskytte) på den är den då låst till viss många J då typ 16J. Eller får man blåsa på allt man kan.

Ursäkta att jag lånade tråden lite.

Som redan nämnts så måste det bedrivas skytte på klubben för angivet vapen för att dom ska kunna skriva ut ett föreningsintyg. Har du väl licens på vapnet kan du ha bössan i vilka joule du vill.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Målskyttelicens

Inläggav gunner357 24 jan 2017, 18:06

börne skrev:
gunner357 skrev:Hur stor är chansen att få målskyttelicens på en .25 bössa. Klubbar där jag bor skjuter nog bara med riktiga tävlingsgevär tror jag.

Och om man skulle få licens(målskytte) på den är den då låst till viss många J då typ 16J. Eller får man blåsa på allt man kan.

Ursäkta att jag lånade tråden lite.

Som redan nämnts så måste det bedrivas skytte på klubben för angivet vapen för att dom ska kunna skriva ut ett föreningsintyg. Har du väl licens på vapnet kan du ha bössan i vilka joule du vill.


Finns det nån klubb som du vet tävlar på tavla med .25. Där jag bor är det nog svårt med det.
Hatsan AT44 S-9 Lothar Walther Long Edition 6,35mm
Scope Zos 10-40X60. Faber 10L dykflaska och yong heng pump.
gunner357
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 12 dec 2016, 22:17
Ort: Överallt
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Har varit medlem i SSSK
Luftvapen favorit: Haubits 77

Re: Målskyttelicens

Inläggav Kapten Kamin 24 jan 2017, 18:14

gunner357 skrev:Finns det nån klubb som du vet tävlar på tavla med .25. Där jag bor är det nog svårt med det.

Det går ju att snacka med lämplig klubb och be dom ta in den skytteform du vill bedriva i verksamheten.
Det va så jag fick igång FT i Forshaga.
Det vi inte nån i klubben som ens visste va FT va innan jag knackade på dörren med min bössa. Blev väldigt väl bemött och nu skjuts det FT för fullt och inga problem att få föreningsintyg. :thumbupp:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Målskyttelicens

Inläggav ahayeah 24 jan 2017, 19:45

Om man inte har tid eller intresse av att vara ned i en skyttekung och tävla, vad ska man då med en målskyttetlicens till? Tycker det är rätt slappa krav egentligen och borde inte vara ett problem för någon sen att så många vill krångla till det med licens för 16j luftvapen utan att tävla internationellt är lite av ett mysterium.. har ni funderat på varför engelsmännen satte 16.3j för FT?
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Målskyttelicens

Inläggav börne 24 jan 2017, 19:51

gunner357 skrev:Finns det nån klubb som du vet tävlar på tavla med .25. Där jag bor är det nog svårt med det.

Vad du ska skjuta osv vet du ju själv & det är ju upp till dig att kolla med klubbarna i din närhet, Jag ska inte skjuta på tavla med .25 & är det typ bänkskytte du syftar på så är kanske inte .25 det normala valet! Kan inte reglerna heller om det ens är tillåtet, sysslar bara med FT & där är det ju ok... men max 45J i fullfartsklassen.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Nästa

Återgå till Skytteklubbar och föreningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer