Dagens tränings "TAVLA"

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Luftpangarn 19 okt 2021, 19:49

Stinsen skrev:Inte mycket att skryta med kanske, men hann med några skott med luftpistolen idag :)

Artemis cp2 5,5mm
10 meter


För att följa länken så måste du registera dig.



Fruktansvärt bra, förutom ströskotten. :) Teori om vad som hände?

Jag brukar klanta mig pga jag tycker jag letat för länge. Och så bara klämmer jag oftast av. Idiotiskt. Särskilt som jag skjuter ensam, utan tidspress. :roll: Alltför sällan. har jag vettet att lägga ner vapnet, och börja om. :-(
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Stinsen 20 okt 2021, 06:02

Luftpangarn skrev:
Stinsen skrev:Inte mycket att skryta med kanske, men hann med några skott med luftpistolen idag :)

Artemis cp2 5,5mm
10 meter


För att följa länken så måste du registera dig.



Fruktansvärt bra, förutom ströskotten. :) Teori om vad som hände?

Jag brukar klanta mig pga jag tycker jag letat för länge. Och så bara klämmer jag oftast av. Idiotiskt. Särskilt som jag skjuter ensam, utan tidspress. :roll: Alltför sällan. har jag vettet att lägga ner vapnet, och börja om. :-(


Tack!
Jag tror att du va nåt liknande det du säger. Den är ju lite framtung så det är lätt att vingla litegrann, och så gick de av trots att jag borde börjat om :)

Den är roliga att skjuta med, cp2an!
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Följande användare vill tacka Stinsen för detta inlägg
Luftpangarn (20 okt 2021, 08:14)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Puttaren 20 okt 2021, 20:22

Första gången i skjuthallen med min fina Steyr LP10e som jag fick ha handlevererad från Tyskland eftersom den inte gick att skicka.

Lite vinglig trots pipvikterna, men fn så skön att skjuta med.

Bild

Bild
Puttaren
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 21 jul 2021, 13:26
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 16 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: Simlångsdalens PSK
Luftvapen favorit: Air Arms s400 MPR FT

Följande användare vill tacka Puttaren för detta inlägg
Stinsen (21 okt 2021, 16:20), Skyddsjägarn (31 okt 2021, 10:48)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Stinsen 30 okt 2021, 20:32

Lite trevlig kvällskjutning precis!
Det är då man får passa på som småbarnsförälder ;)

Hw98 5,5mm
Nikon 1-4
23 meter
Sittandes på marken


För att följa länken så måste du registera dig.



Kännner mig väldigt mallig över denna tavlan :-)
Senast redigerad av Stinsen 30 okt 2021, 20:35, redigerad totalt 1 gång.
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Följande användare vill tacka Stinsen för detta inlägg
Watchdog (30 okt 2021, 22:21), Luftpangarn (31 okt 2021, 10:45)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Larzzon 22 nov 2021, 21:31

Feinwerkbau 800 Universal
HN match heavy 4,49
Diopter med optik
10m
Stånde
10 skott

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Larzzon 22 nov 2021, 21:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Följande användare vill tacka Larzzon för detta inlägg
Batistuta (23 nov 2021, 00:48), Rudolf91 (23 nov 2021, 06:04), Luftpangarn (23 nov 2021, 07:26)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav pattedog 23 nov 2021, 07:28

Testar några olika fabrikat i bössan, Bergara B14R 50m, liggande och skjutit i mörker så det var lite svårt att ha en bra riktpunkt. 5 skott. Eley match hade jag 3st som gick hål i hål men sedan hade jag en hylsa som inte ville ut ordentligt så då tappade jag lite fokus så dom 2 sista blev inte riktigt bra.
Ska köpa SK match/long range och Lapua också

För att följa länken så måste du registera dig.



Men Eley Action och match gillar den iaf
Bergara B14 HMR .300 Win Mag (Fullängds .308)
Bergara B14R .22LR
Steyr SSG 69 .308W/7.62 NATO
pattedog
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 19 jun 2012, 19:08
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 31 gånger i 19 inlägg
Skytteklubb: Mörrums skyttegille

Följande användare vill tacka pattedog för detta inlägg
Luftpangarn (14 dec 2021, 10:27)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav gubbe 28 nov 2021, 13:32

Bössa FX Royale FT 16J
Ammo AA
Förstoring 24X
Avstånd 18 m
Skjutställning FT sitt, knä och stående.
Mixed FT. Ett skott i vardera ställning på varje prick.

För att följa länken så måste du registera dig.



Förvånad och nöjd över att det stående gick så bra trots obefintlig träning sista året.
Och vad händer om man är nöjd? Man bommar sista stående. :oops:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Stinsen (28 nov 2021, 16:23), Nitro (28 nov 2021, 22:08), Watchdog (31 dec 2021, 20:18)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Duboka 12 dec 2021, 21:43

Sköt in kikarsiktet på min fbw300 idag. Började stående (mitten) sedan med stöd. Avslutade med 5 st stående mot ringen markerad med pil.
Avstånd 10m.
För att följa länken så måste du registera dig.

HW98 .177 - Optisan EVE 3-12x44
HW97K .177 - Optisan HX 4-12x44
AA Prosport .177 - Optisan HX 4-12x44
FX Crown .22 - Optisan EVX 3-12x44
Fwb 300S
Duboka
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 07 sep 2018, 23:24
Ort: Sundbyberg
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: HW98

Följande användare vill tacka Duboka för detta inlägg
Luftpangarn (14 dec 2021, 10:29)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Larzzon 13 dec 2021, 22:12

Feinwerkbau 800 Universal
HN match heavy 4,49
Diopter med optik
10m
Sittande
15 skott

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Följande användare vill tacka Larzzon för detta inlägg
Luftpangarn (14 dec 2021, 10:30)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav BsaR10 31 dec 2021, 14:28

Första skotten ut min Bsa R10 efter en del felsökning och byte av regulator. Tredje tavlan för dagen. 10 skott per ring. 10 m sittandes på camping stol med stöd framför. BSA's dåliga kikarsikte, samt borttappad skruv till stocken. Så geväret ligger löst men ändå rätt stabilt. H&N match heavy 0.53,4.50 och Jsb exact 4.5 och 4.51.
För att följa länken så måste du registera dig.

BsaR10
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 sep 2021, 11:59
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lg 110

Följande användare vill tacka BsaR10 för detta inlägg
Watchdog (31 dec 2021, 20:18), Nitro (01 jan 2022, 00:15)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Stinsen 31 jan 2022, 20:53

Min bästa serie hittills med min S&W M29

Skjutet med enhandsfattning på 5 meters håll med diaboler.

För att följa länken så måste du registera dig.



Riktigt rolig och utmanade pistol!
Precisionen är också över förväntan.
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Följande användare vill tacka Stinsen för detta inlägg
Luftpangarn (01 feb 2022, 01:12)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Luftpangarn 01 feb 2022, 09:52

Stinsen skrev:Min bästa serie hittills med min S&W M29

Skjutet med enhandsfattning på 5 meters håll med diaboler.

För att följa länken så måste du registera dig.



Riktigt rolig och utmanade pistol!
Precisionen är också över förväntan.


Den träffbilden kan man ju verkligen inte klaga på! Bravo! :Thumbupp:

Har du lust att berätta mer om revolvern? Vad jag förstår har du den räfflade (svartpolerade) versionen. Var köpte du den? Hur länge har du haft den?

Någon skrev här för något år sedan, att han tvivlade på huruvida den räfflade versionen av hans Nagant revolver - den han köpt - verkligen har bättre precision än BB rundkulevarianten. Det lär man väl inte få något svar på, för få lär få tillfälle att jämföra.

Själv har jag Colt SAA 7,5" räfflad, samt Remington 1875 slätborrad att jämföra. Och visst har den räfflade påtagligt bättre precision - men det är ju ändå en (mycket liten) aning olika revolvrar. Båda delar dock samma svaghet, som jag undrar om S&W m29 också delar, nämligen att pipans infästning i ramen snabbt kan bli glapp, så att pipan vickar omkring. Glappet kan vara så litet, att det är mycket svårt att upptäcka. Märks bara på att spridningen plötsligen ökar en aning. (På 10m.)

För mig är det absolut viktigaste, att den tillförlitliga spridningen är rimlig. Att döma av din tavla, verkar ditt exemplar vara närmast sjukt precis, åtminstone för en CO2 vapenreplik. Har du någon känsla för, om man måste räkna med enstaka skott, som gör den tillförlitliga spridningen större?

För om det är så, innebär ju det, att du inte bara skjutit perfekt, men också att revolvern "var på humör" vid varenda skott i serien du visar. Och det betyder också, att du nog skjuter sådana serier oftare än som syns på tavlorna - men revolvern har inte "varit på humör" vid varenda skott vid dessa tillfällen. :roll:

Med den typ av "korn och skåra" riktmedel Colt SAA har, är det svårt att fastställa precisionen, utan att spänna upp revolvern i ett skruvstycke. Vilket någon här på forumet gjort - jag hittar bara inte inlägget. :x Resultatet blev 11,5mm spridning på 10m - eller om det var tvärtom. :-)

Jag blir ju sugen, när jag ser din revolver. Justerbart sikte är ju en helt annan sak. :thumbupp: Och det är visserligen djävulsk mycket svårare att skjuta DA än SA, men också kul omväxling. Och faktiskt är en S&W .357 magnum den revolver jag testade en gång, och blev rätt paff över att det ändå var helt rimligt att träffa.

Hursomhelst, grattis! :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Stinsen 01 feb 2022, 19:01

Den träffbilden kan man ju verkligen inte klaga på! Bravo! :Thumbupp:

Har du lust att berätta mer om revolvern? Vad jag förstår har du den räfflade (svartpolerade) versionen. Var köpte du den? Hur länge har du haft den?


Tack!
Jag har haft den i en månad ungefär och köpte den versandhaus schneider. Denna har slät pipa och vad jag vet finns den bara med det, men jag har kanske fel?


Själv har jag Colt SAA 7,5" räfflad, samt Remington 1875 slätborrad att jämföra. Och visst har den räfflade påtagligt bättre precision - men det är ju ändå en (mycket liten) aning olika revolvrar. Båda delar dock samma svaghet, som jag undrar om S&W m29 också delar, nämligen att pipans infästning i ramen snabbt kan bli glapp, så att pipan vickar omkring. Glappet kan vara så litet, att det är mycket svårt att upptäcka. Märks bara på att spridningen plötsligen ökar en aning. (På 10m.)



Jag kan tänka mig att det är likande infästning till pipan då dem är fjäderbelastad för att ligga an mot patronen och sluta tätt däremellan. Jag har dock inte upplevt några problem än så läge! Har väl skjutit 1500 skott kanske.
Hoppas att jag slipper detta!


För mig är det absolut viktigaste, att den tillförlitliga spridningen är rimlig. Att döma av din tavla, verkar ditt exemplar vara närmast sjukt precis, åtminstone för en CO2 vapenreplik. Har du någon känsla för, om man måste räkna med enstaka skott, som gör den tillförlitliga spridningen större?

För om det är så, innebär ju det, att du inte bara skjutit perfekt, men också att revolvern "var på humör" vid varenda skott i serien du visar. Och det betyder också, att du nog skjuter sådana serier oftare än som syns på tavlorna - men revolvern har inte "varit på humör" vid varenda skott vid dessa tillfällen. :roll:

Med den typ av "korn och skåra" riktmedel Colt SAA har, är det svårt att fastställa precisionen, utan att spänna upp revolvern i ett skruvstycke. Vilket någon här på forumet gjort - jag hittar bara inte inlägget. :x Resultatet blev 11,5mm spridning på 10m - eller om det var tvärtom. :-)

Jag blir ju sugen, när jag ser din revolver. Justerbart sikte är ju en helt annan sak. :thumbupp: Och det är visserligen djävulsk mycket svårare att skjuta DA än SA, men också kul omväxling. Och faktiskt är en S&W .357 magnum den revolver jag testade en gång, och blev rätt paff över att det ändå var helt rimligt att träffa.

Hursomhelst, grattis! :)


Jag skulle vilja påstå att egenprecisionen på min m29 är likande eller tillochmed bättre än denna serien, på 7 meter. Det är det avstånd jag testat den på max, vilande på sandsäck. Har bara skjutit inomhus än så länge och därför inte provat 10 meter ännu.

Däremot gör trycket den väldigt utmanade att skjuta då det är så tungt! Oftast är det avfyrningstekniken som skickar iväg kulor i fel riktning. Men man känner på sig direkt när man gjort rätt och då sitter diabolen precis där den ska! Oerhört tillfredsställande! :Thumbupp:

Denna pistolen är svår att lägga ner
:-)


Jag har sneglat lite SAA också men har backat just pga av att siktet inte är justerbart och att det verkar lite tidsödande att ladda den. Tycker du att det är ett problem?
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Stinsen 01 feb 2022, 19:24

Jag var tvungen att kolla så att jag inte ljuger :-)
Detta är 5 skott från kudde på 5 meter. Spridning kan mycket väl vara mina ögon och pekfingers fel.

För att följa länken så måste du registera dig.





Här är kvällens tavla med enhandsfattning, 5 meter.


För att följa länken så måste du registera dig.

Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Följande användare vill tacka Stinsen för detta inlägg
Luftpangarn (01 feb 2022, 21:40)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Luftpangarn 01 feb 2022, 22:29

Stinsen skrev:Jag var tvungen att kolla så att jag inte ljuger :-)
Detta är 5 skott från kudde på 5 meter. Spridning kan mycket väl vara mina ögon och pekfingers fel.

För att följa länken så måste du registera dig.





Här är kvällens tavla med enhandsfattning, 5 meter.


För att följa länken så måste du registera dig.



Det där tycker jag är helt ok! Jag fuskar ju, och skjuter ofta både SA OCH med tvåhandsfattning... :oops:

Precisionen hos revolvrarna är nog som du säger, helt jämförbara. Min skattning är ca 12-18mm på 10m på Colten. Remington ligger snarare bortåt 25mm. (Med diabol.) Men mina skattningar bygger inte på perfekt stöd, så det är litet plus / minus nå't.

Jo, din revolver finns även med räfflad pipa. Men frågan är om det verkligen gör skillnad? Mitt slätborrade "Cowboy Rifle" bygelrepetergevär, skjuter faktiskt 2-3 mm bättre på 20m med rundkulor, än med diaboler! :shock: Börjar undra om det där med versioner med räfflad pipa, är försäljningstrix?

Testa "Smart BB" förkopprade blykulor om du har lust. De är mycket mer precisa i dimension, än stålkulorna. Och ger färre rikoschetter. (Men fler än diaboler, för de är rejält hårdare.)

Vet inte om du skjuter diaboler, men om du inte testat, prova JSB Match för pistoler. Grön burk, finns även i 4,48 och 4,49 För att följa länken så måste du registera dig.



RWS Hobby är också oförskämt jämn och fin i kvalitet. Nu har de precis bytt namn på serien / kulan till TRAINING men lär vara samma som förut. För att följa länken så måste du registera dig.

(Tydligen skall man undvika "Club" varianten, vad jag läst. Verkar vara B-sortering, eller nå't.)
Tydligen tänkt som något slags budgetvariant av deras R10, som ju har mkt gott rykte - men är dyrare. R10 har jag inte testat.

Jag har mycket goda erfarenheter av båda diabolerna i mina CO2 vapen - även i min rätt seriösa "Röhm Twinmaster", skjuter jag RWS, liksom förre ägaren, som är betydligt bättre skytt än jag är.

Vet inte / kan inte se / om det funkar på din picka, men att stödja vänster "skinka" bakom trumman med tummen, ger mycket stadigare grepp. Gör verkligen skillnad, tycker jag. Det gör att jag inte känner mig fullständigt värdelös med enhandsfattning.
För att följa länken så måste du registera dig.



P.S. OM det tar längre tid att ladda Colt SAA, lär det ju handla om någon sekund! Och jag tycker hursomhelst i alla fall, att det är bra med litet tid mellan serier. (Bra föresten, att det är samma hylsor till båda revolvrarna. Billigast att köpa hylsor hos För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Stinsen (02 feb 2022, 19:37)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Luftpangarn 01 feb 2022, 23:07

Av någon ytterst märklig anledning, har fler än jag noterat, att jag skjuter mycket bättre mot vanlig "hobbytavla" / 10m tavla, med revolver / pistol, än mot riktig pistoltavla! Skitskumt, men eftersom fler än jag noterat saken, verkar det inte vara jag som är konstig.

Hur femringad tavla funkar, vet jag inte. Men jag tycker man skall testa varianterna. Bara dumt att känna sig onödigt oskicklig - om man nu inte skall tävla. :wink:

Happy shooting! :thumbupp:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Zapej0 05 feb 2022, 15:11

Datum 220205
Bössa hw30s. 177
Ammo gamo pro competion match
Avstånd 7,5m
Skjutställning fristående
För att följa länken så måste du registera dig.



Jagat i många år men nu med luftvapen sedan ca 1 månad tillbaka. Skjukt svårt. Kul. Lärorikt. Glad att jag träffar tavlan fast spridningen är enorm. Lite för snabb och koncentrationsproblem återstår att träna på. Tänkte att jag postar en tavla så återkommer jag med nr2 så får vi se om övning ger färdighet :arrow:
Peter
Zapej0
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jan 2022, 20:06
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/.177

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav börne 05 feb 2022, 15:17

Zapej0 skrev:Datum 220205
Bössa hw30s. 177
Ammo gamo pro competion match
Avstånd 7,5m
Skjutställning fristående
För att följa länken så måste du registera dig.



Jagat i många år men nu med luftvapen sedan ca 1 månad tillbaka. Skjukt svårt. Kul. Lärorikt. Glad att jag träffar tavlan fast spridningen är enorm. Lite för snabb och koncentrationsproblem återstår att träna på. Tänkte att jag postar en tavla så återkommer jag med nr2 så får vi se om övning ger färdighet :arrow:
Peter

Ett välmenat tips.

Testa annan ammo, Gamos ammo är oftast inte att rekommendera.

JSB Exact är ett säkert kort som fungerar i det mesta, ammo kan göra mer än man tror på luftvapen.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Zapej0 (05 feb 2022, 15:55)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Zapej0 05 feb 2022, 15:58

Tar det inte illa alls Börne utan tackar allra ödmjukast för råd och rön. Ute på oprövat vatten med min luftgevärsdebut.
Ska genast beställa ny ammunition. Nu kan jag ju iallafall skylla mina resultat på ammon :)
Tackar så mycket/Peter
Zapej0
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jan 2022, 20:06
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/.177

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav börne 05 feb 2022, 16:09

Zapej0 skrev:Tar det inte illa alls Börne utan tackar allra ödmjukast för råd och rön. Ute på oprövat vatten med min luftgevärsdebut.
Ska genast beställa ny ammunition. Nu kan jag ju iallafall skylla mina resultat på ammon :)
Tackar så mycket/Peter

Syns såklart mer på längre avstånd. Haft ammo som varit fel som spridit 20mm cc på 30 meter & under samma förhållande under samma dag med rätt ammo för pipan 3,5mm cc skjutet med stöd från bänk för att testa ut ammo.

Tänk även på att rekylerande fjädervapen kräver en viss teknik att bemästra.

Brukar tipsa om denna video till nya där Artillery Hold tas upp.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Zapej0 (05 feb 2022, 16:38)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Zapej0 05 feb 2022, 16:50

Tack igen Börne. Skulle ha fått kontakt med dig innan jag slösat 1000 tals skott. :-) Insåg efter videon, supernyttig, att det inte är samma princip som klass 1-4. Bara göra om göra rätt :thumbupp:
Men gisses vad kul det är. Bor i lgh så det blir mycket hög bullerdämpning av Rockklassiker :Thumbupp:
Zapej0
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jan 2022, 20:06
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/.177

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Zapej0 09 feb 2022, 18:37

Datum 220209
Bössa hw30s. 177
Ammunition Jsb exakt rs 4,52
Avstånd 10 meter
Skjutställning fristående

Några 1000 skott senare så börjar jag hitta rätt med kontinuitet och ställning vid varje skott. Tack igen Börne för råd. Nu kan jag dra 3 skott hål i hål, sedan kommer övermodet krypandes och det blir äckelträffar. Det är då en ny tavla åker fram och så håller jag på timma efter timma :|

Kanske dags att börja med yoga för koncentrationen :arrow:

Nöjd med resultatet även fast det blev lite julgran. Från 7,5m till 10m kändes dock som flera mil längre. Ruskigt rolig precisionssport det här.

Ruskigt nöjd med mitt inköp av hw30. Nu ska jag läsa mig till hur den kan bli så go och tyst som möjligt. (övar 90% i lgh)

Bara nöta vidare, Peter
För att följa länken så måste du registera dig.

Zapej0
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jan 2022, 20:06
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/.177

Följande användare vill tacka Zapej0 för detta inlägg
Watchdog (09 feb 2022, 20:23)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav gubbe 09 feb 2022, 19:27

Zapej0 skrev:Bara nöta vidare,


Ser bra ut redan, men du kommer bli ännu bättre. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Zapej0 (09 feb 2022, 19:40)

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav Larzzon 10 feb 2022, 21:07

Feinwerkbau 800 Universal
HN match heavy 4,49
Diopter med optik
10m
Sittande
20 skott

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav nha 11 feb 2022, 17:19

så softas det i thermoresten igen :)
30m, vind 6-10ms snett bakifrån
de översta är diabolerna med stukade kjolar,
nu är de äntligen slut!


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

AA + Diana + FWB + HW + Steyr
Användarvisningsbild
nha
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 27 apr 2020, 13:25
Ort: Trelleborg
Tack utdelade: 327 gång
Tackad: 193 gånger i 99 inlägg
Skytteklubb: MSG
Luftvapen favorit: det jag har i händerna

Följande användare vill tacka nha för detta inlägg
Stinsen (11 feb 2022, 22:23)

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster

  • Sponsorer